Genetika

Na Živě.cz se tématu Genetika věnujeme průběžně. Přečtěte si tyto články a budete vědět všechno důležité.

Co s dětmi, kterým čínští vědci „vylepšili“ dědičnou informaci? Experti se nemohou shodnout

** Tvůrce prvních geneticky „vylepšených“ dětí bude brzy propuštěn na svobodu ** Čínští bioetici se obracejí na vládu s naléhavou výzvou: „Děti musí mít zajištěnou péči a dohled“ ** Odborníci ze světa mají zhusta jiný názor

18.  3.  2022| Jaroslav Petr |18

DětiGenetika

Pandemie covidu-19 začala na tržišti v čínském Wu-chanu přenosem ze zvířete

6.  3.  2022| Karel Kilián |46

SARS-CoV-2COVID-19ZvířataČína

Američtí chirurgové poprvé úspěšně transplantovali srdce z geneticky modifikovaného prasete | Zdroj: Zdroj: youtube.com.

12.  1.  2022| Karel Kilián |8

ZvířataOrgányTransplantaceGenetika

Geneticky modifikovaná rajčata prý podporují relaxaci a snižování krevního tlaku | Zdroj:  Sanatech Seed

4.  1.  2022| Jiří Černý |1

PotravinyJaponskoGenetika

Američtí chirurgové podruhé úspěšně transplantovali prasečí ledvinu mrtvému dárci těla

18.  12.  2021| Karel Kilián |15

TěloZvířataOrgányTransplantace

Duna, Bene Gesserit a eugenika: Genetické vylepšení člověka je po technické stránce již možné

** Tajný program na vyšlechtění spasitele nadlidských schopností z románu Duna dnes už není sci-fi ** Razantní genetické vylepšení člověka je po technické stránce možné ** Ani další fígle, jimiž sesterstvo Bene Gesserit zajišťuje v Duně svůj program, nejsou nereálné

19.  11.  2021| Jaroslav Petr |10

GenetikaLidé

Evoluce v přímém přenosu: Afričtí sloni v důsledku intenzivního lovu ztrácejí své kly | Zdroj:  Max Pixel

28.  10.  2021| Jaroslav Petr |12

SlonEvoluce

Výsledky tréninku ze tří čtvrtin určují genetické předpoklady. Za to, že to nejde, vlastně mohou vaši předci | Zdroj:  PxHere

** Fyzická námaha svědčí zdraví a zvyšuje kondici ** U každého má ale různě velký efekt ** Genetici nyní vytipovali sadu genů, které jsou za to zodpovědné

22.  10.  2021| Jaroslav Petr |12

CvičeníGenetika

Američtí chirurgové poprvé úspěšně transplantovali prasečí ledvinu lidskému pacientovi

** Chirurgové poprvé úspěšně transplantovali prasečí ledvinu člověku ** Jde o první případ, kdy byla transplantován orgán z jiného živočicha ** K operací použili geneticky modifikované prase a mrtvou ženu

22.  10.  2021| Karel Kilián |24

ZvířataOrgányTransplantace

Lidé na Azorské ostrovy přišli o sedm století dříve, než jsme se domnívali. Mohli je kolonizovat Vikingové | Zdroj:  Public Domain Pictures

** Výsledky nových výzkumů posouvají počátky osídlení Azorských ostrovů o sedm století dál do minulosti ** Dokazují to usazeniny na dnech azorských jezer nesoucí jasné stopy po přítomnosti chovatelů dobytka ** Mnohé naznačuje, že těmito osadníky byli Vikingové

14.  10.  2021| Jaroslav Petr

ArcheologieHistorie

Geneticky modifikovaní komáři nesou smrtící vlohu. Vypustili je na Floridě | Zdroj:  jentavery, CC BY 2.0

Geneticky modifikovaní komáři nesou smrtící vlohu. Vypustili je na Floridě

** Britská biotechnologická firma vypustila v USA geneticky modifikované komáry nesoucí smrtící vlohu ** Na ostrovech Florida Keys by měli komáři s upravenou dědičnou informací pomoci v boji proti komářím přenašečům viru zika a dengue ** Projekt startuje po jedenáctileté schvalovací „papírové válce“ s federálními i floridskými úřady.

