Genetika

Na Živě.cz se tématu Genetika věnujeme průběžně. Přečtěte si tyto články a budete vědět všechno důležité.

Genetickým vylepšením mozku proti předávkování opiáty | Foto: Pixabay

Genetickým vylepšením mozku proti předávkování opiáty

** Neurologové chtějí obrnit narkomany proti předávkování drogami na bázi opiátů ** A to vyblokováním genu ve vybraných mozkových neuronech ** Technicky takovému genetickému vylepšení nic nebrání

20.  9.  2020| Jaroslav Petr |23

LékyGenetikaMozek

Svítící myši usnadňují studium mitochondrií | Foto:  Institute of Molecular Medicine I, University of Düsseldorf, CC BY 4.0

Svítící myši usnadňují studium mitochondrií

9.  9.  2020| Jiří Černý |1

SvětloBuňkyMyši

Kolik lidí se může nakazit z jediného ohniska nového koronaviru? | Foto: Pikist

Kolik lidí se může nakazit z jediného ohniska nového koronaviru?

2.  9.  2020| Jaroslav Petr |39

COVID-19KoronavirusZdraví

Kvůli Excelu se měnily názvy lidských genů. Vědci měli problém s jejich zápisem | Foto: Shutterstock

Kvůli Excelu se měnily názvy lidských genů. Vědci měli problém s jejich zápisem

8.  8.  2020| Adam Obšitník |35

ExcelMicrosoft OfficeVěda

Indiáni přepluli Pacifikem do Polynésie už před 800 roky. Dočká se Heyerdahl rehabilitace?  | Foto: Nasjonalbiblioteket from Norway, CC BY 2.0

** Norský badatel Thor Heyerdahl dokazoval, že Polynésii osídlili původní obyvatelé Ameriky ** Antropologové jeho teorie neuznávají ** Nejnovější genetické analýzy však prokázaly, že indiáni dopluli na Markézy a zřejmě i na Velikonoční ostrov

15.  7.  2020| Jaroslav Petr |3

GenetikaHistorie

Jste „objímači“ a trpíte „kožním hladem“? Mohou za to vaše geny | Foto: Pixabay

Jste „objímači“ a trpíte „kožním hladem“? Mohou za to vaše geny

** Srdečnost ve společenských kontaktech je z poloviny určená dědičností ** Platí to především pro ženy, u mužů nehrají geny významnou roli ** Nedostatek těsných kontaktů se může projevit jako „kožní hlad“

7.  7.  2020| Jaroslav Petr |9

SociologieGenetikaLidé

V Číně objevili nový kmen prasečí chřipky G4 EA H1N1, který vyvolává obavy z další pandemie

** Vědci objevili nový kmen prasečí chřipky G4 EA H1N1 ** U desetiny zaměstnanců jatek našli protilátky ** Virus má dle odborníků pandemický potenciál

2.  7.  2020| Karel Kilián |45

ChřipkaZvířataViryZdravíČína

Jediná injekce vyléčí Parkinsonovu chorobu do pár měsíců. Minimálně u myší | Foto: Pixnio

Jediná injekce vyléčí Parkinsonovu chorobu do pár měsíců. Minimálně u myší

** „Vymazání“ jediného genu mění buňky na neurony ** To umožní opravu poškozeného mozku ** Laboratorní myši se tak podařilo jedinou injekcí vyléčit ze slepoty či Parkinsonovy choroby

29.  6.  2020| Jaroslav Petr |3

Parkinsonova chorobaMedicínaMyši

Každý skandál jednou praskne: Moderní analýza DNA odhalila, že dávný irský král se narodil z incestu | Foto: Ron Cogswell, CC BY 2.0

23.  6.  2020| Jaroslav Petr |3

GenetikaArcheologieHistorie

Poruchy soustředění a hyperaktivita jsou dědictvím z pravěku. Tehdejším lovcům ADHD svědčila | Foto:  https://www.scientificanimations.com/, CC BY-SA 4.0

** Proč evoluce „nevymaže“ z lidského genomu vlohy pro poruchy soustředění a hyperaktivitu? ** Podle nových výzkumů k takovému „mazání“ dochází ** Jde to ale pomalu, protože ještě nedávno byly tyto poruchy pro člověka výhodné

2.  6.  2020| Jaroslav Petr |4

EvoluceGenetikaLidé

Potomci myších samců nakažených toxoplasmou mají změněné mozky | Foto: Ke Hu a John M. Murray, CC BY 4.0

Potomci myších samců nakažených toxoplasmou mají změněné mozky

** Cizopasník Toxoplasma gondii mění nejen chování svých hostitelů, ale také jejich potomků ** Efekt se projevuje minimálně ve dvou následných generacích ** Podobné následky na následující generace mohou mít i různé infekce u lidí

28.  5.  2020| Jaroslav Petr |22

GenetikaMozekMyši

Kolonizace Marsu: Terraformace, nebo úpravy lidského genomu? | Foto: NASA

Kolonizace Marsu: Terraformace, nebo úpravy lidského genomu?

