Z obří dráhy až do vesmíru: Největší letadlo světa Stratolaunch se opět rozjelo
23
/
36
Prohlédnout znovu
Z obří dráhy až do vesmíru: Největší letadlo světa Stratolaunch se opět rozjelo
Na Mojave Air and Space Port proběhl před pár dny další test budoucího největšího letadla světa. Stratolaunch si toto prvenství zapíše samozřejmě až poté, co se odlepí do země. Úkolem letadla bude dopravovat družice do vesmíru. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Během testu letadlo pouze jelo po přistávací ploše rychlostí asi 74 km/h. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Rychlost 74 km/h není zrovna oslnivá, ale je to posun ve srovnání s prosincovým testem, během kterého jelo letadlo rychlostí jen 44 km/h. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Od samotných počátků kosmonautiky se lidstvo snaží vyřešit její základní problém – jak zlevnit cesty do vesmíru. Existuje několik inovativních způsobů. Jedním z nich je nahrazení prvního stupně rakety něčím jiným – třeba letadlem. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Před 32 lety založil spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen společnost Vulcan, která zaštiťuje celou řadu jeho aktivit. Mezi ně patří ambiciozní projekt Stratolaunch Systems. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Na projektu Stratolaunch spolupracuje Vulcan se společností Scaled Composites, která již dříve postavila raketoplány SpaceShipOne a SpaceShipTwo. Raketoplán bude využívat Virgin Galactic pro dopravu turistů na hranici vesmíru. |
Foto:
Jeff Foust
,
CC BY 2.0
Letadlo má rozpětí křídel 117 metrů, což je mimochodem asi o 6 metrů více, než byla výška Saturnu V. Pokud se tenhle kolos někdy skutečně odlepí od země, bude to největší letadlo světa. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Hmotnost prázdného letadla je asi 227 tun. Podobné monstrum bude vyžadovat speciální startovací a přistávací dráhu o délce 3700 m. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Délka letadla je 72 metrů, výška 15 metrů. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Stratolaunch by měl dosáhnout rychlosti až 853 km/h a mít dolet necelých 1900 km. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Stratolaunch může do vesmíru vynést náklad o hmotnosti až 226 tun. |
Foto:
Stratolaunch Systems
O pohon se stará šest proudových motorů Pratt & Whitney PW4000. Nejedná se o žádné speciální motory. Firma je vzala ze dvou Boeingů 747. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Pohled na motory Pratt & Whitney PW4000. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Společnost věří, že první let by mohl proběhnout v roce 2019. |
Foto:
Stratolaunch Systems
První zkušební let bude zásadní. Ukáže, zda má projekt budoucnost, nebo letadlo skončí někde v muzeu kuriozit. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Letadlo se dostane do výšky asi 11 km, odkud vypustí rakety. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Raketu na kapalné pohonné hmoty měla původně postavit SpaceX. |
Foto:
Stratolaunch Systems
SpaceX Elona Muska měla dodat upravenou raketu Falcon 9. Změny se měly týkat mimo jiné motorů Merlin, kterých mělo být méně. |
Foto:
Stratolaunch Systems
V roce 2012 byla spolupráce se SpaceX ukončena. Stratolaunch se obrátila na firmu Orbital ATK, která má v této oblasti značné zkušenosti. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Orbital ATK už dnes provozuje raketu Pegasus, která startuje zpoza křídla letadla. Délka rakety je 17 metrů a na nízkou oběžnou dráhu dokáže dopravit náklad o hmotnosti 440 kg. |
Foto: NASA
Start rakety Pegasus. První let proběhl v roce 1990. |
Foto: NASA
Start rakety Pegasus po odpojení od letadla. |
Foto: NASA
Náklad bude u Stratolaunch zavěšen na křídlo uprostřed. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Projekt Stratolaunch má několik výhod. Při jednom startu může být vyneseno více družic na různé oběžné dráhy – různé nejen z hlediska výšky, ale zejména sklonu vůči rovníku. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Počítá se s tím, že Stratolaunch dokáže vynést až tři rakety Pegasus XL současně. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Stratolaunch se také chlubí tím, že projekt významně snižuje riziko zpoždění nebo zrušení startu. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Kombinace obou výhod znamená, že Stratolaunch může urychlit například výstavu velkých satelitních sítí. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Kromě raket Pegasus XL se počítá s tím, že by Stratolaunch v budoucnu vynášel i daleko větší rakety. |
Foto:
Stratolaunch Systems
Nemusí zůstat jen u raket. Další možností je napodobit Virgin Galactit a vynášet raketoplán – nikoliv však na hranice vesmíru ale přímo na oběžnou dráhu. Jeden raketoplán by zde už byl. Dream Chaser postavila firma Sierra Nevada Corporation. |
Foto: Sierra Nevada Corporation
Dream Chaser se ucházel o kontrakt na dopravu posádek na ISS, ve kterém ale nakonec uspěly firmy Boeing a SpaceX. |
Foto: Sierra Nevada Corporation
První testy má tak raketoplán už za sebou – i když zatím jen v atmosféře. |
Foto: Sierra Nevada Corporation
Momentálně se očekává, že raketoplán bude létat na ISS s nákladem v bezpilotní verzi. Bude to druhá nákladní loď, která se dokáže vrátit zpět na Zemi (po Dragonu od SpaceX). |
Foto: Sierra Nevada Corporation
Pro Paula Allena není Stratolaunch první vesmírnou aktivitou. Už před léty zafinancoval vznik Allen Telescope Array, což je síť 42 antén o průměru 6 metrů, které se nachází v Kalifornii. Provozovatelem je Institut SETI a kromě výzkumu vesmíru se tak samozřejmě věnují také hledání mimozemských signálů. |
Foto:
Colby Gutierrez-Kraybill
,
CC BY 3.0
Letadlo nemusí být jediný netradiční způsob, jak dopravit náklad do vesmíru. Systém zvaný Bloostar využívá stratosférického balonu a tří raketových stupňů ve tvaru anuloidu. |
Foto:
http://www.zero2infinity.space
Všechny fáze startu Bloostaru. |
Foto:
http://www.zero2infinity.space
Reálné záběry z testu. |
Foto:
http://www.zero2infinity.space
Z obří dráhy až do vesmíru: Největší letadlo světa Stratolaunch se opět rozjelo
{{values.title}}
{{values.author}}
{{values.parsedDate}}
{{values.category}}