Zvláštní hvězdný systém s vertikálním diskem připomíná ruské kolo

• Vědci zkoumali soustavu čtyřhvězdy HD 98800
  • Objevili první známý protoplanetární disk kolem dvojice hvězd, který nemá tradiční polohu
  • Tento disk je orientován prakticky vertikálně na dvojice hvězd

V mladých hvězdných soustavách bývají k vidění protoplanetární disky prachu a plynu. Mají je kolem sebe prakticky všechny mladé hvězdy. Jak už název napovídá, právě z těchto disků vznikají u hvězd planety. Z protoplanetárního disku se kdysi zrodila i naše Sluneční soustava.

Tehdejší disk kolem Slunce ale určitě nebyl tak zvláštní, jako je nedávno objevený protoplanetární disk v soustavě čtyřhvězdy HD 98800, vzdálené od nás asi 146 světelných let. Narazil na něj britský astronom Grant Kennedy z Univerzity ve Warwicku se svým týmem, když studovali takzvané cirkumbinární planety.

To jsou planety, které neobíhají kolem jediné hvězdy, ale mají svou oběžnou dráhu kolem dvou hvězd zároveň. V takových případech vědci očekávají, že by planety mohly mít zvláštní oběžné dráhy, které se nepodobají tomu, co známe u planet Sluneční soustavy.

Co skrývá systém HD 98800?

Badatelé se zaměřili na systém HD 98800, kde jsou hned čtyři hvězdy. Tento systém dráždil jejich představivost. Pokud by tam byly planety, tak by je ozařovala hned čtyři různá slunce zároveň. Kennedy a spol. tam ale našli ještě něco lepšího.

Systém HD 98800 vlastně tvoří dvě dvojhvězdy, v nichž se hvězdy vždy navzájem obíhají. Když čtyřhvězdu HD 98800 pozorovali výkonnými radioteleskopy soustavy ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), tak kolem jedné z těchto dvojhvězd objevili první známý protoplanetární disk kolem dvojice hvězd, který nemá tradiční polohu.

Tento disk je orientován prakticky vertikálně na dvojice hvězd, což je skutečně pozoruhodné. Prochází přímo nad póly těchto hvězd. Disk s hvězdami tím pádem připomíná klasickou pouťovou atrakci, známou jako ruské kolo. Podle pozorování je tento disk široký asi jako Hlavní pás planetek ve Sluneční soustavě, který se nachází mezi Marsem a Jupiterem.

Pokud se v tomto vertikálním protoplanetárním disku utvoří nějaké planety, tak to budou zvláštní světy, alespoň z pohledu pozemšťana. Vzhledem k většímu počtu sluncí, se tam budou neobvyklým způsobem střídat roční období, každá věc na povrchu bude mít dva výrazné stíny a napříč oblohou bude ještě dlouho viditelný pozůstatek disku.

Diskuze (1) Další článek: Pojízdné prodejny 21. století: Stop & Shop testuje autonomní miniobchody, které dojedou až k vám

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Mars, Slunce, Sluneční soustava, Jupiter, Array, Ruské kolo, DIS, Warwick, Světelný rok, Roční období, Alma, Vznik planet, Rusk, Dvojhvězda, Mladá hvězda, Disk, Hvězdný systém, Zvláštní svět, Univerzita, Systém, Protoplanetární disk, Velký počet

Elektromagnetické pušky jsou postrachem dronů ve válce. Vypadají jako ze sci-fi

** Ukrajinské síly používají několik typů lehkých protidronových pušek ** Na fotografiích z bojů se nejčastěji vyskytují EDM4S a KVS G-56 ** Malý dron „sestřelí“ na vzdálenost až několika kilometrů

UkrajinaZbraněUAVDrony

Poslední odpočinek pro vysloužilé stroje. Podívejte se na 10 nejzajímavějších hřbitovů techniky

** Žádná technika nevydrží věčně, takže kam s ní? ** Obvyklou odpovědí je vrakoviště. Tady je 10 nejzajímavějších tech-hřbitovů. ** Auta, motorky, letadla, vojenská technika a lodě.

Technika