Jupiter

Téma Jupiter na Živě.cz průběžně sledujeme. Zde jsou všechny redakční články, které se tématu věnují.

Legenda slaví. Hubbleův kosmický dalekohled pozoruje vesmír už 30 let

** Hubbleův kosmický dalekohled funguje už 30 let ** Data z něj vyprodukují 1000 odborných studií ročně ** Dalekohled přispěl k řadě důležitých objevů

23.  4.  2020 | Petr Kubala | 4

Objev, kolem kterého vědci chodí po špičkách: Možná se díváme na snímek planety u Proximy Centauri | Zdroj:  ESO/M. Kornmesser, CC BY 4.0

** Nedávno byla objevena možná druhá planeta u nejbližší hvězdy od Slunce ** Proxima c se okolo hvězdy pohybuje podobně daleko jako Mars okolo Slunce ** Vědci možná pozorují oběh Proximy c přímo

17.  4.  2020 | Petr Kubala | 4

20 nejlepších astrofotek Petra Horálka, nejúspěšnějšího českého fotografa oblohy | Zdroj:  Petr Horálek

** Petr Horálek je jedním z nejúspěšnějších astrofotografů světa ** Již 20 jeho fotografií bylo publikováno jako prestižní Astronomický snímek dne (APOD) ** 5 z nich vzniklo v Česku, zbytek v jiných zemích světa

13.  3.  2020 | Petr Horálek | 2

Tanec nepovedených hvězd. Vědci díky němu zvážili a změřili dva hnědé trpaslíky  | Zdroj:  Janella Williams, Penn State University.

Tanec nepovedených hvězd. Vědci díky němu zvážili a změřili dva hnědé trpaslíky

** Astronomové objevili unikátní trojnásobný systém ** Ten je tvořený třemi hnědými trpaslíky ** Vzájemný oběh hnědých trpaslíků jim pomohl zjistit údaje o hmotnosti a velikosti

11.  3.  2020 | Petr Kubala

Nový rekord: Exoplaneta NGTS-10b oběhne svou hvězdu za pouhých 18 hodin | Zdroj:  University of Warwick

Nový rekord: Exoplaneta NGTS-10b oběhne svou hvězdu za pouhých 18 hodin

** Astronomové objevili extrémního horkého jupitera ** Planeta jménem NGTS-10b oběhne hvězdu za doposud nejkratší známou dobu ** Jeden oběh trvá pouhých 18 hodin

21.  2.  2020 | Stanislav Mihulka | 1

My na desetině pixelu. Před 30 lety vznikla slavná bledě modrá tečka  | Zdroj:  NASA

My na desetině pixelu. Před 30 lety vznikla slavná bledě modrá tečka

** Před třiceti lety byla pořízena slavná fotografie bledě modrá tečka. ** Na snímku je Země ze vzdálenosti 6,4 miliard km.

14.  2.  2020 | Petr Kubala | 19

Jasnost Betelgeuze je nejníže za desítky let. Hvězdu, která jednou vzplane jako supernova, můžete vidět pouhým okem

** Jasnost hvězdy Betelgeuze od podzimu klesá ** Přesná příčina není známá ** Hvězda jednou vybuchne jako supernova

10.  2.  2020 | Petr Kubala | 10

Jak bude vypadat výzkum exoplanet: V roce 2050 bychom jich měli znát až 100 miliónů | Zdroj:  ESO, CC BY 4.0

** V dalších desetiletích bychom mohli objevit obrovské množství exoplanet ** V nové studii se vědci pokusili odhadnout jejich počet ** A také to, za co bude udělena příští exoplanetární Nobelova cena

6.  12.  2019 | Petr Kubala | 23

Příběh planetární systému HIP 41378: okolo hvězdy obíhá šest planet, jedna je extrémně řídká | Zdroj:  NASA / Tim Pyle

** Astronomové objevili u jedné hvězdy šest planet ** Jedna z nich má velmi nízkou hustotu ** Na objevu a průzkumu systému se podílel již nefungující kosmický dalekohled Kepler, družice TESS a pozemské spektrografy

21.  11.  2019 | Petr Kubala

Fotografie z dalekohledu VLT udělala z planetky Hygiea trpasličí planetu | Zdroj:  ESO/P. Vernazza et al./MISTRAL algorithm (ONERA/CNRS)

Fotografie z dalekohledu VLT udělala z planetky Hygiea trpasličí planetu

** Přístroj SPHERE pořídil podrobné snímky planetky Hygiea ** Objekt se nachází v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem ** Průměr tělesa je asi 450 km.

