Nissan má bezemisní zmrzlinářské auto. Používá staré autobaterie

Zmrzlinářské dodávky sice nepředstavují z globálního pohledu nijak zásadní riziko pro životní prostředí, přesto si právě je vybrala japonská automobilka Nissan pro demonstraci svých technologií. Koncept zmrzlinářského vozidla „Sky to Scoop“ chce ukázat, jak lze realizovat jejich provoz zcela bez emisí.

Nissan spatřuje problém v tom, že roli zmrzlinářských dodávek často zastávají zastaralá auta, produkující velké množství skleníkových plynů včetně oxidu uhličitého. Jejich dieselové motory přitom běží nejen během jízdy, ale také v průběhu prodeje zmrzliny, kdy zajišťují chlazení nabízených produktů.

Zmrzlina bez emisí

Automobilka se do projektu pustila ve spolupráci s britskou zmrzlinářskou společností Mackie’s of Scotland. Tato firma již podnikla několik kroků ke snížení své uhlíkové stopy – mimo jiné pro svůj výrobní závod využívá energii z obnovitelných zdrojů – větrných a solárních elektráren.

Prototyp dodávky s nulovými emisemi navrhl a postavil Nissan na platformě lehkého užitkového vozu e-NV200. Elektromobil je v základní verzi schopen ujet na jedno nabití až 200 kilometrů, nicméně bylo nutné dořešit dodávku energie pro mrazící box.

Pro tyto účely Japonci připravili napájecí agregát „Energy Roam“, který používá lithium-iontové akumulátorové články, získané z první generace elektromobilů Nissan vyrobených od roku 2010. Upravené sety mají kapacitu 0,7 kWh a jsou schopné dodávat výkon 1 kW, přičemž pro provoz chladící nástavby jsou instalovány dva. Elektromotor vozu je poháněn standardní baterií o výkonu 40 kWh.

Zelená jede

Baterie vozu lze nabíjet z běžné 230V zásuvky nebo ze solárních panelů, nainstalovaných na střeše dodávky.  Kromě zadních dveří je auto vybaveno také výklopnou bočnicí, sloužící k prezentaci nabízeného zboží zákazníkům.

Nechybí ani další moderní technologie, včetně podpory bezkontaktních plateb Apple Pay a Google Pay. Zmrzlinářský vůz je také schopen sdílet svou aktuální polohu na sociální síti Twitter pomocí souřadnicového systému What3Words.

Bonusem tohoto řešení je možnost prodeje elektrické energie vyrobené solárními panely do sítě, což Nissan prezentuje jako formu přivýdělku v období, kdy se zmrzlina neprodává.

Výkonná ředitelka firmy Kalyana Sivagnanam k tomu říká: „Tento projekt je dokonalou ukázkou strategie chytré mobility od Nissanu, která využívá více než desetiletí zkušeností s technologií elektrických aut a pokroku v oblasti technologie baterií.“

Diskuze (15) Další článek: Konečně i Češi mají neomezený mobilní internet. Opatrně a s haldou omezení

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,