Raketa

Raketa je létající stroj, který se pohybuje pouze na principu akce a reakce. Je poháněna raketovým motorem (Wikipedia). Na Živě nás rakety zajímají hlavně kvůli vesmírným aktivitám Elona Muska a Jeffa Bezose, kteří ke svým IT projektům přidali i vesmírné programy. A nejen oni.

SpaceX chystá příští rok až 38 startů Falconu 9. Létat bude hlavně s družicemi Starlink | Zdroj:  SpaceX

** SpaceX chce příští rok uskutečnit více startů rakety Falcon 9 ** Startovat bude především s družicemi sítě Starlink ** Jeden start bude svou dráhou speciální a historický

24.  12.  2019 | Petr Kubala | 54

Raketa New Shepard společnosti Blue Origin má za sebou rekordní let | Zdroj:  Blue Origin

Raketa New Shepard společnosti Blue Origin má za sebou rekordní let

** 11. prosince vyslal Blue Origin raketu New Shepard 3 na v pořadí již dvanáctou misi ** Tato konkrétní raketa a kabina systému New Shepard letěla na suborbitální let již po šesté ** Na palubě měla řadu vědeckých experimentů i umění

13.  12.  2019 | Stanislav Mihulka | 7

Vesmírné závody: Čína vypustila 2 rakety na orbitu během 3 hodin | Zdroj:   AAxanderr, Public domain

Vesmírné závody: Čína vypustila 2 rakety na orbitu během 3 hodin

** Čína vypustila na oběžnou dráhu dvě nosné rakety v rychlém sledu za sebou ** Jejich starty na dvou různých místech dělily pouhé 3 hodiny ** Letos Čína uspořádala celkem 26 startů na oběžnou dráhu

22.  11.  2019 | Stanislav Mihulka | 5

Ukrajina vyvíjí nadzvukovou střelu Bliskavka. Protivzdušná obrana na ni prý nestačí | Zdroj:  Shutterstock

** Ukrajina vyvíjí nadzvukovou střelu s plochou dráhou letu ** Tzv. Bliskavky by měly nést vysoce explozivní a protipancéřové bojové hlavice ** Podle všeho je bude velmi obtížné sestřelit

19.  11.  2019 | Stanislav Mihulka | 13

Obří rakety Starship budou pravděpodobně startovat z příbřežních kosmodromů

** SpaceX staví obří raketu a kosmickou loď Starship (původně BFR) ** Jejím úkolem bude doprava lidí na velké vzdálenosti, lety na oběžnou dráhu, Měsíc i Mars ** Starship budou pohánět motory Raptor využívající metan

20.  9.  2018 | Petr Kubala,  | 77

Připravovaná raketa NASA Space Launch System dostala první motor | Zdroj:  NASA

Připravovaná raketa NASA Space Launch System dostala první motor

** Příprava rakety Space Launch System pokračuje ** Na centrální stupeň již byl nainstalován první ze 4 motorů ** Inženýři nyní propojují jeho systémy s centrálním raketovým stupněm

1.  11.  2019 | Stanislav Mihulka | 6

NASA ukázala, jak postupuje stavba rakety SLS, která dostane člověka zpět na Měsíc | Zdroj:  NASA/SSC

** NASA pokračuje ve stavbě rakety SLS, která má dopravit člověka na Měsíc a být páteří programu Artemis ** Raketa by mohla poprvé odstartovat za dva roky ** SLS využívá mnoho částí raketoplánu

24.  9.  2019 | Petr Kubala | 30

Nadzvukový bombardér B-1B dostane spoustu dalších raket a hypersonické zbraně | Zdroj:  Oletjens at English Wikipedia, CC-BY-SA-3.0

Nadzvukový bombardér B-1B dostane spoustu dalších raket a hypersonické zbraně

** Nadzvukový bombardér B-1B se dočkal dalších vylepšení ** Jeho střední pumovnice byla zvětšena na téměř 7 metrů ** Nově bude také schopen nést zbraně na vnějších závěsech

13.  9.  2019 | Stanislav Mihulka | 10

Starhopper od SpaceX vyletěl do výšky 150 metrů [video]

** SpaceX provedla druhý let Starhopperu, což je testovací verze kosmické lodě Starship ** Při prvním letu se dostal do výšky 20 metrů, podruhé to bylo 150 metrů. ** Šlo o poslední let Starhopperu.

28.  8.  2019 | Petr Kubala | 37