Příroda

Příroda je fascinujícím inženýrem a přestože se na VTM věnujeme primárně vědě a technice, rádi se dotýkáme i ryze přírodních věd a zajímavostí. Níže jsou naše články na téma příroda.

Temná turistika. Třináct děsivých míst, která připomínají, co dokáže člověk nebo příroda

** Temná turistika vyhledává místa spojená se smrtí či utrpením ** Vybrali jsme třínáct děsivých míst přírodních a technických katastrof ** Připomínají události, které změnily náš svět

8.  5.  2024| Karel Kilián |9

CestováníTuristika

Úžasní nejsou jen píseční červi z Duny. Také na Zemi najdete řadu fascinujících červích organismů | Foto: Astronimation, CC BY 3.0

** Oslovení „pozemský červe“ používají v pohádkách nadpřirozené bytosti, aby zdůraznily lidskou nicotnost ** Pozemští červi skutečně nejsou tak impozantními tvory jako píseční červi z planety Arakis ** To jim však na jedinečnosti mnoho neubírá

27.  3.  2024| Jaroslav Petr

Zvířata

Paúhoř elektrický v roli genového inženýra. Elektrickými výboji dokáže navozovat genetické modifikace | Foto: Joachim S. Müller, CC BY-NC-SA 2.0

** Genetické modifikace dala Evropa na index, protože jí připadají „nepřirozené“, a tudíž i nebezpečné ** V přírodě si ale organismy geny navzájem vyměňují, aniž by to pro ně mělo fatální následky ** Nejnověji se ukázal jako zdatný „přírodní genový inženýr“ paúhoř elektrický

21.  12.  2023| Jaroslav Petr |4

Zvířata

Zvířata mohou prospívat ze vzájemného válčení. Ale platí to jen v některých případech | Foto: Bernard DUPONT, CC BY-SA 2.0

** Válečné konflikty nepřinášejí nic dobrého ** Platí to i o válkách, které mezi sebou vedou zvířata ** U africké šelmičky ale vědci pozitivní přínos války se sousedy odhalili

23.  11.  2023| Jaroslav Petr |5

VálkaZvířata

Rudý ohnivý mravenec se usadil v Evropě. Proniká do budov, ničí úrodu a decimuje původní bezobratlé živočichy | Foto: Insects Unlocked, CC HTTPS://CREATIVECOMMONS.ORG/PUBLICDOMAIN/ZERO/1.0/ https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

** Po desetiletí se vědci obávali invaze jihoamerického mravence Solenopsis invicta do Evropy ** Teď se jejich obavy naplnily ** „Rudý ohnivý mravenec“ se objevil na Sicílii

20.  9.  2023| Jaroslav Petr |52

EvropaHmyz

Rozsáhlé požáry změnily pravěkou Severní Ameriku a vyhubily desítky druhů zvířat | Foto: Forest Service

** Lidé stáli u zrodu požárů, které na konci doby ledové vyhubily do té doby prosperující megafaunu ** Z Ameriky zmizeli koně, velbloudi, lenochodi, šavlozubé velké kočky, pravlci nebo američtí lvi ** Vědci se obávají, že se bude historie už v nejbližší budoucnosti opakovat

23.  8.  2023| Jaroslav Petr |3

PožárZvířataHistorie

Mravenčí med ukázal cestu k léčbě závažných infekcí | Foto: April Nobile, CC BY 4.0

Mravenčí med ukázal cestu k léčbě závažných infekcí

2.  8.  2023| Jaroslav Petr |5

LékyZvířata

Afričtí hroši v Americe: Dědictví po narkobaronovi  | Foto:  Bernard DUPONT from FRANCE, CC BY-SA 2.0

Afričtí hroši v Americe: Dědictví po narkobaronovi

** „Coccaine Hippo“ čili kokainoví hroši dělají Kolumbijcům těžkou hlavu ** O dovozu hrochů ale vážně jednal i senát Spojených států ** Nakonec ale z velkolepého plánu sešlo

22.  6.  2023| Jaroslav Petr |6

DrogyZvířata

Peruánský speciál: Ayahuasca je z vědeckého hlediska zajímavá, do Česka ale nepatří

3.  6.  2023| Jiří Černý,  |83

RostlinyPříroda

Indocyaninová zeleň by mohla sloužit jako lék na otravu mochomůrkou zelenou | Foto: This image was created by user Justin Pierce (JPierce) at Mushroom Observer, a source for mycological images.You can contact this user here. English | español | français | italiano | македонски | മലയാളം | português | +/− , CC BY-SA 3.0

Indocyaninová zeleň by mohla sloužit jako lék na otravu mochomůrkou zelenou

** Mochomůrka zelená (Amanita phalloides) patří k nejnebezpečnějším jedovatým houbám ** Teď snad vědci konečně přišli na to, jakým způsobem tato mochomůrka zabíjí ** Díky tomu je už proti jedu mochomůrky zelené k dispozici antidotum.

24.  5.  2023| Jaroslav Petr |3

HoubyLékyZdraví

Toxické chemikálie z opotřebených automobilových pneumatik se mohou dostat až na váš talíř | Zdroj: Unsplash.

14.  5.  2023| Karel Kilián |15