Supernova

Přečtěte si zajímavé redakční články, které se věnují tématu Supernova.

Hubbleův dalekohled pozoroval hojení veleobra Betelgeuse po gigantické explozi | Zdroj:  NASA, ESA, Elizabeth Wheatley (STScI)

Hubbleův dalekohled pozoroval hojení veleobra Betelgeuse po gigantické explozi

** Hubbleův vesmírný dalekohled svoji výkonnou optiku zaměřuje i na hvězdu Betelgeuse ** Ta před časem předvedla velmi neobvyklé chování, které u mnohých vzbudilo očekávání exploze supernovy ** Na ultimátní výbuch sice nedošlo, i tak se ale na Betelgeuse dějí pozoruhodné věci

15.  8.  2022| Stanislav Mihulka |6

DalekohledyAstronomie

Překvapivý objev: Webbův teleskop ulovil svou první supernovu

** Je to sotva pár dní, co nový vesmírný dalekohled Jamese Webba oficiálně zahájil vědecká pozorování ** A už tu máme překvapivý objev, který čekal jen málokdo ** JWST vystopoval svou první supernovu

4.  8.  2022| Stanislav Mihulka |1

Teleskop Jamese WebbaSupernova

Extrémní magnetary mohou vzniknout splynutím neutronových hvězd | Zdroj:  ESO / L. Calcada

Extrémní magnetary mohou vzniknout splynutím neutronových hvězd

15.  7.  2022| Stanislav Mihulka

Astronomie

Bílý trpaslík přežil vlastní supernovu a je jasnější než předtím | Zdroj:  NASA, ESA, THE HUBBLE HERITAGE TEAM (STSCI/AURA), A. RIESS (JHU/STSCI)

Bílý trpaslík přežil vlastní supernovu a je jasnější než předtím

** Lidé mají obvykle představu, že supernova je extrémně katastrofickou explozí ** Jak se ale ukazuje, neplatí to vždy ** Astronomové nalezli hvězdu, která právě takový výbuch přežila

27.  6.  2022| Stanislav Mihulka

Astronomie

Nedávno objevený „Super Krab“ je extrémní verzí slavného Krabího pulsaru | Zdroj:  Melissa Weiss/NRAO/AUI/NSF

Nedávno objevený „Super Krab“ je extrémní verzí slavného Krabího pulsaru

** Soustava radioteleskopů Very Large Array v roce 2018 mimo jiné detekovala i objekt VT 1137-0337 ** Ten se jevil jako pozůstatek supernovy v trpasličí galaxii vzdálené 395 milionů světelných let ** Brzy se ukázalo, že jde o velmi zvláštní záležitost

20.  6.  2022| Stanislav Mihulka

Astronomie

V podivné čočkové galaxii Kolo od vozu vybuchla nová supernova | Zdroj:  ESO/Inserra et al., Amram et al.

V podivné čočkové galaxii Kolo od vozu vybuchla nová supernova

** Astronomové nedávno zjistili, žev prstenci galaxie Kola od vozu se objevil nový a velmi jasný objekt ** Jde o supernovu typu II, tedy explozi zhroucené masivní hvězdy, která rychle spálila své hvězdné palivo ** Monumentální exploze dostala označení SN2021afdx

14.  3.  2022| Stanislav Mihulka |3

SupernovaAstronomie

35 let od supernovy 1987A. Účet na Twitteru připomíná v reálném čase nejbližší supernovu naší doby | Zdroj:  NASA, ESA, R. Kirshner

** Před 35 lety vybouchla ve Velkém Magellanově mračnu supernova 1987A ** Šlo o první supernovu viditelnou pouhým okem od dob Keplera ** Celou událost připomíná v reálném čase účet na Twitteru

22.  2.  2022| Petr Kubala |1

SupernovaAstronomie

Život na Zemi možná těsně souvisí se supernovami. S jejich explozemi | Zdroj:   NASA, ESA, and G. Bacon (STScI), CC BY 4.0

