Osobnosti vědy a techniky

Seriál článků o zajímavých historických osobnostech vědy a techniky. Připomeňte si největší světové vynálezce a nechte se fascinovat jejich životními příběhy!

Klaudios Ptolemaios: I omyl může být podnětný

** Klaudios Ptolemaios byl špičkový antický matematik, astronom a geograf ** Jeho díla v antice ani středověku již nikdo nepřekonal ** Současně je ale autorem propracované teorie, které byla od základů mylná

13.  4.  2018 | Pavel Tronner | 18

Claudius Galénos: Příběh nejvlivnějšího z lékařů

**Historie zná mnoho skvělých a ještě skvělejších lékařů, kteří měli na vývoj tohoto oboru velký ba zásadní vliv ** Nicméně, jen málokterý byl takřka nábožně citován a uznáván po více než 1 500 let jako Galénos ** A to navzdory tomu, že se v mnohém bohužel mýlil, což vývoj medicíny značně pozdrželo

8.  4.  2018 | Pavel Tronner | 4

Jak lidstvo zkrotilo páru: Přichází Thomas Newcomen

** Zapřáhnout páru do služeb lidstva, to je myšlenka stará dvě tisíciletí ** Je opravdovým paradoxem, že spoutání páry se lidstvu povedlo v jistém směru ještě dříve, než vody a větru ** Cesta k prvnímu opravdovému parnímu stroji však rozhodně nebyla jednoduchá

23.  2.  2018 | Pavel Tronner | 6

Hon na strukturu DNA: Kdo si Nobelovu cenu zasloužil nejvíc a přitom ji nedostal?

** Odhalení struktury DNA patří k nejzajímavějším vědeckým událostem ** Jedním z hlavních důvodů je skutečnost, že člověk, který se o tento objev zasadil nejvíc, za něj nebyl oceněn ** Oním člověkem byla neobyčejně talentovaná žena jménem Rosalind Franklinová

21.  2.  2018 | Jiří Černý | 1

Jak lidstvo zkrotilo páru: První pokusy o sestrojení parního stroje

16.  2.  2018 | Pavel Tronner | 10

Antoni van Leeuwenhoek: Muž, který objevil mikrosvět

** Jeden nesmírně šikovný amatér objevil celý nový svět, doposud nepřístupný lidskému zraku ** Tímto amatérem byl Antoni van Leeuwenhoek, který dokázal vyrobit první „mikroskopy“ ** S jejich pomocí pak pozoroval bakterie a další zajímavé věci

5.  1.  2018 | Pavel Tronner

Pythagoras: Proslavila ho věta o trojúhelníku, měl však úplně jiné ambice

** Pythagoras nebyl antickým matematikem, ale filozofem ** Ve svém učení a úvahách se ale o čísla často a rád opíral ** Pythagorova není jeho objev, ale uměl ji dokázat

5.  12.  2017 | Pavel Tronner | 14

Brahmagupta: Ten, který objevil Nic. Příběh o historii nuly v matematice | Zdroj:  Prathu134, CC BY-SA 4.0

Brahmagupta: Ten, který objevil Nic. Příběh o historii nuly v matematice

** Starověké číselné soustavy dlouho neznaly nulu ** Civilizace, které s nulou pracovaly, byly zase tak vzdálené, že se jejich vědění nedokázalo rozšířit ** Dílo indického matematika Brahmagupta dostali do Evropy až muslimští nájezdníci

8.  11.  2017 | Pavel Tronner | 24

Hippokrates: Příběh prvního skutečného lékaře | Zdroj:  Raed Mansour, CC BY 2.0

Hippokrates: Příběh prvního skutečného lékaře

** O své zraněné a nemocné dokázali pečovat už lovci mamutů ** Lékařská péče dřív byla neodmyslitelně spojena s kultem, zaříkáváním a magií ** První skutečný lékař tuto představu odvrhl

10.  10.  2017 | Pavel Tronner

Denis Papin: Muž katastrof, který měl spoustu nápadů, ale dost smůly

** Spousta lidí si myslí, že Denis Papin byl jen „nějakej kuchař“ ** Ve skutečnosti však šlo o odborníka na všechno možné – zejména na katastrofy ** Mj. vytyčil zcela správný směr k prvnímu prakticky použitelnému parnímu stroji

15.  9.  2017 | Pavel Tronner | 3

Euklides z Alexandrie: Autor nejslavnější učebnice všech dob

** Učebnic více či méně slavných zná historie nespočet ** Ta úplně nejslavnější se však jmenuje Základy a jejím autorem je Euklides z Alexandrie ** Tato učebnice je stará přes 2 000 let a až do 19. století představovala základ matematického vzdělávání

29.  8.  2017 | Pavel Tronner | 26

Otto von Guericke: Příběh čaroděje, který objevil kouzlo vakua

** Před pár sty lety ještě nikdo netušil, co je tlak vzduchu a jakou má moc ** Vakuum bylo nemožné, Bůh by ho přece nedopustil ** Pak ale přišel Otto von Guericke a změnil to

4.  8.  2017 | Pavel Tronner | 4

Nicolaus August Otto: A co kdyby ten motor běžel na čtyři takty?

** Před více než 140 lety vynalezl motor, jehož princip teď využívá většina automobilů ** Nejdřív chtěl nápad sprostě okopírovat, nakonec vynalezl spoustu vlastních vynálezů ** Nicolaus August Otto je vynálezcem čtyřtaktního motoru