30.  10.  2019 | Petr Kubala | 2

Jak to vypadá na povrchu údajně obyvatelné exoplanety K2-18b?  | Zdroj:  ESA/Hubble, M. Kornmesser

Jak to vypadá na povrchu údajně obyvatelné exoplanety K2-18b?

** Exoplaneta K2-18b je popisována jako obyvatelná. Na jejím povrchu ale budou panovat extrémní podmínky ** Planeta má mnohem blíže k Neptunu než k Zemi.

14.  9.  2019 | Petr Kubala | 6

Záhada komety 322P/SOHO: Rozpálený kus vesmírného kamene možná není kometa | Zdroj:  SOHO, NASA, ESA

Záhada komety 322P/SOHO: Rozpálený kus vesmírného kamene možná není kometa

** Okolo Slunce se s periodou 4 let pohybuje zvláštní objekt ** Může se jednat o mrtvou kometu, nebo asteroid ** Ke Slunci se přibližuje na vzdálenost 8 milionů kilometrů a poté mizí až k Jupiteru

12.  9.  2019 | Petr Kubala | 5

Planetární extrém: Nově objevená planeta má mimořádně zvláštní oběžnou dráhu | Zdroj:  NASA

Planetární extrém: Nově objevená planeta má mimořádně zvláštní oběžnou dráhu

** Nově objevená exoplaneta HR 5183 b má skutečně bizarní orbitu ** Obíhá v dost velké vzdálenosti od mateřské hvězdy ** Její dráha je mimořádně excentrická

2.  9.  2019 | Stanislav Mihulka

Po 11 letech našli druhou planetu u legendární Bety Pictoris  | Zdroj:  P Rubini / AM Lagrange

Po 11 letech našli druhou planetu u legendární Bety Pictoris

** Astronomové objevili druhou planetu u legendární hvězdy Beta Pictoris ** První planetu vidíme přímo, druhou díky vlivu na hvězdu ** Obě planety jsou obřími světy

20.  8.  2019 | Petr Kubala | 3

Magnetosférou planety Jupiter probíjejí neobvyklé elektrické proudy | Zdroj:  NASA

Magnetosférou planety Jupiter probíjejí neobvyklé elektrické proudy

** Sonda Juno si připsala další pozoruhodný objev ** Jde o elektrické proudy procházející magnetosférou Jupiteru ** V těchto proudech je méně stejnosměrného elektrického proudu, než vědci předpokládali

18.  7.  2019 | Stanislav Mihulka | 1

Smrt z nebes: NASA nemá na hledání asteroidů z vesmíru peníze. Je to vůbec potřeba? | Zdroj:  NASA

** NASA má ve svých plánech stavbu kosmického dalekohledu, který by hledal blízkozemní asteroidy ** Velká část těles o velikosti v řádu desítek metrů stále nebyla objevena ** Celkově však počet objevených blízkozemních asteroidů roste

15.  7.  2019 | Petr Kubala | 10

Noční oblohu nad Austrálií rozjasnily ohnivé koule. Šlo o meteoroidy velké jako auto

** Nad Austrálií proletěly minulý týden dvě ohnivé koule ** Jejich průlet natočila celá řada kamer ** Větší meteoroid byl velký jako automobil

29.  5.  2019 | Karel Kilián | 9

Nejžhavější známá planeta má v atmosféře kovy vzácných zemin | Zdroj:  NASA

Nejžhavější známá planeta má v atmosféře kovy vzácných zemin

** Planeta KELT-9b je nejžhavější známou planetou ** Teploty na jejím povrchují dosahují téměř 4 tisíc °C ** V atmosféře KELT-9b nyní byly objeveny kovy vzácných zemin

