Slunce

O tématu Slunce jsme již napsali řadu článků. Dozvíte se z nich všechny důležité informace.

Sledujte Živě.cz na Facebooku
10 asteroidů, které v roce 2020 nejtěsněji minou naši planetu. Některé budou blíž než Měsíc

** Kolem naší planety se prakticky neustále něco děje ** Připravili jsme „kalendář“ deseti nejtěsnějších průletů asteroidů ** Některé kolem Země prosviští blíž než je vzdálený Měsíc

15.  1.  2020 | Karel Kilián | 3

Proč se střídají roční období

21.  12.  2019 | Ondřej Králík

Evropská družice CHEOPS se vydává do vesmíru. Prozkoumá objevené exoplanety | Zdroj:  ESA/ATG medialab

Evropská družice CHEOPS se vydává do vesmíru. Prozkoumá objevené exoplanety

** Evropská kosmická agentura chystá na úterý dopoledne start družice CHEOPS ** Po navedení na oběžnou dráhu kolem Země se CHEOPS zaměří na výzkum již objevených exoplanet

16.  12.  2019 | Petr Kubala | 2

Vědci našli způsob, jak objevit blízké černé díry. Pomůže lovec exoplanet | Zdroj:  ESO/L. Calçada

Vědci našli způsob, jak objevit blízké černé díry. Pomůže lovec exoplanet

** Astronomové navrhují využití lovce exoplanet TESS k hledání blízkých černých děr ** Existence černé díry by se mohla projevit několika jevy

12.  12.  2019 | Petr Kubala | 5

Jak bude vypadat výzkum exoplanet: V roce 2050 bychom jich měli znát až 100 miliónů | Zdroj:  ESO, CC BY 4.0

** V dalších desetiletích bychom mohli objevit obrovské množství exoplanet ** V nové studii se vědci pokusili odhadnout jejich počet ** A také to, za co bude udělena příští exoplanetární Nobelova cena

6.  12.  2019 | Petr Kubala | 23

Interstellar nemusí být fikcí. Vědci nevylučují planety obíhající černé díry | Zdroj:  Kagoshima Universit

Interstellar nemusí být fikcí. Vědci nevylučují planety obíhající černé díry

** Podle vědců mohou okolo černé díry obíhat desítky tisíc exoplanet ** Vznikly by podobně, jako vznikají planety u mladých hvězd ** Najít podobné planety je zatím nemožné

28.  11.  2019 | Petr Kubala | 8

Příběh planetární systému HIP 41378: okolo hvězdy obíhá šest planet, jedna je extrémně řídká | Zdroj:  NASA / Tim Pyle

** Astronomové objevili u jedné hvězdy šest planet ** Jedna z nich má velmi nízkou hustotu ** Na objevu a průzkumu systému se podílel již nefungující kosmický dalekohled Kepler, družice TESS a pozemské spektrografy

21.  11.  2019 | Petr Kubala

V pondělí vyrazte na hvězdárnu, nastane přechod Merkuru přes Slunce | Zdroj:  ESO

V pondělí vyrazte na hvězdárnu, nastane přechod Merkuru přes Slunce

** V pondělí 11. listopadu nastane tranzit Merkuru přes Slunce ** Úkaz bude pozorovatelný ve svém začátku ** K pozorování tranzitu je potřeba se vybavit dalekohledem s kvalitním slunečním filtrem

8.  11.  2019 | Petr Kubala

NASA bojuje s měsíčním prachem. Astronauti testují speciální povlak | Zdroj:  NASA

NASA bojuje s měsíčním prachem. Astronauti testují speciální povlak

** Měsíční prach se rád lepí na skafandry astronautů i na přístroje ** NASA se tento problém usilovně snaží vyřešit ** Astronauti teď testují povlak pro součástky satelitů a dalších zařízení

7.  11.  2019 | Stanislav Mihulka | 26

Mavic Mini: Nový maličký dron od DJI, který váží pouze 249 gramů

** DJI už před lety ovládlo střední kategorii dronů a high-end ** Nyní představuje Mavic Mini, který váží čtvrt kilogramu ** Základní verze bude stát okolo deseti tisíc korun

30.  10.  2019 | Jakub Čížek | 48

Fotografie z dalekohledu VLT udělala z planetky Hygiea trpasličí planetu | Zdroj:  ESO/P. Vernazza et al./MISTRAL algorithm (ONERA/CNRS)

Fotografie z dalekohledu VLT udělala z planetky Hygiea trpasličí planetu

** Přístroj SPHERE pořídil podrobné snímky planetky Hygiea ** Objekt se nachází v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem ** Průměr tělesa je asi 450 km.

