ESA

Evropská kosmická agentura ESA nás zajímá stejně jako vás. Připravili jsme o ní už řadu zajímavých článků. Přečtěte si je.

Astrosnímek týdne: Nynější i budoucí hvězdy Andromedy | Zdroj:  NASA, NSF, NOAJ, Hubble, Subaru, Mayall, DSS, Spitzer; (zpracoval Robert Gendler a Russell Croman)

Astrosnímek týdne: Nynější i budoucí hvězdy Andromedy

23.  5.  2022| Vojtěch Malý |24

AstronomieVesmír

Bouře ve sklenici vodky: Rusko z ISS neodchází  | Zdroj:  Роскосмос, CC BY-SA 4.0

Bouře ve sklenici vodky: Rusko z ISS neodchází

** Dmitrij Rogozin nedávno uvedl, že Rusko odchází z Mezinárodní vesmírné stanice ** Termín není znám, partnerům to chce oznámit rok předem ** Odchod Ruska z ISS je nepravděpodobný

11.  5.  2022| Petr Kubala |12

KosmonautikaMezinárodní vesmírná staniceRusko

Vesmírný dalekohled Jamese Webba pořídil gigantický snímek sousední galaxie | Zdroj:  NASA/ESA/CSA/STScI

Vesmírný dalekohled Jamese Webba pořídil gigantický snímek sousední galaxie

10.  5.  2022| Jiří Černý |176

Teleskop Jamese WebbaNASA

Otisk prstu v rudé planetě. Sonda MRO pořídila snímek malého marsovského kráteru s obrovským významem | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

** Sonda MRO pořídila detailní snímek kráteru Airy-0. ** Kráter je zajímavý nejen z geologického hlediska ale zejména svou polohou ** Definuje marsovský nultý poledník

28.  4.  2022| Petr Kubala

MarsVesmír

Crew-4: Takhle se Crew Dragon Freedom přibližoval k Mezinárodní vesmírné stanici | Zdroj:  NASA

29.  4.  2022| Jiří Černý |6

Crew DragonMezinárodní vesmírná staniceSpaceX

Putin si zvedá sebevědomí. Rusko chce ještě letos přistát na Měsíci. Bude to mít ale hodně komplikované

** 22. srpna prý odstartuje k Měsíci ruská sonda Luna 25 ** Plány však komplikují sankce uvalené na Rusko ** Evropská kosmická agentura ukončila spolupráci

15.  4.  2022| Karel Kilián |97

KosmonautikaMěsícRusko

Raketa SLS se vydá na startovací rampu. A jednou poletí na Měsíc. Podívejte se, z čeho se skládá | Zdroj:  NASA

** Raketa SLS (Space Launch System) se chystá na první start ** SLS bude vynášet k Měsíci kosmickou loď Orion ** V rámci prvního letu (Artemis 1) poletí bez posádky, při dalším letu astronauté oblétnou Měsíc

15.  3.  2022| Petr Kubala

OrionSLSArtemis

Sondy, rakety, motory, ISS a vyhrůžky Rogozina. Jak ruská agrese doléhá na kosmonautiku | Zdroj:  NASA

** Ruská agrese na Ukrajině dopadá i na kosmonautiku ** Ovlivnit může projekty Evropské kosmické agentury i provoz ISS

28.  2.  2022| Petr Kubala |10

KosmonautikaESAMezinárodní vesmírná staniceRusko

35 let od supernovy 1987A. Účet na Twitteru připomíná v reálném čase nejbližší supernovu naší doby | Zdroj:  NASA, ESA, R. Kirshner

** Před 35 lety vybouchla ve Velkém Magellanově mračnu supernova 1987A ** Šlo o první supernovu viditelnou pouhým okem od dob Keplera ** Celou událost připomíná v reálném čase účet na Twitteru

