Věda

Sledujeme nové vědecké poznatky a objevy, a to napříč vědními obory. Nejvíce nás zajímají ty technické, ale všímáme si zajímavých novinek i z jiných zákoutí vědy.

Elon Musk představil komponenty budoucího tepelného štítu Starshipu

** SpaceX staví obří raketu a kosmickou loď Starship (původně BFR) ** Jejím úkolem bude doprava lidí na velké vzdálenosti, lety na oběžnou dráhu, Měsíc i Mars ** Starship budou pohánět motory Raptor využívající metan

20.  9.  2018 | Petr Kubala | 55

Viry v těle se snáze reaktivují v mikrogravitaci. Mohl by to být problém pro delší vesmírné mise

** NASA zveřejnila novou studii z oblasti virů a jejich chování v prostředí mikrogravitace ** „Vesmírné“ prostředí jim slouží, což se nedá říci o hostiteli ** Reaktivace latentních virů by mohla způsobit problémy při delších vesmírných misích

17.  3.  2019 | Karel Javůrek | 5

Raketa SLS má namále: Stála už 14 miliard dolarů, ale NASA ji možná ani nepotřebuje

** Raketa SLS měla vynášet sondy ke vzdáleným planetám, moduly pro stanici na oběžné dráze Měsíce a lodě s posádkou k této stanici ** První dva úkoly už byly zrušeny a ten poslední bude brzy možná také

14.  3.  2019 | Petr Kubala | 31

Unikátní druh akustického metamateriálu dokáže zamezit přenosu zvuku. Vyřeší problém s bzučícími drony

** Vědci vytvořili nový typ akustického metamateriálu ** Dokáže zabránit přenosu zvuku a přes to nebrání proudění vzduchu ** Budoucnost by mohl najít třeba u dronů

10.  3.  2019 | Karel Javůrek | 8

Nový typ senzoru funguje bez napájení a přežije i vysokou teplotu. Může zachránit životy

** Vědci vytvořili nový typ odolného senzoru ** Senzor odolá vysoké teplotě a zároveň nepotřebuje externí napájení ** Senzor je určen pro náročná prostředí a třeba i hasiče

3.  3.  2019 | Karel Javůrek | 8

Mechanické počítače se vrátí v miniaturizované podobě. Budou vytištěné 3D tiskárnou a integrují se do materiálů

** Vědci vytváří nový typ mechanických počítačů, které jsou součástí materiálů ** Vychází z principů původních počítačů ve spojení s moderní technologií 3D tisku ** Nové materiály budou chytré a zároveň odolné

24.  2.  2019 | Karel Javůrek | 7

Vědci vytvořili jazykovou neuronovou síť, která se přibližuje člověku. Je tak dobrá, že se ji bojí zveřejnit

** Naučilo se to číst ** Naučilo se to rozebírat text ** A nakonec se to i naučilo psát fiktivní články na libovolné téma

17.  2.  2019 | Jakub Čížek | 39

Sonda InSight vysadila na povrch Marsu i druhý vědecký přístroj

** Kosmická sonda InSight přistála na povrchu Marsu. ** Zaměří se na výzkum marsovského nitra. ** InSight je první statická sonda na Marsu po 10 letech.

13.  2.  2019 | Petr Kubala | 28

Procesor o velikosti celého waferu aneb 40 grafických čipů v jednom balení

** Vědci zkoumali možnosti vytvoření jednoho obřího procesoru ** Jeho struktura by byla rozprostřená po celém waferu ** Řešení je řádově efektivnější po stránce výkonu, spotřeby, velikosti i ceny

10.  2.  2019 | Karel Javůrek | 15

Pomocí laseru lze přímo k uchu přenášet zvuk. Nikdo jiný v okolí ho neuslyší

** Vědci vytvořili laserový systém, který dokáže přenášet zvuk k uchu ** Zvuk neslyší nikdo jiný v okolí ** Systém zvládne i velký šum okolí a nevyžaduje žádné zařízení u příjemce

3.  2.  2019 | Karel Javůrek | 5

Astronaut z povídky Arthura C. Clarka padá na Měsíc. Zachrání ho od jisté smrti fyzika?

** Astronaut Cliff Leyland uvízl na oběžné dráze Měsíce, která ho za pět hodin přivede zpět na povrch. ** Astronaut se pokusí o záchranu tím, že vyskočí z lodě a pozmění svou dráhu. ** Bude to fungovat?

25.  1.  2019 | Petr Kubala | 22