Jeden svět nestačí: Kosmické sondy by mohla pohánět vodní pára

• Kosmické sondy budou v budoucnu vyrábět palivo z místních zdrojů
  • Některé sondy by mohla pohánět vodní pára
  • Prototyp se už testuje

Cestování vesmírem je energeticky velmi náročná záležitost. Ke klasickým chemickým motorům všeho druhu existují již používané nebo minimálně testované alternativy v podobě solárních plachetnic nebo iontových motorů.

Rovnice je jednoduchá. Každý kilogram dopravený do vesmíru stojí mnoho peněz. Budoucím trendem proto bude maximální využívání místních zdrojů.

Sonda poháněná vodní párou

Velmi populární se stává vývoj metanových motorů. Chce je využívat také SpaceX u své lodi Starship.

Phil Metzger z University of Central Florida ale navrhuje vyžít něco daleko jednoduššího – vodní páru. Možná se to na první pohled nezdá, ale vody je ve Sluneční soustavě hodně. Nachází se na kometách, planetkách, Měsíci, na pólech Merkuru i měsících obřích planet.

WINE alias Jeden svět nestačí

Firma Honeybee Robotics z Pasadeny už s finanční podporou NASA vyrobila prototyp první sondy poháněné vodní párou. Na projektu pracují také floridská Embry-Riddle Aeronautical University, která pomohla s vývojem motorů a University of Central Florida, která dodala povrch simulující asteroid.

Prototyp sondy se jmenuje WINE, což je zkratka The World Is Not Enough. Název „jeden svět nestačí“ je docela příznačný. Sonda může na planetce vytěžit vodu, přeměnit ji na páru a tu použít pro motory k odletu z povrchu. Stejným způsobem se pak může prakticky bez omezení pohybovat z planetky na planetku.

Sonda bude potřebovat jen zdroj energie pro zvládnutí celého procesu. Může použít solární panely a pro vzdálenější končiny Sluneční soustavy radioizotopový termoelektrický generátor.

Kosmická loď s lidmi poháněná vodní párou asi není moc reálná, ale pro malé kosmické sondy může být vodní pára zajímavou volbou.

Prototyp sondy už dokázal vytěžit vodu z materiálu, který má co nejvěrněji simulovat povrch asteroidu. Následně vodu přeměnil k asteroidu a vznesl se do výšky pár desítek centimetrů.

Honeybee Robotics nejsou žádní vesmírní zelenáči. Od roku 1983 už pracovali na stovkách projektů – mnoho z nich právě z oblasti kosmonautiky. Firma mimo jiné vyrobila zařízení DRT (Dust Removal Tool), které je na roveru Curiosity. Slouží pro odmetání prachu z marsovských kamenů, aby je mohly prozkoumat další přístroje roveru.

Zdroje: UCF, Honeybee Robotics