Tak vymakané, že nesmí ani na závody: Jaké je nejrychlejší auto z Nürburgringu

Porsche 919 Hybrid Evo stanovilo nový rekord legendárního závodního okruhu Nürburgring známého také jako Severní smyčka. Za volantem seděl tovární pilot Timo Bernhard. Trať dlouhou 20,8 km plnou zatáček projel za 5:19,546 min, což představuje průměrnou rychlost 234,7 km/h.

Podívejte se na rekordní jízdu (video opravdu není zrychlené):

Rekord okruhu se významně posunul, a to bezmála o minutu. Předchozí čas 6:11,13 min Stefana Bellofa přitom odolával velmi dlouho a zdálo se, že bude těžké ho vůbec překonat. Už třeba proto, že tento rekord padl při závodu sportovních prototypů, které už se od té doby nejezdí.

Síla z benzínu i elektřiny

Jenomže Porsche nyní takový prototyp postavilo. Je to unikátní stroj, který vychází z monopostu používaného do závodu 24 hodin Le Mans. Konstruktéři však nebyli svázáni žádnými omezeními a pravidly, měli prostě jen postavit nejrychlejší auto. A tak má výkonnější motory, vylepšenou aerodynamiku a nehledí na omezení spotřeby.

Výsledkem je závodní prototyp Porsche 919 Hybrid Evo, který však nesmí na žádné oficiální závody pod patronací FIA. Nikde totiž nejsou tak volné podmínky, aby tam něco takového mohlo vůbec startovat. Není proto divu, že tahle raketa překonala na okruhu ve Spa i časy současných monopostů Formule 1.

A co je tedy uvnitř? Brutální akceleraci hybridního prototypu zajišťuje především elektromotor, který má výkon zvýšený na 323 kW (v původní závodní úpravě měl „pouze“ 294 kW). Výkonu ale ještě pomáhá centrálně umístěný vidlicový čtyřválec. Ano, pouze čtyřválec, a to dvoulitrový. Jenomže přeplňovaný a vyšlechtěný tak, že dává výkon 529 kW! Standardní závodní verze auta má přitom omezení jen na 368 kW. Motor spaluje závodní palivo E20 s obsahem 20 procent bioetanolu a točí až 9000 ot/min.

Víceválcový motor prostě není potřeba. Čtyřválec ve spojení s elektromotorem dávají celkový výkon 852 kW, což je 1159 koní. Spojení menšího spalovacího motoru a elektromotoru se ukazuje jako ideální kompromis i z hlediska váhy. Odpadá velký víceválcový motor, zároveň může být daleko menší akumulátor. Naplno se využívají možnosti rekuperace energie. Hmotnost auta je pouhých 849 kg.

Brzdy po drátu a aktivní spoilery

Spalovací motor pohání zadní nápravu přes hydraulicky ovládanou 7stupňovou sekvenční převodovku, elektrický podporuje akceleraci na přední nápravě. Rekuperace je dvoustupňová - zpětně se energie získává jak z brzd, tak z výfukového systému.

Brzdy jsou na všech kolech řízené elektronicky. To znamená, že pilot nemá přímou vazbu mezi pedálem a samotnými brzdami. Od brzdového pedálu vede pouze drát, který předává signál do řídící jednotky. Tak zajistí optimální rozložení požadované brzdné síly, a to i s ohledem na rotační síly působící na vozidlo kolem svislé osy.

Vylepšena byla také aerodynamika. Auto dostalo nadstandardně velké zadní přítlačné křídlo, se kterým by ho do žádných závodů nepustili. Ale díky tomu mohlo zajistit ještě větší přilnavost v zatáčkách a stabilitu při plných rychlostech. Křídlo je aktivní a přizpůsobuje se podle rychlosti, stejně tak je aktivním aerodynamickým prvkem přepracovaný přední difuzor, u kterého je hydraulicky řízena poloha odtokové hrany. Vylepšeny byly i otočné klapky, podlaha a další detaily.

Speciální jsou i pneumatiky, které dodal Michelin. Mají směs s ještě větší přilnavostí, než jaká se používá u vozů Formule 1. Obouvají se na 18" kola kovaná z hořčíkové slitiny. Musí zvládnout rotace odpovídající rychlostem až 400 km/h, ostatně při samotném rekordním kole na Nürburgringu dosáhl monopost maximální rychlosti 369,4 km/h.

Diskuze (19) Další článek: Poslanci Evropského parlamentu neschválili změnu autorských práv na internetu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,