Lidé

Přečtěte si zajímavé redakční články, které se věnují tématu Lidé.

Sledujte Živě.cz na Facebooku
Genetickým vylepšením mozku proti předávkování opiáty | Zdroj:  Pixabay

Genetickým vylepšením mozku proti předávkování opiáty

** Neurologové chtějí obrnit narkomany proti předávkování drogami na bázi opiátů ** A to vyblokováním genu ve vybraných mozkových neuronech ** Technicky takovému genetickému vylepšení nic nebrání

20.  9.  2020 | Jaroslav Petr | 22

Jsme stvořeni z hvězd. Pulzující hvězdy pumpují uhlík do galaxií  | Zdroj:  NASA

Jsme stvořeni z hvězd. Pulzující hvězdy pumpují uhlík do galaxií

** Atomy v našich tělech pocházejí z pradávných hvězd ** Jejich jaderná fúze přeměnila vodík a helium na celou řadu těžších chemických prvků ** Jak se ale tyto atomy dostanou do okolního vesmíru?

10.  8.  2020 | Stanislav Mihulka | 4

Proč jedni psychopati sedí ve vězení a druzí na významných postech? | Zdroj:  Uihere.com

Proč jedni psychopati sedí ve vězení a druzí na významných postech?

** Mezi odsouzenými ve vězení je psychopat každý pátý ** Kupodivu stejné procento psychopatů je podle některých vědců i mezi vrcholovými manažery, advokáty či politiky ** Co rozhoduje o životní dráze psychopata?

24.  7.  2020 | Jaroslav Petr | 16

Indiáni přepluli Pacifikem do Polynésie už před 800 roky. Dočká se Heyerdahl rehabilitace?  | Zdroj:  Nasjonalbiblioteket from Norway, CC BY 2.0

** Norský badatel Thor Heyerdahl dokazoval, že Polynésii osídlili původní obyvatelé Ameriky ** Antropologové jeho teorie neuznávají ** Nejnovější genetické analýzy však prokázaly, že indiáni dopluli na Markézy a zřejmě i na Velikonoční ostrov

15.  7.  2020 | Jaroslav Petr | 3

Jste „objímači“ a trpíte „kožním hladem“? Mohou za to vaše geny | Zdroj:  Pixabay

Jste „objímači“ a trpíte „kožním hladem“? Mohou za to vaše geny

** Srdečnost ve společenských kontaktech je z poloviny určená dědičností ** Platí to především pro ženy, u mužů nehrají geny významnou roli ** Nedostatek těsných kontaktů se může projevit jako „kožní hlad“

7.  7.  2020 | Jaroslav Petr | 9

Poruchy soustředění a hyperaktivita jsou dědictvím z pravěku. Tehdejším lovcům ADHD svědčila | Zdroj:   https://www.scientificanimations.com/, CC BY-SA 4.0

** Proč evoluce „nevymaže“ z lidského genomu vlohy pro poruchy soustředění a hyperaktivitu? ** Podle nových výzkumů k takovému „mazání“ dochází ** Jde to ale pomalu, protože ještě nedávno byly tyto poruchy pro člověka výhodné

2.  6.  2020 | Jaroslav Petr | 4

Potomci myších samců nakažených toxoplasmou mají změněné mozky | Zdroj:  Ke Hu a John M. Murray, CC BY 4.0

Potomci myších samců nakažených toxoplasmou mají změněné mozky

** Cizopasník Toxoplasma gondii mění nejen chování svých hostitelů, ale také jejich potomků ** Efekt se projevuje minimálně ve dvou následných generacích ** Podobné následky na následující generace mohou mít i různé infekce u lidí

28.  5.  2020 | Jaroslav Petr | 22

Koronavirus: Nový dezinfekční prostředek může odstranit SARS-CoV-2 z povrchů až na několik měsíců | Zdroj:  Jcs.mil

** Vědecké poznatky o koronaviru a jeho šíření ** Průběžně aktualizované informace z vědeckých laboratoří ** Příznaky, způsob šíření, průběžné statistiky

20.  4.  2020 | Vojtěch Malý,  | 274

Psychologové dovedou předem odhadnout, jak dlouho vydrží jednotlivé partnerské vztahy | Zdroj:  Pixnio

** Jaký vztah bude mít dlouhé trvání a jaký naopak jepičí život? ** Psychologové to dokážou odhadnout ** Měli bychom nabízet poradenskou službu, která by o tom informovala?

10.  3.  2020 | Jaroslav Petr | 9

Jak se simuluje smrtící pandemie. Fiktivní brněnská chřipka zničí lidstvo do měsíce

** Čína si v posledních dnech oblíbila hru Plague ** Na mobilu si můžete nasimulovat pandemii chřipky ** My si vyzkoušíme pokročilejší model GLEAM

28.  1.  2020 | Jakub Čížek | 22

Arabské jaro: Vlnu revolucí odstartovala frustrace lidí, nikoliv špatné ekonomické podmínky | Zdroj:   Jonathan Rashad, CC BY 2.0

** Co přivede lidi do ulic a rozpoutá nepokoje? ** Je hlavním impulsem hmotný nedostatek nebo zlost z nenaplněných ambicí? ** Podle nejnovějších analýz vypuklo tzv. arabského jaro právě z frustrace

13.  1.  2020 | Jaroslav Petr | 25

Rekordně polidštěná prasata jako dárci orgánů pro nemocné? Klinické zkoušky by mohly začít už do 5 let

** Vědci sérií zásahů do dědičné informace polidštili prasata ** A to natolik, že lidský imunitní systém proti jejich orgánům nijak zvlášť neprotestuje ** Kdy zachrání xenotransplantace život prvním lidem?

25.  12.  2019 | Jaroslav Petr | 3

Čtení psů se člověk musí naučit. Tuto schopnost nemáme vrozenou jako oni

** Pes umí „přečíst“ člověka. S touto schopností se už narodí ** Člověk si taky psa „přečte“, nejdřív se to ale musí naučit

10.  12.  2019 | Jaroslav Petr | 3

Jak se smějeme na síti: Kdy se zrodila zkratka OMG a proč Thajce rozesměje 555

** Datoví analytici spočítali, jak se smějeme na internetu ** Lol je jedno z nejčastějších slovíček, ale kde se vzalo? ** Štafetu postupně přebírá smíchy uplakané emoji

26.  11.  2019 | Jakub Čížek | 19

Ruský vědec plánuje zásahy do genomu lidských embryí | Zdroj:  Shutterstock

Ruský vědec plánuje zásahy do genomu lidských embryí

** Další zemí, kde by se mohly narodit děti s cíleně upravenou dědičnou informací, je Rusko ** Tamější vědci se netají plány na následování kontroverzního čínského experimentu ** Rozhodující slovo budou mít politici

29.  10.  2019 | Jaroslav Petr | 19

Provozovat ve vesmíru sex není dobrý nápad. Proč? A co to změní?  | Zdroj:  NASA

Provozovat ve vesmíru sex není dobrý nápad. Proč? A co to změní?

** Došlo někdy ve vesmíru k sexu? ** Kosmické agentury o tom nemluví, ale podle odborníků je to nepravděpodobné ** Sex v prostředí mikrogravitace je totiž spíše noční můra