Legendární spalovací motor s rotačním pístem se vrací. Japonská automobilka Mazda oznámila záměr používat Wankelův motor ve svých hybridních vozech, kde bude sloužit k prodloužení dojezdové vzdálenosti.
Do roku 2030 plánuje Mazda vyrábět 95 % hybridů, kombinujících spalovací a elektrické motory. Zbývajících pět procent produkce mají tvořit vozidla poháněná pouze energií z baterií. V roli spalovacího motoru přitom hodlá použít Wankelův motor, který však nebude pohánět kola, ale vyrábět elektřinu.
Spalovací motor s rotačním pístem
Toto řešení přináší proti tradičním motorům celou řadu výhod v čele s lepším poměrem velikosti a hmotnosti k výkonu (kg/kW). Díky konstrukci dochází k podstatně menším vibracím a tím i nižší hlučnosti. Rotační motor může být menší a lehčí, což znamená nižší náklady na výrobní materiál. Z hlediska servisu a údržby je kladem menší počet pohyblivých částí, ze kterých se hnací ústrojí skládá.
Přes zjevné výhody má Wankelův motor i celou řadu nedostatků, které vedly k tomu, že v roce 2012 Mazda ukončila výrobu automobilů s tímto pohonným ústrojím. Největším problémem bylo těsnění spalovacích komor, nicméně svůj podíl na ústupu ze slávy měla i vyšší spotřeba paliva, oleje a emise některých spalin.
Jak funguje Wankelův motor
Přesto jsou Japonci přesvědčeni o tom, že má smysl dát tomuto motoru ještě šanci. Zásadním faktorem v tomto rozhodnutí je menší velikost, díky které lze do auta umístit jak spalovací, tak elektrický motor a jejich součásti. Jako další výhodu Mazda vnímá možnost použití LPG místo benzínu.
Automobilka si nechala patentovat použití rotačního motoru jako „prodlužovače dojezdu“ elektrických vozidel. Registrace byla podána v Japonsku 31. srpna 2018 a japonský patentový úřad patent zveřejnil 19. září. Dle nákresů chce montovat malý Wankelův motor horizontálně v prostoru podvozku pod kufr.
První hybridní automobil značky Mazda s motorem s rotačním pístem by se mohl na trhu objevit už v roce 2020.