Sluneční soustava

O tématu Sluneční soustava jsme již napsali řadu článků. Dozvíte se z nich všechny důležité informace.

Geologický proces, nebo život? Množství kyslíku v atmosféře Marsu se podivně mění | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech/MSSS

** Koncentrace kyslíku se na Marsu mění i jinak, než jen vlivem střídání ročních období. ** Pro vědce jsou tyto změny velkou záhadou. ** Kromě kyslíku se mění také koncentrace metanu.

13.  11.  2019 | Petr Kubala | 13

V pondělí vyrazte na hvězdárnu, nastane přechod Merkuru přes Slunce | Zdroj:  ESO

V pondělí vyrazte na hvězdárnu, nastane přechod Merkuru přes Slunce

** V pondělí 11. listopadu nastane tranzit Merkuru přes Slunce ** Úkaz bude pozorovatelný ve svém začátku ** K pozorování tranzitu je potřeba se vybavit dalekohledem s kvalitním slunečním filtrem

8.  11.  2019 | Petr Kubala

Fotografie z dalekohledu VLT udělala z planetky Hygiea trpasličí planetu | Zdroj:  ESO/P. Vernazza et al./MISTRAL algorithm (ONERA/CNRS)

Fotografie z dalekohledu VLT udělala z planetky Hygiea trpasličí planetu

** Přístroj SPHERE pořídil podrobné snímky planetky Hygiea ** Objekt se nachází v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem ** Průměr tělesa je asi 450 km.

30.  10.  2019 | Petr Kubala | 2

Česká jména ve vesmíru. Karel Gott zatím mezi hvězdami není | Zdroj:  NASA

Česká jména ve vesmíru. Karel Gott zatím mezi hvězdami není

** Ve vesmíru nalezneme mnoho objektů nebo útvarů pojmenovaných po Češích. ** Jde o vědce, sportovce či umělce. ** Nejsnadnější je pojmenování planetky.

16.  10.  2019 | Petr Kubala | 3

Záhadná planeta Devět může být ve skutečnosti pěticentimetrová černá díra, tvrdí nová hypotéza | Zdroj:   Deutsch: Ute Kraus, Physikdidaktik Ute Kraus, Universität Hildesheim, Tempolimit Lichtgeschwindigkeit, (Milchstraßenpanorama im Hintergrund: Axel Mellinger) English: Ute Kraus, Physics education group Kraus, Universität Hildesheim, Space Time Travel, (background image of the milky way: Axel Mellinger) , CC BY-SA 2.0 de

** Vědci přišli s hypotézou, že planeta Devět, která ovlivňuje dráhy transneptunických těles, může být ve skutečnosti černá díra ** Jednalo by se o typ černé díry, která je pozůstatkem po velkém třesku ** Černá díra by měla průměr asi 5 cm

2.  10.  2019 | Petr Kubala | 46

Vědci hledali odpověď na otázku, zda je možné vyslat misi k mezihvězdné kometě Borisov. K čemu dospěli? | Zdroj:  Canada-France-Hawaii Telescope

** Ve Sluneční soustavě máme dalšího mezihvězdného cestovatele ** Mnozí tvrdí, že bychom k němu měli vyslat sondu ** Je něco takového proveditelné?

26.  9.  2019 | Stanislav Mihulka | 9

Sluneční soustavou prolétá záhadný objekt. Může to být první skutečná mezihvězdná kometa | Zdroj:  Canada-France-Hawaii Telescope

** Astronomové pozorují kometu, který by mohla být druhým známým mezihvězdným objektem a první mezihvězdnou kometou ** Těleso s označením C/2019 Q4 (Borisov) se podařilo objevit brzy ** Okolo Slunce prolétne až v polovině prosince

17.  9.  2019 | Petr Kubala | 13

Jak to vypadá na povrchu údajně obyvatelné exoplanety K2-18b?  | Zdroj:  ESA/Hubble, M. Kornmesser

Jak to vypadá na povrchu údajně obyvatelné exoplanety K2-18b?

