Sluneční soustava

O tématu Sluneční soustava jsme již napsali řadu článků. Dozvíte se z nich všechny důležité informace.

Překvapivý objev: Webbův teleskop ulovil svou první supernovu

** Je to sotva pár dní, co nový vesmírný dalekohled Jamese Webba oficiálně zahájil vědecká pozorování ** A už tu máme překvapivý objev, který čekal jen málokdo ** JWST vystopoval svou první supernovu

4.  8.  2022| Stanislav Mihulka |1

Teleskop Jamese WebbaSupernova

Proč Jupiter nemá monumentální prstence jako Saturn? Kvůli svým velkým měsícům | Zdroj:  Stephen Kane/UCR

Proč Jupiter nemá monumentální prstence jako Saturn? Kvůli svým velkým měsícům

** Uran a hlavně Saturn mají mohutné prstence ** Proč se na takové nezmůže i Jupiter? ** Odpověď na tuto otázku hledali odborníci z americké University of California, Riverside

25.  7.  2022| Stanislav Mihulka |3

JupiterAstronomie

Od úsměvné animace po Vetřelce. Podívejte se na prehistorii sci-fi filmů

| 22.  7.  2022| Jan Spěšný

Sci-fiHistorieHudba, filmy, seriály

Vesmírný dalekohled Jamese Webba možná objevil dosud nejstarší známou galaxii

22.  7.  2022| Jiří Černý |181

Teleskop Jamese WebbaNASA

Vezmete nás s sebou? ESA chce dostat Evropana na Mars. Spoléhat se ale musí na ostatní | Zdroj:  NASA

** Evropská kosmická agentura chce posílat lidi do vesmíru ** Cílem ESA je nízká oběžná dráha Země, Měsíc a Mars ** Ne na všechno ale stačí s vlastními prostředky

14.  7.  2022| Petr Kubala |24

ESAMezinárodní vesmírná staniceMarsMěsíc

'Ayló'chaxnim. Indiánský kmen dal jméno neobvyklému asteroidu

** Indiánský kmen pojmenoval jeden z asteroidů ** 'Ayló'chaxnim se jako jediný pohybuje uvnitř oběžné dráhy Venuše

24.  6.  2022| Petr Kubala

AsteroidyVesmír

Kříží dráhu Země, je obrovský a nezvykle modrý. Vědci odhalili tajemství asteroidu Phaethon | Zdroj:  NASA

** Phaethon je pět kilometrů velký asteroid, kteří se pohybuje po protáhlé dráze okolo Slunce ** Phaethon má modrou barvu a vědci už ví, proč tomu tak je

17.  6.  2022| Petr Kubala |2

AstronomieAsteroidyVesmír

Astronomové vystopovali urychlovač částic v solárních erupcích | Zdroj:  Sijie Yu of NJIT/CSTR; NOAA GOES-16/SUVI

Astronomové vystopovali urychlovač částic v solárních erupcích

** Solární erupce jsou jedněmi z nejvíce energetických explozí v Sluneční soustavě ** Jejich energie odpovídá stovkám miliard jaderným pum ** Jak jsou však tyto exploze schopné urychlit částice na rychlosti blízké rychlosti světla?

13.  6.  2022| Stanislav Mihulka

SlunceAstronomie

Cvičení planetární obrany. Astronomové znovu našli slavný asteroid Apophis | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

Cvičení planetární obrany. Astronomové znovu našli slavný asteroid Apophis

** Astronomové po celém světě otestovali planetární obranu ** Ignorovali předešlé informace a znalosti a znovu objevili slavný asteroid Apophis

8.  6.  2022| Petr Kubala

AstronomieAsteroidyBezpečnost

Měsíční voda částečně pochází z pozemské atmosféry | Zdroj:  NASA

Měsíční voda částečně pochází z pozemské atmosféry

** Vědci zjistili, že lunární voda částečně pochází z pozemské atmosféry ** Polární oblasti Měsíce mohou obsahovat cca 3 500 kilometrů krychlových vody, která se tam dostala z naší planety ** Tento odhad je ovšem konzervativní

4.  5.  2022| Stanislav Mihulka |2

AtmosféraZeměVodaMěsíc

Otisk prstu v rudé planetě. Sonda MRO pořídila snímek malého marsovského kráteru s obrovským významem | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

