DNA

DNA nás zajímá stejně jako vás, k tomuto tématu jsme připravili už řadu zajímavých článků. Přečtěte si je.

Vzestupy a pády evropských neandrtálců: DNA z hlíny vypráví nejstarší historii lidstva | Zdroj:  Pixabay

** Usazeniny ze dna jeskyní obsahují dědičnou informaci pravěkých lidí ** Genetici ji izolovali a analyzovali ** A vyčetli z ní okolnosti vzestupů a pádů evropských neandrtálců

30.  4.  2021| Jaroslav Petr

DNALidéHistorie

Nejstarší analyzovaná lidská DNA patřila pravěké ženě z Koněprus  | Zdroj:   Huhulenik, CC BY 3.0

Nejstarší analyzovaná lidská DNA patřila pravěké ženě z Koněprus

** Výzkum pravěké DNA odhalil další taje života našich předků ** Jejich mesaliance s neandrtálci byly častější, než jsme si mysleli ** Nejstarší analyzovaná lidská DNA patřila pravěké ženě z české jeskyně Zlatý kůň

14.  4.  2021| Jaroslav Petr |3

GenetikaDNALidéHistorie

Šanci na harmonické manželství zvyšuje správný gen. Odhalení přišlo po třech letech zkoumání | Zdroj:  PxHere

** Varianta C genu CD38 zvyšuje šance na harmonické manželství ** I bez ní se dá ale udržet kvalitní partnerský vztah, jen to stojí trochu víc námahy ** Varianta genu však není absolutní pojistka proti domácím rozbrojům

1.  3.  2021| Jaroslav Petr |9

PsychologieVztahyGenetika

Portrét z DNA je stále v nedohlednu. V čem spočívá problém? | Zdroj:  Pixabay

Portrét z DNA je stále v nedohlednu. V čem spočívá problém?

** Vědci odhalili více než dvě stovky genů, které se podílejí na formování rysů lidské tváře ** Otevírají se tak nové možnosti nejen medicíně, ale třeba i kriminalistice ** K namalování portrétu z informací uložených v DNA to však stále nestačí

15.  12.  2020| Jaroslav Petr |14

TěloGenetikaDNA

Indiáni přepluli Pacifikem do Polynésie už před 800 roky. Dočká se Heyerdahl rehabilitace?  | Zdroj:  Nasjonalbiblioteket from Norway, CC BY 2.0

** Norský badatel Thor Heyerdahl dokazoval, že Polynésii osídlili původní obyvatelé Ameriky ** Antropologové jeho teorie neuznávají ** Nejnovější genetické analýzy však prokázaly, že indiáni dopluli na Markézy a zřejmě i na Velikonoční ostrov

15.  7.  2020| Jaroslav Petr |3

GenetikaHistorie

Každý skandál jednou praskne: Moderní analýza DNA odhalila, že dávný irský král se narodil z incestu | Zdroj:  Ron Cogswell, CC BY 2.0

23.  6.  2020| Jaroslav Petr |3

GenetikaArcheologieHistorie

Poruchy soustředění a hyperaktivita jsou dědictvím z pravěku. Tehdejším lovcům ADHD svědčila | Zdroj:   https://www.scientificanimations.com/, CC BY-SA 4.0

** Proč evoluce „nevymaže“ z lidského genomu vlohy pro poruchy soustředění a hyperaktivitu? ** Podle nových výzkumů k takovému „mazání“ dochází ** Jde to ale pomalu, protože ještě nedávno byly tyto poruchy pro člověka výhodné

2.  6.  2020| Jaroslav Petr |4

EvoluceGenetikaLidé

Potomci myších samců nakažených toxoplasmou mají změněné mozky | Zdroj:  Ke Hu a John M. Murray, CC BY 4.0

Potomci myších samců nakažených toxoplasmou mají změněné mozky

** Cizopasník Toxoplasma gondii mění nejen chování svých hostitelů, ale také jejich potomků ** Efekt se projevuje minimálně ve dvou následných generacích ** Podobné následky na následující generace mohou mít i různé infekce u lidí

28.  5.  2020| Jaroslav Petr |22

GenetikaMozekMyši

Kolonizace Marsu: Terraformace, nebo úpravy lidského genomu? | Zdroj:  NASA

Kolonizace Marsu: Terraformace, nebo úpravy lidského genomu?

21.  5.  2020| Jiří Černý |38

KolonizaceMarsGenetika

Šance na získání DNA dinosaurů stouply. Jurský park se ale ještě otevírat nebude | Zdroj:  Will Fisher, CC BY-SA 2.0

** Výjimečně zachovalá chrupavka dinosaura stará 70 milionů roků obsahuje pravěké proteiny ** Vědci v ní nalezli snad i stopy po dinosauří dědičné informaci ** Ožije vize Jurského parku ze slavného Crichtonova románu a Spielbergova filmu?

30.  4.  2020| Jaroslav Petr |7

DinosauřiDNA

Genová „řetězová reakce“ je nebezpečná, ale mohla by lidstvu pomoct v boji proti hladomoru | Zdroj:  Agricultural Research Service

20.  4.  2020| Jaroslav Petr |3

ZemědělstvíMutaceGenetika

Počítače a internet mění způsob fungování lidského mozku a paměti

** Technologie mění způsoby, jak pracujeme s informacemi ** Mozek je ale adaptabilní a mění se tak i jeho způsob práce ** Na pokročilých technologiích se stáváme závislými

14.  4.  2020| Karel Javůrek |10

PamětiMozek

„Elixír mládí“ posunul zpátky ručičky biologických hodin ve starých vajíčcích  | Zdroj:  Shutterstock

„Elixír mládí“ posunul zpátky ručičky biologických hodin ve starých vajíčcích

28.  2.  2020| Jaroslav Petr |6

BiologieRodičovstvíStárnutíGenetika

DigiD8: Domluvte si genetické rande přes internetové seznamky

** Aplikace DigiD8 sice ještě není v provozu, ale už je kolem ní pořádně rušno ** Ožívá s jejím příchodem eugenika a eliminace geneticky méněcenných? ** Nebo je to technologie, která bude pomáhat?

