Mise k asteroidu Psyche, který obsahuje kovy za kvintiliony dolarů, nakonec bude. Měla by odstartovat příští rok

Oživeno 3. října

NASA oficiálně oznámila, že mise Psyche se nakonec uskuteční. Podle dostupných informací by měla být sonda vynesena do vesmíru na palubě rakety Falcon Heavy již 10. října 2023.

Nezávislý přezkum, který jmenovaná kosmická agentura byla nucena provést kvůli přetrvávajícím problémům s letovým softwarem, tak nakonec dopadl dobře.

„Jsem na tým Psyche nesmírně hrdý,“ uvedl ředitel Jet Propulsion Laboratory Laurie Leshin. „Během tohoto hodnocení prokázali významný pokrok, kterého směrem k budoucímu datu startu již dosáhli.“

„Jsem si jistý, že se plán posune kupředu, a nadšený z jedinečné a důležité vědy, kterou tato mise vrátí,“ dodal.

Až sonda dorazí ke svému cíli (což by mělo být v roce 2029), bude ho zkoumat pomocí řady přístrojů, které zahrnují např. multispektrální zobrazovač či magnetometr.

Vědci doufají, že se jim díky tomu podaří zjistit, zda je Psyche skutečně jádrem rodící se planety známé jako planetesimála.

Cílem mise Psyche, která byla oznámena v roce 2017 a podle původního plánu jsme se jejího startu měli dočkat právě v těchto týdnech, je prozkoumat stejnojmenný asteroid mezi Marsem a Jupiterem.

Objekt je zajímavý především tím, že obsahuje kovy, jejichž celková hodnota se odhaduje na těžko uvěřitelných 10 kvintilionů dolarů.

nové aktualizace NASA nicméně plyne, že mise se nakonec možná vůbec neuskuteční. Důvodem jsou „projektové a institucionální problémy“, které vedly k  údajným zpožděním ve vývoji softwaru pro kosmickou sondu. Tu přitom měla raketa Falcon Heavy od SpaceX vynést do vesmíru již v průběhu letošního léta.

Hrozí ztráta významných finančních prostředků

Finální ortel ovšem padne až po provedení přezkumu, v rámci nějž budou „studována faktory pracovního prostředí, kultury, komunikace, harmonogramu a technických i programových rizik“.

Není žádným tajemstvím, že dostat se k asteroidu Psyche je docela složité. Sondě by to trvalo zhruba 3 roky, přičemž dalších 21 měsíců by strávila jeho fotografováním apod.

Na druhé straně, do tohoto projektu již bylo investováno relativně hodně finančních prostředků, takže bude-li skutečně uložen k ledu, NASA z toho jistě radost mít nebude.

Diskuze (31) Další článek: Prusa Mini na steroidech: České vylepšení Lvl 2 by Strojtools slibuje kvalitnější 3D tisk