Evoluce

Evoluce nás zajímá stejně jako vás, k tomuto tématu jsme připravili už řadu zajímavých článků. Přečtěte si je.

Opice s polidštěnými mozky vyvolaly silnou kritiku

15.  4.  2019 | Jaroslav Petr | 27

Zvrácená logika: Proč poškozujeme životní prostředí, i když se ho snažíme chránit?

** Švédští psychologové upozornili na zvrácenou logiku, jíž se řídíme při ochraně životního prostředí ** Máme pocit, že „hříchy“ proti životnímu prostředí je možné napravit „dobrými skutky“ ** Následky „hříchů“ tím ale nezmizí a navíc k nim přibydou následky „dobrých skutků“

18.  3.  2019 | Jaroslav Petr | 98

Žralok lidožravý nám poskytl recept na dlouhověkost | Zdroj:  <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:White_shark.jpg" >English: Pterantula (Terry Goss) at en.wikipedia</a>, <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0//deed.cs">CC-BY-SA-3.0</a>

Žralok lidožravý nám poskytl recept na dlouhověkost

** Vědci přečetli kompletní genom slavného „velkého bílého“ žraloka ** Odhalili recepty, jimiž evoluce zajistila tomuto tvorovi nezranitelnost či odolnost k nádorům ** Obávaný zabiják se proměnil v knihu, v které vědci hledají návod na prodloužení lidského života

5.  3.  2019 | Jaroslav Petr | 8

Lidské geny mutují pomaleji

1.  2.  2019 | Jiří Černý | 17

Lidský mozek platí za výkonnost náchylností k poruchám  | Zdroj:  <a href="https://www.flickr.com/photos/142299342@N06/32794072773">affen ajlfe</a>, <a href="https://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/deed.cs">CC HTTPS://CREATIVECOMMONS.ORG/PUBLICDOMAIN/MARK/1.0/ https://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/</a>

Lidský mozek platí za výkonnost náchylností k poruchám

** Neurony lidského mozku se liší od zvířecích tím, že jejich „software“ dovoluje zpracování větších objemů dat ** Výkonu je podřízen nervový „software“ především v mozkové kůře přední části mozku ** „Software“ lidských neuronů je proto náchylný k chybám

31.  1.  2019 | Jaroslav Petr | 61

Konečně gen „člověčenství“? Dlouholeté pátrání možná přineslo své ovoce

Někde v lidské DNA je napsáno, proč jsme se vymkli z živočišné říše a vytvořili civilizaci ** Po genech zajišťujících lidskému mozku jeho jedinečné schopnosti pátrají vědci dlouhé roky ** Zatím vycházeli naprázdno, ale teď hlásí „kapitální úlovek“

12.  12.  2018 | Jaroslav Petr | 26

Ve floridských Everglades vyrábí evoluce z krajty nezdolného „superhada“

** V 80. letech minulého století se do floridské přírody dostaly asijské krajty tmavé ** Přežily tu řadu pohrom a vytvořily hybridní populaci s krajtou tygrovanou ** Před očima biologů se krajty v bažinách Everglades mění na superhady

28.  11.  2018 | Jaroslav Petr | 10

Roboti si navrhnou vlastní strukturu v simulaci a vytisknou se na 3D tiskárně. Evoluce bude rychlá

** Vědci vytvořili systém, který robotům umožní velmi rychlou evoluci ** Systém kombinuje jak simulaci v počítači, tak i rychlý 3D tisk ** Robotická konstrukce se může rychle přizpůsobovat prostředí a problémům

28.  10.  2018 | Karel Javůrek | 9

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

** Strojové učení v posledních deseti letech dokázalo divy ** Používáme ho dnes každý den nejen ve vyhledávači ** A přesto se člověku nepřibližuje ani náznakem

4.  9.  2018 | Jakub Čížek | 59

Japonci se zmenšují, protože jejich ženy se honí za štíhlou linií

** Od roku 1980 se tělesná výška japonské populace pomalu, ale nezadržitelně snižuje ** Ženy ze Země vycházejícího slunce drží diety před otěhotněním i během těhotenství ** Japonští novorozenci jsou extrémně malí a tento handicap už po zbytek života nedoženou

13.  8.  2018 | Jaroslav Petr | 27

Biblický kreacionismus mladé Země: Čím a proč je tak nebezpečný?

** Podle biblického kreacionismu byl náš svět stvořen Bohem před několika tisíci lety ** Kreacionisté dlouhodobě usilují o to, aby svou víru mohli vyučovat na školách ** Za tímto účelem mj. vytvořili takzvaný inteligentní design

25.  6.  2018 | Jiří Černý,  | 160

Střevo a centrum paměti v mozku spojuje „přímá linka“

19.  6.  2018 | Jaroslav Petr | 9

Mladík nespal 11 dnů v kuse. Co to s ním udělalo?

22.  5.  2018 | Jiří Černý | 15

Vědci se snaží vypěstovat „minimozky“ neandrtálců!

** Vědci vyměňují v dědičné informaci lidských buněk úseky DNA za vybrané geny neandrtálců ** Z takových „poneandrtálštěných“ buněk pak v laboratoři pěstují mozkovou tkáň ** Získáme tak odpověď na otázky, zda, nakolik a čím se mozky našich předků lišily od mozků neandrtálců

14.  5.  2018 | Jaroslav Petr | 7

Překvapivé zjištění: S chronickými bolestmi by mohl zatočit hlad

** Hlad otupuje mozek k chronickým bolestem spojeným např. se zánětem ** Reakci na akutní bolest, například na bolestivé píchnutí, však netlumí ** Objev slibuje vývoj zcela nových léků proti vleklým bolestem provázejícím např. artritidu

26.  3.  2018 | Jaroslav Petr | 5

Mozkové buňky nám jen neubývají, schopnost obnovy neuronů však lidský mozek postupně ztrácí

** Dlouho jsme věřili, že se nám mozek neustále obnovuje a čerpali jsme z toho naději pro léčbu celé řady vážných onemocnění ** Teď však průlomové studie prokázaly, že lidský mozek ztrácí tuto schopnost už ve věku 17 let ** Je konec nadějí? A byla to právě ztráta obnovy mozku, co vyneslo člověka na výsluní evoluce?

20.  3.  2018 | Jaroslav Petr | 7

Člověku možná pomohl na vrchol evoluce „hormon lásky“

** Co nasměrovalo naše zvířecí předky k proměně v tvora s omračující inteligencí? ** Podle amerických vědců k tomu významně přispěla zvýšená produkce dopaminu v části mozku zvané striatum ** „Hormon lásky“ postrčil australopitéky k nižší agresivitě, empatii a spolupráci a vyvedl nás z živočišné říše

29.  1.  2018 | Jaroslav Petr | 12

Připlatit za interní paměť, nebo koupit kartu? Kapacity atakují 1 TB

** Evoluce pokračuje, microSD karty jsou na 512 GB. ** Potřebujeme je ještě, když výrobci navyšují interní paměť? ** Když se obě paměti zkombinují, kapacita smartphonů sahá po terabajtu.

28.  1.  2018 | Filip Kůžel,  | 13

Slo-mo v mobilu? Tisíc snímků za sekundu je jen začátek, čekají nás fantastické věci

** Zpomalený záběr je funkce, která naráží na hranice hardwaru. ** Současný top mobil umí 960 fps, ale jen na 0,2 sekundy. Proč? ** Profi technologie jsou o světelné roky dál. Zmíníme ty nejzajímavější.

12.  11.  2017 | Tomáš Holčík,  | 13