2.  1.  2020| Jaroslav Petr |7

SeznamkaGenetikaInternet

Apple nechává své zaměstnance zdarma testovat DNA. Je to nový firemní benefit

19.  12.  2019| Karel Javůrek |11

ZaměstnanciDNAApple

Toužíte po inteligentních potomcích? Vědci zjišťovali, zda by vám s tím mohla pomoct genetická selekce | Zdroj:  Shutterstock

** Vědci mohou oplozením ve zkumavce vytvořit rodičům větší počet embryí ** Z nich lze pak vybrat např. ta, z nichž se narodí inteligentnější děti ** Jakou má tento postup šanci na úspěch?

3.  12.  2019| Jaroslav Petr |11

DětiGenetika

Ruský vědec plánuje zásahy do genomu lidských embryí | Zdroj:  Shutterstock

Ruský vědec plánuje zásahy do genomu lidských embryí

** Další zemí, kde by se mohly narodit děti s cíleně upravenou dědičnou informací, je Rusko ** Tamější vědci se netají plány na následování kontroverzního čínského experimentu ** Rozhodující slovo budou mít politici

29.  10.  2019| Jaroslav Petr |19

DětiGenetikaRusko

Vědci zrekonstruovali tvář záhadného pravěkého člověka z jeho DNA | Zdroj:  Profimedia

Vědci zrekonstruovali tvář záhadného pravěkého člověka z jeho DNA

** Známe tvář i anatomii těla nejzáhadnější pravěkého člověka ** A to i přesto, že jsme z něj zatím našli jen tři zuby, úlomek čelisti a kousek kosti z malíčku ruky ** Vědci vyčetli anatomii tzv. denisovanů z izolované pravěké dědičné informace

25.  9.  2019| Jaroslav Petr |3

DNALidéHistorie

Děti z incestu se rodí mnohem častěji, než byste si mohli myslet

** Incest je sice postaven mimo zákon, ale to neznamená, že k němu nedochází ** Skutečný rozsah incestních vztahů není snadné odhalit ** Australští genetici zjistili, že v Británii se rodí z incestních vztahů v průměru jedno z 3 652 dětí

17.  9.  2019| Jaroslav Petr |43

Velká BritánieDětiGenetika

Děti „ze zkumavky“ mají pozměněné geny. Ale pouze v dětství | Zdroj:  Ed Uthman, CC BY 2.0

Děti „ze zkumavky“ mají pozměněné geny. Ale pouze v dětství

** Lidská embrya vzniklá umělým oplozením mají pozměněnou aktivitu genů ** Tento stav je patrný i v raném dětství ** Před dosažením dospělosti se ale práce genů z valné části normalizuje

9.  9.  2019| Jaroslav Petr |36

DětiGenetika

Biologické zbraně budoucnosti by mohly zabíjet lidi se specifickou DNA | Zdroj:  Armyupress.army.mil

Biologické zbraně budoucnosti by mohly zabíjet lidi se specifickou DNA

22.  8.  2019| Jiří Černý |31

ZbraněBudoucnost

Člověk se geneticky adaptoval na stravu bohatou na cukry

11.  6.  2019| Jaroslav Petr |18

EvoluceGenetikaJídlo

Je to umělý život? Vědci poprvé vytvořili DNA „od nuly“ | Zdroj:  Shutterstock

Je to umělý život? Vědci poprvé vytvořili DNA „od nuly“

24.  5.  2019| Jiří Černý |53

DNABakterie

Alphabet podpořil plán na léčbu nemocnění srdce zásahem do DNA

10.  5.  2019| Jiří Černý

MedicínaGenetikaAlphabet

Končí Google Plus. Podle jedněch město duchů, podle druhých nenahraditelný web

** Google dnes ukončí svoji sociální síť Plus ** Roky přežívala ve stínu nezlomného Facebooku ** Přesto si našla svoji komunitu, která těžce hledá alternativu

2.  4.  2019| Jakub Čížek |44

Google+Sociální sítěGoogle

Nový rekord genového inženýrství: 13 200 jednou ranou | Zdroj:  Pixabay, CC0

Nový rekord genového inženýrství: 13 200 jednou ranou

** Genetikům se podařilo najednou změnit dědičnou informaci lidské buňky na 13 200 předem vybraných místech ** Dosavadní rekord 62 zásahů tak byl překonán o několik řádů ** Jaké možnosti se tím otevírají genovému inženýrství?

2.  4.  2019| Jaroslav Petr |8

GenetikaDNA

Vědci volají po moratoriu na genetické vylepšování lidí

** Přední vědci volají po pětiletém mezinárodním moratoriu na cílené úpravy genomu lidských embryí ** Zdaleka ne všichni vědci jsou ale touto vyhlídkou nadšení ** Je moratorium nutné, zbytečné nebo snad škodlivé?

25.  3.  2019| Jaroslav Petr |46