Jupiter

Téma Jupiter na Živě.cz průběžně sledujeme. Zde jsou všechny redakční články, které se tématu věnují.

Vesmírný bizár a významný milník: Vědci našli první planetu u bílého trpaslíka | Zdroj:  NASA’s Goddard Space Flight Center

Vesmírný bizár a významný milník: Vědci našli první planetu u bílého trpaslíka

** Astronomové objevili první exoplanetu u bílého trpaslíka ** Planeta je sedmkrát větší než hvězda ** Bílí trpaslíci jsou pozůstatkem po hvězdách podobných Slunci

18.  9.  2020 | Petr Kubala | 6

Život v atmosféře Venuše? Vědci tam našli fosfan, který na Zemi vzniká jen činností života | Zdroj:  ESO/M. Kornmesser & NASA/JPL/Caltech

** Vědci objevili v atmosféře Venuše plyn, který na Zemi vytváří jen živé organismy, případně je vyroben průmyslově ** Může to být důkaz přítomnosti života ** Na místě je však opatrnost

15.  9.  2020 | Petr Kubala | 4

Mise sondy Persefoné pro průzkum Pluta má být tak extrémně dlouhá, že asi neprojde | Zdroj:  NASA/JHUAPL/SwRI

** Vědci plánují extrémně dlouhou misi ** Pokud někdo k týmu nastoupí jako student, může u něj zůstat až do důchodu ** Sonda Persefoné by prozkoumala Pluto z jeho oběžné dráhy i další tělesa za dráhou Neptunu

11.  8.  2020 | Petr Kubala | 17

Jak si poradíme s mimozemskými mikroby? Náš imunitní systém na ně není stavěný | Zdroj:  Shutterstock

Jak si poradíme s mimozemskými mikroby? Náš imunitní systém na ně není stavěný

** Čekají nás na jiných kosmických tělesech viry nebo organismy podobné pozemským bakteriím? ** Pokud ano, mohou mít jiné chemické složení než pozemské formy života ** Jak by na takové choroboplodné zárodky reagoval imunitní systém člověka?

31.  7.  2020 | Jaroslav Petr | 23

Červený veleobr Betelgeuse je podle astronomů hvězdný kanibal | Zdroj:   ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/E. O’Gorman/P. Kervella, CC BY 4.0

Červený veleobr Betelgeuse je podle astronomů hvězdný kanibal

** Hvězda Betelgeuse neustále mění svůj jas ** Podle nové hypotézy je důvodem to, že jde o hvězdného kanibala ** Asi před 100 tisíci let Betelgeuse pozřel hvězdu, jejíž hmota odpovídala cca 1 až 4 Sluncím

30.  7.  2020 | Stanislav Mihulka | 7

Perseverance se chystá na start. Co poveze, co umí a jak proběhne mise nového marsovského roveru?  | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

** K rudé planetě by měl ve čtvrtek ve 13:50 SELČ odstartovat rover Mars 2020 Perseverance ** Půjde o pátý americký rover, který přistane na povrchu Marsu ** Co všechno o něm víme?

28.  7.  2020 | Petr Kubala | 38

Astronomové vystopovali ve Sluneční soustavě skupinu cizích planetek  | Zdroj:  NASA

Astronomové vystopovali ve Sluneční soustavě skupinu cizích planetek

** Donedávna jsme jen snili o tom, jak asi vypadají tělesa, které nepocházejí ze Sluneční soustavy ** A teď to vypadá, že se s nimi roztrhl pytel ** Vědci objevili celkem 19 planetek mezi tzv. kentaury

17.  7.  2020 | Stanislav Mihulka | 1

Planeta v území nikoho. TESS objevila obnažené jádro plynného obra  | Zdroj:  University of Warwick/Mark Garlick:

Planeta v území nikoho. TESS objevila obnažené jádro plynného obra

** Astronomové objevili exoplanetu, která je patrně obnaženým jádrem plynného obra ** Planeta je menší než Neptun ale mnohem masivnější ** Okolo hvězdy oběhne za 18 hodin

10.  7.  2020 | Petr Kubala | 1

Legenda slaví. Hubbleův kosmický dalekohled pozoruje vesmír už 30 let

** Hubbleův kosmický dalekohled funguje už 30 let ** Data z něj vyprodukují 1000 odborných studií ročně ** Dalekohled přispěl k řadě důležitých objevů

23.  4.  2020 | Petr Kubala | 4

Objev, kolem kterého vědci chodí po špičkách: Možná se díváme na snímek planety u Proximy Centauri | Zdroj:  ESO/M. Kornmesser, CC BY 4.0