Život na Zemi možná těsně souvisí se supernovami. S jejich explozemi

** Podle vědců exploze supernov prostřednictvím kosmického záření působí na klima naší planety ** To má následně dopad na pozemský život ** Výsledkem jsou silné vichry a míchání oceánů, které je požehnáním pro dostupnost živin v ekosystémech

10.  1.  2022| Stanislav Mihulka |7

SupernovaZemě

Velmi masivní hvězdy možná nevybuchují jako supernovy, ale tiše implodují do černé díry | Zdroj:  NASA/ESA

** Mnozí si myslí, hvězdy, které jsou těžší než asi 10 Sluncí zakončí svou „kariéru“ explozí supernovy ** Podle nového výzkumu to ale tak docela neplatí ** Vědci k tomuto zjištění dospěli zajímavou oklikou

13.  9.  2021| Stanislav Mihulka |3

Černé dírySupernovaAstronomie

Zvláštní gama záblesk z loňska přiletěl z výjimečného kolapsaru | Zdroj:  NASA

Zvláštní gama záblesk z loňska přiletěl z výjimečného kolapsaru

** Astronomové v srpnu 2020 detekovali gama záblesk, který je v řadě ohledů výjimečný ** Jde o nejkratší z tzv. dlouhých gama záblesků, které jsme dokázali spojit s kolapsarovými supernovami ** Nyní badatelé zveřejnili nové poznatky o jeho původu

2.  8.  2021| Stanislav Mihulka

AstronomieNASA

Pulzar v pozůstatku supernovy vyfoukl přízračnou ruku o délce 150 světelných let | Zdroj:  NASA

** V bizarním souhvězdí Kružítko na jižní obloze se nachází horečnatě aktivní pulzar PSR B1509−58 ** Ten do vesmíru vyzařuje spoustu energie, která společně s dozvuky exploze supernovy vytváří úchvatné struktury ** Jejich tvar připomíná ruku o délce 150 světelných let

28.  6.  2021| Stanislav Mihulka |2

Vesmír

Z VESMÍRU: Proč Orionovi pohasíná podpaží

24.  6.  2021| Jiří Dobrý

Australané v hlubinách Pacifiku objevili plutonium z vesmíru. Vzniklo možná srážkou neutronových hvězd | Zdroj:   Maksym Kozlenko, CC BY 4.0

18.  5.  2021| Stanislav Mihulka |3

SupernovaOceánChemieVesmír

Většina Mléčné dráhy byla v minulosti neobyvatelná. Kde jsou nejlepší podmínky pro život dnes? | Zdroj:  Andrew Xu, CC BY-SA 2.0

** Astronomové se v Mléčné dráze snažili nalézt nejvhodnější místa pro život našeho typu ** Zaměřili se především na mohutné vesmírné exploze ** Podívali se rovněž do minulosti naší Galaxie

6.  4.  2021| Stanislav Mihulka |8

Otestovali jsme Asus ROG Flow X13: nejrychlejší RTX 3080 je ta venku

** Unikátní koncept lehkého notebooku s výkonnou externí grafikou ** Supernova Edition obsahuje naprosto maximální výbavu ** Celek je výkonnější a přenosnější než jiné herní notebooky

| 26.  3.  2021| Tomáš Holčík

AsusTestyNotebooky

Astronomové nejspíš vystopovali neutronovou hvězdu supernovy SN 1987A | Zdroj:  NASA

Astronomové nejspíš vystopovali neutronovou hvězdu supernovy SN 1987A

** Astronomové shromáždily důkazy pro přítomnost neutronové hvězdy v pozůstatku supernovy SN 1987A ** Rovněž zjistili, že je to pravděpodobně pulzar ** Pokud mají pravdu, jde o nejmladší známý pulsar vůbec

25.  2.  2021| Stanislav Mihulka

SupernovaAstronomie

Úchvatné video: Hubble zachytil vyhasínání vzdálené supernovy | Zdroj:  ESA/Hubble & NASA, A. Riess and the SH0ES team<br />
Acknowledgment: Mahdi Zamani

