Jupiter

Téma Jupiter na Živě.cz průběžně sledujeme. Zde jsou všechny redakční články, které se tématu věnují.

Astrosnímek týdne: Nynější i budoucí hvězdy Andromedy | Zdroj:  NASA, NSF, NOAJ, Hubble, Subaru, Mayall, DSS, Spitzer; (zpracoval Robert Gendler a Russell Croman)

Astrosnímek týdne: Nynější i budoucí hvězdy Andromedy

23.  5.  2022| Vojtěch Malý |24

AstronomieVesmír

Hubble pozoroval velikého plynného obra, jak se rodí ve velké vzdálenosti | Zdroj:  NASA, ESA, Joseph Olmsted (STScI)

Hubble pozoroval velikého plynného obra, jak se rodí ve velké vzdálenosti

** Hubbleův vesmírný dalekohled nedávno pořídil snímky v soustavě nedávno zrozené hvězdy AB Aurigae ** Tento planetární systém vznikl před pouhými 2 miliony let ** Má hmotu asi jako 9 našich Jupiterů, ale je od své hvězdy mnohem vzdálenější

12.  4.  2022| Stanislav Mihulka |8

ExoplanetyAstronomie

Sonda Psyche roztahuje obří křídla. Solární panely ve tvaru kříže vyrobí elektřinu i pro iontový motor | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

10.  3.  2022| Petr Kubala |1

Solární energieVesmír

Vesmírné sondy pohání atomová baterie. Je jednoduchá a vydrží desítky let, ale na Zemi je zapovězená

4.  3.  2022| Jiří Dobrý,  |20

Z vesmíruEnergetikaTechnologie

Asteroid, který způsobil vyhynutí dinosaurů, zasáhl Zemi na jaře. To je důvod, proč savci přežili

** Před 66 miliony let zasáhl Zemi obrovský asteroid ** Vyhynuly 3/4 živočišných a rostlinných druhů ** Jak je možné, že některé druhy přežily? Protože bylo jaro!

25.  2.  2022| Karel Kilián |13

DinosauřiKatastrofyAsteroidy

Astronomové potvrdili, že kilometrový asteroid 2020 XL5 je Trojánem naší planety

5.  2.  2022| Karel Kilián |16

AstronomieAsteroidySluneční soustava

Jak časté jsou planetky s měsícem? U jedné našli už třetí  | Zdroj:  Yang/ESO, CC BY 4.0

Jak časté jsou planetky s měsícem? U jedné našli už třetí

** Astronomové objevili třetí měsíc planetky Elektra ** Více měsíců má z planetek už jen Pluto ** Celkem známe více než 400 planetek s měsícem

26.  1.  2022| Petr Kubala |1

AstronomieMěsíc

Hlasová asistentka Alexa od Amazonu poletí k Měsíci. Astronauti budou na svou loď mluvit | Zdroj:  Lockheed Martin, Amazon, Cisco

** Hlasová asistentka od Amazonu poletí na palubě kosmické lodě Orion k Měsíci ** Jedná se o součást projektu Callisto ** Na tom spolupracuje hned několik známých firem

11.  1.  2022| Petr Kubala |9

Artemis 1OrionAlexaMěsíc

JWST život ve vesmíru nenajde. Jeho nástupce možná | Zdroj:  Andrew Jones, NASA

JWST život ve vesmíru nenajde. Jeho nástupce možná

** JWST se brzy pustí do pozorování exoplanet a to přímo i nepřímo ** JWST posune výzkum exoplanet na novou úroveň, ale nebude moci říct, zda se na některé z nadějných planet nachází podmínky k životu ** Vědci už pracují na jeho nástupci

6.  1.  2022| Petr Kubala |16

Teleskop Jamese WebbaExoplanetyMimozemský životVesmír

Vědci našli 70 bludných planet, které neobíhají žádnou hvězdu. Je to zatím největší úlovek | Zdroj:  ESO/M. Kornmesser<br />

** Astronomové objevili 70 bludných planet bez hvězdy ** Jedná se o zatím největší úlovek ** Objev podobných těles nám pomůže odhalit způsob jejich vzniku

22.  12.  2021| Petr Kubala |9

ExoplanetyVesmír

Švédové objevili novou planetu. Plynný obr v souhvězdí Kentaura sebral ostatním hned tři vesmírné rekordy | Zdroj:  ESO/L. Calcada

** Astronomové v systému b Centauri nalezli masivního plynného obra ** Planeta b Centauri b se okamžitě stala držitelem několika rekordů ** Mj. je je planetou v systému s nejvíce horkou hvězdou

13.  12.  2021| Stanislav Mihulka

AstronomieRekordy

Hleďte na nebe. Večer si tam dají dostaveníčko čtyři jasné objekty Sluneční soustavy