** Nedávno byla objevena možná druhá planeta u nejbližší hvězdy od Slunce ** Proxima c se okolo hvězdy pohybuje podobně daleko jako Mars okolo Slunce ** Vědci možná pozorují oběh Proximy c přímo

17.  4.  2020 | Petr Kubala | 4

20 nejlepších astrofotek Petra Horálka, nejúspěšnějšího českého fotografa oblohy | Zdroj:  Petr Horálek

** Petr Horálek je jedním z nejúspěšnějších astrofotografů světa ** Již 20 jeho fotografií bylo publikováno jako prestižní Astronomický snímek dne (APOD) ** 5 z nich vzniklo v Česku, zbytek v jiných zemích světa

13.  3.  2020 | Petr Horálek | 2

Tanec nepovedených hvězd. Vědci díky němu zvážili a změřili dva hnědé trpaslíky  | Zdroj:  Janella Williams, Penn State University.

Tanec nepovedených hvězd. Vědci díky němu zvážili a změřili dva hnědé trpaslíky

** Astronomové objevili unikátní trojnásobný systém ** Ten je tvořený třemi hnědými trpaslíky ** Vzájemný oběh hnědých trpaslíků jim pomohl zjistit údaje o hmotnosti a velikosti

11.  3.  2020 | Petr Kubala

Nový rekord: Exoplaneta NGTS-10b oběhne svou hvězdu za pouhých 18 hodin | Zdroj:  University of Warwick

Nový rekord: Exoplaneta NGTS-10b oběhne svou hvězdu za pouhých 18 hodin

** Astronomové objevili extrémního horkého jupitera ** Planeta jménem NGTS-10b oběhne hvězdu za doposud nejkratší známou dobu ** Jeden oběh trvá pouhých 18 hodin

21.  2.  2020 | Stanislav Mihulka | 1

My na desetině pixelu. Před 30 lety vznikla slavná bledě modrá tečka  | Zdroj:  NASA

My na desetině pixelu. Před 30 lety vznikla slavná bledě modrá tečka

** Před třiceti lety byla pořízena slavná fotografie bledě modrá tečka. ** Na snímku je Země ze vzdálenosti 6,4 miliard km.

14.  2.  2020 | Petr Kubala | 19

Jasnost Betelgeuze je nejníže za desítky let. Hvězdu, která jednou vzplane jako supernova, můžete vidět pouhým okem

** Jasnost hvězdy Betelgeuze od podzimu klesá ** Přesná příčina není známá ** Hvězda jednou vybuchne jako supernova

10.  2.  2020 | Petr Kubala | 10

Jak bude vypadat výzkum exoplanet: V roce 2050 bychom jich měli znát až 100 miliónů | Zdroj:  ESO, CC BY 4.0

** V dalších desetiletích bychom mohli objevit obrovské množství exoplanet ** V nové studii se vědci pokusili odhadnout jejich počet ** A také to, za co bude udělena příští exoplanetární Nobelova cena

6.  12.  2019 | Petr Kubala | 23

Příběh planetární systému HIP 41378: okolo hvězdy obíhá šest planet, jedna je extrémně řídká | Zdroj:  NASA / Tim Pyle

** Astronomové objevili u jedné hvězdy šest planet ** Jedna z nich má velmi nízkou hustotu ** Na objevu a průzkumu systému se podílel již nefungující kosmický dalekohled Kepler, družice TESS a pozemské spektrografy

21.  11.  2019 | Petr Kubala

Fotografie z dalekohledu VLT udělala z planetky Hygiea trpasličí planetu | Zdroj:  ESO/P. Vernazza et al./MISTRAL algorithm (ONERA/CNRS)

Fotografie z dalekohledu VLT udělala z planetky Hygiea trpasličí planetu

** Přístroj SPHERE pořídil podrobné snímky planetky Hygiea ** Objekt se nachází v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem ** Průměr tělesa je asi 450 km.

30.  10.  2019 | Petr Kubala | 2

Jak to vypadá na povrchu údajně obyvatelné exoplanety K2-18b?  | Zdroj:  ESA/Hubble, M. Kornmesser

Jak to vypadá na povrchu údajně obyvatelné exoplanety K2-18b?

** Exoplaneta K2-18b je popisována jako obyvatelná. Na jejím povrchu ale budou panovat extrémní podmínky ** Planeta má mnohem blíže k Neptunu než k Zemi.

14.  9.  2019 | Petr Kubala | 6