Genetika

Na Živě.cz se tématu Genetika věnujeme průběžně. Přečtěte si tyto články a budete vědět všechno důležité.

Jste „objímači“ a trpíte „kožním hladem“? Mohou za to vaše geny | Zdroj:  Pixabay

Jste „objímači“ a trpíte „kožním hladem“? Mohou za to vaše geny

** Srdečnost ve společenských kontaktech je z poloviny určená dědičností ** Platí to především pro ženy, u mužů nehrají geny významnou roli ** Nedostatek těsných kontaktů se může projevit jako „kožní hlad“

7.  7.  2020 | Jaroslav Petr | 8

V Číně objevili nový kmen prasečí chřipky G4 EA H1N1, který vyvolává obavy z další pandemie

** Vědci objevili nový kmen prasečí chřipky G4 EA H1N1 ** U desetiny zaměstnanců jatek našli protilátky ** Virus má dle odborníků pandemický potenciál

2.  7.  2020 | Karel Kilián | 45

Jediná injekce vyléčí Parkinsonovu chorobu do pár měsíců. Minimálně u myší | Zdroj:  Pixnio

Jediná injekce vyléčí Parkinsonovu chorobu do pár měsíců. Minimálně u myší

** „Vymazání“ jediného genu mění buňky na neurony ** To umožní opravu poškozeného mozku ** Laboratorní myši se tak podařilo jedinou injekcí vyléčit ze slepoty či Parkinsonovy choroby

29.  6.  2020 | Jaroslav Petr | 3

Každý skandál jednou praskne: Moderní analýza DNA odhalila, že dávný irský král se narodil z incestu | Zdroj:  Ron Cogswell, CC BY 2.0

23.  6.  2020 | Jaroslav Petr | 3

Poruchy soustředění a hyperaktivita jsou dědictvím z pravěku. Tehdejším lovcům ADHD svědčila | Zdroj:   https://www.scientificanimations.com/, CC BY-SA 4.0

** Proč evoluce „nevymaže“ z lidského genomu vlohy pro poruchy soustředění a hyperaktivitu? ** Podle nových výzkumů k takovému „mazání“ dochází ** Jde to ale pomalu, protože ještě nedávno byly tyto poruchy pro člověka výhodné

2.  6.  2020 | Jaroslav Petr | 3

Potomci myších samců nakažených toxoplasmou mají změněné mozky | Zdroj:  Ke Hu a John M. Murray, CC BY 4.0

Potomci myších samců nakažených toxoplasmou mají změněné mozky

** Cizopasník Toxoplasma gondii mění nejen chování svých hostitelů, ale také jejich potomků ** Efekt se projevuje minimálně ve dvou následných generacích ** Podobné následky na následující generace mohou mít i různé infekce u lidí

28.  5.  2020 | Jaroslav Petr | 22

Nevidomým lidem by mohly vracet zrak přeškolené buňky kůže | Zdroj:  Pickpik

Nevidomým lidem by mohly vracet zrak přeškolené buňky kůže

12.  5.  2020 | Jaroslav Petr | 2

Živé lampičky: Nový systém dovoluje rostlinám vyzařovat do okolí desetkrát silnější světlo než dříve | Zdroj:  Planta LLC

** Bude nám na nočním stolku místo lampičky svítit pokojová květina? ** Nový systém produkce světla bioluminiscencí zajistili zatím genetici jen rostlinám tabáku ** V blízké budoucnosti ale začnou produkovat svítící běžné domácí květiny

5.  5.  2020 | Jaroslav Petr | 4

Šance na získání DNA dinosaurů stouply. Jurský park se ale ještě otevírat nebude | Zdroj:  Will Fisher, CC BY-SA 2.0

** Výjimečně zachovalá chrupavka dinosaura stará 70 milionů roků obsahuje pravěké proteiny ** Vědci v ní nalezli snad i stopy po dinosauří dědičné informaci ** Ožije vize Jurského parku ze slavného Crichtonova románu a Spielbergova filmu?

30.  4.  2020 | Jaroslav Petr | 7

Koronavirus: Nový dezinfekční prostředek může odstranit SARS-CoV-2 z povrchů až na několik měsíců | Zdroj:  Jcs.mil

** Vědecké poznatky o koronaviru a jeho šíření ** Průběžně aktualizované informace z vědeckých laboratoří ** Příznaky, způsob šíření, průběžné statistiky

20.  4.  2020 | Vojtěch Malý,  | 273

Sekvenování koronaviru: Jak se dělá genomová epidemiologie pandemie? | Zdroj:  Pixabay

Sekvenování koronaviru: Jak se dělá genomová epidemiologie pandemie?

** V tuto chvíli je ve světě přečteno na 4 tisíce genomů viru SARS-CoV-2 ** Jaké metody se při tom využívají? ** A k čemu všemu jsou nám získané informace dobré?