10.  12.  2021| Petr Kubala

JupiterAstronomieMěsícVesmír

Jeden z nejpodivnějších objektů ve Sluneční soustavě odpálil další explozi | Zdroj:  NASA

8.  11.  2021| Stanislav Mihulka |8

Nová studie tvrdí, že měsíce jsou planety. To je na přepsání učebnic | Zdroj:  Harman Smith and Laura Generosa (nee Berwin), graphic artists and contractors to NASA

Nová studie tvrdí, že měsíce jsou planety. To je na přepsání učebnic

1.  11.  2021| Petr Kubala |22

AstronomieSluneční soustava

Europa má slabou atmosféru z vodní páry. Zajímavé je, že jen nad jednou polokoulí  | Zdroj:  ESA/Hubble, J. da Silva <br />

** Astronomové objevili v okolí Europy vodní páru ** Atmosféra se nachází jen nad jednou polokoulí ** Vodní pára se do atmosféry dostává sublimací z povrchového ledu

18.  10.  2021| Petr Kubala |5

AtmosféraAstronomie

Sledujte start rakety Atlas 5 se sondou Lucy | Zdroj:  NASA HQ PHOTO, CC BY-NC-ND 2.0

Sledujte start rakety Atlas 5 se sondou Lucy

15.  10.  2021| Jiří Černý

Vesmírné starty

Evropští astronomové pořídili fotografie 42 planetek hlavního pásu. Většinu vidíme takto poprvé | Zdroj:   ESO/Vernazza et al./MISTRAL algorithm (ONERA/CNRS)

** Přístroj SPHERE získal podrobné snímky 42 planetek z hlavního pásu ** Na studii se podíleli i čeští vědci ** Dosud jsme znali podrobně jen tři planetky z hlavního pásu, které navštívily kosmické sondy

13.  10.  2021| Petr Kubala |1

Astronomie

Astronomové pozorovali v nevídaném detailu mraky na exoplanetě | Zdroj:  Gabriel Pérez/SMM (IAC)

Astronomové pozorovali v nevídaném detailu mraky na exoplanetě

** Mezinárodní tým astronomů detekoval mraky na planetě WASP-127b ** Kromě toho také odhadl jejich výšku ** Badatelé využili pozorování vesmírných i pozemních teleskopů

28.  9.  2021| Stanislav Mihulka |12

ExoplanetyAstronomie

Do atmosféry Jupiteru dopadl menší objekt. Záblesk byl pozorovatelný i ze Země   | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS

Do atmosféry Jupiteru dopadl menší objekt. Záblesk byl pozorovatelný i ze Země

** Do atmosféry Jupiteru dopadl menší objekt, pravděpodobně o velikosti několika desítek metrů ** Amatérští astronomové pozorovali záblesk v atmosféře planety ** K podobným událostem dochází v průměru jednou za dva roky

16.  9.  2021| Petr Kubala |1

AtmosféraJupiterVesmír

Psí kost letící vesmírem. Astronomové upřesnili parametry planetky Kleopatra | Zdroj:  ESO/Vernazza, Marchis et al./MISTRAL algorithm (ONERA/CNRS)

Psí kost letící vesmírem. Astronomové upřesnili parametry planetky Kleopatra

** Astronomové pořídili nové snímky slavné planetky Kleopatra, která svým tvarem připomíná psí kost ** Ve studiích upřesnili její hmotnost, velikost a hustotu ** Jednu ze studií vedl český astronom

10.  9.  2021| Petr Kubala |2

Astronomie

Tmaví zabijáci z hlavního pásu. Tým českého vědce rozluštil jednu ze záhad vyhynutí dinosaurů | Zdroj:  SwRI/Don Davis

** Asteroidy z vnější části hlavního pásu planetek se mohou vydávat směrem k Zemi častěji, než jsme si mysleli ** Jeden z těchto objektů zřejmě vyhubil dinosaury ** O jaký objekt se jednalo???

20.  8.  2021| Petr Kubala |2

DinosauřiAsteroidyVesmír

Další souboj Muska a Bezose o zakázku. Raketa Falcon Heavy vynese sondu k měsíci Europa | Zdroj:  SpaceX

** Falcon Heavy od SpaceX má další zakázku ** Raketa vynese sondu k Jupiterově měsíci Europa ** Kromě toho vynese sondu k Měsíci nebo zárodek stanice Gatew

29.  7.  2021| Petr Kubala |24

Falcon HeavyNASASpaceX

Zaděláno na měsíc(e). Astronomové pozorují disk okolo rodící se planety | Zdroj:  ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/Benisty et al.

Zaděláno na měsíc(e). Astronomové pozorují disk okolo rodící se planety