Sluneční soustava

O tématu Sluneční soustava jsme již napsali řadu článků. Dozvíte se z nich všechny důležité informace.

Nový rekord: Exoplaneta NGTS-10b oběhne svou hvězdu za pouhých 18 hodin | Zdroj:  University of Warwick

Nový rekord: Exoplaneta NGTS-10b oběhne svou hvězdu za pouhých 18 hodin

** Astronomové objevili extrémního horkého jupitera ** Planeta jménem NGTS-10b oběhne hvězdu za doposud nejkratší známou dobu ** Jeden oběh trvá pouhých 18 hodin

Dnes | Stanislav Mihulka

My na desetině pixelu. Před 30 lety vznikla slavná bledě modrá tečka  | Zdroj:  NASA

My na desetině pixelu. Před 30 lety vznikla slavná bledě modrá tečka

** Před třiceti lety byla pořízena slavná fotografie bledě modrá tečka. ** Na snímku je Země ze vzdálenosti 6,4 miliard km.

14.  2.  2020 | Petr Kubala | 19

Sonda Solar Orbiter prozkoumá korónu i sluneční póly. Na čtyřech přístrojích se podílejí Češi  | Zdroj:  ESA/ATG medialab

** 10. února má do vesmíru odstartovat sonda Solar Orbiter ** Evropská sonda se bude věnovat výzkumu Slunce ** Na čtyřech z deseti vědeckých přístrojů se podíleli čeští vědci

4.  2.  2020 | Petr Kubala | 10

Je to zmrzlý svět. Objev druhé planety u Proximy Centauri může být přesto jeden z nejvýznamnějších | Zdroj:  NASA, ESA

** Astronomové možná objevili druhou planetu u Proximy Centauri, která je nejbližší hvězdou od Slunce ** Planeta obíhá ve vzdálenosti 1,5 AU ** Existenci Proximy c bude třeba potvrdit

27.  1.  2020 | Petr Kubala | 1

10 asteroidů, které v roce 2020 nejtěsněji minou naši planetu. Některé budou blíž než Měsíc

** Kolem naší planety se prakticky neustále něco děje ** Připravili jsme „kalendář“ deseti nejtěsnějších průletů asteroidů ** Některé kolem Země prosviští blíž než je vzdálený Měsíc

15.  1.  2020 | Karel Kilián | 3

Proč se střídají roční období

21.  12.  2019 | Ondřej Králík

V Austrálii pozorovali velmi vzácný meteor z miniměsíce | Zdroj:  Navicore, CC BY 3.0

V Austrálii pozorovali velmi vzácný meteor z miniměsíce

** Pozorování miniměsíce je velkou vzácností ** Totéž platí i pro pozorování meteorů, které z něj pocházejí ** Astronomové z Curtin University tvrdí, že se jim to povedlo historicky podruhé

9.  12.  2019 | Stanislav Mihulka | 2

Jak bude vypadat výzkum exoplanet: V roce 2050 bychom jich měli znát až 100 miliónů | Zdroj:  ESO, CC BY 4.0

** V dalších desetiletích bychom mohli objevit obrovské množství exoplanet ** V nové studii se vědci pokusili odhadnout jejich počet ** A také to, za co bude udělena příští exoplanetární Nobelova cena

6.  12.  2019 | Petr Kubala | 23

Přichází vesmírná medicína: Buňky agresivních nádorů podstoupí testy na ISS  | Zdroj:  NASA

Přichází vesmírná medicína: Buňky agresivních nádorů podstoupí testy na ISS

** Jak se některé z nejvíce agresivních nádorových buněk chovají v prostředí mikrogravitace? ** Vědci se na tuto otázku usilovně snaží najít odpověď ** Pomoct by jim měly experimenty provedené na oběžné dráze

2.  12.  2019 | Stanislav Mihulka | 1

Interstellar nemusí být fikcí. Vědci nevylučují planety obíhající černé díry | Zdroj:  Kagoshima Universit

Interstellar nemusí být fikcí. Vědci nevylučují planety obíhající černé díry

** Podle vědců mohou okolo černé díry obíhat desítky tisíc exoplanet ** Vznikly by podobně, jako vznikají planety u mladých hvězd ** Najít podobné planety je zatím nemožné

28.  11.  2019 | Petr Kubala | 8

Geologický proces, nebo život? Množství kyslíku v atmosféře Marsu se podivně mění | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech/MSSS

** Koncentrace kyslíku se na Marsu mění i jinak, než jen vlivem střídání ročních období. ** Pro vědce jsou tyto změny velkou záhadou. ** Kromě kyslíku se mění také koncentrace metanu.

