Genetika

Na Živě.cz se tématu Genetika věnujeme průběžně. Přečtěte si tyto články a budete vědět všechno důležité.

Dobrá zpráva všem: Dlouhověkost nemáme v genech. Držíme ji ve vlastních rukou

** Některé rodiny jsou dlouhověké, v jiných se umírá brzo ** Geny k tomu ale přispívají jen ze 7% ** Zbytek máme do značné míry pod kontrolou

12.  11.  2018 | Jaroslav Petr | 11

Nikotin poznamenává duševní zdraví několika generací. Nyní proti němu máme novou nadějnou zbraň

25.  10.  2018 | Jaroslav Petr | 3

Na svět přišli první potomci, kteří mají dva otce a žádnou matku  | Zdroj:  <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sister_ratties_3.jpg" >Sarah Fleming (SMercury98 on Flickr)</a>, <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/2.0 /deed.cs">CC BY 2.0 </a>

Na svět přišli první potomci, kteří mají dva otce a žádnou matku

** Čínští vědci přivedli na svět myši, které získaly svou dědičnou informaci od rodičů stejného pohlaví ** Jedny myšky mají dvě matky a žádného otce ** Další jsou potomky dvou otců a po genetické stránce postrádají matku

15.  10.  2018 | Jaroslav Petr | 30

Na hadí jedy s novými protilátkami i nanočásticemi | Zdroj:  <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hugorme.jpg" >This file is lacking author information. </a>, <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0//deed.cs">CC-BY-SA-3.0</a>

Na hadí jedy s novými protilátkami i nanočásticemi

10.  10.  2018 | Jaroslav Petr | 2

Vyhubení moskytů přenášejících malárií klaplo. Zatím jen v laboratoři

2.  10.  2018 | Jaroslav Petr | 16

Z indiánských psů přežilo jen „největší psisko světa“

** Původní psi severoamerických indiánů jako kdyby z oka vypadli vlkům ** Analýzy dědičné informace dokazují, že tihle psi vymizeli beze stopy ** Jejich DNA však dodnes koluje v nakažlivém psím nádoru

9.  7.  2018 | Jaroslav Petr

Odvrácená tvář inteligence

3.  7.  2018 | Jaroslav Petr | 16

Technika CRISPR-Cas9 nám může pomáhat, ale i škodit

14.  6.  2018 | Jiří Černý | 1

Pijáky kávy můžeme rozdělit do tří „kast“ podle toho, jak reagují na kofein

** Někoho káva „nakopne“ a jiný pomalu ani neví, že ji vypil ** Vědci zhodnotili celkovou bilanci kofeinu v lidském organismu ** Účinek kávy záleží na tom, jak je naše tělo geneticky vybavené

12.  6.  2018 | Jaroslav Petr | 21

Trauma z dětství poznamená spermie i potomky

5.  6.  2018 | Jaroslav Petr | 11

Vědci se snaží vypěstovat „minimozky“ neandrtálců!

** Vědci vyměňují v dědičné informaci lidských buněk úseky DNA za vybrané geny neandrtálců ** Z takových „poneandrtálštěných“ buněk pak v laboratoři pěstují mozkovou tkáň ** Získáme tak odpověď na otázky, zda, nakolik a čím se mozky našich předků lišily od mozků neandrtálců

14.  5.  2018 | Jaroslav Petr | 7

Imunita k obezitě: Sci-fi, nebo reálná možnost?

** Slibné výsledky pro boj s nadváhou přináší výzkum dánských vědců ** Zablokováním genu, který je aktivní v tukové tkáni, obrnili laboratorní myši proti tloustnutí ** Odborníci doufají, že díky tomu najdou novou léčbu pro lidi

7.  5.  2018 | Jaroslav Petr | 8

Kupodivu to jde: Děti se vyléčily z dědičné choroby ještě před narozením

** Němečtí lékaři dosáhli zásadního průlomu v léčbě dědičných chorob ** Obešli se bez korekčního zásahu do poškozené DNA ** Děti, které zdědily poškozený gen nutný pro vývoj potních žláz, se vyléčily proteinem podávaným ještě před porodem

30.  4.  2018 | Jaroslav Petr | 4

Horečka dengue už se uchytila v Severní Americe a jižní Evropě. Máme se bát?

** Evropané mají dědičné dispozice ke smrtící formě horečky dengue ** Původně tropická choroba se už uchytila v Severní Americe a v jižní Evropě ** Na našem kontinentu ji roznášejí komáři zavlečení z tropů.

6.  3.  2018 | Jaroslav Petr | 5

Hon na strukturu DNA: Kdo si Nobelovu cenu zasloužil nejvíc a přitom ji nedostal?

** Odhalení struktury DNA patří k nejzajímavějším vědeckým událostem ** Jedním z hlavních důvodů je skutečnost, že člověk, který se o tento objev zasadil nejvíc, za něj nebyl oceněn ** Oním člověkem byla neobyčejně talentovaná žena jménem Rosalind Franklinová