Katastrofy

Téma Katastrofy na Živě.cz průběžně sledujeme. Zde jsou všechny redakční články, které se tématu věnují.

Od posledního výbuchu yellowstonského supervulkánu uběhlo 630 tisíc let. Je další pohroma za dveřmi? | Zdroj:  Shutterstock

** Pod Yellowstonem dřímá obří sopka, jejíž exploze změní globální klima ** V minulosti vybuchovala v průměru jednou za půl milionu roků ** Od poslední erupce uteklo 630 000 let

12.  6.  2020 | Jaroslav Petr | 30

Jak odvrátit Armageddon: Vědci pracují na nových strategiích, jak uchránit Zemi před kolizí s asteroidem či kometou | Zdroj:  Needpix

** Ke srážkám Země s cizím vesmírným tělesem už došlo v minulosti mnohokrát a nejedna měla katastrofální následky ** Naše civilizace podobné kataklyzma nezažila ** Měla by na ně ale být připravena

7.  5.  2020 | Jaroslav Petr | 14

Extrémní sluneční bouře mohou být častější, než jsme si mysleli | Zdroj:  NASA

Extrémní sluneční bouře mohou být častější, než jsme si mysleli

** Silné sluneční bouře jsou častější, než jsme si mysleli ** V současnosti přitom představují značné riziko ** Dnešní svět je totiž velmi závislý na citlivých technologiích

11.  10.  2019 | Stanislav Mihulka | 14

Nejen válka jaderných velmocí: Globálními následky hrozí i lokální atomový konflikt

8.  10.  2019 | Jaroslav Petr | 22

Smrt z nebes: NASA nemá na hledání asteroidů z vesmíru peníze. Je to vůbec potřeba? | Zdroj:  NASA

** NASA má ve svých plánech stavbu kosmického dalekohledu, který by hledal blízkozemní asteroidy ** Velká část těles o velikosti v řádu desítek metrů stále nebyla objevena ** Celkově však počet objevených blízkozemních asteroidů roste

15.  7.  2019 | Petr Kubala | 10

Kyštymská katastrofa: Třetí nejhorší jaderná havárie, o které se nikdo neměl dozvědět

** Katastrofa u Kyštymu je třetí nejvážnější jaderná havárie ** Na rozdíl od dvou „slavnějších“ nukleárních nehod se o ní moc neví ** Nikdo o ní totiž neměl vědět

8.  6.  2019 | Ondřej Králík | 36

U vzniku lidstva mohl stát výbuch supernovy | Zdroj:  NASA

U vzniku lidstva mohl stát výbuch supernovy

** Naši předci se pohybovali miliony roků po čtyřech, než se začali stavět na zadní končetiny ** K této změně došlo v době, kdy v blízkosti sluneční soustavy vybuchla supernova ** Je to pouhá shoda okolností, nebo náš evoluční úspěch odstartoval kosmickou explozí?

4.  6.  2019 | Jaroslav Petr | 6

Vzducholoď Hindenburg byla technologická chlouba Německa, která létala přes oceán. Před 82 lety shořela

** Vzducholoď LZ 129 Hindenburg byla jedním ze dvou největších létajících strojů ** Potkal jí však podobně smutný osud jako Titanic ** Během přistávání v New Yorku padla za oběť plamenům

6.  5.  2019 | David Polesný,  | 3

Největší impaktní krátery na Zemi: němí svědkové dávných katastrof | Zdroj:  USGS/D. Roddy, Public domain

Největší impaktní krátery na Zemi: němí svědkové dávných katastrof

** Naše planeta prakticky neustále potkává nějaké vesmírné objekty ** Ty větší dopadnou na povrch, největší vytvoří impaktní kráter ** Přinášíme přehled deseti největších takových kráterů

27.  3.  2019 | Karel Kilián | 8

10 nejtragičtějších leteckých nehod od roku 2000. Jedna je stále záhadou

** Letecká doprava patří k nejbezpečnějším způsobům cestování ** Čerstvá aféra s Boeingy Max důvěru v bezpečnost létání narušila ** Připomeňme si největší nedávné letecké nehody. Každá ale přispěje k bezpečnosti dalších letů

21.  3.  2019 | Karel Kilián | 33

Nad Kubou explodoval meteorit – úlomky rozbíjely okna a bombardovaly domy

** Nad Kubou v pátek odpoledne explodoval meteorit ** Úlomky rozbily několik oken, prorážely střechy a billboardy ** Vesmírného vetřelce zachytily i meteorologické satelity

5.  2.  2019 | Karel Kilián | 16

Podívejte se, jaké technologie pomáhají záchranářům v extrémních situacích

** Jaké chytré technologie využívají záchranáři? ** I v tomto segmentu jsou důležité mobilní sítě ** Některá řešení jste mohli vidět při požárech v Kalifornii

10.  12.  2018 | Karel Kilián | 2

Nechali jsme dopadnout asteroid Ryugu na Prahu. Místo stověžatého města je pětikilometrový kráter

** Ryugu je blízkozemní planetka, která křižuje dráhu Země ** Její průměr je asi 900 metrů ** Co by se stalo, kdyby Ryugu dopadla na Zemi?

16.  10.  2018 | Petr Kubala | 7