Škodovka vyvíjí trojitý hybrid: CNG, benzin a elektřina dohromady

  • Škodovka se s novým mild-hybridním pohonem vydává zcela neznámou cestou
  • Jako první jej dostane koncept Vision X pro rychle se blížící ženevský autosalon
  • Mladoboleslavská značka se ho proto rozhodla oficiálně představit

CNG, benzin a elektřina dohromady: to tady ještě nebylo! Škoda Auto takový systém připravuje a nenechává si ho jenom pro sebe, využije ho celý koncern Volkswagen. Nejdříve však bude pohánět koncept městského crossoveru Vision X, který je jedním z velkých lákadel stánku Škodovky na ženevském autosalonu.

Základ informací byl zveřejněn již dříve – hlavní díl práce bude záviset na patnáctistovce TSI o výkonu 96 kW a točivém momentu 250 N.m. Motoru, který v budoucnu dostanou modely G-Tec, tedy přinejmenším Octavia, a podle neoficiálních informací také Karoq. Spalovací motor může spalovat benzin i zemní plyn, v konceptu Vision X mu však sekundují hned dva elektromotory. Jeden coby startér-generátor napojený řemenem na spalovací motor, druhý, s točivým momentem 70 N.m a hmotností asi 40 kilogramů, jako pohon zadních kol.

Další informace o novinkách Škody sledujte na AutoRevue.cz

Koncept Vision X tak bude čtyřkolka bez kardanového hřídele, avšak využívající všechna čtyři kola pouze ve specifických situacích. Například při rozjezdu z křižovatky, kdy elektromotor uleví spalovacímu motoru, při potřebě větší síly při akceleraci, kdy se do hry zapojí konvenční i elektrický motor zároveň, či zlepšení trakce na kluzkém povrchu.

Palubní systém má 48 voltů a ion-lithiové baterie s kapacitou 1,5 kWh mají údajně vystačit až na dva kilometry bezemisní jízdy až do rychlosti 50 km/h. Startér-generátor pak dokáže zadní elektromotor „nakrmit“ i v případě, že v bateriích dojde šťáva.

Na rozdíl od konvenčních, vysokonapěťových hybridů, navíc nebude problém v případě servisu, kdy nejsou potřeba speciálně proškolení pracovníci splňující vyhlášku číslo 50 o odborné způsobilosti v elektrotechnice. Třeba do Priusu by se „řadový“ servisák pouštět neměl…

Opravdu mild-hybrid?

Nyní to vypadá, že jde vlastně o full-hybrid, to ale není přesné. Tento systém se nazývá mHEVplus, přičemž zadní elektromotor může pracovat v podstatě nezávisle na všem ostatním.

Pokud elektronika pozná, že dochází ke ztrátě přilnavosti předních kol poháněných spalovacím motorem, připojí elektromotor a tím pádem i zadní kola. V činnosti je pak i převodovka DSG, kterou je koncept vybaven. V případě bezemisní jízdy jsou však hnaná pouze zadní kola, na kterých je v tu chvíli vzhledem k převodu točivý moment 1000 N.m.

Zdá se to šíleně moc, abyste ale byli v obraze, přidávám srovnání s Octavií 4x4 využívající mezinápravovou spojku Haldex. Tam je totiž na kolech točivý moment až 3100 N.m, mHEVplus tedy nenahrazuje pohon 4x4, jaký známe z mainstreamových vozů koncernu Volkswagen.

Cílem ani nebylo vyrobit „elektromobil“. Bezemisní jízda je vlastně jakousi přidanou hodnotou, samotný elektromotor pak řešením, jak kombinovat pohon na CNG a obě hnané nápravy, což zatím u Škodovek z konstrukčního hlediska nešlo.

Koncept má samozřejmě několik palivových nádrží. Jednu klasickou na benzin, další pro stlačený zemní plyn, umístěné pod zadními sedačkami a za zadní nápravou (jsou vyrobeny z kompozitu). Tak jak tomu podle našich informací bude o nové Škody Octavia G-Tec, která má dorazit po ukončení výroby stávající verze s motorem 1.4 TSI. Koncept má na jedno natankování benzinu a CNG ujet až 650 kilometrů, z 0-100 km/h zrychlí za 9,3 sekundy a dokáže se rozjet až na 200 km/h.

A teď ten největší paradox: hybridním systémem bude vybaven koncept Škoda Vision X, ale nikoliv nový městský crossover velikosti Seatu Arona, který z něj později vznikne. Bude totiž určen pro modely s víceprvkovou zadní nápravou, kterou „malá“ platforma MQB A0 zatím neumožňuje. Záměrně uvádím „zatím“, protože s touto kombinací v budoucnu přijde automobilka Audi, patrně u nové generace malého modelu A1.

Hybridní systém, tak jak se o něm v tuto chvíli bavíme, je určen pro modely postavené na architektuře MQB, kterou využívají vlastně všechny modely odvozené od Volkswagenu Golf – Passat, Suberb, Octavia, Ateca, Leon a tak dále. O tom, do jakých modelů se dostane, zatím není rozhodnuto. Ještě dodám, že hmotnostně by na tom měl být systém mHEVplus podobně jako pohon 4x4 řešený spojkou Haldex.

Článek připravila redakce webu AutoRevue.cz. Podívejte se na jeho speciál k aktuálnímu autosalonu Ženeva 2018

Diskuze (12) Další článek: Piccolo umožní ovládat celou domácnost gesty, bude vás ale šmírovat

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,