Genetika

Na Živě.cz se tématu Genetika věnujeme průběžně. Přečtěte si tyto články a budete vědět všechno důležité.

Geneticky modifikovaní komáři nesou smrtící vlohu. Vypustili je na Floridě | Zdroj:  jentavery, CC BY 2.0

Geneticky modifikovaní komáři nesou smrtící vlohu. Vypustili je na Floridě

** Britská biotechnologická firma vypustila v USA geneticky modifikované komáry nesoucí smrtící vlohu ** Na ostrovech Florida Keys by měli komáři s upravenou dědičnou informací pomoci v boji proti komářím přenašečům viru zika a dengue ** Projekt startuje po jedenáctileté schvalovací „papírové válce“ s federálními i floridskými úřady.

12.  5.  2021| Jaroslav Petr |5

HmyzGenetikaPříroda

Vzestupy a pády evropských neandrtálců: DNA z hlíny vypráví nejstarší historii lidstva | Zdroj:  Pixabay

** Usazeniny ze dna jeskyní obsahují dědičnou informaci pravěkých lidí ** Genetici ji izolovali a analyzovali ** A vyčetli z ní okolnosti vzestupů a pádů evropských neandrtálců

30.  4.  2021| Jaroslav Petr

DNALidéHistorie

Smíme dělat vše, co umíme? Vědci vytvořili opičí embrya s lidskými buňkami | Zdroj:  Pixabay

Smíme dělat vše, co umíme? Vědci vytvořili opičí embrya s lidskými buňkami

** Kontroverzní laboratorní počin nás znovu staví před základní etickou otázku ** Smíme dělat vše, co umíme? ** Smíchání lidských a opičích embryonálních kmenových buněk může pomoct mnoha nemocným

23.  4.  2021| Jaroslav Petr |8

ZvířataBuňkyGenetikaLidé

Nejstarší analyzovaná lidská DNA patřila pravěké ženě z Koněprus  | Zdroj:   Huhulenik, CC BY 3.0

Nejstarší analyzovaná lidská DNA patřila pravěké ženě z Koněprus

** Výzkum pravěké DNA odhalil další taje života našich předků ** Jejich mesaliance s neandrtálci byly častější, než jsme si mysleli ** Nejstarší analyzovaná lidská DNA patřila pravěké ženě z české jeskyně Zlatý kůň

14.  4.  2021| Jaroslav Petr |3

GenetikaDNALidéHistorie

Po naší smrti se v mozku probouzejí „zombie“ geny. Překvapivě aktivní jsou i některé buňky | Zdroj:  Pixy

** Některé aktivity v mozku po smrti nejen nevyhasínají, ale naopak se rozhoří s nebývalou intenzitou ** Platí to o aktivitě vybraných genů, která dramaticky roste ** Překvapivě aktivní jsou i některé buňky, které rostou a vytvářejí nové výběžky

30.  3.  2021| Jaroslav Petr |17

SmrtGenetikaMozek

Šanci na harmonické manželství zvyšuje správný gen. Odhalení přišlo po třech letech zkoumání | Zdroj:  PxHere

** Varianta C genu CD38 zvyšuje šance na harmonické manželství ** I bez ní se dá ale udržet kvalitní partnerský vztah, jen to stojí trochu víc námahy ** Varianta genu však není absolutní pojistka proti domácím rozbrojům

1.  3.  2021| Jaroslav Petr |9

PsychologieVztahyGenetika

Odhalený genový doping? Němečtí biochemici hlásí první krok k dopadení hříšníků | Zdroj:   National Human Genome Research Institute (NHGRI) from Bethesda, MD, USA, CC BY 2.0

Odhalený genový doping? Němečtí biochemici hlásí první krok k dopadení hříšníků

** Podle některých expertů z oblasti sportovní medicíny se geneticky dopuje od olympiády v Athénách ** Zatímco metody genového inženýrství zneužitelné k dopingu se rychle inovují, detekce pokulhává ** Nyní hlásí němečtí biochemici první krok k dopadení genových dopingových hříšníků

14.  1.  2021| Jaroslav Petr |42

DopingGenetika

Portrét z DNA je stále v nedohlednu. V čem spočívá problém? | Zdroj:  Pixabay

Portrét z DNA je stále v nedohlednu. V čem spočívá problém?

