Genetika

Na Živě.cz se tématu Genetika věnujeme průběžně. Přečtěte si tyto články a budete vědět všechno důležité.

Kokain je v módě a přibývá závislých. Gen vpravený do jater narkomanů dokáže závislost zkrotit

** Virus upravený genovými inženýry zajistí rychlý rozklad kokainu ** Stimulační efekt drogy se vůbec nestačí projevit ** Pro narkomany tak bude lehčí skoncovat s jejím užíváním

18.  2.  2020 | Jaroslav Petr

Geneticky modifikovaní motýli chrání úrodu před škůdci | Zdroj:   James K. Lindsey, CC BY-SA 2.5

Geneticky modifikovaní motýli chrání úrodu před škůdci

6.  2.  2020 | Jaroslav Petr | 5

DigiD8: Domluvte si genetické rande přes internetové seznamky

** Aplikace DigiD8 sice ještě není v provozu, ale už je kolem ní pořádně rušno ** Ožívá s jejím příchodem eugenika a eliminace geneticky méněcenných? ** Nebo je to technologie, která bude pomáhat?

2.  1.  2020 | Jaroslav Petr | 7

Rekordně polidštěná prasata jako dárci orgánů pro nemocné? Klinické zkoušky by mohly začít už do 5 let

** Vědci sérií zásahů do dědičné informace polidštili prasata ** A to natolik, že lidský imunitní systém proti jejich orgánům nijak zvlášť neprotestuje ** Kdy zachrání xenotransplantace život prvním lidem?

25.  12.  2019 | Jaroslav Petr | 3

Toužíte po inteligentních potomcích? Vědci zjišťovali, zda by vám s tím mohla pomoct genetická selekce | Zdroj:  Shutterstock

** Vědci mohou oplozením ve zkumavce vytvořit rodičům větší počet embryí ** Z nich lze pak vybrat např. ta, z nichž se narodí inteligentnější děti ** Jakou má tento postup šanci na úspěch?

3.  12.  2019 | Jaroslav Petr | 11

Děti z nevěry jsou vzácnější, než se zdá. Jejich plození dosáhlo vrcholu v polovině 19. století

** Děti zplozené z nevěry jsou vzácnější, než se zdá. Vždycky a všude tomu tak ale nebylo ** Obyvatelé venkova bývali věrnější než lidé z měst ** Sedláci a řemeslníci byli věrnější než chudina

25.  11.  2019 | Jaroslav Petr | 10

Kolumbijská babička přivedla vědce na stopu léku proti Alzheimerově chorobě  | Zdroj:  Shutterstock

Kolumbijská babička přivedla vědce na stopu léku proti Alzheimerově chorobě

15.  11.  2019 | Jaroslav Petr | 22

Ruský vědec plánuje zásahy do genomu lidských embryí | Zdroj:  Shutterstock

Ruský vědec plánuje zásahy do genomu lidských embryí

** Další zemí, kde by se mohly narodit děti s cíleně upravenou dědičnou informací, je Rusko ** Tamější vědci se netají plány na následování kontroverzního čínského experimentu ** Rozhodující slovo budou mít politici

29.  10.  2019 | Jaroslav Petr | 19

Vědci zrekonstruovali tvář záhadného pravěkého člověka z jeho DNA | Zdroj:  Profimedia

Vědci zrekonstruovali tvář záhadného pravěkého člověka z jeho DNA

** Známe tvář i anatomii těla nejzáhadnější pravěkého člověka ** A to i přesto, že jsme z něj zatím našli jen tři zuby, úlomek čelisti a kousek kosti z malíčku ruky ** Vědci vyčetli anatomii tzv. denisovanů z izolované pravěké dědičné informace

25.  9.  2019 | Jaroslav Petr | 3

Děti z incestu se rodí mnohem častěji, než byste si mohli myslet

** Incest je sice postaven mimo zákon, ale to neznamená, že k němu nedochází ** Skutečný rozsah incestních vztahů není snadné odhalit ** Australští genetici zjistili, že v Británii se rodí z incestních vztahů v průměru jedno z 3 652 dětí

17.  9.  2019 | Jaroslav Petr | 43

Děti „ze zkumavky“ mají pozměněné geny. Ale pouze v dětství | Zdroj:  Ed Uthman, CC BY 2.0

Děti „ze zkumavky“ mají pozměněné geny. Ale pouze v dětství

** Lidská embrya vzniklá umělým oplozením mají pozměněnou aktivitu genů ** Tento stav je patrný i v raném dětství ** Před dosažením dospělosti se ale práce genů z valné části normalizuje

9.  9.  2019 | Jaroslav Petr | 36

Gen pro krátký spánek svým nositelům svědčí

** Zvláštní varianta genu ADRB1 zajišťuje lidem nižší potřebu spánku ** Gen zároveň chrání člověka před celou řadou zdravotních problémů ** Kdy se objeví záměna variant genu ADRB1 v nabídce různých klinik?

5.  9.  2019 | Jaroslav Petr | 21

Člověk se geneticky adaptoval na stravu bohatou na cukry

11.  6.  2019 | Jaroslav Petr | 18

Geneticky modifikované viry zlikvidovaly smrticí bakterii vzdorující antibiotikům | Zdroj:  Shutterstock

** Organismus patnáctileté dívky napadla bakterie odolná k antibiotikům ** Lékaři jí nedávali ani jednoprocentní šanci na přežití ** Nakonec jí zachránily život geneticky modifikované viry

14.  5.  2019 | Jaroslav Petr | 10

Opice s polidštěnými mozky vyvolaly silnou kritiku  | Zdroj:  Keith Bellvay, CC BY 2.0

Opice s polidštěnými mozky vyvolaly silnou kritiku

15.  4.  2019 | Jaroslav Petr | 27

Nový rekord genového inženýrství: 13 200 jednou ranou | Zdroj:  Pixabay, CC0

Nový rekord genového inženýrství: 13 200 jednou ranou

** Genetikům se podařilo najednou změnit dědičnou informaci lidské buňky na 13 200 předem vybraných místech ** Dosavadní rekord 62 zásahů tak byl překonán o několik řádů ** Jaké možnosti se tím otevírají genovému inženýrství?

2.  4.  2019 | Jaroslav Petr | 8

Vědci volají po moratoriu na genetické vylepšování lidí

** Přední vědci volají po pětiletém mezinárodním moratoriu na cílené úpravy genomu lidských embryí ** Zdaleka ne všichni vědci jsou ale touto vyhlídkou nadšení ** Je moratorium nutné, zbytečné nebo snad škodlivé?

25.  3.  2019 | Jaroslav Petr | 46