22.  2.  2022| Petr Kubala |1

SupernovaAstronomie

Mapa technologických inkubátorů. Kam si má startup zajít pro pomoc a inspiraci

Pokud plánujete založit úspěšný startup, budou se vám hodit rady zkušenějších i investorská podpora. Nalézt je můžete v některém z podnikatelských inkubátorů. Vyberte si, který vám bude vyhovovat nejlépe.

| 15.  2.  2022| Jan Spěšný

Astronomové poprvé pozorovali, jak na bílého trpaslíka dopadají kusy planet | Zdroj:   NASA, ESA, STScI, and G. Bacon (STScI), CC BY 4.0

Astronomové poprvé pozorovali, jak na bílého trpaslíka dopadají kusy planet

** Na základě nepřímých pozorování už nějaký čas víme, že na bílé trpaslíky dopadají kusy planet ** Zatím nikdy jsme to ale nesledovali v přímém přenosu ** Teprve nyní se to poštěstilo astronomům z britské University of Warwick

14.  2.  2022| Stanislav Mihulka |4

Astronomie

NASA buduje internet pro Měsíc. Jmenuje se Andromeda a budeme díky ní těžit led

** Díky projektu Artemis se na Měsíc vrátí lidé ** Budou potřebovat telekomunikační síť a GPS ** Mělo by to zajistiti 24 družic

8.  2.  2022| Jakub Čížek |37

ArtemisMěsícNASA

Orbitální rakety a exotické družice vyvíjíme i v Česku. Do SpaceX máme daleko, ale Český vrabec má smělé cíle

** OteSpace vyvíjí motor PEPEk a dvoustupňovou raketu ** Suborbitality chtěla postavit balistickou raketu Anubis ** Stratosys chce ovládnout nebe s pseudosatelitem Skyrider

20.  1.  2022| Jakub Čížek

ČeskoRaketa

Život na Zemi možná těsně souvisí se supernovami. S jejich explozemi | Zdroj:   NASA, ESA, and G. Bacon (STScI), CC BY 4.0

Život na Zemi možná těsně souvisí se supernovami. S jejich explozemi

** Podle vědců exploze supernov prostřednictvím kosmického záření působí na klima naší planety ** To má následně dopad na pozemský život ** Výsledkem jsou silné vichry a míchání oceánů, které je požehnáním pro dostupnost živin v ekosystémech

10.  1.  2022| Stanislav Mihulka |7

SupernovaZemě

JWST život ve vesmíru nenajde. Jeho nástupce možná | Zdroj:  Andrew Jones, NASA

JWST život ve vesmíru nenajde. Jeho nástupce možná

** JWST se brzy pustí do pozorování exoplanet a to přímo i nepřímo ** JWST posune výzkum exoplanet na novou úroveň, ale nebude moci říct, zda se na některé z nadějných planet nachází podmínky k životu ** Vědci už pracují na jeho nástupci

6.  1.  2022| Petr Kubala |16

Teleskop Jamese WebbaExoplanetyMimozemský životVesmír

Vše, co potřebujete vědět o Vesmírném dalekohledu Jamese Webba (JWST) | Zdroj:  STScI, NASA, ESA, CSA

Vše, co potřebujete vědět o Vesmírném dalekohledu Jamese Webba (JWST)

**Start a oběžná dráha Kosmického dalekohledu Jamese Webba, Rozložení dalekohledu po startu **Jednotlivé části JWST, James Edwin Webb, Srovnání JWST a Hubblova dalekohledu ** Věda prostřednictvím Webbova dalekohledu.

21.  12.  2021| Petr Kubala |16

Teleskop Jamese WebbaJWSTNASAVesmír

Zlaté české ruce na cestě ke hvězdám. Tyhle české projekty pomáhají při průzkumu vesmíru

Letos v září zahájila v Praze Agentura EU pro kosmický program (EUSPA). Z ČR se tak nově bude řídit podstatná část evropských vesmírných aktivit. Projděte si i některé další zajímavé startupy, projekty a instituce, díky kterým máme na mapě světového kosmického výzkumu rozhodně své místo.

| 17.  12.  2021| Jan Spěšný