Vesmír | Astronomie

Zvláštní planetární mlhovina HuBi1 vypadá, jako by byla naruby

• Planetární mlhovina HuBi1 vědce notně překvapila
  • Její ionizace totiž vypadá, jako kdyby mlhovina byla naruby
  • Hvězda, z níž HuBi1 vznikla, byla velice podobná našemu Slunci

Planetární mlhoviny jsou rozpínající se a zářící obaly některých typů hvězd, které vznikají na sklonku jejich života. Bývají velmi krátkověké a jejich existence představuje jenom malý zlomek délky celého života hvězdy.

Zároveň jsou ale často velmi krásné, mívají podivuhodné tvary a patří k těm nejoblíběnějším objektům pro pozorování na obloze. V současné době jich v Mléčné dráze známe asi 1 500 a stále nás dovedou velmi překvapit.

Vědce notně překvapila i planetární mlhovina známá jako HuBi1. Asi před 4 lety si španělský astronom Martín Guerrero z institutu Astrophysics Institute of Andalucía v Granadě pořizoval snímky planetárních mlhovin s teleskopem observatoře La Palma. Když se poprvé podíval na objekt HuBi1, tak mu přišla jako normální planetární mlhovina.

Když pořídil snímek s filtrem pro vysokou úroveň ionizace, tak se mlhovina HuBi1 zobrazila podle očekávání. Byly vidět nějaké struktury, ale nic světoborného. Když ale udělal snímek s nízkou ionizací, tak to prý byl naprostý úlet. Guerrero si nejprve myslel, že je ospalý a nasadil na přístroj špatný filtr. Ionizace planetární mlhoviny HuBi1 totiž vypadá, jako kdyby mlhovina byla naruby.

Ionizaci pozorujeme u všech planetárních mlhovin. Dochází k ní tak, že záření z centra mlhoviny, kde je umírající hvězda, „otrhává“ elektrony atomů prachu a plynu v mlhovině. V naprosté většině případů to je ale tak, že hmota v oblastech bližších centru planetární mlhoviny je ionizovaná více, nežli hmota v okrajových částech mlhoviny.

U planetární mlhoviny HuBi1 je to opačně. V okrajových oblastech mlhoviny je hmota neobyvkle silně ionizovaná, zatímco ve středu mlhoviny zase jen slabě ionizovaná. Guerrero s kolegy to vysvětluje tím, že ve výjimečných případech dochází ve slupce umírající hvězdy o velikosti podobné Slunci k fúzi atomů helia, při které vznikají atomy uhlíku.

Jde o explozivní záležitost, při které se vlna atomů uhlíku rozletí planetární mlhovinou. V současné sobě tato vlna zřejmě zahřívá a ionizuje atomy materiálu ve vnější části mlhoviny a to způsobuje výjimečnou povahu mlhoviny HuBi1.

Pikantní je, že hvězda, ze které tato mlhovina vznikla, byla velice podobná našemu Slunci. Až bude jednou Slunce umírat, tak možná zažije něco podobného.

Foto: Nature Astronomy (2018)/M. Guerrero et al.

Váš názor Další článek: Peněženku BitFi nelze hacknout, tvrdil John McAfee. Během měsíce se to podařilo už dvakrát

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Slunce, Atom, Hvězda, Normální planeta, Granada, Výjimečný případ, Mléčná dráha, Vysoká úroveň, Malý zlomek, Nature astronom, La Palma, Okrajová část, Mlhovina, Výpad, Celý život, Současná doba, Naprostá většina, Vnější část

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Daniel Fuglevič | 28

PlayStation 5 bude mít extrémně rychlé SSD a promyšlenou architekturu. Sony odhalilo technické detaily

** Sony zveřejnilo podrobnosti k PlayStationu 5 ** Poprvé jsou k dispozici technické detaily ** Sony se hodně zaměřilo na rychlost SSD

Proč je COVID-19 tak nebezpečný, jak se detekuje, jak ničí a máme už pandemii?

** V čem spočívá nebezpečí nemoci COVID-19? ** Jak se testuje její přítomnost v těle? ** Jak se ničí UVC i ozónem a proč už CNN mluví o pandemii?

Geniální programátor Edsger Dijkstra: hledal nové postupy a zavrhoval GoTo