Obří kus železa a Beatles: NASA chystá nové sondy k asteroidům

• NASA vyšle na začátku příštího desetiletí dvě sondy k asteroidům
  • Psyché prozkoumá stejnojmenný železný asteroid
  • Lucy se zaměří na trojany, kteří se pohybují před a za Jupiterem

V lednu letošního roku vybrala NASA z téměř tří desítek návrhů dvě mise pro průzkum asteroidů: Lucy a Psyché.

Sonda Psyché prozkoumá stejnojmenný asteroid, který se nachází v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem. Jedná se o velmi zajímavý svět o průměru přes 200 km. Téměř celý asteroid je totiž tvořen železem a niklem.

Podle vědců se jedná o obnažené kovové jádro původně většího tělesa, které se patrně už krátce po vzniku sluneční soustavy srazilo s dalším asteroidem. Psyché tak nabízí snadnou exkurzi do světa kovových jader terestrických planet.

Rychleji a levněji

Sonda měla původně odstartovat v říjnu 2023. NASA ale její start uspíší. Motory rakety Atlas V nebo Falconu 9 zaburácejí už někdy mezi 6. a 26. srpnem 2022.

Sonda měla využít také gravitační asistence Země, ale nově zamíří rovnou k Marsu. Díky nové trajektorii nedorazí k cíli v roce 2030, jak počítal původní plán, ale už v roce 2026. NASA na tom ušetří 100 milionů dolarů.

Do světa trojanů

Druhou sondou je Lucy. Odstartovat má v říjnu 2021 a jejím cílem budou trojané. Jedná se o skupinu planetek, která se pohybuje v libračních centrech Jupiteru – 60 stupňů před a 60 stupňů za planetou. Zatím žádná sonda tato tělesa neprozkoumala.

Po startu v roce 2021 zamíří Lucy ke čtyřem trojanům do tzv. řecké skupiny – která se pohybuje před Jupiterem. Poté se vrátí k Zemi a zamíří k binární planetce Patroclus, která je ve druhé skupině trojanů za Jupiterem.

Harmonogram letu Lucy

• Start: 2021
  • Duben 2025: průlet kolem planetky 52246 Donaldjohanson (průměr 4 km) v hlavním pásu planetek.
  • Srpen 2027: průlet kolem prvního trojana – 3548 Eurybates (průměr 64 km)
  • Září 2027: průlet kolem trojana 15094 Polymele (průměr 21 km)
  • Duben 2028: průlet kolem trojana 11351 Leucus (průměr 31 km)
  • Říjen 2028: průlet kolem trojana 21900 Orus (průměr 51 km)
  • 2028-2033: přesun do druhé skupiny trojanů
  • Březen 2033: průlet kolem binárního trojana 617 Patroclus (113 km) a jeho společníka Menoetiuse (104 km). Obě tělesa dělí 680 km.

Název má po písni od Beatles

Téměř na den přesně před 50 lety vydalo Beatles album Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Součástí byla i píseň Lucy In The Sky With Diamonds.

John Lennon později řekl, že inspirací byla kresba jeho syna Juliana z mateřské školy. Lucy byla jeho spolužačka.

V roce 1974 byla v Hadaru objevena slavná kostra 3,2 milionů let starého hominida. Během následných oslav zazněla i píseň od Beatles, a tak se to nakonec promítlo i do názvu kostry. Za objevem stál tým Donald Johansona. Lucy proletí okolo planetky, která je po tomto vědci pojmenovaná (52246 Donaldjohanson).

Trojané jsou v podstatě také jakési fosilie původního materiálu, ze kterého vznikaly planety sluneční soustavy. Harold Levison ze Southwest Research Institute proto v roce 2013 nešel pro název sondy příliš daleko.

Diskuze (2) Další článek: Logitech má nové myši MX Master a Anywhere 2S, dokážou pracovat s více počítači zároveň