Věda

Sledujeme nové vědecké poznatky a objevy, a to napříč vědními obory. Nejvíce nás zajímají ty technické, ale všímáme si zajímavých novinek i z jiných zákoutí vědy.

Levný a rychlý tisk tenké elektroniky umožňuje extravagantní tetování ale i flexibilní senzory na kůži

6.  10.  2019 | Karel Javůrek | 2

Záhadná planeta Devět může být ve skutečnosti pěticentimetrová černá díra, tvrdí nová hypotéza | Zdroj:   Deutsch: Ute Kraus, Physikdidaktik Ute Kraus, Universität Hildesheim, Tempolimit Lichtgeschwindigkeit, (Milchstraßenpanorama im Hintergrund: Axel Mellinger) English: Ute Kraus, Physics education group Kraus, Universität Hildesheim, Space Time Travel, (background image of the milky way: Axel Mellinger) , CC BY-SA 2.0 de

** Vědci přišli s hypotézou, že planeta Devět, která ovlivňuje dráhy transneptunických těles, může být ve skutečnosti černá díra ** Jednalo by se o typ černé díry, která je pozůstatkem po velkém třesku ** Černá díra by měla průměr asi 5 cm

2.  10.  2019 | Petr Kubala | 46

Elon Musk splnil další slib. Tesla má nový typ baterie, která zaručeně vydrží 1,6 milionu najetých kilometrů

29.  9.  2019 | Karel Javůrek | 92

Na oběžné dráze za půl roku. Musk představil novinky o Starship, NASA ironicky tleskala | Zdroj:  Twitter Elona Muska

** Elon Musk při příležitosti výročí letu rakety Falcon 1 představil další podrobnosti o kosmické lodi Starship a chystaných prototypech. ** NASA firmu kritizuje, že stejné nadšení nevěnuje objednanému pilotovanému programu.

29.  9.  2019 | Petr Kubala | 49

Mesh: efektivní „defragmentace“ paměti může snížit nároky aplikací až o desítky procent

** Vědci vytvořili nový systém optimalizace operační paměti ** Mesh umožňuje „defragmentovat“ paměť a uvolnit místo ** Stejným aplikacím tak stačí i o desítky procent méně operační paměti

22.  9.  2019 | Karel Javůrek | 35

Nositelnosti budou v budoucnu díky grafenu zcela průhledné

** Vědci představili nový typ průhledných nositelností ** Díky použití grafenu jsou lehké, tenké a mohou mít různé senzory ** Bude to budoucnost nositelností?

15.  9.  2019 | Karel Javůrek | 13

Jak to vypadá na povrchu údajně obyvatelné exoplanety K2-18b?  | Zdroj:  ESA/Hubble, M. Kornmesser

Jak to vypadá na povrchu údajně obyvatelné exoplanety K2-18b?

** Exoplaneta K2-18b je popisována jako obyvatelná. Na jejím povrchu ale budou panovat extrémní podmínky ** Planeta má mnohem blíže k Neptunu než k Zemi.

14.  9.  2019 | Petr Kubala | 6

Záhada komety 322P/SOHO: Rozpálený kus vesmírného kamene možná není kometa | Zdroj:  SOHO, NASA, ESA

Záhada komety 322P/SOHO: Rozpálený kus vesmírného kamene možná není kometa

** Okolo Slunce se s periodou 4 let pohybuje zvláštní objekt ** Může se jednat o mrtvou kometu, nebo asteroid ** Ke Slunci se přibližuje na vzdálenost 8 milionů kilometrů a poté mizí až k Jupiteru

12.  9.  2019 | Petr Kubala | 5

Crimer: přichází snižování kriminality díky strojovému učení a predikci

8.  9.  2019 | Karel Javůrek | 14

Kde přistát na Marsu? SpaceX a NASA už vybírají místa pro přistání lodě Starship | Zdroj:  NASA

** SpaceX ve spolupráci s NASA vybírá na Marsu místa přistání pro loď Starship. ** Na povrchu rudé planety bylo vybráno devět lokalit.

