Příroda

Příroda je fascinujícím inženýrem a přestože se na VTM věnujeme primárně vědě a technice, rádi se dotýkáme i ryze přírodních věd a zajímavostí. Níže jsou naše články na téma příroda.

Mrazivé hlubiny Arktického oceánu kypí životem

29.  10.  2018 | Jiří Černý | 3

Na hadí jedy s novými protilátkami i nanočásticemi | Zdroj:  <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hugorme.jpg" >This file is lacking author information. </a>, <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0//deed.cs">CC-BY-SA-3.0</a>

Na hadí jedy s novými protilátkami i nanočásticemi

10.  10.  2018 | Jaroslav Petr | 2

Co je to západonilská horečka a je třeba se jí bát?

** Západonilská horečka může poškodit centrální nervový systém ** Míra úmrtnosti osob s poškozeným CNS je 10 %, u starších lidí 17 % ** Vakcína neexistuje, nebezpečnější je ale stále obyčejné klíště

1.  10.  2018 | Jiří Černý | 38

Ecocapsule: Mobilní domek pro všechny, kteří touží žít na neobvyklých místech | Zdroj:  Ecocapsule

Ecocapsule: Mobilní domek pro všechny, kteří touží žít na neobvyklých místech

** Chtěli byste bydlet například na vrcholku hory? ** Ecocapsule vám takový sen umožní realizovat ** Jde o ekologický a mobilní mikrodomek, který lze umístit téměř kamkoliv

25.  4.  2018 | Jiří Černý | 14

BionicWheelBot: nový unikátní robot od Festo inspirovaný pavoukem

** Společnost Festo představila nového robota, který si bere inspiraci z přírody ** BionicWheelBot se podobá pavouku a umí se i efektivně rychle pohybovat ** Chytrá konstrukce umožňuje rychlou transformaci

31.  3.  2018 | Karel Javůrek | 2

Jezero smrti Karačaj: Tady vás voda mohla zabít. Místo je silně radioaktivní dodnes

** Radioaktivní jezero je katastrofou srovnatelnou s Černobylem ** Jde o jezero Karačaj v Čeljabinské oblasti v bývalém Sovětském svazu ** Dnes je zabetonováno, ale stále „září“ a je velmi nebezpečné

30.  3.  2018 | Martin Tůma

Drsný pozemšťan: Vědci našli mikroba, který by přežil na Enceladu

** Saturnův ledový měsíc Enceladus s podpovrchovým oceánem jedním z nadějných míst, kde by mohl být objeven mimozemský život ** Mikrobiologové teď na Zemi našli organismus, který by mohl žít i v náročných podmínkách na Enceladu ** Jde o mikroba z mořských hlubin poblíž Japonska, který se jmenuje Methanothermococcus okinawensis

9.  3.  2018 | Stanislav Mihulka | 3

Jak zachraňovat životy na bojišti? Zpomalením biologického času!

Američané pracují na projektu, jehož účelem je manipulovat čas, který mají zdravotníci na bojištích na záchranu životů vojáků ** Nejde o nějaký stroj času, ale o výzkum soustředěný na molekulární biologii ** Vědci se snaží zpomalit biologické procesy a tím nabídnout zdravotníkům a samozřejmě také raněným vojákům více času.

7.  3.  2018 | Stanislav Mihulka | 4