** Sonda MRO pořídila detailní snímek kráteru Airy-0. ** Kráter je zajímavý nejen z geologického hlediska ale zejména svou polohou ** Definuje marsovský nultý poledník

28.  4.  2022| Petr Kubala

MarsVesmír

Decadal Survey: Vědci doporučují NASA výzkum Uranu a Enceladu. Na Zemi se mají také vrátit rozličné vzorky | Zdroj:  NASA/JPL/Space Science Institute

** Prioritou NASA by měl být průzkum Uranu a Enceladu ** Nová zpráva také doporučuje hledání planetek z vesmíru nebo rover pro sběr vzorků na Měsíci **Nezapomnělo se samozřejmě ani na Mars

22.  4.  2022| Petr Kubala

NASAVesmír

Hubble pozoroval velikého plynného obra, jak se rodí ve velké vzdálenosti | Zdroj:  NASA, ESA, Joseph Olmsted (STScI)

Hubble pozoroval velikého plynného obra, jak se rodí ve velké vzdálenosti

** Hubbleův vesmírný dalekohled nedávno pořídil snímky v soustavě nedávno zrozené hvězdy AB Aurigae ** Tento planetární systém vznikl před pouhými 2 miliony let ** Má hmotu asi jako 9 našich Jupiterů, ale je od své hvězdy mnohem vzdálenější

12.  4.  2022| Stanislav Mihulka |8

ExoplanetyAstronomie

Astronomy překvapily nečekané změny klimatu na Neptunu | Zdroj:  ESO/P. Weilbacher (AIP)/NASA, ESA, and M.H. Wong and J. Tollefson (UC Berkeley)

Astronomy překvapily nečekané změny klimatu na Neptunu

11.  4.  2022| Petr Kubala |14

Klimatická změnaAstronomie

Odborníci NASA pozorovali obrovské mračno vytvořené srážkou planetesimál | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

Odborníci NASA pozorovali obrovské mračno vytvořené srážkou planetesimál

** Astronomové poprvé pozorovali gigantické mračno trosek a prachu jedné srážky planetesimál, které udělalo tranzit ** Díky tomu mohli zjistit spoustu zajímavých věcí ** Pomohl jim s tím infrateleskop Spitzer

21.  3.  2022| Stanislav Mihulka |2

AstronomieNASA

SpaceX opět spojila prototyp kosmické lodi Starship s prototypem boosteru Super Heavy pomocí  „Mechazilly“ | Zdroj:  Official SpaceX Photos, CC BY-NC 2.0

SpaceX opět spojila prototyp kosmické lodi Starship s prototypem boosteru Super Heavy pomocí „Mechazilly“

** SpaceX vybudovala relativně jednoduše stavěnou ocelovou věž o výšce 145 metrů ** Teď bude možné tuto věž postupně vybavit velkými pohyblivými rameny a dalšími prvky ** Ty by z ní měly udělat to, co Elon Musk emotivně nazývá „Mechazilla“

16.  3.  2022| Stanislav Mihulka,  |10

StarshipStavbyElon Musk

Sonda Psyche roztahuje obří křídla. Solární panely ve tvaru kříže vyrobí elektřinu i pro iontový motor | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

10.  3.  2022| Petr Kubala |1

Solární energieVesmír

Vesmírné sondy pohání atomová baterie. Je jednoduchá a vydrží desítky let, ale na Zemi je zapovězená

4.  3.  2022| Jiří Dobrý,  |20

Z vesmíruEnergetikaTechnologie

Datování minerálů Čeljabinského meteoritu naznačuje spojitost se vznikem Měsíce | Zdroj:  Craig Walton

Datování minerálů Čeljabinského meteoritu naznačuje spojitost se vznikem Měsíce

** Těleso, jehož součástí byl Čeljabinský meteorit, prodělalo dvě zásadní kosmické srážky ** Větší a starší z nich zřejmě souvisí se zásadní událostí během vzniku naší planety ** Doba této srážky se totiž kryje se vznikem Měsíce

1.  3.  2022| Stanislav Mihulka |1

MeteoritGeologieMěsíc

Asteroid, který způsobil vyhynutí dinosaurů, zasáhl Zemi na jaře. To je důvod, proč savci přežili

** Před 66 miliony let zasáhl Zemi obrovský asteroid ** Vyhynuly 3/4 živočišných a rostlinných druhů ** Jak je možné, že některé druhy přežily? Protože bylo jaro!

25.  2.  2022| Karel Kilián |13