24.  4.  2020 | Stanislav Mihulka

Genová „řetězová reakce“ je nebezpečná, ale mohla by lidstvu pomoct v boji proti hladomoru | Zdroj:  Agricultural Research Service

20.  4.  2020 | Jaroslav Petr | 3

Zabalené neurony slibují léčbu epilepsie nebo roztroušené sklerózy | Zdroj:  Pixabay

Zabalené neurony slibují léčbu epilepsie nebo roztroušené sklerózy

** Vědci donutili nervové buňky, aby si kolem sebe zbudovaly izolační nebo naopak vodivý „obal“ ** V odezvě na to, jakým polymerem byly neurony zabalené, měnila zvířata své chování ** Metoda „obalování neuronů“ najde uplatnění při léčbě roztroušené sklerózy nebo epilepsie

25.  3.  2020 | Jaroslav Petr | 3

„Elixír mládí“ posunul zpátky ručičky biologických hodin ve starých vajíčcích  | Zdroj:  Shutterstock

„Elixír mládí“ posunul zpátky ručičky biologických hodin ve starých vajíčcích

28.  2.  2020 | Jaroslav Petr | 6

Kokain je v módě a přibývá závislých. Gen vpravený do jater narkomanů dokáže závislost zkrotit

** Virus upravený genovými inženýry zajistí rychlý rozklad kokainu ** Stimulační efekt drogy se vůbec nestačí projevit ** Pro narkomany tak bude lehčí skoncovat s jejím užíváním

18.  2.  2020 | Jaroslav Petr

Geneticky modifikovaní motýli chrání úrodu před škůdci | Zdroj:   James K. Lindsey, CC BY-SA 2.5

Geneticky modifikovaní motýli chrání úrodu před škůdci

6.  2.  2020 | Jaroslav Petr | 5

DigiD8: Domluvte si genetické rande přes internetové seznamky

** Aplikace DigiD8 sice ještě není v provozu, ale už je kolem ní pořádně rušno ** Ožívá s jejím příchodem eugenika a eliminace geneticky méněcenných? ** Nebo je to technologie, která bude pomáhat?

2.  1.  2020 | Jaroslav Petr | 7

Rekordně polidštěná prasata jako dárci orgánů pro nemocné? Klinické zkoušky by mohly začít už do 5 let

** Vědci sérií zásahů do dědičné informace polidštili prasata ** A to natolik, že lidský imunitní systém proti jejich orgánům nijak zvlášť neprotestuje ** Kdy zachrání xenotransplantace život prvním lidem?

25.  12.  2019 | Jaroslav Petr | 3

Toužíte po inteligentních potomcích? Vědci zjišťovali, zda by vám s tím mohla pomoct genetická selekce | Zdroj:  Shutterstock

** Vědci mohou oplozením ve zkumavce vytvořit rodičům větší počet embryí ** Z nich lze pak vybrat např. ta, z nichž se narodí inteligentnější děti ** Jakou má tento postup šanci na úspěch?

3.  12.  2019 | Jaroslav Petr | 11

Děti z nevěry jsou vzácnější, než se zdá. Jejich plození dosáhlo vrcholu v polovině 19. století

** Děti zplozené z nevěry jsou vzácnější, než se zdá. Vždycky a všude tomu tak ale nebylo ** Obyvatelé venkova bývali věrnější než lidé z měst ** Sedláci a řemeslníci byli věrnější než chudina

25.  11.  2019 | Jaroslav Petr | 10

Kolumbijská babička přivedla vědce na stopu léku proti Alzheimerově chorobě  | Zdroj:  Shutterstock

Kolumbijská babička přivedla vědce na stopu léku proti Alzheimerově chorobě

15.  11.  2019 | Jaroslav Petr | 22

Ruský vědec plánuje zásahy do genomu lidských embryí | Zdroj:  Shutterstock

Ruský vědec plánuje zásahy do genomu lidských embryí

** Další zemí, kde by se mohly narodit děti s cíleně upravenou dědičnou informací, je Rusko ** Tamější vědci se netají plány na následování kontroverzního čínského experimentu ** Rozhodující slovo budou mít politici

29.  10.  2019 | Jaroslav Petr | 19

Vědci zrekonstruovali tvář záhadného pravěkého člověka z jeho DNA | Zdroj:  Profimedia

Vědci zrekonstruovali tvář záhadného pravěkého člověka z jeho DNA

** Známe tvář i anatomii těla nejzáhadnější pravěkého člověka ** A to i přesto, že jsme z něj zatím našli jen tři zuby, úlomek čelisti a kousek kosti z malíčku ruky ** Vědci vyčetli anatomii tzv. denisovanů z izolované pravěké dědičné informace

25.  9.  2019 | Jaroslav Petr | 3

Děti z incestu se rodí mnohem častěji, než byste si mohli myslet

** Incest je sice postaven mimo zákon, ale to neznamená, že k němu nedochází ** Skutečný rozsah incestních vztahů není snadné odhalit ** Australští genetici zjistili, že v Británii se rodí z incestních vztahů v průměru jedno z 3 652 dětí

17.  9.  2019 | Jaroslav Petr | 43

Děti „ze zkumavky“ mají pozměněné geny. Ale pouze v dětství | Zdroj:  Ed Uthman, CC BY 2.0

Děti „ze zkumavky“ mají pozměněné geny. Ale pouze v dětství

** Lidská embrya vzniklá umělým oplozením mají pozměněnou aktivitu genů ** Tento stav je patrný i v raném dětství ** Před dosažením dospělosti se ale práce genů z valné části normalizuje

9.  9.  2019 | Jaroslav Petr | 36

Gen pro krátký spánek svým nositelům svědčí

** Zvláštní varianta genu ADRB1 zajišťuje lidem nižší potřebu spánku ** Gen zároveň chrání člověka před celou řadou zdravotních problémů ** Kdy se objeví záměna variant genu ADRB1 v nabídce různých klinik?

5.  9.  2019 | Jaroslav Petr | 21