Evoluce

Evoluce nás zajímá stejně jako vás, k tomuto tématu jsme připravili už řadu zajímavých článků. Přečtěte si je.

Nové nálezy mění naše představy o vzhledu i úloze pravěkých šavlozubých šelem | Zdroj:  James St. John, CC BY 2.0

Nové nálezy mění naše představy o vzhledu i úloze pravěkých šavlozubých šelem

** Vyčnívající špičáky na rekonstrukcích mnohých šavlozubých šelem jsou výsledkem omylu ** Velké šavlozubé kočky nemusely dávat na své „zbraně“ tak velký pozor, jak se doposud předpokládalo ** Jejich přínos pro evoluci člověka tak byl mnohem menší, než se vědci domnívali

19.  5.  2022| Jaroslav Petr

ZvířataEvoluce

GeForce RTX 4090 má mít dvojnásobný výkon než RTX 3090. Spotřeba se má udržet na 450 W | Zdroj: Zdroj: Nvidia

18.  5.  2022| Karel Javůrek |4

GeForce RTX 4000Grafické kartyNvidia

Ve městech se evoluce rostlin i živočichů ubírá zvláštními cestami. Změny mohou být zběsile rychlé | Zdroj:  Pixabay

23.  3.  2022| Jaroslav Petr |3

RostlinyZvířataEvoluce

Najdi sedm rozdílů. Google Chrome po mnoha letech mění logo | Zdroj: foto: Elvin 🌈 / Twitter / úprava: Petr Urban / Živě.cz

Najdi sedm rozdílů. Google Chrome po mnoha letech mění logo

7.  2.  2022| Petr Urban |28

DesignChromeGoogle

Původ omikronu je stále záhada. Tři teorie, odkud se nejspíš vzal. A co s ním bude dál

** Původ koronaviru varianty omikron zůstává záhadou ** Vědci se snaží jeho vzniku dopátrat, protože podobně mohou vznikat nové horší varianty koronaviru ** Podle mnoha expertů koronavirová pandemie omikronem nekončí

4.  2.  2022| Jaroslav Petr |111

SARS-CoV-2Mutace

Evoluce v přímém přenosu: Afričtí sloni v důsledku intenzivního lovu ztrácejí své kly | Zdroj:  Max Pixel

28.  10.  2021| Jaroslav Petr |12

SlonEvoluce

Na Marsu se odehrály tisíce dávných masivních sopečných erupcí  | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

Na Marsu se odehrály tisíce dávných masivních sopečných erupcí

** Některé sopečné erupce mohou být tak mohutné, že ovlivní prostředí na celé planetě ** Vědci NASA objevili stopy po doslova tisícovkách takových supererupcích na Marsu ** Klimatičtí modeláři nyní budou analyzovat vliv těchto explozí na evoluci tanějšího prostředí

20.  9.  2021| Stanislav Mihulka |1

SopkaMars

Tmavá křídla dovolují ptákům efektivnější let na dlouhé vzdálenosti | Zdroj:  barloventomagico, CC BY-NC-ND 2.0

Tmavá křídla dovolují ptákům efektivnější let na dlouhé vzdálenosti

** Mořští ptáci mívají tmavě zbarvenou vrchní stranu křídel, zatímco spodní strana bývá světlá ** Desetiletí dohadů o účelu takového zbarvení ukončili nizozemští vědci ** Vyšší ohřev horní strany křídel šetří ptákům síly při dlouhých letech

14.  7.  2021| Jaroslav Petr |13

ZvířataEvoluce

Sebeovládáním příroda neobdařila jen člověka. I sépie si umí počkat na „holuba na střeše“ | Zdroj:   David Sim from London, United Kingdom, CC BY 2.0

** Sebeovládáním obdařila příroda člověka a pak ještě několik zvířecích druhů s výkonnými mozky ** Nyní vědci prokázali vysokou míru sebeovládání u hlavonožců ** Jak sépie k sebeovládání vůbec přišly a k čemu jim je dobré?

