Administrátor NASA potvrdil, že žaloba Blue Origins zpozdí návrat člověka na Měsíc

Aktualizováno 24. srpna

Administrátor NASA Bill Nelson potvrdil, že žaloba Blue Origin proti jmenované vesmírné agentuře bude mít za následek „další zpoždění“ návratu astronautů na Měsíc.

„Případ řeší právníci Ministerstva spravedlnosti,“ konstatoval mj. během pátečního rozhovoru s Jeffem Foustem ze SpaceNews.

Právníci NASA se tedy touto kauzou nezabývají. Z Nelsonova vyjádření nicméně plyne, že jsou se svými kolegy z výše zmíněného Ministerstva spravedlnosti v kontaktu a během následujících dvou týdnů by měli mít představu o dalším postupu.

Připomeňme, že práce na kosmické lodi Starship určené pro přistání na naší přirozené družici musely být poprvé pozastaveny v květnu, kdy společnosti Blue Origin a HLS Dynetics proti smlouvě mezi NASA a SpaceX podaly stížnosti.

Aktualizováno 23. srpna

Práce NASA a SpaceX na kosmické lodi Starship, resp. její verzi určené pro přistání na Měsíci, musí být pozastaveny. Důvodem je žaloba, kterou kvůli tomuto kontraktu podala společnost Blue Origin.

Z některých tweetů reportéra Washington Post Christiana Davenporta plyne, že soudce rozhodl o přerušení vývoje (tzv. „voluntary stay of performance“) do 1. listopadu.

U.S. Government Accountability Office přitom stížnosti Blue Originu i HLS Dynetics koncem minulého měsíce zamítl, takže se zdálo, že přípravě Starship již nic nestojí v cestě.

Bezosova firma se ale evidentně nechce vzdát bez dalšího boje. Některá zahraniční média nicméně uvádějí, že tento postup může v konečném důsledku ještě více poškodit její již tak dost pošramocenou pověst.

SpaceX od NASA 30. července obdržela prvních 300 milionů dolarů na dokončení kosmické lodi Starship. Upozornili na to někteří uživatelé Redditu.

Jak plyne z kontraktu o vývoji Human Landing Systems (HLS) pro přistání na Měsíci, Muskova společnost celkem dostane 2,9 miliardy dolarů. Konkurenční firmy Blue Origin a Dynetic proti této smlouvě podali již několik protestů, ale zatím jim to k ničemu nebylo.

Podle zahraničních médií je jedním z důvodů bezpochyby i skutečnost, že SpaceX dokáže dosahovat lepších výsledků s méně finančními prostředky.

Na počátku tohoto „výběrového řízení“ totiž NASA výše zmíněnému Blue Origin za návrh HLS zaplatila značně vyšší sumu. Z dostupných informací plyne, že k dnešnímu datu se jednalo o 479,7 milionů dolarů.

V sobotu Elon Musk na Twitteru uvedl, že Starship bude pravděpodobně schopna dopravit astronauty na naši přirozenou družici dokonce ještě dříve než v plánovaném roce 2024.

Samozřejmě se může jednat o předčasný optimismus. I tak je ale zřejmé, že SpaceX má před svými rivaly obrovský náskok.

Foto: SpaceX, Public Domain

• Artemis 1: Nepilotovaný let, kdy bude loď Orion navedena na oběžnou dráhu kolem Měsíce a pak zpět k Zemi. Termín: konec roku 2022
Diskuze (59) Další článek: Vy a počítač: Jak moc jste změnili nastavení svého routeru od zakoupení?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,