Sluneční soustava

O tématu Sluneční soustava jsme již napsali řadu článků. Dozvíte se z nich všechny důležité informace.

Astrosnímek týdne: Nynější i budoucí hvězdy Andromedy | Zdroj:  NASA, NSF, NOAJ, Hubble, Subaru, Mayall, DSS, Spitzer; (zpracoval Robert Gendler a Russell Croman)

Astrosnímek týdne: Nynější i budoucí hvězdy Andromedy

23.  5.  2022| Vojtěch Malý |24

AstronomieVesmír

Měsíční voda částečně pochází z pozemské atmosféry | Zdroj:  NASA

Měsíční voda částečně pochází z pozemské atmosféry

** Vědci zjistili, že lunární voda částečně pochází z pozemské atmosféry ** Polární oblasti Měsíce mohou obsahovat cca 3 500 kilometrů krychlových vody, která se tam dostala z naší planety ** Tento odhad je ovšem konzervativní

4.  5.  2022| Stanislav Mihulka |2

AtmosféraZeměVodaMěsíc

Otisk prstu v rudé planetě. Sonda MRO pořídila snímek malého marsovského kráteru s obrovským významem | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

** Sonda MRO pořídila detailní snímek kráteru Airy-0. ** Kráter je zajímavý nejen z geologického hlediska ale zejména svou polohou ** Definuje marsovský nultý poledník

28.  4.  2022| Petr Kubala

MarsVesmír

Decadal Survey: Vědci doporučují NASA výzkum Uranu a Enceladu. Na Zemi se mají také vrátit rozličné vzorky | Zdroj:  NASA/JPL/Space Science Institute

** Prioritou NASA by měl být průzkum Uranu a Enceladu ** Nová zpráva také doporučuje hledání planetek z vesmíru nebo rover pro sběr vzorků na Měsíci **Nezapomnělo se samozřejmě ani na Mars

22.  4.  2022| Petr Kubala

NASAVesmír

Hubble pozoroval velikého plynného obra, jak se rodí ve velké vzdálenosti | Zdroj:  NASA, ESA, Joseph Olmsted (STScI)

Hubble pozoroval velikého plynného obra, jak se rodí ve velké vzdálenosti

** Hubbleův vesmírný dalekohled nedávno pořídil snímky v soustavě nedávno zrozené hvězdy AB Aurigae ** Tento planetární systém vznikl před pouhými 2 miliony let ** Má hmotu asi jako 9 našich Jupiterů, ale je od své hvězdy mnohem vzdálenější

12.  4.  2022| Stanislav Mihulka |8

ExoplanetyAstronomie

Astronomy překvapily nečekané změny klimatu na Neptunu | Zdroj:  ESO/P. Weilbacher (AIP)/NASA, ESA, and M.H. Wong and J. Tollefson (UC Berkeley)

Astronomy překvapily nečekané změny klimatu na Neptunu

11.  4.  2022| Petr Kubala |14

Klimatická změnaAstronomie

Odborníci NASA pozorovali obrovské mračno vytvořené srážkou planetesimál | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

Odborníci NASA pozorovali obrovské mračno vytvořené srážkou planetesimál

** Astronomové poprvé pozorovali gigantické mračno trosek a prachu jedné srážky planetesimál, které udělalo tranzit ** Díky tomu mohli zjistit spoustu zajímavých věcí ** Pomohl jim s tím infrateleskop Spitzer

21.  3.  2022| Stanislav Mihulka |2

AstronomieNASA

SpaceX opět spojila prototyp kosmické lodi Starship s prototypem boosteru Super Heavy pomocí  „Mechazilly“ | Zdroj:  Official SpaceX Photos, CC BY-NC 2.0

SpaceX opět spojila prototyp kosmické lodi Starship s prototypem boosteru Super Heavy pomocí „Mechazilly“

** SpaceX vybudovala relativně jednoduše stavěnou ocelovou věž o výšce 145 metrů ** Teď bude možné tuto věž postupně vybavit velkými pohyblivými rameny a dalšími prvky ** Ty by z ní měly udělat to, co Elon Musk emotivně nazývá „Mechazilla“

16.  3.  2022| Stanislav Mihulka,  |10

StarshipStavbyElon Musk

Sonda Psyche roztahuje obří křídla. Solární panely ve tvaru kříže vyrobí elektřinu i pro iontový motor | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

10.  3.  2022| Petr Kubala |1

Solární energieVesmír

Vesmírné sondy pohání atomová baterie. Je jednoduchá a vydrží desítky let, ale na Zemi je zapovězená

4.  3.  2022| Jiří Dobrý,  |20

Z vesmíruEnergetikaTechnologie

Datování minerálů Čeljabinského meteoritu naznačuje spojitost se vznikem Měsíce | Zdroj:  Craig Walton

