Detailní průzkum 3000 galaxií poodhalil, jak galaxie rostou a umírají

• Sedmiletý projekt australských astronomů se zaměřil na „životní cyklus“ galaxií
  • Data z pozorování umožnila analyzovat vzájemné interakce mezi galaxiemi a jejich vývoj
  • Zároveň vědci mohli prostudovat také vnitřní strukturu galaxií

Vesmír je plný rozmanitých galaxií. Leccos o nich víme. Kolem jejich vzniku, vývoje a zániku ale stále zůstává řada nejasností. Pochopení životní dráhy galaxií je přitom klíčové pro poznání vývoje celého našeho vesmíru.

Právě na „životní cyklus“ galaxií se zaměřil rozsáhlý sedmiletý projekt australských astronomů. Postavili si k tomuto účelu speciální zařízení, spektrograf SAMI (Sydney-AAO Multi-Object Integral-Field Spectrograph), který je instalovaný na 4metrovém teleskopu Anglo-Australian Telescope (AAT) observatoře Siding Spring Observatory v Novém Jižním Walesu. Teleskop provozuje Australian National University.

Díky zařízení SAMI mohli Scott Croom z centra ASTRO 3D a University of Sydney a jeho spolupracovníci detailně pozorovat několik galaxií zároveň. Celkem jich v rámci projektu, který probíhal v letech 2013 až 2020, sledovali 3 068. Data z těchto pozorování jim umožnila analyzovat vzájemné interakce mezi galaxiemi a jejich vývoj. Zároveň také mohli prostudovat vnitřní strukturu galaxií.

S čím souvisejí vlastnosti galaxií?

Výsledky studie ukazují, že vlastnosti galaxií souvisejí s jejich hmotností a zároveň s tím, jak vypadá jejich okolí, tedy především na přítomnosti a povaze okolních galaxií. Badatelé například zjistili, že směr rotace galaxie těsně souvisí s jinými galaxiemi v okolí.

Rychlost rotace galaxie zase záleží především na její hmotnosti a jen málo na okolním prostředí. Výzkum také prokázal, že když se nějaká galaxie stane součástí vnitřní oblasti kupy galaxií, tak zhruba za 1 miliardu let „umírá“, v tom smyslu, že v ní vyhasne tvorba nových hvězd.

Členové týmu experimentu SAMI potvrzují, že získali cenná data, která nám přiblíží osudy galaxií i vývoj celého vesmíru. Projekt byl ukončen a všechna data budou zveřejněna. Croom přitom doufá, že jejich analýzy budou nést vědecké ovoce ještě dlouhé roky.

Letos by měl experiment SAMI na stejném teleskopu AAT nahradit nový australský přístroj Hector. Až bude plně funkční, tak by měl detailně pozorovat celkem 15 tisíc galaxií.

Titulní ilustrační foto: Souricette-du-13, CC BY-SA 4.0