Co s vybitou Teslou? Stačí ji nabít tažením na laně, ale oficiálně to nejde

Tesla Model 3 je, podobně jako většina elektromobilů, vybavena systémem regenerativního brzdění. Během něj dochází k přeměně kinetické energie na elektřinu, která je ukládána do akumulátorů pro pozdější použití. Baterie vozidla se tak nabíjejí a umožňují (o něco) delší dojezd. Lze však tuto metodu použít k nabití auta při tažení jiným vozidlem?

Na otázku se pokusil odpovědět Matthew, který na YouTube provozuje kanál Tech Forum, kde se mimo jiné často věnuje své Tesle Model 3. Ačkoli regenerativní brzdění nebylo navrženo k dobíjení energie během tažení auta, není takové počínání proti jakýmkoli pravidlům. V zásadě to totiž není nic jiného než třeba jízda z kopce, jen místo gravitace rozjíždí auto jiná síla.

Matt zapřáhl Teslu lanem za hybridní Ford C-Max a vydal se na cestu. Jednalo se v pořadí o druhý test – první proběhl ještě před vydáním softwaru verze 9, která odemkla silnější rekuperaci. Kromě toho bylo cílem otestovat funkci na delším úseku.

Test probíhal pomalým tažením zcela vybitého vozidla rychlostí do 25 km/h. Během jízdy se objem generované energie dle palubního počítače vyšplhal až nad 1000 Wh za jednu míli (cca 1,6 kilometru).

Vozidlo tedy doplňovalo energii a zvýšilo tak deklarovaný teoretický dojezd. V dalších pokračováních testu, která najdete na Mattově kanálu, pak dosáhl ještě zajímavějších výsledků. Aby rekuperace fungovala, musí být auto během tažení zapnuté.

Tesla označila tento způsob nabíjení za kreativní, ale nepříliš dobře prakticky realizovatelný, hlavně kvůli rizikům souvisejícím s dlouhodobým tažením auta na laně ve vyšších rychlostech. Výrobce proto tuto metodu oficiálně nepřipouští a v případě, že zůstanete někde stát s vybitou Teslou, nemáte stopovat s lanem v ruce, ale zavolat si odtahovku.

Ovšem už před pár lety toto zkusil se svou Teslou Model S Konstantin z Ruska, který svou vybitou Teslu přivázal za náklaďák. Nebál se přitom rychlosti a liboval si, že se mu auto rychle dobíjí. Náklaďák totiž nijak nešetřil a brzdil elektromotorem, jakoby jel z velmi prudkého kopce.

Technicky to tedy jde, ale nejen Tesla, ale ani žádné jiné automobilky tuto možnost nouzového dobití elektromobilu u svých vozů oficiálně nepřipouští. Více se dozvíte na Autorevue.cz.

Diskuze (72) Další článek: BlackBerry provede obří investici. Za 1,4 miliardy dolarů kupuje bezpečnostní firmu Cylance

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,