Věda

Sledujeme nové vědecké poznatky a objevy, a to napříč vědními obory. Nejvíce nás zajímají ty technické, ale všímáme si zajímavých novinek i z jiných zákoutí vědy.

Boeing vytáhl z NASA další peníze. Za letenku k ISS mu zaplatí více než Rusům | Zdroj:  NASA

Boeing vytáhl z NASA další peníze. Za letenku k ISS mu zaplatí více než Rusům

** Podle nového auditu dostal Boeing více peněz, než měl. ** Za jednu sedačku zaplatí NASA 90 milionů dolarů, což je téměř dvojnásobek ve srovnání se SpaceX. ** První komerční lety s posádkou proběhnou nejspíše až v létě příštího roku.

17.  11.  2019 | Petr Kubala | 17

Obří rakety Starship budou pravděpodobně startovat z příbřežních kosmodromů

** SpaceX staví obří raketu a kosmickou loď Starship (původně BFR) ** Jejím úkolem bude doprava lidí na velké vzdálenosti, lety na oběžnou dráhu, Měsíc i Mars ** Starship budou pohánět motory Raptor využívající metan

20.  9.  2018 | Petr Kubala,  | 77

Baterie bude možné díky světlu nabíjet neuvěřitelně rychle, slibují američtí vědci

** Vědci přišli na způsob, jak zrychlit nabíjení baterií ** Nabíjení lze zrychlit o dva řády bez poškozování baterie ** Poprvé do hry vstupuje světlo

3.  11.  2019 | Karel Javůrek | 80

3.  11.  2019 | Jakub Čížek | 28

Nový typ mikromotorů ukazuje, jak nanoboti budou snadnou pracovat s jednotlivými buňkami

** Vědci představili nový typ mikromotorů ** Dokáží efektivně pohybovat s jednotlivými buňkami ** Nanoboti se blíží

28.  10.  2019 | Karel Javůrek | 3

Problém na Marsu. Krtek sondy InSight je venku | Zdroj:  NASA

Problém na Marsu. Krtek sondy InSight je venku

** Na Marsu se něco pokazilo. Krtek přístroje HP3 sondy InSight je na posledních snímcích venku. ** Zatím není jasné, co se stalo.

27.  10.  2019 | Petr Kubala | 13

24.  10.  2019 | Karel Javůrek | 15

Mantis: prototyp levné robotické konstrukce, která simuluje zpětnou vazbu pro obě ruce i prsty

** Vědci vytvořili nový levný robotický systém pro zpětnou odezvu ** Dokáže simulovat odpor pro obě ruce i prsty ** Předností je nejen nízká cena, ale i hmotnost a jednoduchost složení

20.  10.  2019 | Karel Javůrek

20.  10.  2019 | Jakub Čížek | 19

Česká jména ve vesmíru. Karel Gott zatím mezi hvězdami není | Zdroj:  NASA

Česká jména ve vesmíru. Karel Gott zatím mezi hvězdami není

** Ve vesmíru nalezneme mnoho objektů nebo útvarů pojmenovaných po Češích. ** Jde o vědce, sportovce či umělce. ** Nejsnadnější je pojmenování planetky.

16.  10.  2019 | Petr Kubala | 3

Nový typ průmyslového robota je inspirovaný člověkem. Je rychlý a přitom velmi precizní

** Vědci vytvořili nový typ robota ** Dokáže uchopit velmi malé a jemné předměty a zároveň je rychlý ** Tým již vytvořil startup, se kterým chce zajmout nejdříve optický segment s výrobou čoček

13.  10.  2019 | Karel Javůrek | 4

Levný a rychlý tisk tenké elektroniky umožňuje extravagantní tetování ale i flexibilní senzory na kůži

6.  10.  2019 | Karel Javůrek | 2

Záhadná planeta Devět může být ve skutečnosti pěticentimetrová černá díra, tvrdí nová hypotéza | Zdroj:   Deutsch: Ute Kraus, Physikdidaktik Ute Kraus, Universität Hildesheim, Tempolimit Lichtgeschwindigkeit, (Milchstraßenpanorama im Hintergrund: Axel Mellinger) English: Ute Kraus, Physics education group Kraus, Universität Hildesheim, Space Time Travel, (background image of the milky way: Axel Mellinger) , CC BY-SA 2.0 de

** Vědci přišli s hypotézou, že planeta Devět, která ovlivňuje dráhy transneptunických těles, může být ve skutečnosti černá díra ** Jednalo by se o typ černé díry, která je pozůstatkem po velkém třesku ** Černá díra by měla průměr asi 5 cm

2.  10.  2019 | Petr Kubala | 46

Elon Musk splnil další slib. Tesla má nový typ baterie, která zaručeně vydrží 1,6 milionu najetých kilometrů

29.  9.  2019 | Karel Javůrek | 92

Na oběžné dráze za půl roku. Musk představil novinky o Starship, NASA ironicky tleskala | Zdroj:  Twitter Elona Muska

** Elon Musk při příležitosti výročí letu rakety Falcon 1 představil další podrobnosti o kosmické lodi Starship a chystaných prototypech. ** NASA firmu kritizuje, že stejné nadšení nevěnuje objednanému pilotovanému programu.

29.  9.  2019 | Petr Kubala | 48

Mesh: efektivní „defragmentace“ paměti může snížit nároky aplikací až o desítky procent

** Vědci vytvořili nový systém optimalizace operační paměti ** Mesh umožňuje „defragmentovat“ paměť a uvolnit místo ** Stejným aplikacím tak stačí i o desítky procent méně operační paměti

22.  9.  2019 | Karel Javůrek | 35

Nositelnosti budou v budoucnu díky grafenu zcela průhledné

** Vědci představili nový typ průhledných nositelností ** Díky použití grafenu jsou lehké, tenké a mohou mít různé senzory ** Bude to budoucnost nositelností?

15.  9.  2019 | Karel Javůrek | 13

Jak to vypadá na povrchu údajně obyvatelné exoplanety K2-18b?  | Zdroj:  ESA/Hubble, M. Kornmesser

Jak to vypadá na povrchu údajně obyvatelné exoplanety K2-18b?

** Exoplaneta K2-18b je popisována jako obyvatelná. Na jejím povrchu ale budou panovat extrémní podmínky ** Planeta má mnohem blíže k Neptunu než k Zemi.

14.  9.  2019 | Petr Kubala | 6

Záhada komety 322P/SOHO: Rozpálený kus vesmírného kamene možná není kometa | Zdroj:  SOHO, NASA, ESA

Záhada komety 322P/SOHO: Rozpálený kus vesmírného kamene možná není kometa

** Okolo Slunce se s periodou 4 let pohybuje zvláštní objekt ** Může se jednat o mrtvou kometu, nebo asteroid ** Ke Slunci se přibližuje na vzdálenost 8 milionů kilometrů a poté mizí až k Jupiteru

12.  9.  2019 | Petr Kubala | 5

Crimer: přichází snižování kriminality díky strojovému učení a predikci

8.  9.  2019 | Karel Javůrek | 14

Kde přistát na Marsu? SpaceX a NASA už vybírají místa pro přistání lodě Starship | Zdroj:  NASA

** SpaceX ve spolupráci s NASA vybírá na Marsu místa přistání pro loď Starship. ** Na povrchu rudé planety bylo vybráno devět lokalit.

7.  9.  2019 | Petr Kubala | 8