7.  9.  2019 | Petr Kubala | 8

První programovatelný procesor z uhlíkových nanotrubic je na světě. Přináší technologie s trojrozměrnou konstrukcí

1.  9.  2019 | Karel Javůrek | 19

Budoucí baterie se nebudou časem poškozovat a udrží si stále stejnou kapacitu

** Vědci pracují na novém typu baterií, které se časem nepoškozují ** Redoxní flow baterie už jsou ověřené ve velkém průmyslu ** Hlavní výzvou je miniaturizace a optimalizace rychlosti nabíjení i vybíjení

25.  8.  2019 | Karel Javůrek | 45

Nový typ senzoru měří vlastnosti potu. Může najít uplatnění u sportovních náramků

** Vědci vytvořili nový typ senzoru pro lidské tělo, který analyzuje pot ** Z potu lze zjistit řadu důležitých informací o těle ** Pro nasazení je nutná další miniaturizace i zvýšení přesnosti pot

18.  8.  2019 | Karel Javůrek | 1

Nový typ superrychlé neuronové sítě vychází z principů lidského mozku a možná spustí novou revoluci

** Vědci vyvinuli nový typ neuronové sítě ** Inspirací byl lidský mozek, který zpracovává data jinak, než je u strojového učení běžné ** Díky tomu se podařilo zvýšit rychlost ale i zlepšit samoučení celé sítě

11.  8.  2019 | Karel Javůrek | 7

Je ta fotka černobílá, nebo barevná? Náš mozek realitu pouze odhaduje a vymýšlí si

** Klasický počítač bezchybně zpracuje bit po bitu dat ** Mozek si realitu naopak spíše představuje a chybuje ** Teď se tím baví internet u další optické iluze

27.  12.  2019 | Jakub Čížek | 33

Supertenké zařízení na kůži vypadá jako nálepka. Ukazuje budoucnost nositelností

** Vědci vytvořili prototyp supertenkého zařízení na kůži ** Podobá se obyčejné samolepce, obsahuje ale různé druhy elektroniky ** Budoucí nositelnosti nebudou na kůži ani vidět

4.  8.  2019 | Karel Javůrek | 3

Neuronový systém rozpoznávající emoce odhalil, že podobně funguje i lidský mozek | Zdroj:  Glenn Asakawa/CU Boulder)

** Vědci vytvořili nový druh neuronového systému pro rozpoznávání emocí ** Při srovnávacím testu zjistili, že funguje podobně jako lidský mozek ** Rozpoznávání emocí je tak komplexnější, než se myslelo

28.  7.  2019 | Karel Javůrek | 1

Žít na Měsíci bude náročné, ale posune to naše vesmírné technologie | Zdroj: Haym Benaroya, Rutgers University New Brunswick

Žít na Měsíci bude náročné, ale posune to naše vesmírné technologie

** Expert na osídlení Měsíce prozradil klíčové věci s tím spojené ** Na Měsíci bychom mohli mít základnu do 15 let ** Přinese to spoustu novinek v oblasti technologií i ekonomiky Země

14.  7.  2019 | Karel Javůrek | 15

Letadla budou díky nové technologii automaticky přistávat i na menších letištích

7.  7.  2019 | Karel Javůrek | 14

M2: systém, pomocí kterého lze mezi mobilními zařízeními Android i iOS sdílet veškerý hardware, systém a aplikace

** Vědci představili nový multiplatformní systém M2 pro mobilní zařízení ** Umožňuje sdílet aplikace i samotné hardwarové prostředky napříč zařízeními ** Vytváří virtuální vrstvu, která má široké možnosti použití

30.  6.  2019 | Karel Javůrek | 10

Robot se naučil chytat míč zcela sám. Odkoukal to od člověka

** Vědci vyvinuli robotický systém, který se učí od člověka ** K naučení mu stačily biosignály ze svalů ** Výzkum má zlepšit možnosti propojení člověka a stroje

23.  6.  2019 | Karel Javůrek | 2

Bezpečnější přenos dat pro nositelnosti bude probíhat přímo skrze lidské tělo. Nebudou potřeba bezdrátové technologie

** Vědci vyvíjí efektivní technologii pro přenos dat skrze lidské tělo ** Jedná se o bezpečnější řešení než při použití bezdrátových technologií ** Lidské tělo bude sloužit jako síť

16.  6.  2019 | Karel Javůrek | 5

Těžit kovy ve vesmíru? Recyklujme nefunkční družice, navrhuje vědec  | Zdroj:  NASA

Těžit kovy ve vesmíru? Recyklujme nefunkční družice, navrhuje vědec

** Vědec navrhuje recyklovat družice. ** Vesmírné remorkéry by je dotáhly na dráhu okolo Měsíce, kde by byly rozebrány. ** Alespoň částečně by to vyřešilo problém s kosmickým smetím.

15.  6.  2019 | Petr Kubala | 7