Genetika

Na Živě.cz se tématu Genetika věnujeme průběžně. Přečtěte si tyto články a budete vědět všechno důležité.

Člověk se geneticky adaptoval na stravu bohatou na cukry

11.  6.  2019 | Jaroslav Petr | 18

Geneticky modifikované viry zlikvidovaly smrticí bakterii vzdorující antibiotikům | Zdroj:  Shutterstock

** Organismus patnáctileté dívky napadla bakterie odolná k antibiotikům ** Lékaři jí nedávali ani jednoprocentní šanci na přežití ** Nakonec jí zachránily život geneticky modifikované viry

14.  5.  2019 | Jaroslav Petr | 10

Opice s polidštěnými mozky vyvolaly silnou kritiku  | Zdroj:  Keith Bellvay, CC BY 2.0

Opice s polidštěnými mozky vyvolaly silnou kritiku

15.  4.  2019 | Jaroslav Petr | 27

Nový rekord genového inženýrství: 13 200 jednou ranou | Zdroj:  Pixabay, CC0

Nový rekord genového inženýrství: 13 200 jednou ranou

** Genetikům se podařilo najednou změnit dědičnou informaci lidské buňky na 13 200 předem vybraných místech ** Dosavadní rekord 62 zásahů tak byl překonán o několik řádů ** Jaké možnosti se tím otevírají genovému inženýrství?

2.  4.  2019 | Jaroslav Petr | 8

Vědci volají po moratoriu na genetické vylepšování lidí

** Přední vědci volají po pětiletém mezinárodním moratoriu na cílené úpravy genomu lidských embryí ** Zdaleka ne všichni vědci jsou ale touto vyhlídkou nadšení ** Je moratorium nutné, zbytečné nebo snad škodlivé?

25.  3.  2019 | Jaroslav Petr | 46

Genová terapie zbavila myší hluchoty

11.  3.  2019 | Jiří Černý | 13

Žralok lidožravý nám poskytl recept na dlouhověkost | Zdroj:  <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:White_shark.jpg" >English: Pterantula (Terry Goss) at en.wikipedia</a>, <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0//deed.cs">CC-BY-SA-3.0</a>

Žralok lidožravý nám poskytl recept na dlouhověkost

** Vědci přečetli kompletní genom slavného „velkého bílého“ žraloka ** Odhalili recepty, jimiž evoluce zajistila tomuto tvorovi nezranitelnost či odolnost k nádorům ** Obávaný zabiják se proměnil v knihu, v které vědci hledají návod na prodloužení lidského života

5.  3.  2019 | Jaroslav Petr | 8

Poskytli jste svou DNA kvůli rodokmenu? FBI ji bude moci testovat na shodu

4.  2.  2019 | Karel Kilián | 6

Lidské geny mutují pomaleji

1.  2.  2019 | Jiří Černý | 17

Hubnutí podle DNA? Vědci skepticky kroutí hlavami

17.  1.  2019 | Jiří Černý | 12

Rostliny dostaly „turbo“ a rostou jako zběsilé. Vědci dokázali vylepšit fotosyntézu

** Vědci vylepšili fotosyntézu a zvýšili tak tvorbu organické hmoty rostlinami o 40 % ** Stačila k tomu výpůjčka několika málo genů provedená metodami genového inženýrství ** Prosadí se takto vylepšené rostliny na polích a pomohou nasytit lidstvo?

8.  1.  2019 | Jaroslav Petr | 30