Zvláštní planetární mlhovina HuBi1 vypadá, jako by byla naruby

• Planetární mlhovina HuBi1 vědce notně překvapila
  • Její ionizace totiž vypadá, jako kdyby mlhovina byla naruby
  • Hvězda, z níž HuBi1 vznikla, byla velice podobná našemu Slunci

Planetární mlhoviny jsou rozpínající se a zářící obaly některých typů hvězd, které vznikají na sklonku jejich života. Bývají velmi krátkověké a jejich existence představuje jenom malý zlomek délky celého života hvězdy.

Zároveň jsou ale často velmi krásné, mívají podivuhodné tvary a patří k těm nejoblíběnějším objektům pro pozorování na obloze. V současné době jich v Mléčné dráze známe asi 1 500 a stále nás dovedou velmi překvapit.

Vědce notně překvapila i planetární mlhovina známá jako HuBi1. Asi před 4 lety si španělský astronom Martín Guerrero z institutu Astrophysics Institute of Andalucía v Granadě pořizoval snímky planetárních mlhovin s teleskopem observatoře La Palma. Když se poprvé podíval na objekt HuBi1, tak mu přišla jako normální planetární mlhovina.

Když pořídil snímek s filtrem pro vysokou úroveň ionizace, tak se mlhovina HuBi1 zobrazila podle očekávání. Byly vidět nějaké struktury, ale nic světoborného. Když ale udělal snímek s nízkou ionizací, tak to prý byl naprostý úlet. Guerrero si nejprve myslel, že je ospalý a nasadil na přístroj špatný filtr. Ionizace planetární mlhoviny HuBi1 totiž vypadá, jako kdyby mlhovina byla naruby.

Ionizaci pozorujeme u všech planetárních mlhovin. Dochází k ní tak, že záření z centra mlhoviny, kde je umírající hvězda, „otrhává“ elektrony atomů prachu a plynu v mlhovině. V naprosté většině případů to je ale tak, že hmota v oblastech bližších centru planetární mlhoviny je ionizovaná více, nežli hmota v okrajových částech mlhoviny.

U planetární mlhoviny HuBi1 je to opačně. V okrajových oblastech mlhoviny je hmota neobyvkle silně ionizovaná, zatímco ve středu mlhoviny zase jen slabě ionizovaná. Guerrero s kolegy to vysvětluje tím, že ve výjimečných případech dochází ve slupce umírající hvězdy o velikosti podobné Slunci k fúzi atomů helia, při které vznikají atomy uhlíku.

Jde o explozivní záležitost, při které se vlna atomů uhlíku rozletí planetární mlhovinou. V současné sobě tato vlna zřejmě zahřívá a ionizuje atomy materiálu ve vnější části mlhoviny a to způsobuje výjimečnou povahu mlhoviny HuBi1.

Pikantní je, že hvězda, ze které tato mlhovina vznikla, byla velice podobná našemu Slunci. Až bude jednou Slunce umírat, tak možná zažije něco podobného.

Foto: Nature Astronomy (2018)/M. Guerrero et al.

Váš názor Další článek: Peněženku BitFi nelze hacknout, tvrdil John McAfee. Během měsíce se to podařilo už dvakrát

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Slunce, Atom, Vnější část, Okrajová část, Malý zlomek, Výpad, Jak, Hvězda, Vysoká úroveň, Naprostá většina, Nature astronom, Granada, Palma, Současná doba, Mlhovina, Rozlet, Celý život, Normální planeta, Výjimečný případ, Mléčná dráha, La Palma

Slabší výkon a vysoká cena, ale stejně budete spokojení. Recenze notebooku Lenovo ThinkPad X13s

Lenovo přišlo s mimořádně snadno přenosným notebookem pro seriózní práci, jehož přítomnost v batohu či brašně vůbec nepoznáte.

ThinkPadLenovoTesty
25 filmů, které musíte vidět, dokud jste ještě na světě. Víme, kde si je můžete pustit online

Vybrali jsme 25 jedinečných filmů napříč žánry a historií. Nabídnou to nejzajímavější ze světové i české filmové tvorby. Je to základní výběr, který byste podle nás měli vidět, pokud chcete mít přehled o kinematografii.

Vojtěch Malý