Slunce

O tématu Slunce jsme již napsali řadu článků. Dozvíte se z nich všechny důležité informace.

Sledujte Živě.cz na Facebooku
Mléčná dráha již zahájila požírání Magellanových oblaků | Zdroj:   ESO/S. Brunier, CC BY 4.0

Mléčná dráha již zahájila požírání Magellanových oblaků

21.  9.  2020 | Stanislav Mihulka | 11

Vesmírný bizár a významný milník: Vědci našli první planetu u bílého trpaslíka | Zdroj:  NASA’s Goddard Space Flight Center

Vesmírný bizár a významný milník: Vědci našli první planetu u bílého trpaslíka

** Astronomové objevili první exoplanetu u bílého trpaslíka ** Planeta je sedmkrát větší než hvězda ** Bílí trpaslíci jsou pozůstatkem po hvězdách podobných Slunci

18.  9.  2020 | Petr Kubala | 6

Astronomové detekovali tak gigantickou černou díru, jaká by podle současných teorií neměla existovat | Zdroj:  NASA

** V hlubokém vesmíru se srazily černé díry, které nemají existovat ** Podle detekovaných gravitačních vln měli hmotnost 85 a 66 Sluncí ** Jejich srážkou a splynutím vznikla ještě větší černá díra o hmotnosti 142 Sluncí

7.  9.  2020 | Stanislav Mihulka | 44

Nejdivnější bílý trpaslík: Vampýr rotuje extrémní rychlostí | Zdroj:  NASA

Nejdivnější bílý trpaslík: Vampýr rotuje extrémní rychlostí

** Astronomové objevili „explozivní“ dvojhvězdu s výjimečným bílým trpaslíkem ** Říká se mu vampýr a rotuje extrémní rychlostí ** V řadě ohledů je to ten nejdivnější bílý trpaslík, jakého jsme zatím našli

31.  8.  2020 | Stanislav Mihulka | 1

6.  8.  2020 | Lukáš Václavík | 242

Šest planet u jedné hvězdy a na každé život? Podle vědců je to možné | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (IPAC)

Šest planet u jedné hvězdy a na každé život? Podle vědců je to možné

** V obyvatelné oblasti hvězdy může obíhat až 6 planet ** Astronomové objevují systémy, ve kterých je řada planet blízko od sebe ** Jedna planeta může „nakazit“ životem ostatní

5.  8.  2020 | Petr Kubala | 5

Červený veleobr Betelgeuse je podle astronomů hvězdný kanibal | Zdroj:   ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/E. O’Gorman/P. Kervella, CC BY 4.0

Červený veleobr Betelgeuse je podle astronomů hvězdný kanibal

** Hvězda Betelgeuse neustále mění svůj jas ** Podle nové hypotézy je důvodem to, že jde o hvězdného kanibala ** Asi před 100 tisíci let Betelgeuse pozřel hvězdu, jejíž hmota odpovídala cca 1 až 4 Sluncím

30.  7.  2020 | Stanislav Mihulka | 7

Astronomové vystopovali ve Sluneční soustavě skupinu cizích planetek  | Zdroj:  NASA

Astronomové vystopovali ve Sluneční soustavě skupinu cizích planetek

** Donedávna jsme jen snili o tom, jak asi vypadají tělesa, které nepocházejí ze Sluneční soustavy ** A teď to vypadá, že se s nimi roztrhl pytel ** Vědci objevili celkem 19 planetek mezi tzv. kentaury

17.  7.  2020 | Stanislav Mihulka | 1

Na Mars to vezměme přes Venuši, doporučují vědci  | Zdroj:  NASA

Na Mars to vezměme přes Venuši, doporučují vědci

** Skupina vědců navrhuje letět na Mars okolo Venuše ** Kromě logistických výhod by to znamenalo také možnost prozkoumat dvě planety při jedné misi ** Navíc by se snížila doba, po kterou musí astronauti zůstat na Marsu

14.  7.  2020 | Petr Kubala | 29

Planeta v území nikoho. TESS objevila obnažené jádro plynného obra  | Zdroj:  University of Warwick/Mark Garlick:

Planeta v území nikoho. TESS objevila obnažené jádro plynného obra

** Astronomové objevili exoplanetu, která je patrně obnaženým jádrem plynného obra ** Planeta je menší než Neptun ale mnohem masivnější ** Okolo hvězdy oběhne za 18 hodin

10.  7.  2020 | Petr Kubala | 1

Astronomové objevili horký neptun u mladého vzteklého trpaslíka AU Microscopii | Zdroj:  NASA

Astronomové objevili horký neptun u mladého vzteklého trpaslíka AU Microscopii

** Vědci u hvězdy AU Microscopii již dlouho pátrali po exoplanetách ** Nyní konečně slavili úspěch ** Objevili planetu, která dostala název AU Microscopii b

26.  6.  2020 | Stanislav Mihulka | 2

Každý skandál jednou praskne: Moderní analýza DNA odhalila, že dávný irský král se narodil z incestu | Zdroj:  Ron Cogswell, CC BY 2.0

23.  6.  2020 | Jaroslav Petr | 3

Tohle byl původně papír! Grafik proměnil staré mapy v plastickou fotografii

** Sean Conway má na Instagramu skvělou galerii ** Převádí staré mapy do fotorealistických 3D modelů ** Nad někdejším papírem poletují mraky a svítí večerní Slunce

18.  6.  2020 | Jakub Čížek | 4

Vědci objevili první důkaz magnetických explozí ohřívajících sluneční koronu | Zdroj:   Luc Viatour, CC-BY-SA-3.0

Vědci objevili první důkaz magnetických explozí ohřívajících sluneční koronu

** Slunce stále skrývá řadu tajemství ** Jedním z nich je záhada extrémně žhavé korony ** Proč je vlastně tak horká a co ji ohřívá?

18.  6.  2020 | Stanislav Mihulka | 2