Toyota Motor Corporation oznámila svůj záměr postavit na 70 hektarech poblíž hory Fudži chytré město Woven City. Jeho primárním úkolem bude sloužit jako laboratoř pro testování autonomních automobilů, domácích robotů a dalších technologií.
Město bude postaveno od základů „na zelené louce“. Prezident Toyoty Aiko Toyoda k tomu řekl: „Vybudování kompletního města od základů i v malém měřítku, jako je toto, je jedinečnou příležitostí při vývoji budoucích technologií, včetně digitálního operačního systému pro infrastrukturu města.“
Chytré město podle Toyoty
Součástí projektu budou lidé, budovy a vozidla, přičemž jednotlivé elementy budou navzájem propojené a mají mezi sebou komunikovat prostřednictvím dat a senzorů. Toyota chce také otestovat technologii umělé inteligence a maximalizovat její potenciál.
Japonci si přitom možnosti, které bude testovací město poskytovat, nechtějí nechat jen pro sebe a zvou ke spolupráci i další firmy a instituce. „Zveme všechny, kteří chtějí přispět ke zlepšení způsobu, jakým budeme žít v budoucnosti, aby využili výhody tohoto jedinečného ekosystému a připojili se k nám v úsilí o vytvoření lepšího způsobu života a mobility pro všechny,“ řekl Aiko Toyoda.
Woven City navrhuje renomovaný dánský architekt Bjarke Ingels. Pokud je vám toto jméno neznámé, pak vězte, že Ingelsovo studio má ve svém portfoliu například mrakodrap Two World Trade Center v New Yorku, areál výstaviště Lego House v Dánsku či budovy, ve kterých sídlí vedení Googlu v Mountain View a v Londýně.
Ingels k projektu tak trochu metaforicky uvedl: „Díky šíři technologií a průmyslovým odvětvím, s nimiž můžeme spolupracovat v rámci ekosystému Toyoty, jsme přesvědčeni, že máme jedinečnou příležitost prozkoumat nové formy urbanity, které by mohly vydláždit nové cesty pro další města.“
Co nabídne Woven City?
Woven City rozhodně nebude žádným „městem duchů“ – bydlet tu mají výzkumní pracovníci, kteří budou testovat a vyvíjet technologie v oblastech autonomie, robotiky, osobní mobility, inteligentních domů a umělé inteligence. V úvodní fázi projektu se počítá se dvěma tisíci obyvateli.
Ve městě budou komunikace rozdělené do tří kategorií: pouze pro rychlejší vozidla, kombinované pro pomalejší vozidla, chodce a vozidla osobní mobility a pouze pro chodce. Tyto tři typy budou navzájem propojené a vytvoří vzorec organické mřížky.
Město by mělo být plně udržitelné, přičemž budovy postavené převážně ze dřeva minimalizují uhlíkovou stopu. Jejich střechy budou pokryty fotovoltaickými panely, jejichž úlohou bude výroba energie ze slunečních paprsků. Další elektrickou energii mají generovat vodíkové palivové články.