Slunce

O tématu Slunce jsme již napsali řadu článků. Dozvíte se z nich všechny důležité informace.

Sledujte Živě.cz na Facebooku
Astronomové našli rekordně blízkou černou díru. Na objevu se podílel i Čech | Zdroj:  ESO/L. Calçada

Astronomové našli rekordně blízkou černou díru. Na objevu se podílel i Čech

7.  5.  2020 | Petr Kubala | 4

Vědci hledají další vetřelce ve Sluneční soustavě. Nově mezi kentaury  | Zdroj:  ESO/L. Calçada/Nick Risinger (skysurvey.org)

Vědci hledají další vetřelce ve Sluneční soustavě. Nově mezi kentaury

** Kentauři jsou tělesa, která mají vlastnosti komet i asteroidů ** Obíhají mezi dráhami vnějších planet ** Někteří kentauři mohou pocházet od jiné hvězdy

2.  5.  2020 | Petr Kubala | 1

Objev, kolem kterého vědci chodí po špičkách: Možná se díváme na snímek planety u Proximy Centauri | Zdroj:  ESO/M. Kornmesser, CC BY 4.0

** Nedávno byla objevena možná druhá planeta u nejbližší hvězdy od Slunce ** Proxima c se okolo hvězdy pohybuje podobně daleko jako Mars okolo Slunce ** Vědci možná pozorují oběh Proximy c přímo

17.  4.  2020 | Petr Kubala | 4

Pojďme programovat elektroniku: Inteligentní mýdlo napojené na ministerstvo zdravotnictví

** V březnu jsme si namíchali dezinfekci ** Tentokrát si vyrobíme její bezdotykový rozprašovač na ruce ** Bude napojený na ministerstvo zdravotnictví

7.  4.  2020 | Jakub Čížek | 11

Únosy družic aneb tikající časovaná bomba nad našimi hlavami | Zdroj:  Pxfuel

Únosy družic aneb tikající časovaná bomba nad našimi hlavami

** Hackeři už nekradou jen e-mailové účty či firemní data ** Výnosným byznysem se ukazují být i únosy družic ** V krajním případě se uloupený satelit může proměnit ve smrtící zbraň

6.  4.  2020 | Jaroslav Petr | 5

Zdravotní pauza: Teleskop horizontu událostí ruší letošní pozorování kvůli pandemii | Zdroj:   ESO/O. Furtak, CC BY 4.0

** Pandemie COVID-19 ovlivňuje i výzkum vesmíru ** Síť Teleskopu horizontu událostí dočasně přerušuje činnost ** Kvůli karanténním opatřením se totiž jednotlivé teleskopy zavírají

23.  3.  2020 | Stanislav Mihulka

20 nejlepších astrofotek Petra Horálka, nejúspěšnějšího českého fotografa oblohy | Zdroj:  Petr Horálek

** Petr Horálek je jedním z nejúspěšnějších astrofotografů světa ** Již 20 jeho fotografií bylo publikováno jako prestižní Astronomický snímek dne (APOD) ** 5 z nich vzniklo v Česku, zbytek v jiných zemích světa

13.  3.  2020 | Petr Horálek | 2

Tanec nepovedených hvězd. Vědci díky němu zvážili a změřili dva hnědé trpaslíky  | Zdroj:  Janella Williams, Penn State University.

Tanec nepovedených hvězd. Vědci díky němu zvážili a změřili dva hnědé trpaslíky

** Astronomové objevili unikátní trojnásobný systém ** Ten je tvořený třemi hnědými trpaslíky ** Vzájemný oběh hnědých trpaslíků jim pomohl zjistit údaje o hmotnosti a velikosti

11.  3.  2020 | Petr Kubala

Propojte miliony domácích notebooků a PC a vyrobíte superpočítač. Dnes zkoumá koronavirus i vesmír

** Propojte tisíce domácích PC a vytvoříte superpočítač ** Těmi největšími je BOINC a Folding@Home ** Analyzují koronavirus, vesmír nebo třeba klima

8.  3.  2020 | Jakub Čížek | 6

Překvapivý záblesk: Studentský tým zapojený do mise OSIRIS-REx „přistihl“ černou díru | Zdroj:  NASA

** Zařízení REXIS na palubě sondy OSIRIS-REx zaznamenalo nečekaný záblesk ** Záhy vyšlo najevo, že jde o zcela nedávno objevenou černou díru ** Ta se nachází v souhvězdí Holubice na jižní obloze

6.  3.  2020 | Stanislav Mihulka | 3

Nový rekord: Exoplaneta NGTS-10b oběhne svou hvězdu za pouhých 18 hodin | Zdroj:  University of Warwick

Nový rekord: Exoplaneta NGTS-10b oběhne svou hvězdu za pouhých 18 hodin

** Astronomové objevili extrémního horkého jupitera ** Planeta jménem NGTS-10b oběhne hvězdu za doposud nejkratší známou dobu ** Jeden oběh trvá pouhých 18 hodin

21.  2.  2020 | Stanislav Mihulka | 1

My na desetině pixelu. Před 30 lety vznikla slavná bledě modrá tečka  | Zdroj:  NASA

My na desetině pixelu. Před 30 lety vznikla slavná bledě modrá tečka

** Před třiceti lety byla pořízena slavná fotografie bledě modrá tečka. ** Na snímku je Země ze vzdálenosti 6,4 miliard km.

14.  2.  2020 | Petr Kubala | 19

Jasnost Betelgeuze je nejníže za desítky let. Hvězdu, která jednou vzplane jako supernova, můžete vidět pouhým okem

** Jasnost hvězdy Betelgeuze od podzimu klesá ** Přesná příčina není známá ** Hvězda jednou vybuchne jako supernova

10.  2.  2020 | Petr Kubala | 10

Vesmírná observatoř Gaia se štěstím našla hvězdy, které ze Země nejsou vůbec vidět | Zdroj:  ESA/ATG medialab (pozadí ESO/S. Brunier).

** Vesmírná observatoř Gaia objevila dvě dosud neznámé hvězdy ** Ty se nacházejí ve vzdálenosti zhruba 2 500 světelných let ** Pro naše přístroje jsou však neviditelné

7.  2.  2020 | Stanislav Mihulka | 1

Sonda Solar Orbiter prozkoumá korónu i sluneční póly. Na čtyřech přístrojích se podílejí Češi  | Zdroj:  ESA/ATG medialab

** 10. února má do vesmíru odstartovat sonda Solar Orbiter ** Evropská sonda se bude věnovat výzkumu Slunce ** Na čtyřech z deseti vědeckých přístrojů se podíleli čeští vědci

4.  2.  2020 | Petr Kubala | 10

Kde vzniká CO₂ a proč se tak moc řeší? Snaha o snižování emisí má opodstatnění | Zdroj:  Shutterstock

Kde vzniká CO₂ a proč se tak moc řeší? Snaha o snižování emisí má opodstatnění

** Lidstvo se prokazatelně podepisuje na rychlejším oteplování Země ** Emise CO₂ jsou silnou příčinou, ale zdaleka ne jedinou ** Snižovat produkci CO₂ se zatím nedaří

30.  1.  2020 | Jan Šablatura | 190

Takhle detailně jsme Slunce ještě neviděli. Vědci spustili na Havaji největší solární dalekohled | Zdroj:  NSO/AURA/NSF

** Vědci spustili na Havaji největší a nejlepší sluneční dalekohled na světě. ** Sluneční aktivita může ovlivnit a poškodit družice i energetické soustavy na Zemi.

30.  1.  2020 | Petr Kubala | 4