Evoluce

Evoluce nás zajímá stejně jako vás, k tomuto tématu jsme připravili už řadu zajímavých článků. Přečtěte si je.

Díváme se do života neandrtálských rodin: Švédský vědec nám umožnil genetickou cestu do pravěku | Zdroj:   Neanderthal-Museum, Mettmann, CC BY-SA 4.0

26.  10.  2022| Jaroslav Petr |4

GenetikaLidé

Indický vesmírný teleskop AstroSat pozoroval evoluci trpasličích galaxií. Vznikaly v nich nové hvězdy | Zdroj:  Ministerstvo vědy a technologie Indie

8.  8.  2022| Stanislav Mihulka

DalekohledyAstronomie

Čemu vděčí Homo sapiens za výkonnost svého mozku? Pomohly mu určité změny v dědičné informaci

** Homo sapiens neměl větší mozek než neandrtálec, a přesto v evoluci obstál lépe ** Pomohly mu změny v dědičné informaci, které dávají buňkám mozku víc času na správné dělení ** Buňky v mozku Homo sapiens si díky tomu nesou méně chyb než kolik jich napáchaly buňky v mozku neandrtálců

3.  8.  2022| Jaroslav Petr |4

EvoluceLidéMozek

Lidstvu mohla pomoci na evoluční výsluní odolnost proti kapavce | Zdroj:   Microrao, CC BY-SA 4.0

Lidstvu mohla pomoci na evoluční výsluní odolnost proti kapavce

** U našich předků se vyvinul gen, který zvyšuje odolnost k pohlavně přenosným infekčním chorobám ** Shodou okolností chrání tento gen i před nástupem Alzheimerovy choroby a dalších typů demence typické pro starší lidi ** Člověku Homo sapiens to umožnilo vzestup, protože psychicky zdatní senioři se mohli starat o svá vnoučata

29.  7.  2022| Jaroslav Petr

EvoluceGenetikaLidé

Kam vede přírodní výběr současné lidstvo? K horšímu zdraví, nižšímu vzdělání a chudobě | Zdroj:  Public Domain Pictures

** Britsko-nizozemská studie potvrdila, že se člověk stále ještě nevymanil z přirozeného výběru ** Ten postrkává současnou britskou společnost nežádoucím směrem ** Konkrétně k horšímu zdraví, nižšímu zdělání a nižším příjmům

21.  7.  2022| Jaroslav Petr |35

EvoluceLidé

Nové nálezy mění naše představy o vzhledu i úloze pravěkých šavlozubých šelem | Zdroj:  James St. John, CC BY 2.0

Nové nálezy mění naše představy o vzhledu i úloze pravěkých šavlozubých šelem

** Vyčnívající špičáky na rekonstrukcích mnohých šavlozubých šelem jsou výsledkem omylu ** Velké šavlozubé kočky nemusely dávat na své „zbraně“ tak velký pozor, jak se doposud předpokládalo ** Jejich přínos pro evoluci člověka tak byl mnohem menší, než se vědci domnívali

19.  5.  2022| Jaroslav Petr

ZvířataEvoluce

GeForce RTX 4090 má mít dvojnásobný výkon než RTX 3090. Spotřeba se má udržet na 450 W | Zdroj: Zdroj: Nvidia

18.  5.  2022| Karel Javůrek |4

GeForce RTX 4000Grafické kartyNvidia

Ve městech se evoluce rostlin i živočichů ubírá zvláštními cestami. Změny mohou být zběsile rychlé | Zdroj:  Pixabay

23.  3.  2022| Jaroslav Petr |3

RostlinyZvířataEvoluce

Najdi sedm rozdílů. Google Chrome po mnoha letech mění logo | Zdroj: foto: Elvin 🌈 / Twitter / úprava: Petr Urban / Živě.cz

Najdi sedm rozdílů. Google Chrome po mnoha letech mění logo

7.  2.  2022| Petr Urban |28

DesignChromeGoogle

Původ omikronu je stále záhada. Tři teorie, odkud se nejspíš vzal. A co s ním bude dál

** Původ koronaviru varianty omikron zůstává záhadou ** Vědci se snaží jeho vzniku dopátrat, protože podobně mohou vznikat nové horší varianty koronaviru ** Podle mnoha expertů koronavirová pandemie omikronem nekončí

4.  2.  2022| Jaroslav Petr |111

SARS-CoV-2Mutace

Evoluce v přímém přenosu: Afričtí sloni v důsledku intenzivního lovu ztrácejí své kly | Zdroj:  Max Pixel

28.  10.  2021| Jaroslav Petr |12

SlonEvoluce

Na Marsu se odehrály tisíce dávných masivních sopečných erupcí  | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

Na Marsu se odehrály tisíce dávných masivních sopečných erupcí

** Některé sopečné erupce mohou být tak mohutné, že ovlivní prostředí na celé planetě ** Vědci NASA objevili stopy po doslova tisícovkách takových supererupcích na Marsu ** Klimatičtí modeláři nyní budou analyzovat vliv těchto explozí na evoluci tanějšího prostředí

20.  9.  2021| Stanislav Mihulka |1

SopkaMars

Tmavá křídla dovolují ptákům efektivnější let na dlouhé vzdálenosti | Zdroj:  barloventomagico, CC BY-NC-ND 2.0

Tmavá křídla dovolují ptákům efektivnější let na dlouhé vzdálenosti

** Mořští ptáci mívají tmavě zbarvenou vrchní stranu křídel, zatímco spodní strana bývá světlá ** Desetiletí dohadů o účelu takového zbarvení ukončili nizozemští vědci ** Vyšší ohřev horní strany křídel šetří ptákům síly při dlouhých letech

14.  7.  2021| Jaroslav Petr |13

ZvířataEvoluce

Sebeovládáním příroda neobdařila jen člověka. I sépie si umí počkat na „holuba na střeše“ | Zdroj:   David Sim from London, United Kingdom, CC BY 2.0

** Sebeovládáním obdařila příroda člověka a pak ještě několik zvířecích druhů s výkonnými mozky ** Nyní vědci prokázali vysokou míru sebeovládání u hlavonožců ** Jak sépie k sebeovládání vůbec přišly a k čemu jim je dobré?

17.  3.  2021| Jaroslav Petr

ZvířataPříroda

Hmyzím opylovačům způsobuje znečištění ovzduší problémy, ale dokážou se přizpůsobit | Zdroj:  Pikist

** Ozon v ovzduší reaguje s molekulami, kterými rostliny lákají hmyzí opylovače ke svým květům ** Pro hmyz nejsou takové pozměněné vůně atraktivní ** Dokáže se však na vůně nabourané ozonem přeškolit

9.  12.  2020| Jaroslav Petr |1

ZnečištěníHmyzRostliny

Budoucnost léčby onemocnění oční sítnice? Místo starých očí bychom si mohli nechat narůst nové | Zdroj:  Pikist

** Člověk má oko vybavené pro regeneraci skoro stejně jako ryby ** Regenerační proces vázne u člověka na „nadbytečné“ aktivitě jednoho genu ** Podaří se vyléčit nejčastější příčinu slepoty regenerací odkoukanou od akvarijní rybky?

16.  10.  2020| Jaroslav Petr |8