Věda

Sledujeme nové vědecké poznatky a objevy, a to napříč vědními obory. Nejvíce nás zajímají ty technické, ale všímáme si zajímavých novinek i z jiných zákoutí vědy.

Neuronový systém rozpoznávající emoce odhalil, že podobně funguje i lidský mozek | Zdroj:  Glenn Asakawa/CU Boulder)

** Vědci vytvořili nový druh neuronového systému pro rozpoznávání emocí ** Při srovnávacím testu zjistili, že funguje podobně jako lidský mozek ** Rozpoznávání emocí je tak komplexnější, než se myslelo

28.  7.  2019 | Karel Javůrek | 1

Žít na Měsíci bude náročné, ale posune to naše vesmírné technologie | Zdroj: Haym Benaroya, Rutgers University New Brunswick

Žít na Měsíci bude náročné, ale posune to naše vesmírné technologie

** Expert na osídlení Měsíce prozradil klíčové věci s tím spojené ** Na Měsíci bychom mohli mít základnu do 15 let ** Přinese to spoustu novinek v oblasti technologií i ekonomiky Země

14.  7.  2019 | Karel Javůrek | 15

Letadla budou díky nové technologii automaticky přistávat i na menších letištích

7.  7.  2019 | Karel Javůrek | 14

M2: systém, pomocí kterého lze mezi mobilními zařízeními Android i iOS sdílet veškerý hardware, systém a aplikace

** Vědci představili nový multiplatformní systém M2 pro mobilní zařízení ** Umožňuje sdílet aplikace i samotné hardwarové prostředky napříč zařízeními ** Vytváří virtuální vrstvu, která má široké možnosti použití

30.  6.  2019 | Karel Javůrek | 10

Robot se naučil chytat míč zcela sám. Odkoukal to od člověka

** Vědci vyvinuli robotický systém, který se učí od člověka ** K naučení mu stačily biosignály ze svalů ** Výzkum má zlepšit možnosti propojení člověka a stroje

23.  6.  2019 | Karel Javůrek | 2

Bezpečnější přenos dat pro nositelnosti bude probíhat přímo skrze lidské tělo. Nebudou potřeba bezdrátové technologie

** Vědci vyvíjí efektivní technologii pro přenos dat skrze lidské tělo ** Jedná se o bezpečnější řešení než při použití bezdrátových technologií ** Lidské tělo bude sloužit jako síť

16.  6.  2019 | Karel Javůrek | 5

Těžit kovy ve vesmíru? Recyklujme nefunkční družice, navrhuje vědec  | Zdroj:  NASA

Těžit kovy ve vesmíru? Recyklujme nefunkční družice, navrhuje vědec

** Vědec navrhuje recyklovat družice. ** Vesmírné remorkéry by je dotáhly na dráhu okolo Měsíce, kde by byly rozebrány. ** Alespoň částečně by to vyřešilo problém s kosmickým smetím.

15.  6.  2019 | Petr Kubala | 7

Jaderné reaktory budou bezpečnější. Systém na bázi strojového učení včas rozpozná miniaturní trhliny v konstrukci | Zdroj:  Emmelie Callewaert, CC BY-SA 4.0

9.  6.  2019 | Karel Javůrek | 14

Speciální radar dokáže přes zeď detekovat osoby, jejich tep, dýchání i emoce

** Nový typ radaru vidí skrze zdi jednotlivé osoby ** Díky algoritmům lze detekovat pohyb, tep ale i emoce jednotlivých osob ** Systém funguje podobně jednoduše jako Wi-Fi

2.  6.  2019 | Karel Javůrek | 9

Lék na oteplování planety: Dokázali bychom posunout Zemi dál od Slunce? | Zdroj:  NASA

Lék na oteplování planety: Dokázali bychom posunout Zemi dál od Slunce?

** Aktuální změny klimatu jsou marginální ve srovnání s tím, co čeká Zemi za pár miliard let. ** Slunce se začne v budoucnu rozpínat a zvyšovat svou zářivost. ** Dokázali bychom Zemi posunout dál od Slunce a zachránit ji?

2.  6.  2019 | Petr Kubala | 61

Speciální akustické čočky z metamateriálu dokáží přesně zaměřit zvuk nebo i mikrofon | Zdroj: University of Sussex

** Vědci vytvořili z metamateriálu speciální zvukovou čočku ** Zvuk lze díky tomu zaměřit na přesné místo ** Stejný princip lze použít i pro snímání zvuku - mikrofon

19.  5.  2019 | Karel Javůrek | 4

Tomáš Mikolov: Zkoumám umělou inteligenci ve Facebooku. Myslím, že se jí nemusíme bát | Zdroj:  Nadační fond Neuron, CC0

** Tomáš Mikolov je český vědec v oblasti umělé inteligence ** Pracoval v Microsoftu, na překladači Google a nyní je ve Facebooku ** Na rozdíl od Elona Muska nemá z umělé inteligence obavy

17.  5.  2019 | Karel Javůrek | 13

Nový typ průhledné baterie otevírá dveře k mobilům jako z futuristických filmů | Zdroj: Mobilestore.pk

Nový typ průhledné baterie otevírá dveře k mobilům jako z futuristických filmů

** Vědci vytvořili nový typ průhledné baterie ** Konstrukce je zároveň ohebná a může mít dotykovou vrstvu ** Podařilo se vyřešit i průhlednou část pro generování energie

12.  5.  2019 | Karel Javůrek | 31

Jeff Bezos představil lander Blue Moon pro dobytí Měsíce. Testy motoru začnou v létě | Zdroj:  Blue Origin

** Jeff Bezos představil měsíční lander Blue Moon. ** Hotový má být v roce 2024. ** Přistání na Měsíci zajistí nový motor BE-7.

9.  5.  2019 | Petr Kubala | 3

Rakušan zaplatil za oblet Měsíce. Když se nic nedělo, chtěl peníze zpět. Věc skončila u soudu

** Harald McPike si u firmy Space Adventures objednal oblet Měsíce. ** Firma dříve dostala turisty na ISS. ** Oblet Měsíce dodnes nenastal. ** Podnikatel chtěl smlouvu zrušit. ** Záležitost se dostala před americký soud.

5.  5.  2019 | Petr Kubala | 2