Příroda

Příroda je fascinujícím inženýrem a přestože se na VTM věnujeme primárně vědě a technice, rádi se dotýkáme i ryze přírodních věd a zajímavostí. Níže jsou naše články na téma příroda.

Krása z hlubin: Podívejte se, jaké obdivuhodné organismy žijí v oceánech

** Oceány pokrývají cca 71 % povrchu Země ** Odhaduje se, že v nich žije možná až 100 milionů druhů organismů ** Mnohé z nich vypadají opravdu bizarně

11.  3.  2019 | Jiří Černý | 1

Žralok lidožravý nám poskytl recept na dlouhověkost | Zdroj:  <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:White_shark.jpg" >English: Pterantula (Terry Goss) at en.wikipedia</a>, <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0//deed.cs">CC-BY-SA-3.0</a>

Žralok lidožravý nám poskytl recept na dlouhověkost

** Vědci přečetli kompletní genom slavného „velkého bílého“ žraloka ** Odhalili recepty, jimiž evoluce zajistila tomuto tvorovi nezranitelnost či odolnost k nádorům ** Obávaný zabiják se proměnil v knihu, v které vědci hledají návod na prodloužení lidského života

5.  3.  2019 | Jaroslav Petr | 8

Robotický mravenec AntBot nepotřebuje GPS, orientuje se podle slunce

** Francouzští vědci z Aix-Marseille Université vyrobili robota AntBot ** Stroj se se v několika směrech inspiroval u pouštních mravenců ** Dokáže se například orientovat v prostoru bez použití GPS

17.  2.  2019 | Karel Kilián | 7

Lidské geny mutují pomaleji

1.  2.  2019 | Jiří Černý | 17

Severní magnetický pól „odcestoval“ z Kanady na Sibiř. Vědci musí upravit model

** Zemské magnetické pole se chová nepředvídatelně ** Severní magnetický pól se posouvá z Kanady směrem na Sibiř ** Vědci musí rychle aktualizovat Světový magnetický model

15.  1.  2019 | Karel Kilián | 30

Ve floridských Everglades vyrábí evoluce z krajty nezdolného „superhada“

** V 80. letech minulého století se do floridské přírody dostaly asijské krajty tmavé ** Přežily tu řadu pohrom a vytvořily hybridní populaci s krajtou tygrovanou ** Před očima biologů se krajty v bažinách Everglades mění na superhady

28.  11.  2018 | Jaroslav Petr | 10

Mrazivé hlubiny Arktického oceánu kypí životem

29.  10.  2018 | Jiří Černý | 3

Na hadí jedy s novými protilátkami i nanočásticemi | Zdroj:  <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hugorme.jpg" >This file is lacking author information. </a>, <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0//deed.cs">CC-BY-SA-3.0</a>

Na hadí jedy s novými protilátkami i nanočásticemi

10.  10.  2018 | Jaroslav Petr | 2

Co je to západonilská horečka a je třeba se jí bát?

** Západonilská horečka může poškodit centrální nervový systém ** Míra úmrtnosti osob s poškozeným CNS je 10 %, u starších lidí 17 % ** Vakcína neexistuje, nebezpečnější je ale stále obyčejné klíště