30.  10.  2019 | Petr Kubala | 2

Němci a NASA oživili krtka na Marsu. Dostat se má 5 metrů hluboko

** NASA a DLR možná vyřešili problém krtka přístroje HP3 ** Cílem krtka je dostat se do hloubky až 5 metrů a měřit tepelný tok ** HP3 je jedním ze dvou hlavních přístrojů sondy InSight na Marsu

18.  10.  2019 | Petr Kubala | 7

Extrémní sluneční bouře mohou být častější, než jsme si mysleli | Zdroj:  NASA

Extrémní sluneční bouře mohou být častější, než jsme si mysleli

** Silné sluneční bouře jsou častější, než jsme si mysleli ** V současnosti přitom představují značné riziko ** Dnešní svět je totiž velmi závislý na citlivých technologiích

11.  10.  2019 | Stanislav Mihulka | 14

Záhadná planeta Devět může být ve skutečnosti pěticentimetrová černá díra, tvrdí nová hypotéza | Zdroj:   Deutsch: Ute Kraus, Physikdidaktik Ute Kraus, Universität Hildesheim, Tempolimit Lichtgeschwindigkeit, (Milchstraßenpanorama im Hintergrund: Axel Mellinger) English: Ute Kraus, Physics education group Kraus, Universität Hildesheim, Space Time Travel, (background image of the milky way: Axel Mellinger) , CC BY-SA 2.0 de

** Vědci přišli s hypotézou, že planeta Devět, která ovlivňuje dráhy transneptunických těles, může být ve skutečnosti černá díra ** Jednalo by se o typ černé díry, která je pozůstatkem po velkém třesku ** Černá díra by měla průměr asi 5 cm

2.  10.  2019 | Petr Kubala | 46

29.  9.  2019 | Jakub Čížek | 111

Sluneční soustavou prolétá záhadný objekt. Může to být první skutečná mezihvězdná kometa | Zdroj:  Canada-France-Hawaii Telescope

** Astronomové pozorují kometu, který by mohla být druhým známým mezihvězdným objektem a první mezihvězdnou kometou ** Těleso s označením C/2019 Q4 (Borisov) se podařilo objevit brzy ** Okolo Slunce prolétne až v polovině prosince

17.  9.  2019 | Petr Kubala | 13

Hyperrychlou hvězdu odpálila černá díra střední velikosti | Zdroj:  Andreas Irrgang/FAU

Hyperrychlou hvězdu odpálila černá díra střední velikosti

** Co způsobuje vysokou rychlost některých hvězd? ** V některých případech by mohlo jít o černé díry střední velikosti ** Plyne to z výzkumu hvězdy PG1610+062

16.  9.  2019 | Stanislav Mihulka | 16

Jak to vypadá na povrchu údajně obyvatelné exoplanety K2-18b?  | Zdroj:  ESA/Hubble, M. Kornmesser

Jak to vypadá na povrchu údajně obyvatelné exoplanety K2-18b?

** Exoplaneta K2-18b je popisována jako obyvatelná. Na jejím povrchu ale budou panovat extrémní podmínky ** Planeta má mnohem blíže k Neptunu než k Zemi.

14.  9.  2019 | Petr Kubala | 6

Záhada komety 322P/SOHO: Rozpálený kus vesmírného kamene možná není kometa | Zdroj:  SOHO, NASA, ESA

Záhada komety 322P/SOHO: Rozpálený kus vesmírného kamene možná není kometa

** Okolo Slunce se s periodou 4 let pohybuje zvláštní objekt ** Může se jednat o mrtvou kometu, nebo asteroid ** Ke Slunci se přibližuje na vzdálenost 8 milionů kilometrů a poté mizí až k Jupiteru

12.  9.  2019 | Petr Kubala | 5

Řítí se na Zemi asteroid? Na webu NASA zjistíte, jak je to doopravdy | Zdroj:  NASA/NEAR Project (JHU/APL).

Řítí se na Zemi asteroid? Na webu NASA zjistíte, jak je to doopravdy