Úchvatné video: Hubble zachytil vyhasínání vzdálené supernovy

** Hubbleův kosmický dalekohled zachytil pokles jasnosti mrtvé hvězdy po výbuchu supernovy ** Supernova se nachází v cizí galaxii ** Podívejte se na časosběrné video NASA

7.  10.  2020| Petr Kubala |6

SupernovaVesmírVideo

Vzácná exploze: Astronomové pozorovali supernovu s oslnivým UV zábleskem | Zdroj:  NASA

Vzácná exploze: Astronomové pozorovali supernovu s oslnivým UV zábleskem

4.  8.  2020| Stanislav Mihulka |1

SupernovaVesmír

Červený veleobr Betelgeuse je podle astronomů hvězdný kanibal | Zdroj:   ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/E. O’Gorman/P. Kervella, CC BY 4.0

Červený veleobr Betelgeuse je podle astronomů hvězdný kanibal

** Hvězda Betelgeuse neustále mění svůj jas ** Podle nové hypotézy je důvodem to, že jde o hvězdného kanibala ** Asi před 100 tisíci let Betelgeuse pozřel hvězdu, jejíž hmota odpovídala cca 1 až 4 Sluncím

30.  7.  2020| Stanislav Mihulka |7

AstronomieVesmír

Mezi Velkým a Malým vozem je na obloze obří kruh. Jde o svědka dávné apokalypsy  | Zdroj:  Stellarium

Mezi Velkým a Malým vozem je na obloze obří kruh. Jde o svědka dávné apokalypsy

** Na obloze je obří kruh vodíku, jehož průměr je 60 stupňů ** Kruh je pozůstatkem po výbuchu supernovy ** K tomu došlo před méně než 1 milionem let ve vzdálenosti 600 světelných let

15.  6.  2020| Petr Kubala |7

SupernovaVesmír

Jasnost Betelgeuze je nejníže za desítky let. Hvězdu, která jednou vzplane jako supernova, můžete vidět pouhým okem

** Jasnost hvězdy Betelgeuze od podzimu klesá ** Přesná příčina není známá ** Hvězda jednou vybuchne jako supernova

10.  2.  2020| Petr Kubala |10

SupernovaAstronomie

Vyřešený případ: Vědci konečně našli scházející neutronovou hvězdu | Zdroj:  Cardiff University

Vyřešený případ: Vědci konečně našli scházející neutronovou hvězdu

** Až donedávna nebylo jasné, kde se nachází pozůstatek supernovy SN 1987A **Astronomové teď konečně letitou záhadu vyřešili ** Použili extrémně detailní a přesné snímky pořízené soustavou radioteleskopů ALMA

26.  11.  2019| Stanislav Mihulka |17

AstronomieVesmír

U vzniku lidstva mohl stát výbuch supernovy | Zdroj:  NASA

U vzniku lidstva mohl stát výbuch supernovy

** Naši předci se pohybovali miliony roků po čtyřech, než se začali stavět na zadní končetiny ** K této změně došlo v době, kdy v blízkosti sluneční soustavy vybuchla supernova ** Je to pouhá shoda okolností, nebo náš evoluční úspěch odstartoval kosmickou explozí?

4.  6.  2019| Jaroslav Petr |6

SupernovaEvoluceLidé

Výjimečná neutronová hvězda je jednou z nejtěžších, co známe | Zdroj:  G. Pérez-Díaz/IAC

Výjimečná neutronová hvězda je jednou z nejtěžších, co známe

** Neutronové hvězdy jsou vlastně oharky po explozích supernov masivních hvězd ** Bývají velice malé, asi tak 20 kilometrů v průměru ** Nyní vědci objevili jednu skutečně výjimečnou

30.  5.  2018| Stanislav Mihulka |28

Vesmír

Vesmírný teleskop Kepler odhalil nový typ supernovy!

** Americký vesmírný teleskop Kepler se proslavil početnými úlovky exoplanet, ale pozoruje i jiné věci ** Vědcům se s jeho pomocí nedávno podařilo poprvé pořádně pozorovat a popsat doposud neznámý typ supernovy ** Exploze těchto supernov oslnivě září velmi krátkou dobu (sotva týdny)