DNA

DNA nás zajímá stejně jako vás, k tomuto tématu jsme připravili už řadu zajímavých článků. Přečtěte si je.

Geneticko-genealogičtí evangelisté. Povídání s administrátory facebookové skupiny, která je středobodem české komunity

Ve vyčerpávajícím rozhovoru se dozvíte podrobnosti o DNA testování, jeho limitech nebo neexistujícím potenciálu ke zneužití takových dat.

30.  4.  2022| Stanislav Janů |1

GenealogieDNA

Rozmach genetické genealogie. Najděte si nového bratrance, je to jednodušší, než kdy dřív

Díky levným testům DNA lze v rámci mnoha služeb najít vzdálené příbuzné, ale i ty neznámé blízké. Genetická genealogie zažívá nárůst popularity i mezi českými uživateli.

| 30.  4.  2022| Stanislav Janů

GenealogieDNA

V Computeru jsme otestovali 16 procesorů a 8 kamer do auta. Zajímá nás vlastní výroba elektřiny. Ukázkové číslo zdarma

** Jak si vyrobit vlastní elektřinu ** Radíme s nákupem grafické karty ** Jak pomocí DNA najít své příbuzné a předky

29.  4.  2022| Časopis Computer |1

Nejrychlejší migraci v dějinách lidstva zvládli Avaři. Na přesun z Mongolska do střední Evropy jim stačilo deset let | Zdroj: Titulní foto:  Мухамед Аварский, CC BY-SA 4.0

** Během pouhých deseti let se Avaři přestěhovali z území dnešního Mongolska do Karpatské doliny ** Národ poražený ve své staré vlasti Turky založil mocnou říši ** Následně jí vládl po dvě staletí

29.  4.  2022| Jaroslav Petr |7

DNAHistorie

Nová zpráva pro mimozemšťany zahrnuje i podrobné informace o lidské DNA | Zdroj:   MjolnirPants, CC BY-SA 4.0

Nová zpráva pro mimozemšťany zahrnuje i podrobné informace o lidské DNA

1.  4.  2022| Jiří Černý |16

KomunikaceMimozemský život

Co s dětmi, kterým čínští vědci „vylepšili“ dědičnou informaci? Experti se nemohou shodnout

** Tvůrce prvních geneticky „vylepšených“ dětí bude brzy propuštěn na svobodu ** Čínští bioetici se obracejí na vládu s naléhavou výzvou: „Děti musí mít zajištěnou péči a dohled“ ** Odborníci ze světa mají zhusta jiný názor

18.  3.  2022| Jaroslav Petr |18

DětiGenetika

Metu opustí šéf jejích kryptoměnových snah. Projektům ale stále věří | Zdroj:  Diem Association

Metu opustí šéf jejích kryptoměnových snah. Projektům ale stále věří

1.  12.  2021| Markéta Mikešová

MetaLibraKryptoměnyFacebook

Duna, Bene Gesserit a eugenika: Genetické vylepšení člověka je po technické stránce již možné

** Tajný program na vyšlechtění spasitele nadlidských schopností z románu Duna dnes už není sci-fi ** Razantní genetické vylepšení člověka je po technické stránce možné ** Ani další fígle, jimiž sesterstvo Bene Gesserit zajišťuje v Duně svůj program, nejsou nereálné

19.  11.  2021| Jaroslav Petr |10

GenetikaLidé

Konečně Jurský park? Vědci hlásí nález dědičné informace staré 125 milionů let | Zdroj:   Famartin, CC BY-SA 4.0

Konečně Jurský park? Vědci hlásí nález dědičné informace staré 125 milionů let

** Výjimečně dobře zachovaná fosilie druhohorního dinosaura obsahuje struktury buněčného jádra ** Barvení klasickými metodami naznačují, že v jádru zbylo něco z dědičné informace ** Svítá šance na realizaci myšlenky Jurského parku?

7.  10.  2021| Jaroslav Petr |5

DinosauřiDNA

DNA na kapslích prozradí výrobce, pašeráky a dealery drog | Zdroj:  Pixabay

DNA na kapslích prozradí výrobce, pašeráky a dealery drog

** Z povrchu kapslí s ilegálně vyráběnými drogami se nedají sejmout otisky prstů ** Australští vědci však uspěli se sejmutím otisku DNA čili DNA fingerprintu ** K zanechání spolehlivě identifikovatelné stopy stačí, aby se člověk dotýkal povrchu kapsle pouhých 15 vteřin.

12.  8.  2021| Jaroslav Petr |10

DrogyKriminalitaDNA

Chtěl rodokmen, a dostane vězení. Poté, co poskytl DNA genealogické databázi, ho policie zatkla za znásilnění

** Američan poskytl svou DNA otevřené genealogické databázi ** Odsouhlasil její použití pro účely policejního vyšetřování ** Policie ho následně obvinila ze 14 let starého znásilnění

7.  7.  2021| Karel Kilián |14

GenealogiePolicieDNA

Vzestupy a pády evropských neandrtálců: DNA z hlíny vypráví nejstarší historii lidstva | Zdroj:  Pixabay

** Usazeniny ze dna jeskyní obsahují dědičnou informaci pravěkých lidí ** Genetici ji izolovali a analyzovali ** A vyčetli z ní okolnosti vzestupů a pádů evropských neandrtálců

30.  4.  2021| Jaroslav Petr

DNALidéHistorie

Nejstarší analyzovaná lidská DNA patřila pravěké ženě z Koněprus  | Zdroj:   Huhulenik, CC BY 3.0

