Bezpilotní stroje i umělá inteligence v letadlech: Brno tvoří budoucnost letectví

Víte, jak bude v blízké budoucnosti vypadat nebe nad Českou republikou a celou Evropou? Budou ho křižovat nákladní drony, letecká taxi, stroje na vodíkový pohon a časem i letadla bez pilotů. V těchto převratných změnách hraje zásadní roli Brno, kde bez nadsázky právě teď vzniká budoucnost letectví.

Společnost Honeywell ze svého brněnského výzkumného a vývojového centra vede mezinárodní týmy v projektech SESAR 3, které pracují na novém systému řízení vzdušného prostoru a podpory pilotů i bezpilotních dronů.

Honeywell se v rámci partnerství SESAR 3 a jeho programu Digital European Sky podílí na nových výzkumných a vývojových projektech, které zkoumají inovativní řešení zaměřená na pokročilou automatizaci ve všech typech vzdušných prostorů. Jejich cílem je zlepšit provozní efektivitu a udržitelnost.

Klepněte pro větší obrázek

Honeywell ze svého centra v Brně, které je největším provozem této společnosti v celé Evropě, povede dvě konsorcia:

  • Projekt OperA (Operate Anywhere) realizuje konsorcium vedené společností Honeywell. Jeho ambicí je umožnit bezpečné zařazení pokročilé letecké mobility do evropského řízení letového provozu a U-space. Konsorcium vyvine a ověří několik řešení, která se zabývají ekosystémem přeshraničních operací leteckých taxislužeb s posádkou a bezpilotních nákladních letů. Honeywell se zaměřuje na vývoj technologií umožňujících autonomii, jako je energeticky efektivní spojení s pozemní řídicí stanicí, přesná navigace a technologie Detect and Avoid (detekování a vyhýbání se). Tyto technologie budou hrát nedílnou součást ekosystému leteckých taxislužeb s posádkou a přeshraničních bezpilotních nákladních letů.
  • Projekt DARWIN (Digital Assistants for Reducing Workload & Increasing collaboration) také vede společnost Honeywell. Zabývá se automatizací pilotních a letových operací založenou na umělé inteligenci, což je klíčový prvek umožňující nejprve rozšířený provoz s minimální posádkou (eMCO), poté provoz s jedním pilotem (SPO) a plně autonomní let.

Projekt si klade za cíl vyvinout digitální asistenty s umělou inteligencí, stejně jako rámec spolupráce mezi člověkem a umělou inteligencí pro podporu operací eMCO i SPO. Spolupráce má zajistit stejnou nebo vyšší úroveň bezpečnosti a na druhé straně stejnou nebo nižší pracovní zátěž ve srovnání s dnešními operacemi s plnou posádkou. Projekt přinese řešení, která umožní provozní efektivitu s ohledem na složitost budoucího vzdušného prostoru.

Klepněte pro větší obrázek

„Tyto programy přinesou vyšší úroveň automatizace v letectví, podpoří udržitelnost a otevřou příležitosti pro inovace v evropském letectví,“ vysvětluje Jan Ludvík, Engineering Director Advanced Technology Europe, Honeywell Aerospace. Dodává, že vedení obou konsorcií brněnský Honeywell se svým týmem zhruba tisícovky inženýrů a vědců získal díky svým bohatým zkušenostem a schopnostem. „Takovéto inovativní a ambiciózní projekty poskytují skvělou příležitost uplatnit naše zkušenosti s vedením a spoluprací na mezinárodním výzkumu v řadě projektů, z nichž každý má jiné technologické zaměření, ale se společným cílem zvýšit provozní efektivitu směrem k efektivnější a udržitelnější budoucnost pro letectví,“ uzavírá Jan Ludvík.

Brněnský tým Honeywell se neustále rozšiřuje a hledá inženýry, programátory, vědce… Láká taková práce i vás? Podívejte se na náš web.

Další článek: V Aši mají o čtvrt hodiny méně než na Sněžce. Naprogramujte si kalkulačku místních časů

Témata článku: , , ,