Autonomní vozidla jsou považována za hudbu blízké budoucnosti, takže kdo nechce zůstat v tomto směru pozadu, ten už vyvíjí a testuje nějakou technologii, která zastane práci řidiče. Výjimkou není ani koncern General Motors, který svůj systém Super Cruise nabízí zatím pouze v luxusním sedanu Cadillac CT6.
Autonomní systém Super Cruise bývá oceňován zejména za své schopnosti. Na druhé straně je ale často kritizován za poměrně zásadní omezení – jeho použití je totiž omezeno pouze na 210 tisíc kilometrů vybraných a důkladně zmapovaných severoamerických dálnic. To se však v dohledné době změní.
Super Cruise funguje bez držení volantu
Cadillac ve středu 5. června oznámil, že plánuje rozšířit možnost použití Super Cruise o dalších 112 tisíc kilometrů dálnic na území Spojených států a Kanady. Do konce tohoto roku má být k dispozici na více než 320 tisících kilometrech komunikací vyšších tříd.
Tato expanze navazuje na další vylepšení, zavedená v loňském roce, k nimž patří například dynamický posun v rámci jízdního pruhu. Cadillac CT6 s aktivovanou funkcí Super Cruise díky tomu může mírně přizpůsobit pozici v jízdním pruhu při předjíždění velkých vozidel, aby zachoval maximální pohodlí posádky.
Systém Super Cruise kombinuje několik technologií v čele s precizními mapovými podklady, LIDARem, velmi přesnou GPS, kamerami a radarovými senzory. Podstata fungování je poměrně podobná konvenčním adaptivním tempomatům a systémům udržování jízdních pruhů.
Součástí je také systém monitorování pozornosti řidiče, který sleduje osobu za volantem, zda věnuje dostatečnou pozornost dění na vozovce. Na rozdíl od Autopilota Tesly Super Cruise nevyžaduje, aby měl řidič ruce na volantu, jeho oči však musí směřovat vpřed.
Pro softwarovou aktualizaci do servisu
Ačkoli jde o důležitou aktualizaci této technologie, stále bude platit řada omezení. Před některými křižovatkami, přechody pro chodce, železničními přejezdy a semafory vyzve systém řidiče, aby převzal kontrolu nad vozidlem.
Aktualizovaný Super Cruise bude brzy k dispozici majitelům Cadillaců CT6 a od příštího roku bude nabízen jako příplatková výbava u všech modelů této značky. V následujících letech by ho pak měly nabídnout i další koncernové automobilky, jako jsou Chevrolet, GMC a Buick.
Závěrem je třeba poznamenat, že update softwaru není prováděn „vzduchem“, jak je to například běžné u automobilů Tesla. Majitelé si pro aktualizaci, která bude zahrnovat zlepšení výkonu a vylepšení systému pozornosti řidiče, budou muset zajet do servisu. Další rozšíření mapových podkladů pak již budou distribuovány v průběhu léta, a to už naštěstí bude možné provést i bez návštěvy servisu.