Strategický nadzvukový bombardér XB-70 Valkyrie skončil místo jaderných úderů v muzeu

Web Interesting Engineering zavzpomínal na osud amerického nadzvukového strategického bombardéru North American XB-70 Valkyrie. Tento stroj se měl pohybovat ve výšce až 70 tisíc stop (cca 21,3 kilometrů) rychlostí třikrát vyšší, než je rychlost zvuku, díky čemuž měl být prakticky imunní vůči jakýmkoli stíhacím letounům.

Stroj, poháněný šesti proudovými motory General Electric J-93-GE-3, byl navržen koncem 50. let minulého století firmou North American Aviation (NAA). Měl být schopen urazit až 7900 kilometrů, přičemž mohl nést až 14 jaderných pum. Díky své vysoké rychlosti byl obtížně viditelný na radarech, což ztěžovalo jeho případné zaměření.

XB-70 Valkyrie

Nezranitelnost B-70 na konci padesátých let zpochybnilo nasazení prvních sovětských raket země-vzduch. V reakci na to začalo letectvo Spojených států (USAF) létat na své mise v nízkých hladinách, ve kterých byl zorný úhel raketového radaru omezen terénem. V této roli však Valkyrie oproti stroji B-52, který měla nahradit, nabízela jen minimum výhod. Zároveň byla mnohem dražší a měla kratší dolet.

V roce 1961 prezident John Fitzgerald Kennedy rozhodl o omezení programu XB-70 pouze na výzkum, což zdůvodnil vysokými náklady přes 700 milionů dolarů na jeden prototyp a zranitelností. Kromě finanční stránky tak reagoval i na rostoucí schopnosti balistických raket dlouhého doletu.

Pro dosahování nadzvukové rychlosti až Mach 3 bylo letadlo navrženo tak, aby se vezlo na vlastní rázové vlně. Myšlenka, dnes známá jako kompresní vztlak, spočívala ve využití rázové vlny generované od přídě nebo jiných ostrých míst letadla ke zvýšení celkové vztlakové síly na spodní části stroje.

Muzeum místo oblohy

Podle Národního muzea amerického letectva zakoupila americká armáda dva XB-70A, na kterých prováděla testy aerodynamiky, pohonu a dalších vlastností velkých nadzvukových letounů. První Valkyrie vzlétla v září roku 1964 a v říjnu 1965 dosáhla letu rychlostí Mach 3. V rámci výzkumného programu létala a generovala cenné testovací údaje až do roku 1969, kdy skončila v muzeu.

Druhá Valkyrie poprvé vzlétla v červenci 1965, ale v červnu 1966 byla zničena po srážce se stíhacím bombardérem Lockheed F-104 Starfighter. K nehodě došlo ve vzduchu během letu ve formaci. Třetí Valkyrie bohužel nebyla nikdy dokončena.

Letoun North American XB-70 Valkyrie (sériové číslo 62-0001) je v současnosti vystaven v Národním muzeu letectva Spojených států amerických na základně Wright-Patterson AFB poblíž Daytonu v Ohiu. Do muzea byl dopraven 4. února 1969 po ukončení testovacího programu a stal se charakteristickým exponátem, jež se objevuje i na hlavičkovém papíře muzea.

Diskuze (10) Další článek: Předběžná zpráva o havárii čínského Boeingu 737 prozrazuje, že stroj před pádem ztratil část křídla

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,