Nejstarší analyzovaná lidská DNA patřila pravěké ženě z Koněprus

** Výzkum pravěké DNA odhalil další taje života našich předků ** Jejich mesaliance s neandrtálci byly častější, než jsme si mysleli ** Nejstarší analyzovaná lidská DNA patřila pravěké ženě z české jeskyně Zlatý kůň

14.  4.  2021| Jaroslav Petr |3

GenetikaDNALidéHistorie

Šanci na harmonické manželství zvyšuje správný gen. Odhalení přišlo po třech letech zkoumání | Zdroj:  PxHere

** Varianta C genu CD38 zvyšuje šance na harmonické manželství ** I bez ní se dá ale udržet kvalitní partnerský vztah, jen to stojí trochu víc námahy ** Varianta genu však není absolutní pojistka proti domácím rozbrojům

1.  3.  2021| Jaroslav Petr |9

PsychologieVztahyGenetika

Portrét z DNA je stále v nedohlednu. V čem spočívá problém? | Zdroj:  Pixabay

Portrét z DNA je stále v nedohlednu. V čem spočívá problém?

** Vědci odhalili více než dvě stovky genů, které se podílejí na formování rysů lidské tváře ** Otevírají se tak nové možnosti nejen medicíně, ale třeba i kriminalistice ** K namalování portrétu z informací uložených v DNA to však stále nestačí

15.  12.  2020| Jaroslav Petr |14

TěloGenetikaDNA

Indiáni přepluli Pacifikem do Polynésie už před 800 roky. Dočká se Heyerdahl rehabilitace?  | Zdroj:  Nasjonalbiblioteket from Norway, CC BY 2.0

** Norský badatel Thor Heyerdahl dokazoval, že Polynésii osídlili původní obyvatelé Ameriky ** Antropologové jeho teorie neuznávají ** Nejnovější genetické analýzy však prokázaly, že indiáni dopluli na Markézy a zřejmě i na Velikonoční ostrov

15.  7.  2020| Jaroslav Petr |3

GenetikaHistorie

Každý skandál jednou praskne: Moderní analýza DNA odhalila, že dávný irský král se narodil z incestu | Zdroj:  Ron Cogswell, CC BY 2.0

23.  6.  2020| Jaroslav Petr |3

GenetikaArcheologieHistorie

Poruchy soustředění a hyperaktivita jsou dědictvím z pravěku. Tehdejším lovcům ADHD svědčila | Zdroj:   https://www.scientificanimations.com/, CC BY-SA 4.0

** Proč evoluce „nevymaže“ z lidského genomu vlohy pro poruchy soustředění a hyperaktivitu? ** Podle nových výzkumů k takovému „mazání“ dochází ** Jde to ale pomalu, protože ještě nedávno byly tyto poruchy pro člověka výhodné

2.  6.  2020| Jaroslav Petr |4

EvoluceGenetikaLidé

Potomci myších samců nakažených toxoplasmou mají změněné mozky | Zdroj:  Ke Hu a John M. Murray, CC BY 4.0

Potomci myších samců nakažených toxoplasmou mají změněné mozky

** Cizopasník Toxoplasma gondii mění nejen chování svých hostitelů, ale také jejich potomků ** Efekt se projevuje minimálně ve dvou následných generacích ** Podobné následky na následující generace mohou mít i různé infekce u lidí

28.  5.  2020| Jaroslav Petr |22

GenetikaMozekMyši

Kolonizace Marsu: Terraformace, nebo úpravy lidského genomu? | Zdroj:  NASA

Kolonizace Marsu: Terraformace, nebo úpravy lidského genomu?

21.  5.  2020| Jiří Černý |38

KolonizaceMarsGenetika

Šance na získání DNA dinosaurů stouply. Jurský park se ale ještě otevírat nebude | Zdroj:  Will Fisher, CC BY-SA 2.0

** Výjimečně zachovalá chrupavka dinosaura stará 70 milionů roků obsahuje pravěké proteiny ** Vědci v ní nalezli snad i stopy po dinosauří dědičné informaci ** Ožije vize Jurského parku ze slavného Crichtonova románu a Spielbergova filmu?

30.  4.  2020| Jaroslav Petr |7

DinosauřiDNA

Genová „řetězová reakce“ je nebezpečná, ale mohla by lidstvu pomoct v boji proti hladomoru | Zdroj:  Agricultural Research Service

20.  4.  2020| Jaroslav Petr |3

ZemědělstvíMutaceGenetika

Počítače a internet mění způsob fungování lidského mozku a paměti

** Technologie mění způsoby, jak pracujeme s informacemi ** Mozek je ale adaptabilní a mění se tak i jeho způsob práce ** Na pokročilých technologiích se stáváme závislými

14.  4.  2020| Karel Javůrek |10

PamětiMozek

„Elixír mládí“ posunul zpátky ručičky biologických hodin ve starých vajíčcích  | Zdroj:  Shutterstock

„Elixír mládí“ posunul zpátky ručičky biologických hodin ve starých vajíčcích

28.  2.  2020| Jaroslav Petr |6

BiologieRodičovstvíStárnutíGenetika

DigiD8: Domluvte si genetické rande přes internetové seznamky

** Aplikace DigiD8 sice ještě není v provozu, ale už je kolem ní pořádně rušno ** Ožívá s jejím příchodem eugenika a eliminace geneticky méněcenných? ** Nebo je to technologie, která bude pomáhat?

2.  1.  2020| Jaroslav Petr |7