16.  5.  2019 | Stanislav Mihulka | 10

Raketa SLS má namále: Stála už 14 miliard dolarů, ale NASA ji možná ani nepotřebuje

** Raketa SLS měla vynášet sondy ke vzdáleným planetám, moduly pro stanici na oběžné dráze Měsíce a lodě s posádkou k této stanici ** První dva úkoly už byly zrušeny a ten poslední bude brzy možná také

14.  3.  2019 | Petr Kubala | 31

Proč není Země oceánským světem? Asi za to mohla masivní hvězda v okolí | Zdroj:  NASA

Proč není Země oceánským světem? Asi za to mohla masivní hvězda v okolí

** Čemu naše planeta vděčí za rozumnou rozlohu oceánu? ** Do určité míry tomu, že v době vzniku Sluneční soustavy se poblíž nacházela masivní hvězda ** Ta zaplavila Sluneční soustavu radioaktivními prvky, což vedlo k řadě změn

15.  2.  2019 | Stanislav Mihulka | 14

Zvláštní hvězdný systém s vertikálním diskem připomíná ruské kolo  | Zdroj:  Mark Garlick/University of Warwick

Zvláštní hvězdný systém s vertikálním diskem připomíná ruské kolo

** Vědci zkoumali soustavu čtyřhvězdy HD 98800 ** Objevili první známý protoplanetární disk kolem dvojice hvězd, který nemá tradiční polohu ** Tento disk je orientován prakticky vertikálně na dvojice hvězd

21.  1.  2019 | Stanislav Mihulka | 1

Čeští vědci možná vyřešili záhadu chybějících sypaných kuželů na Merkuru | Zdroj:  <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eyjafjallaj%C3%B6kull_first_crater_20100329.jpg" >David Karnå</a>, <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/3.0 /deed.cs">CC BY 3.0 </a>

Čeští vědci možná vyřešili záhadu chybějících sypaných kuželů na Merkuru

** Na Merkuru docházelo k vulkanické činnosti ** Na jeho povrchu se nepodařilo najít na Zemi nejběžnější typ sopky – tzv. sypaný kužel ** Česko-britský tým vědců zjistil, proč tomu tak asi je

20.  11.  2018 | Petr Kubala | 1

Umělá inteligence navrhla lunární přistávací modul

16.  11.  2018 | Jiří Černý | 8

Skutečný pohyb a fotografie skutečné exoplanety u hvězdy Beta Pictoris

** Už více než 10 let pozorují astronomové oběh planety okolo její hvězdy ** Beta Pictoris má hmotnost 11 Jupiterů ** Nachází se 64 světelných let od nás

13.  11.  2018 | Petr Kubala | 3

Překonal předsudky a objevil tisíce světů: lovec exoplanet Kepler skončil | Zdroj:  NASA

Překonal předsudky a objevil tisíce světů: lovec exoplanet Kepler skončil

** Kosmický Kepler po více než 9 letech skončil, došlo mu palivo ** Během své mise objevil tisíce exoplanet ** Dalekohled zůstane na dráze okolo Slunce.

1.  11.  2018 | Petr Kubala

Hubble našel důkazy existence prvního exoměsíce

** Hubblův kosmický dalekohled zaznamenal další úspěch ** Přinesl nové důkazy existence prvního známého měsíce mimo Sluneční soustavu ** Exoměsíc Kepler-1625b I objevil původně dalekohled Kepler

9.  10.  2018 | Petr Kubala

Kremace žehem: sonda Cassini před rokem shořela v atmosféře Saturnu

** Sonda Cassini skončila svou misi po dvaceti letech ve vesmíru ** Od roku 2004 zkoumala Saturn a jeho měsíce ** V září 2017 shořela v atmosféře planety, data vysílala až do poslední chvíle.

15.  9.  2018 | Petr Kubala | 1