13.  11.  2019 | Petr Kubala | 14

V pondělí vyrazte na hvězdárnu, nastane přechod Merkuru přes Slunce | Zdroj:  ESO

V pondělí vyrazte na hvězdárnu, nastane přechod Merkuru přes Slunce

** V pondělí 11. listopadu nastane tranzit Merkuru přes Slunce ** Úkaz bude pozorovatelný ve svém začátku ** K pozorování tranzitu je potřeba se vybavit dalekohledem s kvalitním slunečním filtrem

8.  11.  2019 | Petr Kubala

Fotografie z dalekohledu VLT udělala z planetky Hygiea trpasličí planetu | Zdroj:  ESO/P. Vernazza et al./MISTRAL algorithm (ONERA/CNRS)

Fotografie z dalekohledu VLT udělala z planetky Hygiea trpasličí planetu

** Přístroj SPHERE pořídil podrobné snímky planetky Hygiea ** Objekt se nachází v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem ** Průměr tělesa je asi 450 km.

30.  10.  2019 | Petr Kubala | 2

Česká jména ve vesmíru. Karel Gott zatím mezi hvězdami není | Zdroj:  NASA

Česká jména ve vesmíru. Karel Gott zatím mezi hvězdami není

** Ve vesmíru nalezneme mnoho objektů nebo útvarů pojmenovaných po Češích. ** Jde o vědce, sportovce či umělce. ** Nejsnadnější je pojmenování planetky.

16.  10.  2019 | Petr Kubala | 3

Záhadná planeta Devět může být ve skutečnosti pěticentimetrová černá díra, tvrdí nová hypotéza | Zdroj:   Deutsch: Ute Kraus, Physikdidaktik Ute Kraus, Universität Hildesheim, Tempolimit Lichtgeschwindigkeit, (Milchstraßenpanorama im Hintergrund: Axel Mellinger) English: Ute Kraus, Physics education group Kraus, Universität Hildesheim, Space Time Travel, (background image of the milky way: Axel Mellinger) , CC BY-SA 2.0 de

** Vědci přišli s hypotézou, že planeta Devět, která ovlivňuje dráhy transneptunických těles, může být ve skutečnosti černá díra ** Jednalo by se o typ černé díry, která je pozůstatkem po velkém třesku ** Černá díra by měla průměr asi 5 cm

2.  10.  2019 | Petr Kubala | 46

Vědci hledali odpověď na otázku, zda je možné vyslat misi k mezihvězdné kometě Borisov. K čemu dospěli? | Zdroj:  Canada-France-Hawaii Telescope

** Ve Sluneční soustavě máme dalšího mezihvězdného cestovatele ** Mnozí tvrdí, že bychom k němu měli vyslat sondu ** Je něco takového proveditelné?

26.  9.  2019 | Stanislav Mihulka | 9

Sluneční soustavou prolétá záhadný objekt. Může to být první skutečná mezihvězdná kometa | Zdroj:  Canada-France-Hawaii Telescope

** Astronomové pozorují kometu, který by mohla být druhým známým mezihvězdným objektem a první mezihvězdnou kometou ** Těleso s označením C/2019 Q4 (Borisov) se podařilo objevit brzy ** Okolo Slunce prolétne až v polovině prosince

17.  9.  2019 | Petr Kubala | 13

Jak to vypadá na povrchu údajně obyvatelné exoplanety K2-18b?  | Zdroj:  ESA/Hubble, M. Kornmesser

Jak to vypadá na povrchu údajně obyvatelné exoplanety K2-18b?

** Exoplaneta K2-18b je popisována jako obyvatelná. Na jejím povrchu ale budou panovat extrémní podmínky ** Planeta má mnohem blíže k Neptunu než k Zemi.

14.  9.  2019 | Petr Kubala | 6

Záhada komety 322P/SOHO: Rozpálený kus vesmírného kamene možná není kometa | Zdroj:  SOHO, NASA, ESA

Záhada komety 322P/SOHO: Rozpálený kus vesmírného kamene možná není kometa

** Okolo Slunce se s periodou 4 let pohybuje zvláštní objekt ** Může se jednat o mrtvou kometu, nebo asteroid ** Ke Slunci se přibližuje na vzdálenost 8 milionů kilometrů a poté mizí až k Jupiteru

12.  9.  2019 | Petr Kubala | 5

Tanec hvězd: Český astronom našel unikátní čtyřhvězdu  | Zdroj:  ESO/L. Calçada

Tanec hvězd: Český astronom našel unikátní čtyřhvězdu

** Český astronom objevil unikátní čtyřhvězdu ** Dva páry hvězd obíhají okolo sebe ** Každý pár hvězd se vzájemně zakrývá

4.  9.  2019 | Petr Kubala | 8

Planetární extrém: Nově objevená planeta má mimořádně zvláštní oběžnou dráhu | Zdroj:  NASA

Planetární extrém: Nově objevená planeta má mimořádně zvláštní oběžnou dráhu

** Nově objevená exoplaneta HR 5183 b má skutečně bizarní orbitu ** Obíhá v dost velké vzdálenosti od mateřské hvězdy ** Její dráha je mimořádně excentrická

2.  9.  2019 | Stanislav Mihulka

Řítí se na Zemi asteroid? Na webu NASA zjistíte, jak je to doopravdy | Zdroj:  NASA/NEAR Project (JHU/APL).

Řítí se na Zemi asteroid? Na webu NASA zjistíte, jak je to doopravdy