Když dnes půjdete koupit cyklistickou duši, prodavač se vás pravděpodobně zeptá, zda chcete autoventilek (AV, Schrader), nebo galuskový (Sclaverand, SV). Právě s nimi počítá většina pumpiček a všemožných redukcí. Dříve jsme se mohli setkávat také se standardem Dunlop (DV, nebo také Blitz) a zejména v Itálii používají standard Regina, další bychom našli v hlubší historii či vzdálenějších krajích. Teď se k slovo hlásí společnost Schwalbe – významný výrobce cyklistických pneumatik.

Který používáte vy? Takhle ventilkové standardy shrnul bike-eshop.cz
Nový typ ventilku se jmenuje Schwalbe Clik Valve (zkratka SCV) a má dvě klíčové výhody:
- Snadná manipulace. Hlavu pumpičky prostě jen zacvaknete – není potřeba řešit, jestli je před tím nutné ventilek povolit, jak hluboko jej do hlavy zasunout, v jaké poloze je zajišťovací páka atd. Hlavním motivem bylo, aby to hned napoprvé zvládly i děti. K nasazení hlavy stačí malá síla, slyšitelné kliknutí potvrdí správné nasazení, zároveň se ventil otevře, tlak podrží hlavice. Po dohuštění se za hlavu zatáhne, ventil se zavře a hlava se uvolní. Clik Valve je možné zakrýt plastovou „čepičkou“, i ta na své místo zacvakne. Při tom všem Schwalbe slibuje o 50 % větší průchod vzduchu, než nabízí galuskový systém SV.
- Snadná konverze. Jde vlastně jen o vnitřní část, kterou namontujete do šroubovice každého ze tří nejpoužívanějších standardů AV, SV a DV (každý má vlastní konverzní sadu). Není potřeba žádné nářadí, Clik Valve stačí dotáhnout rukou.
Konverze z galuskového ventilku na Clik Valve a nasazení pumpy v 53 sekundách:
Clik Valve se postupně bude objevovat na nových duších, bezdušové systémy už jsou v prodeji, příští nové kolo už si možná koupíte rovnou s touhle novinkou, hlavice se budou objevovat na nových pumpách. Schwalbe má velké ambice, cílem je ve „středně dlouhém horizontu“ prosadit Clik Valve jako dominantní standard. Nevíme ovšem, jaká je licenční politika na pozadí, tedy jak ochotně budou na novinku naskakovat konkurenti.

Pumpičková hlava systému Schwalbe Clik Valve je malá a obejde se bez zajišťovací páky. K dispozici jsou redukce, které může i silniční cyklista (kterému záleží na každém gramu) vézt s sebou a v terénu pak nahustí pomocí libovolné pumpy. Galuskové pumpy pasují na Clik Valve přímo, bez adaptéru.