** Exoplaneta K2-18b je popisována jako obyvatelná. Na jejím povrchu ale budou panovat extrémní podmínky ** Planeta má mnohem blíže k Neptunu než k Zemi.

14.  9.  2019 | Petr Kubala | 6

Záhada komety 322P/SOHO: Rozpálený kus vesmírného kamene možná není kometa | Zdroj:  SOHO, NASA, ESA

Záhada komety 322P/SOHO: Rozpálený kus vesmírného kamene možná není kometa

** Okolo Slunce se s periodou 4 let pohybuje zvláštní objekt ** Může se jednat o mrtvou kometu, nebo asteroid ** Ke Slunci se přibližuje na vzdálenost 8 milionů kilometrů a poté mizí až k Jupiteru

12.  9.  2019 | Petr Kubala | 5

Tanec hvězd: Český astronom našel unikátní čtyřhvězdu  | Zdroj:  ESO/L. Calçada

Tanec hvězd: Český astronom našel unikátní čtyřhvězdu

** Český astronom objevil unikátní čtyřhvězdu ** Dva páry hvězd obíhají okolo sebe ** Každý pár hvězd se vzájemně zakrývá

4.  9.  2019 | Petr Kubala | 8

Planetární extrém: Nově objevená planeta má mimořádně zvláštní oběžnou dráhu | Zdroj:  NASA

Planetární extrém: Nově objevená planeta má mimořádně zvláštní oběžnou dráhu

** Nově objevená exoplaneta HR 5183 b má skutečně bizarní orbitu ** Obíhá v dost velké vzdálenosti od mateřské hvězdy ** Její dráha je mimořádně excentrická

2.  9.  2019 | Stanislav Mihulka

Řítí se na Zemi asteroid? Na webu NASA zjistíte, jak je to doopravdy | Zdroj:  NASA/NEAR Project (JHU/APL).

Řítí se na Zemi asteroid? Na webu NASA zjistíte, jak je to doopravdy

** Řítí se na Zemi asteroid? Na stránce NASA najdete přesné a podrobné informace bez bulvární omáčky ** Ukážeme vám, jak informace číst ** Podívat se můžete i na aktuální pozici asteroidu v kosmickém prostoru

29.  8.  2019 | Petr Kubala | 1

Nečekaný objev: Kometa 67P/Čurjumov-Gerasimenko měla vlastní Čurměsíc | Zdroj:  Justin Cowart, CC BY 2.0

Nečekaný objev: Kometa 67P/Čurjumov-Gerasimenko měla vlastní Čurměsíc

** Analýza snímků pořízených sondou Rosetta přinesla překvapivý objev ** Kolem komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko obíhal balvan ** Ten dostal přezdívku „Churymoon“, tedy „Čurměsíc“

22.  8.  2019 | Stanislav Mihulka | 11

20. srpna před 42 lety odstartovala mise Voyager 2. Nese důkazy o lidském životě | Zdroj:  NASA

** Dnes uplynulo 42 let od startu sondy Voyager 2 ** Ta během své mise jako jediná v historii lidstva mise navštívila orbity hned čtyř planet ** Za dva týdny oslaví stejné výročí i sonda Voyager 1

20.  8.  2019 | Marek Schwarzman | 23

Po 11 letech našli druhou planetu u legendární Bety Pictoris  | Zdroj:  P Rubini / AM Lagrange

Po 11 letech našli druhou planetu u legendární Bety Pictoris

** Astronomové objevili druhou planetu u legendární hvězdy Beta Pictoris ** První planetu vidíme přímo, druhou díky vlivu na hvězdu ** Obě planety jsou obřími světy

20.  8.  2019 | Petr Kubala | 3

Dávný Mars krátce po vzniku kráteru Lomonosov zalily mega tsunami | Zdroj:  NASA

Dávný Mars krátce po vzniku kráteru Lomonosov zalily mega tsunami

** Zdá se, že v minulosti byl Mars pokrytý spoustou vody ** Vědci na něm zřejmě objevili pozůstatky hned dvou gigantických mega tsunami ** Takové běsnění vody mohlo být vyvoláno dopadem velkého meteoritu