Datování minerálů Čeljabinského meteoritu naznačuje spojitost se vznikem Měsíce

** Těleso, jehož součástí byl Čeljabinský meteorit, prodělalo dvě zásadní kosmické srážky ** Větší a starší z nich zřejmě souvisí se zásadní událostí během vzniku naší planety ** Doba této srážky se totiž kryje se vznikem Měsíce

1.  3.  2022| Stanislav Mihulka |1

MeteoritGeologieMěsíc

Asteroid, který způsobil vyhynutí dinosaurů, zasáhl Zemi na jaře. To je důvod, proč savci přežili

** Před 66 miliony let zasáhl Zemi obrovský asteroid ** Vyhynuly 3/4 živočišných a rostlinných druhů ** Jak je možné, že některé druhy přežily? Protože bylo jaro!

25.  2.  2022| Karel Kilián |13

DinosauřiKatastrofyAsteroidy

Astronomové potvrdili, že kilometrový asteroid 2020 XL5 je Trojánem naší planety

5.  2.  2022| Karel Kilián |16

AstronomieAsteroidySluneční soustava

Ke Slunci hleď! Trochu podrobněji o „varovné“ obří sluneční erupci z roku 7176 př. n. l.  | Zdroj:  NASA

** Podle vědců došlo v roce 7176 př. n. l. na Slunci k obřímu výronu koronální hmoty ** Pokud by k podobné události došlo dnes, energetické soustavy by utrpěly velká poškození **Geomagnetické indukované proudy by mimo jiné zničily transformátory, jejichž oprava by mohla trvat roky

31.  1.  2022| Petr Kubala |4

EnergetikaKatastrofySlunce

Jak časté jsou planetky s měsícem? U jedné našli už třetí  | Zdroj:  Yang/ESO, CC BY 4.0

Jak časté jsou planetky s měsícem? U jedné našli už třetí

** Astronomové objevili třetí měsíc planetky Elektra ** Více měsíců má z planetek už jen Pluto ** Celkem známe více než 400 planetek s měsícem

26.  1.  2022| Petr Kubala |1

AstronomieMěsíc

„Hvězda smrti“ překvapila. Saturnův Mimas možná má skrytý oceán | Zdroj:  NASA / JPL-Caltech / Space Science Institute

„Hvězda smrti“ překvapila. Saturnův Mimas možná má skrytý oceán

** Někteří vědci se domnívají, že na Saturnově měsíci Mimasu se nachází vnitřní oceán ** Mají-li pravdu, byl by Mimas třetím měsícem Saturnu s podpovrchovým oceánem ** Je ironií, že badatelé se původně snažili prokázat pravý opak

24.  1.  2022| Stanislav Mihulka |6

OceánSaturnMěsíc

Život na Zemi možná těsně souvisí se supernovami. S jejich explozemi | Zdroj:   NASA, ESA, and G. Bacon (STScI), CC BY 4.0

Život na Zemi možná těsně souvisí se supernovami. S jejich explozemi

** Podle vědců exploze supernov prostřednictvím kosmického záření působí na klima naší planety ** To má následně dopad na pozemský život ** Výsledkem jsou silné vichry a míchání oceánů, které je požehnáním pro dostupnost živin v ekosystémech

10.  1.  2022| Stanislav Mihulka |7

SupernovaZemě

JWST život ve vesmíru nenajde. Jeho nástupce možná | Zdroj:  Andrew Jones, NASA

JWST život ve vesmíru nenajde. Jeho nástupce možná

** JWST se brzy pustí do pozorování exoplanet a to přímo i nepřímo ** JWST posune výzkum exoplanet na novou úroveň, ale nebude moci říct, zda se na některé z nadějných planet nachází podmínky k životu ** Vědci už pracují na jeho nástupci

6.  1.  2022| Petr Kubala |16

Teleskop Jamese WebbaExoplanetyMimozemský životVesmír

K zemi hleď! Vědecké pozadí filmu a lov vesmírných koček | Zdroj:   SimgDe, CC BY-SA 4.0

K zemi hleď! Vědecké pozadí filmu a lov vesmírných koček

** Film K Zemi hleď! byl částečně inspirován skutečnou kometou ** Najít kometu či planetku není těžké ** Určit dráhu komety či planetky však vyžaduje čas

31.  12.  2021| Petr Kubala |5

KometyVesmírHudba, filmy, seriály

Vše, co potřebujete vědět o Vesmírném dalekohledu Jamese Webba (JWST) | Zdroj:  STScI, NASA, ESA, CSA

Vše, co potřebujete vědět o Vesmírném dalekohledu Jamese Webba (JWST)

**Start a oběžná dráha Kosmického dalekohledu Jamese Webba, Rozložení dalekohledu po startu **Jednotlivé části JWST, James Edwin Webb, Srovnání JWST a Hubblova dalekohledu ** Věda prostřednictvím Webbova dalekohledu.

21.  12.  2021| Petr Kubala |16