Nebezpečí z vesmíru: Výbuchy některých asteroidů jsou srovnatelné s jadernou bombou

• Země se neustále střetává s menšími i většími meteoroidy
  • Výbuch nebo dopad většího objektu může způsobit škody nebo dokonce zabíjet
  • Účinná ochrana zatím neexistuje

Proti dopadům menších asteroidů nebo jejich výbuchům v atmosféře se nedokážeme účinně bránit. Jedinou možností je obyvatele postižených oblastí alespoň varovat. Po světě existují projekty, které se věnují hledání potenciálně nebezpečných objektů.

Jako výbuch jaderné bomby

Prezidentka B612 Foundation Danica Rem na nedávném summitu pořádaném Singularity University uvedla, že od roku 2000 došlo v zemské atmosféře k 26 výbuchům meteoroidů, které byly srovnatelné s explozí jaderné bomby.

Nejedná se o nové údaje. Nadace věnující se ochraně před dopady asteroidů uveřejnila stejná čísla už v roce 2014 a týkaly se období mezi lety 2000 a 2013. Nadace vycházela z dat Organizace smlouvy o všeobecném zákazu jaderných zkoušek, která monitoruje dodržování zákazů jaderných testů. Její detektory zaznamenají i silnější výbuchy „vesmírného původu.“

Za 13 let bylo v zemské atmosféře zaznamenáno 26 událostí, při kterých se uvolnila energie mezi 1 a 600 kilotunami TNT. Pro srovnání: jaderná bomba, která vybouchla nad Hirošimou, měla asi 12 až 20 kilotun TNT.

V roce 1908 zpustošil sibiřskou Tungusku výbuch asteroidu nebo planetky. Při události se uvolnila energie až 15 megatun TNT. Od té doby máme štěstí. Ale jak dlouho?

Lovci asteroidů

Planetka vypadá na astronomické fotografii jen jako bodový zdroj světla utopený v moři dalších světelných bodů. Není k rozeznání od slabších hvězd. Pokud však porovnáme dvě fotografie pořízené s odstupem několika desítek minut, poznáme planetku jednoduše tak, že se pohne vůči hvězdnému pozadí.

V současné době existuje několik projektů, které se zaměřují na hledání blízkozemních planetek (Near-Earth Asteroid, NEA). Nejsou to žádné obří dalekohledy. Nároky na ně jsou trochu jiné – maximum jasných nocí, velké zorné pole a robustní montáž.

Jen letos našli 1273 blízkozemních planetek

V letošním roce bylo zatím objeveno 1273 blízkozemních planetek. Více než 92 % z nich mají na svém kontě tři vyhledávací projekty.

Přes polovinu objevil projekt Catalina Sky Survey. Dalekohledy projektu se nachází v Arizoně. Na Mt. Lemmon je to dalekohled o průměru 1,5 m vybavený 111 megapixelovou kamerou. Jeho zorné pole je 5 čtverečních stupňů, takže by se do něj vešlo 20 měsíčních úplňků. Za jednu noc prohledá asi 1000 čtverečních stupňů.

Hned vedle něj se nachází ještě metrový dalekohled pro následná pozorování. Na Mt. Bigelow pak najdeme třetí dalekohled o průměru 0,7 m.

Na druhém místě s asi 30 % úlovků je projekt Pan-STARRS. Dva dalekohledy o průměru 1,8 m (v provozu je zatím jeden) najdeme na vrcholu hory Haleakala na havajském ostrově Maui.

Dalekohled je vybaven kamerou s rozlišením 1,4 miliardy pixelů. Pan-STARRS se nedávno proslavil objevem prvního mezihvězdného asteroidu ‘Oumuamua.

Třetím projektem s více než 5 % letošních objevů je ATLAS. Pod zkratkou se ukrývá poměrně trefný název Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System. ATLAS se také nachází na Havaji a disponuje dvěma 50 cm dalekohledy a jedním menším o průměru 18 cm.

Dva velké dalekohledy se najdeme na Haleakala a Mauna Loa a dělí je vzdálenost asi 160 km. Má to docela praktický význam, protože ze dvou vzdálenějších míst vidíme jednu planetku v trochu jiné pozici. Je to podobné, jako když si dáte prst na nos a díváte se na něj střídavě pravým a levým okem. Bude se vám zdát, že se pohybuje. Tak zvaného paralaktického efektu využívají vědci k určení detailnějších informací o dráze planetky.

Projekt se chlubí, že dokáže najít planetku o velikosti 100 metrů do vzdálenosti asi 40 milionů km, o velikosti 10 metrů do 4 milionů km a metrový objekt do vzdálenosti 400 tisíc km od Země.

Velký celooblohový dalekohled

Na hoře Cerro Pachón (čti sero pačon) v Chile se nyní dokončuje Velký celooblohový dalekohled (Large Synoptic Survey Telescope, LSST) s průměrem přes 8 metrů.

Jeho 3200 megapixelová kamera vyprodukuje každou noc 15 TB dat. LSST během několika nocí prozkoumá celou viditelnou oblohu. Během deseti let budou vědci sledovat miliardy objektů v průběhu času. Data poslouží mimo jiné k objevu nových blízkozemních planetek. V příštím roce začnou vědci LSST postupně uvádět do provozu.

Vyznejte se v provozu v okolí Země

Na internetu existuje několik zajímavých stránek zaměřených na blízkozemní planetky. Na cneos.jpl.nasa.gov/fireballs najdete přehlednou mapu světa, ve které jsou znázorněny významnější výbuchy kosmických projektilů v zemské atmosféře od roku 1981.

Nejsilnější zástupce má datum 15. února 2013 a jde o slavný Čeljabinský meteor, který v Rusku zranil stovky lidí. V přehledu je i jeden český zástupce – 6. května 2000 se nad severovýchodem Moravy rozpadl meteorit Morávka.

Na adrese cneos.jpl.nasa.gov/ca najdete přehled průletů asteroidů pro nejbližší období.

Pokud máte rádi statistiky, navštivte stránku cneos.jpl.nasa.gov/stats, kde naleznete podrobná data o objevech blízkozemních planetek.

Jak číst údaje na jednotlivých stránkách přibližujeme v galerii.

Každý týden novinky z astronomie a průzkumu vesmíru. Dozvíte se, co můžete vidět na nočním nebi, ale také o pozorovací technice, observatořích, výzkumech, objevech a zkrátka všem, co s astronomií souvisí.

Sledujte také: Vesmírné zprávy, Elonovinky, Vesmírná technikaTýden Živě