12.  8.  2019 | Stanislav Mihulka | 1

Postup jako z Marťana: NASA a ESA chtějí dopravit vzorky rudé planety na Zemi  | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

Postup jako z Marťana: NASA a ESA chtějí dopravit vzorky rudé planety na Zemi

** NASA a ESA chtějí společně dopravit vzorky z Marsu zpět na Zemi ** Půjde o poměrně náročný úkol skládající se z několika kroků ** Mj. si vyžádá 3 starty nosných raket ze Země

31.  7.  2019 | Petr Kubala | 7

Procházka Sluneční soustavou. NASA vydala nádherné postery

** NASA má na webu krásné postery ** Prezentuje jimi tělesa a skupiny těles Sluneční soustavy ** Postery si můžete stáhnout a vytisknout

9.  7.  2019 | Petr Kubala | 4

Falcon Heavy rozzářila noční nebe a odstartovala s 24 družicemi. Centrální stupeň havaroval

** Raketa Falcon Heavy má za sebou třetí start. ** Jedná se o demonstrační misi pro americké letectvo ** Falcon Heavy při něm vynesla 24 družic.

25.  6.  2019 | Petr Kubala | 92

Vědci u Teegardenovy hvězdy našli dvě obyvatelné exoplanety o hmotnosti Země | Zdroj:  D. Aguilar/Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics

Vědci u Teegardenovy hvězdy našli dvě obyvatelné exoplanety o hmotnosti Země

** Astronomové objevili u blízké Teegardenovy hvězdy dvě potenciálně obyvatelné planety ** Obě planety mohou mít hmotnost podobnou Zemi ** Planetární systém je dvakrát starší než Sluneční soustava

18.  6.  2019 | Petr Kubala | 6

Našli Snoopyho? Astronomové hlásí objev lunárního modulu Apolla 10. Realita je složitější | Zdroj:  NASA

** Objevily se informace, že byl objeven lunární modul Apolla 10 s názvem Snoopy ** Dodnes se pohybuje okolo Slunce ** Astronomové identifikovali asteroid, který může být Snoopy, ale s jistotou to nevíme

17.  6.  2019 | Petr Kubala

Měsíc má v sobě možná obří železný projektil  | Zdroj:  NASA

Měsíc má v sobě možná obří železný projektil

** Pod povrchem jižního pólu Měsíce byla objevena anomálie ** Mohou to být zbytky železného asteroidu ** Vědci to zjistili na základě srovnání topografické a gravitační mapy Měsíce

12.  6.  2019 | Petr Kubala | 9

Kvůli penězům končí druhý z velké čtyřky: NASA vyřadí kosmický dalekohled Spitzer | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

** NASA příští rok ukončí provoz kosmického dalekohledu Spitzer ** Infračervená observatoř se do vesmíru vydala v roce 2003 ** Jedná se o jeden z dalekohledů z tzv. velké čtyřky

6.  6.  2019 | Petr Kubala | 5

U vzniku lidstva mohl stát výbuch supernovy | Zdroj:  NASA

U vzniku lidstva mohl stát výbuch supernovy

** Naši předci se pohybovali miliony roků po čtyřech, než se začali stavět na zadní končetiny ** K této změně došlo v době, kdy v blízkosti sluneční soustavy vybuchla supernova ** Je to pouhá shoda okolností, nebo náš evoluční úspěch odstartoval kosmickou explozí?

4.  6.  2019 | Jaroslav Petr | 6

Lék na oteplování planety: Dokázali bychom posunout Zemi dál od Slunce? | Zdroj:  NASA

Lék na oteplování planety: Dokázali bychom posunout Zemi dál od Slunce?

** Aktuální změny klimatu jsou marginální ve srovnání s tím, co čeká Zemi za pár miliard let. ** Slunce se začne v budoucnu rozpínat a zvyšovat svou zářivost. ** Dokázali bychom Zemi posunout dál od Slunce a zachránit ji?

2.  6.  2019 | Petr Kubala | 61