** Vědci odhalili více než dvě stovky genů, které se podílejí na formování rysů lidské tváře ** Otevírají se tak nové možnosti nejen medicíně, ale třeba i kriminalistice ** K namalování portrétu z informací uložených v DNA to však stále nestačí

15.  12.  2020| Jaroslav Petr |14

TěloGenetikaDNA

Následky psychického traumatu z dětství pronásledují i generace dětí a vnoučat | Zdroj:  United Nations Photo, CC BY-NC-ND 2.0

Následky psychického traumatu z dětství pronásledují i generace dětí a vnoučat

** Psychické trauma v dětství mění metabolismus na zbytek života ** Tyto změny metabolismu jsou dědičné ** Přenášejí se na potomky, i když ti žádná traumata neprožili

19.  10.  2020| Jaroslav Petr |85

DětiPsychikaGenetikaMyši

Budoucnost léčby onemocnění oční sítnice? Místo starých očí bychom si mohli nechat narůst nové | Zdroj:  Pikist

** Člověk má oko vybavené pro regeneraci skoro stejně jako ryby ** Regenerační proces vázne u člověka na „nadbytečné“ aktivitě jednoho genu ** Podaří se vyléčit nejčastější příčinu slepoty regenerací odkoukanou od akvarijní rybky?

16.  10.  2020| Jaroslav Petr |8

ZrakMedicínaGenetika

Mutace SARS-CoV-2: Je koronavirus nakažlivější? Oslabil? | Zdroj:  Pixabay

Mutace SARS-CoV-2: Je koronavirus nakažlivější? Oslabil?

** Genetici přečetli více než sto tisíc genomů viru SARS-CoV-2 a našli v nich asi třináct tisíc mutací ** Viry dvou nakažených lidí se ale neliší více než deseti písmeny genetického kódu ** Co to znamená pro vývoj pandemie a třeba i pro účinnost vyvíjených vakcín?

28.  9.  2020| Jaroslav Petr |180

COVID-19KoronavirusMutace

Genetickým vylepšením mozku proti předávkování opiáty | Zdroj:  Pixabay

Genetickým vylepšením mozku proti předávkování opiáty

** Neurologové chtějí obrnit narkomany proti předávkování drogami na bázi opiátů ** A to vyblokováním genu ve vybraných mozkových neuronech ** Technicky takovému genetickému vylepšení nic nebrání

20.  9.  2020| Jaroslav Petr |23

LékyGenetikaMozek

Svítící myši usnadňují studium mitochondrií | Zdroj:   Institute of Molecular Medicine I, University of Düsseldorf, CC BY 4.0

Svítící myši usnadňují studium mitochondrií

9.  9.  2020| Jiří Černý |1

SvětloBuňkyMyši

Kolik lidí se může nakazit z jediného ohniska nového koronaviru? | Zdroj:  Pikist

Kolik lidí se může nakazit z jediného ohniska nového koronaviru?

2.  9.  2020| Jaroslav Petr |39

COVID-19KoronavirusZdraví

Kvůli Excelu se měnily názvy lidských genů. Vědci měli problém s jejich zápisem | Zdroj:  Shutterstock

Kvůli Excelu se měnily názvy lidských genů. Vědci měli problém s jejich zápisem

8.  8.  2020| Adam Obšitník |47

ExcelMicrosoft OfficeVěda

Indiáni přepluli Pacifikem do Polynésie už před 800 roky. Dočká se Heyerdahl rehabilitace?  | Zdroj:  Nasjonalbiblioteket from Norway, CC BY 2.0

** Norský badatel Thor Heyerdahl dokazoval, že Polynésii osídlili původní obyvatelé Ameriky ** Antropologové jeho teorie neuznávají ** Nejnovější genetické analýzy však prokázaly, že indiáni dopluli na Markézy a zřejmě i na Velikonoční ostrov

15.  7.  2020| Jaroslav Petr |3

GenetikaHistorie

Jste „objímači“ a trpíte „kožním hladem“? Mohou za to vaše geny | Zdroj:  Pixabay

Jste „objímači“ a trpíte „kožním hladem“? Mohou za to vaše geny

** Srdečnost ve společenských kontaktech je z poloviny určená dědičností ** Platí to především pro ženy, u mužů nehrají geny významnou roli ** Nedostatek těsných kontaktů se může projevit jako „kožní hlad“

7.  7.  2020| Jaroslav Petr |9

SociologieGenetikaLidé

V Číně objevili nový kmen prasečí chřipky G4 EA H1N1, který vyvolává obavy z další pandemie

** Vědci objevili nový kmen prasečí chřipky G4 EA H1N1 ** U desetiny zaměstnanců jatek našli protilátky ** Virus má dle odborníků pandemický potenciál

