ESA

Evropská kosmická agentura ESA nás zajímá stejně jako vás. Připravili jsme o ní už řadu zajímavých článků. Přečtěte si je.

Evropský lovec exoplanet CHEOPS poslal první snímek. Je lepší, než se čekalo | Zdroj:  ESA/Airbus/CHEOPS Mission Consortium

Evropský lovec exoplanet CHEOPS poslal první snímek. Je lepší, než se čekalo

** Observatoř CHEOPS pořídila první snímky ** Ty jsou ještě lepší, než odborníci čekali ** Je tedy jasné, že optika observatoře funguje správně

14.  2.  2020 | Stanislav Mihulka | 3

Vesmírná observatoř Gaia se štěstím našla hvězdy, které ze Země nejsou vůbec vidět | Zdroj:  ESA/ATG medialab (pozadí ESO/S. Brunier).

** Vesmírná observatoř Gaia objevila dvě dosud neznámé hvězdy ** Ty se nacházejí ve vzdálenosti zhruba 2 500 světelných let ** Pro naše přístroje jsou však neviditelné

7.  2.  2020 | Stanislav Mihulka | 3

Sonda Solar Orbiter prozkoumá korónu i sluneční póly. Na čtyřech přístrojích se podílejí Češi  | Zdroj:  ESA/ATG medialab

** 10. února má do vesmíru odstartovat sonda Solar Orbiter ** Evropská sonda se bude věnovat výzkumu Slunce ** Na čtyřech z deseti vědeckých přístrojů se podíleli čeští vědci

4.  2.  2020 | Petr Kubala | 10

Jak bude znít první marsovský vrtulník? Skoro jako tripodi z Války světů  | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

Jak bude znít první marsovský vrtulník? Skoro jako tripodi z Války světů

** Po polovině července odstartuje k Marsu nový americký rover Mars 2020. ** Na palubě bude mít i první mimozemský vrtulník. ** Unikátní stroj se bude muset poprat s krutými podmínkami rudé planety.

12.  1.  2020 | Petr Kubala | 6

Labutí píseň noční oblohy? Jak Musk a spol. mohou zničit pozemskou astronomii | Zdroj:   Hernan Fernandez Retamal, CC BY-SA 3.0

Labutí píseň noční oblohy? Jak Musk a spol. mohou zničit pozemskou astronomii

1.  1.  2020 | Petr Kubala | 47

Evropská družice CHEOPS se vydává do vesmíru. Prozkoumá objevené exoplanety | Zdroj:  ESA/ATG medialab

Evropská družice CHEOPS se vydává do vesmíru. Prozkoumá objevené exoplanety

** Evropská kosmická agentura chystá na úterý dopoledne start družice CHEOPS ** Po navedení na oběžnou dráhu kolem Země se CHEOPS zaměří na výzkum již objevených exoplanet

16.  12.  2019 | Petr Kubala | 2

Rande s vesmírnou vlasaticí. Umělec vytvořil úchvatné video s kometou Čurjumov-Gerasimenko | Zdroj:  ESA/Rosetta/NAVCAM, CC BY-SA 3.0-igo

** Na internetu je úchvatné video složené z fotografií komety Čurjumov-Gerasimenko ** V letech 2014 až 2016 je pořídila sonda Rosetta ** Autorem videa je umělec Christian Stangl

6.  8.  2019 | Petr Kubala

Postup jako z Marťana: NASA a ESA chtějí dopravit vzorky rudé planety na Zemi  | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

Postup jako z Marťana: NASA a ESA chtějí dopravit vzorky rudé planety na Zemi

** NASA a ESA chtějí společně dopravit vzorky z Marsu zpět na Zemi ** Půjde o poměrně náročný úkol skládající se z několika kroků ** Mj. si vyžádá 3 starty nosných raket ze Země

31.  7.  2019 | Petr Kubala | 7

Kdyby dnes USA vypnuly GPS, možná byste si toho na mobilu ani nevšimli

** Satelitní navigaci jsme si zvykli říkat podle americké předlohy GPS ** Dnešní telefony ale používají také evropský, ruský a čínský systém ** Kdyby USA nyní vypnuly GPS, možná byste to ani nepoznali

11.  6.  2019 | Jakub Čížek | 53

Začala výroba rakety Ariane 6, na které se podílí i české firmy. Podle kritiků v konkurenci se SpaceX neobstojí | Zdroj:  ESA-David Ducros

** Začíná stavba evropské rakety Ariane 6, jejíž první let by mohl proběhnout v roce 2020 ** Raketa má v porovnání se současnou Ariane 5 snížit náklady a zvýšit počet startů ** Podle kritiků ale neobstojí v současné konkurenci

9.  5.  2019 | Petr Kubala | 54

Evropská kosmická agentura nechala vybuchovat baterie kvůli boji s vesmírným odpadem | Zdroj:  ESA/Airbus

18.  3.  2019 | Stanislav Mihulka | 6

SpaceX se demonstrační mise povedla, Crew Dragon přistál v oceánu

** Poprvé letěl Crew Dragon bez posádky jen s figurínou a nákladem. ** Další let v létě tohoto roku už bude se dvěma astronauty.

8.  3.  2019 | Petr Kubala | 64