17.  3.  2021| Jaroslav Petr

ZvířataPříroda

Hmyzím opylovačům způsobuje znečištění ovzduší problémy, ale dokážou se přizpůsobit | Zdroj:  Pikist

** Ozon v ovzduší reaguje s molekulami, kterými rostliny lákají hmyzí opylovače ke svým květům ** Pro hmyz nejsou takové pozměněné vůně atraktivní ** Dokáže se však na vůně nabourané ozonem přeškolit

9.  12.  2020| Jaroslav Petr |1

ZnečištěníHmyzRostliny

Budoucnost léčby onemocnění oční sítnice? Místo starých očí bychom si mohli nechat narůst nové | Zdroj:  Pikist

** Člověk má oko vybavené pro regeneraci skoro stejně jako ryby ** Regenerační proces vázne u člověka na „nadbytečné“ aktivitě jednoho genu ** Podaří se vyléčit nejčastější příčinu slepoty regenerací odkoukanou od akvarijní rybky?

16.  10.  2020| Jaroslav Petr |8

ZrakMedicínaGenetika

Pozemský i mimozemský život se mohl vyvíjet v kráterech po dopadech meteoritů | Zdroj:   Shane.torgerson, CC BY 3.0

Pozemský i mimozemský život se mohl vyvíjet v kráterech po dopadech meteoritů

11.  9.  2020| Jiří Černý |2

MeteoritEvoluceMimozemský život

Evoluce v reálném čase: Jak se bakterie adaptují na své hostitele | Zdroj:  Patrick Arthofer

Evoluce v reálném čase: Jak se bakterie adaptují na své hostitele

19.  8.  2020| Jiří Černý |4

EvoluceBakterie

Na Plutu kdysi mohl existovat rozsáhlý podzemní oceán | Zdroj:  NASA

Na Plutu kdysi mohl existovat rozsáhlý podzemní oceán

25.  6.  2020| Jiří Černý |1

OceánPlutoVesmír

Poruchy soustředění a hyperaktivita jsou dědictvím z pravěku. Tehdejším lovcům ADHD svědčila | Zdroj:   https://www.scientificanimations.com/, CC BY-SA 4.0

** Proč evoluce „nevymaže“ z lidského genomu vlohy pro poruchy soustředění a hyperaktivitu? ** Podle nových výzkumů k takovému „mazání“ dochází ** Jde to ale pomalu, protože ještě nedávno byly tyto poruchy pro člověka výhodné

2.  6.  2020| Jaroslav Petr |4

EvoluceGenetikaLidé

Počítače a internet mění způsob fungování lidského mozku a paměti

** Technologie mění způsoby, jak pracujeme s informacemi ** Mozek je ale adaptabilní a mění se tak i jeho způsob práce ** Na pokročilých technologiích se stáváme závislými

14.  4.  2020| Karel Javůrek |10

PamětiMozek

Je pandemický virus SARS-CoV-2 umělého původu? Zatím vše nasvědčuje tomu, že nikoliv | Zdroj:  NIAID, CC BY 2.0

** O původu koronaviru SARS-CoV-2 koluje řada hoaxů ** Je snad tento virus umělého původu? ** Dosavadní výzkum nic takového neodhalil

9.  4.  2020| Stanislav Mihulka |64

COVID-19KoronavirusBiologie

Úsvit xenobotů: Shluky buněk, které vznikly díky evoluci v počítači, umí chodit i „tančit“ | Zdroj:  Sam Kriegman/Douglas Blackiston/Michael Levin/Josh Bongard

** Jsou živí a zformovala je evoluce ** Ta však neproběhla v přírodě, nýbrž v superpočítači ** Bez toho, že by se museli cokoli učit, dokážou chodit a dokonce si spolu i „zatancují“

29.  1.  2020| Jaroslav Petr |7

BuňkyEvoluceSuperpočítače

Zašpiněný vesmír: Mladičké galaxie jsou zahalené do záhadných kokonů z uhlíku | Zdroj:  国立天文台/ALMA

Zašpiněný vesmír: Mladičké galaxie jsou zahalené do záhadných kokonů z uhlíku

** Astronomové objevili obrovská mračna plynného uhlíku, která obklopovala čerstvě zrozené galaxie ** To podporuje představy o šíření uhlíku mezi mezi prvními galaxiemi ** Podobné uhlíkové kokony ale nepředpověděla žádná teoretická studie

23.  12.  2019| Stanislav Mihulka |8

AstronomieChemie

Mikrob požírající meteority oživil otázku, zda život přilétl na Zemi z kosmu

** Mikrob Metallosphaera sedula dává meteoritickému železu přednost před vším, co nabízí naše planeta ** Podobně mu chutnají další prvky z chondritů ** Přiletěli jeho dávní předci na Zemi z vesmíru?

11.  12.  2019| Jaroslav Petr |19