2.  7.  2020| Karel Kilián |45

chřipkaZvířataViryZdravíČína

Jediná injekce vyléčí Parkinsonovu chorobu do pár měsíců. Minimálně u myší | Zdroj:  Pixnio

Jediná injekce vyléčí Parkinsonovu chorobu do pár měsíců. Minimálně u myší

** „Vymazání“ jediného genu mění buňky na neurony ** To umožní opravu poškozeného mozku ** Laboratorní myši se tak podařilo jedinou injekcí vyléčit ze slepoty či Parkinsonovy choroby

29.  6.  2020| Jaroslav Petr |3

Parkinsonova chorobaMedicínaMyši

Každý skandál jednou praskne: Moderní analýza DNA odhalila, že dávný irský král se narodil z incestu | Zdroj:  Ron Cogswell, CC BY 2.0

23.  6.  2020| Jaroslav Petr |3

GenetikaArcheologieHistorie

Poruchy soustředění a hyperaktivita jsou dědictvím z pravěku. Tehdejším lovcům ADHD svědčila | Zdroj:   https://www.scientificanimations.com/, CC BY-SA 4.0

** Proč evoluce „nevymaže“ z lidského genomu vlohy pro poruchy soustředění a hyperaktivitu? ** Podle nových výzkumů k takovému „mazání“ dochází ** Jde to ale pomalu, protože ještě nedávno byly tyto poruchy pro člověka výhodné

2.  6.  2020| Jaroslav Petr |4

EvoluceGenetikaLidé

Potomci myších samců nakažených toxoplasmou mají změněné mozky | Zdroj:  Ke Hu a John M. Murray, CC BY 4.0

Potomci myších samců nakažených toxoplasmou mají změněné mozky

** Cizopasník Toxoplasma gondii mění nejen chování svých hostitelů, ale také jejich potomků ** Efekt se projevuje minimálně ve dvou následných generacích ** Podobné následky na následující generace mohou mít i různé infekce u lidí

28.  5.  2020| Jaroslav Petr |22

GenetikaMozekMyši

Kolonizace Marsu: Terraformace, nebo úpravy lidského genomu? | Zdroj:  NASA

Kolonizace Marsu: Terraformace, nebo úpravy lidského genomu?

21.  5.  2020| Jiří Černý |38

KolonizaceMarsGenetika

Nevidomým lidem by mohly vracet zrak přeškolené buňky kůže | Zdroj:  Pickpik

Nevidomým lidem by mohly vracet zrak přeškolené buňky kůže

12.  5.  2020| Jaroslav Petr |2

ZrakBuňkyZdraví

Živé lampičky: Nový systém dovoluje rostlinám vyzařovat do okolí desetkrát silnější světlo než dříve | Zdroj:  Planta LLC

** Bude nám na nočním stolku místo lampičky svítit pokojová květina? ** Nový systém produkce světla bioluminiscencí zajistili zatím genetici jen rostlinám tabáku ** V blízké budoucnosti ale začnou produkovat svítící běžné domácí květiny

5.  5.  2020| Jaroslav Petr |4

RostlinySvětloGenetika

Šance na získání DNA dinosaurů stouply. Jurský park se ale ještě otevírat nebude | Zdroj:  Will Fisher, CC BY-SA 2.0

** Výjimečně zachovalá chrupavka dinosaura stará 70 milionů roků obsahuje pravěké proteiny ** Vědci v ní nalezli snad i stopy po dinosauří dědičné informaci ** Ožije vize Jurského parku ze slavného Crichtonova románu a Spielbergova filmu?

30.  4.  2020| Jaroslav Petr |7

DinosauřiDNA

Koronavirus: Nový dezinfekční prostředek může odstranit SARS-CoV-2 z povrchů až na několik měsíců | Zdroj:  Jcs.mil

** Vědecké poznatky o koronaviru a jeho šíření ** Průběžně aktualizované informace z vědeckých laboratoří ** Příznaky, způsob šíření, průběžné statistiky

20.  4.  2020| Vojtěch Malý,  |277

ViryMedicínaMutace

Sekvenování koronaviru: Jak se dělá genomová epidemiologie pandemie? | Zdroj:  Pixabay

Sekvenování koronaviru: Jak se dělá genomová epidemiologie pandemie?

** V tuto chvíli je ve světě přečteno na 4 tisíce genomů viru SARS-CoV-2 ** Jaké metody se při tom využívají? ** A k čemu všemu jsou nám získané informace dobré?

24.  4.  2020| Stanislav Mihulka