Čínské letectvo vyvíjí záhadnou raketu typu vzduch-vzduch. Jeho cílem není nic menšího, než smazat současnou nadvládu U. S. Air Force. Mysteriózní zbraň nese označení PL-XX a je to raketa pro vzdušné souboje s velmi dalekým doletem.
Takovou raketu by čínské letouny odpalovaly ve značné vzdálenosti od cíle. Měla by být určená k sestřelování létajících tankerů, letounů včasného varování a dalších podpůrných letounů, na které spoléhají bojové stroje U. S. Air Force. Tankery a podobné letouny jsou dnes dobře chráněné stíhacími letouny.
Ale vůči střele vzduch-vzduch dalekého dosahu by byl jejich osud nejistý. Pokud by se podobné útoky dařily, tak by americké letectvo přišlo o své zásadní výhody. Leteckou válku by to mohlo posunout ve prospěch Číny.
Dolet přes 160 kilometrů?
Zhruba 5,5 metrů dlouhá raketa PL-XX byla poprvé představena veřejnosti v roce 2016 na Letecké show v Ču-chaji, zatím ale prakticky bez konkrétních technických údajů. Odborníci usuzují, že PL-XX může mít dolet přesahující 160 kilometrů. To je v současnosti typický maximální dolet střel typu vzduch-vzduch.
Tyto střely by mohly nést čínské letouny Chengdu J-20, které by jako dravci kroužily v dálce a pátraly po létajících tankerech nebo třeba letounech AWACS. Když by je našly, tak by čínské stíhače odpálily dalekonosné střely a zmizely pryč.
Dnešní sofistikované americké bojové letouny jsou sice velice výkonné, ale také k plnému výkonu potřebují rozsáhlou podporu. Proto v U. S. Air Force hrají zásadní roli létající tankery, jako je Boeing KC-135 Stratotanker, rovněž velitelské a řídící letouny, a v neposlední řadě průzkumné letouny, jako jsou letouny včasné výstrahy AWACS typu Boeing E-3 Sentry.
Stroje AWACS mohou například detekovat letouny protivníka dříve než bojové letouny, které létají s vypnutými radary, aby tím ztížily své zaměření. Letouny AWACS rovněž mohou řídit průběh leteckých bitev a vysílat letouny proti letounům protivníka. Létající tankery zase dramaticky zvyšují dolet bojových letounů s relativně krátkým dosahem, jako je například Lockheed Martin F-35 Lightning II.
Bez podpůrných letounů by to americké letectvo mělo těžké. Stealth bojové letouny by už nebyly tak stealth, protože by musely létat s trvale zapnutými radary.
Koordinace vzdušných operací a soubojů by byla mnohem problematičtější a do značné míry by závisela na samotných pilotech, které by rozptylovala. A situaci by ještě dále zhoršoval omezený dolet stíhačů, kteří by mohli zapomenout na cíle umístěné hlouběji na území protivníka.
Americké letectvo teď bude muset zapracovat na obraně pro podpůrné letouny. Ke slovu nejspíš přijdou obranné lasery a další pokročilé zbraňové systémy. U. S. Air Force se rovněž poohlíží po novém stealth tankeru, kterému předběžně říkají KC-Z.
Ilustrační titulní foto: SDASM