12.  5.  2021| Jaroslav Petr |5

HmyzGenetikaPříroda

Vzestupy a pády evropských neandrtálců: DNA z hlíny vypráví nejstarší historii lidstva | Zdroj:  Pixabay

** Usazeniny ze dna jeskyní obsahují dědičnou informaci pravěkých lidí ** Genetici ji izolovali a analyzovali ** A vyčetli z ní okolnosti vzestupů a pádů evropských neandrtálců

30.  4.  2021| Jaroslav Petr

DNALidéHistorie

Smíme dělat vše, co umíme? Vědci vytvořili opičí embrya s lidskými buňkami | Zdroj:  Pixabay

Smíme dělat vše, co umíme? Vědci vytvořili opičí embrya s lidskými buňkami

** Kontroverzní laboratorní počin nás znovu staví před základní etickou otázku ** Smíme dělat vše, co umíme? ** Smíchání lidských a opičích embryonálních kmenových buněk může pomoct mnoha nemocným

23.  4.  2021| Jaroslav Petr |8

ZvířataBuňkyGenetikaLidé

Nejstarší analyzovaná lidská DNA patřila pravěké ženě z Koněprus  | Zdroj:   Huhulenik, CC BY 3.0

Nejstarší analyzovaná lidská DNA patřila pravěké ženě z Koněprus

** Výzkum pravěké DNA odhalil další taje života našich předků ** Jejich mesaliance s neandrtálci byly častější, než jsme si mysleli ** Nejstarší analyzovaná lidská DNA patřila pravěké ženě z české jeskyně Zlatý kůň

14.  4.  2021| Jaroslav Petr |3

GenetikaDNALidéHistorie

Po naší smrti se v mozku probouzejí „zombie“ geny. Překvapivě aktivní jsou i některé buňky | Zdroj:  Pixy

** Některé aktivity v mozku po smrti nejen nevyhasínají, ale naopak se rozhoří s nebývalou intenzitou ** Platí to o aktivitě vybraných genů, která dramaticky roste ** Překvapivě aktivní jsou i některé buňky, které rostou a vytvářejí nové výběžky

30.  3.  2021| Jaroslav Petr |17

SmrtGenetikaMozek

Šanci na harmonické manželství zvyšuje správný gen. Odhalení přišlo po třech letech zkoumání | Zdroj:  PxHere

** Varianta C genu CD38 zvyšuje šance na harmonické manželství ** I bez ní se dá ale udržet kvalitní partnerský vztah, jen to stojí trochu víc námahy ** Varianta genu však není absolutní pojistka proti domácím rozbrojům

1.  3.  2021| Jaroslav Petr |9

PsychologieVztahyGenetika

Odhalený genový doping? Němečtí biochemici hlásí první krok k dopadení hříšníků | Zdroj:   National Human Genome Research Institute (NHGRI) from Bethesda, MD, USA, CC BY 2.0

Odhalený genový doping? Němečtí biochemici hlásí první krok k dopadení hříšníků

** Podle některých expertů z oblasti sportovní medicíny se geneticky dopuje od olympiády v Athénách ** Zatímco metody genového inženýrství zneužitelné k dopingu se rychle inovují, detekce pokulhává ** Nyní hlásí němečtí biochemici první krok k dopadení genových dopingových hříšníků

14.  1.  2021| Jaroslav Petr |42

DopingGenetika

Portrét z DNA je stále v nedohlednu. V čem spočívá problém? | Zdroj:  Pixabay

Portrét z DNA je stále v nedohlednu. V čem spočívá problém?

** Vědci odhalili více než dvě stovky genů, které se podílejí na formování rysů lidské tváře ** Otevírají se tak nové možnosti nejen medicíně, ale třeba i kriminalistice ** K namalování portrétu z informací uložených v DNA to však stále nestačí

15.  12.  2020| Jaroslav Petr |14

TěloGenetikaDNA

Následky psychického traumatu z dětství pronásledují i generace dětí a vnoučat | Zdroj:  United Nations Photo, CC BY-NC-ND 2.0

Následky psychického traumatu z dětství pronásledují i generace dětí a vnoučat

** Psychické trauma v dětství mění metabolismus na zbytek života ** Tyto změny metabolismu jsou dědičné ** Přenášejí se na potomky, i když ti žádná traumata neprožili

19.  10.  2020| Jaroslav Petr |85

DětiPsychikaGenetikaMyši

Budoucnost léčby onemocnění oční sítnice? Místo starých očí bychom si mohli nechat narůst nové | Zdroj:  Pikist

** Člověk má oko vybavené pro regeneraci skoro stejně jako ryby ** Regenerační proces vázne u člověka na „nadbytečné“ aktivitě jednoho genu ** Podaří se vyléčit nejčastější příčinu slepoty regenerací odkoukanou od akvarijní rybky?

16.  10.  2020| Jaroslav Petr |8

ZrakMedicínaGenetika

Mutace SARS-CoV-2: Je koronavirus nakažlivější? Oslabil? | Zdroj:  Pixabay

Mutace SARS-CoV-2: Je koronavirus nakažlivější? Oslabil?

** Genetici přečetli více než sto tisíc genomů viru SARS-CoV-2 a našli v nich asi třináct tisíc mutací ** Viry dvou nakažených lidí se ale neliší více než deseti písmeny genetického kódu ** Co to znamená pro vývoj pandemie a třeba i pro účinnost vyvíjených vakcín?

28.  9.  2020| Jaroslav Petr |180