Na legendárním americkém okruhu závodily autonomní formule. Vlajkou mával robopes

V sobotu 23. října se na legendárním americkém závodním okruhu Indianapolis Motor Speedway uskutečnil historicky první závod autonomních formulí. Zapojilo se do něj devět týmů z 21 univerzit a hlavní cenou byl milion dolarů.

Dle pravidel se závodilo o nejrychlejší kolo, nedílnou součástí bylo vyhýbání se překážkám. Vítězný tým TUM Autonomous Motorsport z Technické univerzity v Mnichově dosáhl nejvyšší průměrné rychlosti na dvě kola 135,944 mil za hodinu, tedy bezmála 219 km/h.

Závod byl součástí projektu Indy Autonomous Challenge, jehož cílem je vynalezení, představení a prokázání schopností nové generace softwaru pro autonomní vozidla.

První závod autonomních formulí

„Účast v Indy Autonomous Challenge umožnila našemu týmu pokročit v technologiích autonomního řízení a to, že jsme po dvou letech tvrdé práce dokázali obsadit první místo, potvrzuje, že jsme měli vynikající tým,“ řekl šéf týmu TUM Autonomous Motorsport Alex Wischnewski. „Naším dalším cílem je vyhrát rychlostní závod autonomních vozidel.“

Závod se jel formou měřených kol, přičemž na trati byl vždy jen jeden monopost, který absolvoval čtyři kola. První kolo bylo zahřívací, další dvě kola byla měřená. Závěrečné kolo obsahovalo úkol vyhnout se překážkám rozmístěným na trati, přičemž formule se musí pohybovat nejméně rychlostí 96,5 km/h.

Podívejte se, jak jezdí autonomní formule:

V rámci jízdy mezi překážkami musí týmy předem ohlásit, zda se jejich závodní dráha bude nacházet na vnitřní nebo vnější polovině trati. Následně jsou na trať umístěny dvě sady pylonů – jedna má bránit předčasné změně jízdního pruhu a druhá naopak vynucuje změnu jízdního pruhu. Vzdálenost mezi sadami pylonů je přibližně 100 metrů a co je zásadní: týmy před startem neznají jejich přesné umístění.

Přísná pravidla

Vozy musí jezdit zcela samostatně, bez řidiče a jakéhokoli doprovodu. Musí také respektovat žluté vlajky signalizující nebezpečí snížením rychlosti na 120 km/h a dodržovat omezenou rychlost v boxech. Týmy, které dokončí čisté jízdy a ve druhém a třetím kole dosáhnou nejvyšší průměrné rychlosti, postupují do finálového závodu.

Výkonný ředitel společnosti Energy Systems Network Paul Mitchell uvedl, že finanční odměna půjde na podporu dalšího výzkumu a vývoje autonomních technologií. „Víme, že úspěchy našich týmů v IAC spolu s nejlepšími společnostmi na světě povedou k urychlení rozvoje průmyslu umělé inteligence a automatizace i do budoucna,“ řekl Mitchell.

Snad aby té robotiky nebylo málo, šachovnicovou vlajkou mával Spot:

Podle ESN se soutěže zúčastnily tisíce lidí včetně 350 studentů středních škol. Přímý přenos závodu sledovalo více než 20 000 diváků. Bohužel na oficiálním YouTube kanálu Indy Autonomous Challenge (zatím) nejsou videa ze sobotního klání.

Diskuze (2) Další článek: Muž se 140 znaky – Jack Dorsey

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,