21.  5.  2020| Jiří Černý |38

KolonizaceMarsGenetika

Nevidomým lidem by mohly vracet zrak přeškolené buňky kůže | Foto: Pickpik

Nevidomým lidem by mohly vracet zrak přeškolené buňky kůže

12.  5.  2020| Jaroslav Petr |2

ZrakBuňkyZdraví

Živé lampičky: Nový systém dovoluje rostlinám vyzařovat do okolí desetkrát silnější světlo než dříve | Foto: Planta LLC

** Bude nám na nočním stolku místo lampičky svítit pokojová květina? ** Nový systém produkce světla bioluminiscencí zajistili zatím genetici jen rostlinám tabáku ** V blízké budoucnosti ale začnou produkovat svítící běžné domácí květiny

5.  5.  2020| Jaroslav Petr |4

RostlinySvětloGenetika

Šance na získání DNA dinosaurů stouply. Jurský park se ale ještě otevírat nebude | Foto: Will Fisher, CC BY-SA 2.0

** Výjimečně zachovalá chrupavka dinosaura stará 70 milionů roků obsahuje pravěké proteiny ** Vědci v ní nalezli snad i stopy po dinosauří dědičné informaci ** Ožije vize Jurského parku ze slavného Crichtonova románu a Spielbergova filmu?

30.  4.  2020| Jaroslav Petr |7

DinosauřiDNA

Koronavirus: Nový dezinfekční prostředek může odstranit SARS-CoV-2 z povrchů až na několik měsíců | Foto: Jcs.mil

** Vědecké poznatky o koronaviru a jeho šíření ** Průběžně aktualizované informace z vědeckých laboratoří ** Příznaky, způsob šíření, průběžné statistiky

20.  4.  2020| Vojtěch Malý,  |234

ViryMedicínaMutace

Sekvenování koronaviru: Jak se dělá genomová epidemiologie pandemie? | Foto: Pixabay

Sekvenování koronaviru: Jak se dělá genomová epidemiologie pandemie?

** V tuto chvíli je ve světě přečteno na 4 tisíce genomů viru SARS-CoV-2 ** Jaké metody se při tom využívají? ** A k čemu všemu jsou nám získané informace dobré?

24.  4.  2020| Stanislav Mihulka

COVID-19KoronavirusGenetika

Genová „řetězová reakce“ je nebezpečná, ale mohla by lidstvu pomoct v boji proti hladomoru | Foto: Agricultural Research Service

20.  4.  2020| Jaroslav Petr |3

ZemědělstvíMutaceGenetika

Zabalené neurony slibují léčbu epilepsie nebo roztroušené sklerózy | Foto: Pixabay

Zabalené neurony slibují léčbu epilepsie nebo roztroušené sklerózy

** Vědci donutili nervové buňky, aby si kolem sebe zbudovaly izolační nebo naopak vodivý „obal“ ** V odezvě na to, jakým polymerem byly neurony zabalené, měnila zvířata své chování ** Metoda „obalování neuronů“ najde uplatnění při léčbě roztroušené sklerózy nebo epilepsie

25.  3.  2020| Jaroslav Petr |3

BiologieGenetikaMozek

„Elixír mládí“ posunul zpátky ručičky biologických hodin ve starých vajíčcích  | Foto: Shutterstock

„Elixír mládí“ posunul zpátky ručičky biologických hodin ve starých vajíčcích

28.  2.  2020| Jaroslav Petr |6

BiologieRodičovstvíStárnutíGenetika

Kokain je v módě a přibývá závislých. Gen vpravený do jater narkomanů dokáže závislost zkrotit

** Virus upravený genovými inženýry zajistí rychlý rozklad kokainu ** Stimulační efekt drogy se vůbec nestačí projevit ** Pro narkomany tak bude lehčí skoncovat s jejím užíváním

18.  2.  2020| Jaroslav Petr

LékyDrogyGenetika

Geneticky modifikovaní motýli chrání úrodu před škůdci | Foto:  James K. Lindsey, CC BY-SA 2.5

Geneticky modifikovaní motýli chrání úrodu před škůdci

6.  2.  2020| Jaroslav Petr |5

ZemědělstvíGenetika

DigiD8: Domluvte si genetické rande přes internetové seznamky

** Aplikace DigiD8 sice ještě není v provozu, ale už je kolem ní pořádně rušno ** Ožívá s jejím příchodem eugenika a eliminace geneticky méněcenných? ** Nebo je to technologie, která bude pomáhat?

2.  1.  2020| Jaroslav Petr |7

SeznamkaGenetikaInternet

Rekordně polidštěná prasata jako dárci orgánů pro nemocné? Klinické zkoušky by mohly začít už do 5 let

** Vědci sérií zásahů do dědičné informace polidštili prasata ** A to natolik, že lidský imunitní systém proti jejich orgánům nijak zvlášť neprotestuje ** Kdy zachrání xenotransplantace život prvním lidem?

25.  12.  2019| Jaroslav Petr |3

ZvířataOrgányTransplantaceLidé

Na ISS bude odeslána zásilka konopí. Vědci chtějí zkoumat účinky mikrogravitace na rostlinné buňky

12.  12.  2019| Jiří Černý |7

RostlinyMezinárodní vesmírná stanice

Toužíte po inteligentních potomcích? Vědci zjišťovali, zda by vám s tím mohla pomoct genetická selekce | Foto: Shutterstock

** Vědci mohou oplozením ve zkumavce vytvořit rodičům větší počet embryí ** Z nich lze pak vybrat např. ta, z nichž se narodí inteligentnější děti ** Jakou má tento postup šanci na úspěch?

3.  12.  2019| Jaroslav Petr |11