Škoda představila svůj první elektromobil. Hodí se do města a ujede až 265 km

Automobilka Škoda dnes představila svůj první elektromobil. Jedná se o model Citigo iV, který vychází z klasického modelu Citigo s benzínovým motorem. Ačkoli zvenčí jsou si vozy podobné, uvnitř je všechno jinak. Elektrické Citigo iV vyjíždí na zcela nové platformě vyvinuté výhradně pro elektromobily. 

Ačkoli Škoda s elektropohony v rámci svých prototypů a konceptů občas experimentovala, ve 124leté historii značky je model Citigo iV prvním sériově vyráběným elektromobilem. Jedná se o vůz určený do města, který i při malých rozměrech nabídne prostor pro čtyři cestující.

Elektrický pohon za příplatek

Osazený elektromotor nabídne výkon 61 kW a točivý moment 210 Nm. Energii mu dodává lithium-iontová baterie s kapacitou 36,8 kWh, která by měla dostačovat na dojezd až 265 km (dle režimu WLTP). Nabití na 80% baterie by u 40kW rychlonabíjecí stanice mělo trvat hodinu, běžné domácí dobíjení s výkonem 2,3 kW pak auto plně dobije za 12,5 hodiny. 

Ačkoli auto vychází z již existujícího benzinového modelu, změny nejsou jen pod kapotou. Elektrické Citigo iV na první pohled poznáte podle přídě. Má přepracovaný přední nárazník a částečně zakrytou masku v barvě vozu. Bude se nabízet výhradně v pětidveřové verzi a s vyšším stupněm výbavy Style. 

Více se o automobilu dozvíte v podrobném představení na AutoRevue.cz

Novinka se začne vyrábět v druhé polovině letošního roku a prodávat se začne začátkem roku příštího. Elektromobily sice ušetří na provozních nákladech, ale počáteční investice je vyšší. Škoda Citigo iV se bude prodávat přibližně za 420 tisíc korun (neoficiální informace).

Pokud bychom chtěli adekvátně srovnávat s benzinovou verzí, musíme vybrat tu s nejvýkonnějším motorem o výkonu 55 kW a automatickou převodovkou, což zajistí srovnatelnou dynamiku a komfort jako elektrický vůz. A pochopitelně musí jít o pětidveřovou verzi ve výbavě Style. Pak se dostáváme na 271 tisíc korun a příplatek za elektrickou verzi tedy činí přibližně 130 tisíc. To rozvoji elektromobility moc nenahrává... jenže i tak to bude jeden z nejdostupnějších elektromobilů vůbec.

50 miliard na vývoj elektromobilů

Škoda se ale do elektrické budoucnosti vrhá naplno a kromě nového modelu Citigo iV představila také celý koncept Škoda iV. Pod ten spadá nejen vývoj samotných automobilů s elektrickým pohonem, ale například také systém pro jejich dobíjení nebo třeba palubní software pro inteligentní správu dobíjení. Škoda do této oblasti vývoje investuje v následujících pěti letech přes 50 miliard korun a jde tak o největší investiční program v historii firmy. 

Co se týče nabíjení, nabídne Škoda například tzv. Wallboxy, což jsou malé nástěnné dobíječky cílené na domácí garáže a parkovací místa. Bude se také angažovat v oblasti budování sítě dobíjecích stanic nebo platformy pro carsharing.

Do roku 2022 chce Škoda představit 10 elektrických modelů řady iV, což obnáší buď plnohodnotné elektromobily, nebo tzv. plug-in hybridy, tedy automobily se spalovacím motorem, které jsou však vybaveny i elektropohonem s dobíjením. 

Nejen čistá elektrika, ale i hybridní Superb iV

Kromě čistě elektrického modelu dnes Škoda představila i svůj první plug-in hybrid. Jedná se o model Superb iV, který vychází z klasického modelu Superb se spalovacím motorem. Ale ve výbavě mu přibyl elektromotor s výkonem 85 kW a akumulátor s kapacitou 13 kWh.

Díky elektromotoru dokáže auto snížit spotřebu benzinu (především v městském provozu) a 55 km dokáže ujet i čistě jen na elektrický pohon. Elektromotor přispěje i k větší dynamice vozu, protože v součtu s výkonem benzinového motoru 1,4 TSI dostane řidič k dispozici 160 kW. Celkový dojezd činí 850 km. 

K příležitosti uvedení Superbu iV se lehké modernizace dočkal model Superb jako takový a přichází s menším faceliftem. Podrobnosti o novém Superbu se dozvíte od kolegů na AutoRevue.cz.

Diskuze (184) Další článek: Raketa navržená a postavená studenty poprvé dolétla až do vesmíru

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,