Věda

Sledujeme nové vědecké poznatky a objevy, a to napříč vědními obory. Nejvíce nás zajímají ty technické, ale všímáme si zajímavých novinek i z jiných zákoutí vědy.

Speciální akustické čočky z metamateriálu dokáží přesně zaměřit zvuk nebo i mikrofon | Zdroj: University of Sussex

** Vědci vytvořili z metamateriálu speciální zvukovou čočku ** Zvuk lze díky tomu zaměřit na přesné místo ** Stejný princip lze použít i pro snímání zvuku - mikrofon

19.  5.  2019 | Karel Javůrek | 4

Tomáš Mikolov: Zkoumám umělou inteligenci ve Facebooku. Myslím, že se jí nemusíme bát | Zdroj:  Nadační fond Neuron, CC0

** Tomáš Mikolov je český vědec v oblasti umělé inteligence ** Pracoval v Microsoftu, na překladači Google a nyní je ve Facebooku ** Na rozdíl od Elona Muska nemá z umělé inteligence obavy

17.  5.  2019 | Karel Javůrek | 13

Nový typ průhledné baterie otevírá dveře k mobilům jako z futuristických filmů | Zdroj: Mobilestore.pk

Nový typ průhledné baterie otevírá dveře k mobilům jako z futuristických filmů

** Vědci vytvořili nový typ průhledné baterie ** Konstrukce je zároveň ohebná a může mít dotykovou vrstvu ** Podařilo se vyřešit i průhlednou část pro generování energie

12.  5.  2019 | Karel Javůrek | 31

Jeff Bezos představil lander Blue Moon pro dobytí Měsíce. Testy motoru začnou v létě | Zdroj:  Blue Origin

** Jeff Bezos představil měsíční lander Blue Moon. ** Hotový má být v roce 2024. ** Přistání na Měsíci zajistí nový motor BE-7.

9.  5.  2019 | Petr Kubala | 3

Rakušan zaplatil za oblet Měsíce. Když se nic nedělo, chtěl peníze zpět. Věc skončila u soudu

** Harald McPike si u firmy Space Adventures objednal oblet Měsíce. ** Firma dříve dostala turisty na ISS. ** Oblet Měsíce dodnes nenastal. ** Podnikatel chtěl smlouvu zrušit. ** Záležitost se dostala před americký soud.

5.  5.  2019 | Petr Kubala | 2

Chytrý systém rozpoznávání úloh dokáže efektivně zpracovat data v moderních superpočítačích | Zdroj: Virginia Tech

5.  5.  2019 | Karel Javůrek | 1

Armáda antimikrobiálních mikrorobotů vyčistí třeba i zubní plak | Zdroj: Geelsu Hwang and Edward Steager

Armáda antimikrobiálních mikrorobotů vyčistí třeba i zubní plak

** Vědci vytvořili speciální typ mikrorobotů ** Větší počet těchto mikrorobotů dokáže efektivně čistit třeba i zubní plak ** Mikroroboti se dostanou tam, kam se jiné technologie nedostanou a navíc je lze přesně naprogramovat

28.  4.  2019 | Karel Javůrek | 2

Na Mars po americku: za 5 bilionů, nejdříve v roce 2037 a s prokrastinací u Měsíce | Zdroj:  NASA

** NASA se podle nové zprávy nedokáže dostat na Mars dříve než v roce 2037 ** Na rudou planetu se má letět ze stanice Gateway ** Ta bude postavena na oběžné dráze Měsíce

24.  4.  2019 | Petr Kubala | 28

Kutil sestrojil unikátní počítač, který pracuje pouze na bázi vody

** Kutil vytvořil unikátní vodní počítač ** Jedná se o skvělou ukázku využití analogových technologií pro sestrojení digitálního počítače ** Součástí systému je i vodní „tranzistor“

21.  4.  2019 | Karel Javůrek | 10

Skyrmiony jako nový základ pro magnetická úložiště budoucnosti

** Vědcům se podařil další pokrok v oblasti skyrmionů ** Nový systém magnetického ukládání dat  má pokročilé vlastnosti ** Skyrmiony mohou hrát důležitou roli v budoucích pevných discích

14.  4.  2019 | Karel Javůrek | 23

Vědci zveřejnili první snímek černé díry z galaxie M87

10.  4.  2019 | Stanislav Mihulka,  | 36

Miniaturní vysílač Bluetooth má spotřebu jen 0,6 mW a je menší než mince  | Zdroj: University of Michigan

Miniaturní vysílač Bluetooth má spotřebu jen 0,6 mW a je menší než mince

** Vědci vyrobili miniaturní Bluetooth vysílač s extrémně nízkou spotřebou ** Podařilo se vyřešit i velikost antény ** Použití je ideální pro internet věcí

7.  4.  2019 | Karel Javůrek | 16

Boston Dynamics ukázal nového robotického skladníka. Nepřipomíná člověka, ale obratné zvíře

** Boston Dynamics představil nového  průmyslového robota ** Handle Robot zvládne efektivně pracovat ve skladu a přemisťovat různé balíky ** Nepodobná se člověku a má podivnou konstrukci

31.  3.  2019 | Karel Javůrek | 16

Datum Velikonoc: Jak se spočítá a proč se občas rozchází s vesmírnou realitou?

** Termín Velikonoc nastává první neděli po prvním jarním úplňku ** Termín církevních Velikonoc a těch astronomických se občas liší ** Vzorec pro výpočet data Velikonoc

27.  3.  2019 | Petr Kubala | 4

Programovatelný biologický systém DNA se dokáže sám skládat do logických struktur

** Vědci vytvořili programovatelný samoskládací DNA systém ** Z několika vstupních informací dokáže tvořit logické struktury ** Vědci s tímto systémem provozovali 21 různých algoritmů

24.  3.  2019 | Karel Javůrek | 6

Viry v těle se snáze reaktivují v mikrogravitaci. Mohl by to být problém pro delší vesmírné mise

** NASA zveřejnila novou studii z oblasti virů a jejich chování v prostředí mikrogravitace ** „Vesmírné“ prostředí jim slouží, což se nedá říci o hostiteli ** Reaktivace latentních virů by mohla způsobit problémy při delších vesmírných misích

17.  3.  2019 | Karel Javůrek | 5

Raketa SLS má namále: Stála už 14 miliard dolarů, ale NASA ji možná ani nepotřebuje

** Raketa SLS měla vynášet sondy ke vzdáleným planetám, moduly pro stanici na oběžné dráze Měsíce a lodě s posádkou k této stanici ** První dva úkoly už byly zrušeny a ten poslední bude brzy možná také

14.  3.  2019 | Petr Kubala | 31

Unikátní druh akustického metamateriálu dokáže zamezit přenosu zvuku. Vyřeší problém s bzučícími drony

** Vědci vytvořili nový typ akustického metamateriálu ** Dokáže zabránit přenosu zvuku a přes to nebrání proudění vzduchu ** Budoucnost by mohl najít třeba u dronů

10.  3.  2019 | Karel Javůrek | 8

Nový typ senzoru funguje bez napájení a přežije i vysokou teplotu. Může zachránit životy

** Vědci vytvořili nový typ odolného senzoru ** Senzor odolá vysoké teplotě a zároveň nepotřebuje externí napájení ** Senzor je určen pro náročná prostředí a třeba i hasiče

3.  3.  2019 | Karel Javůrek | 8

Mechanické počítače se vrátí v miniaturizované podobě. Budou vytištěné 3D tiskárnou a integrují se do materiálů

** Vědci vytváří nový typ mechanických počítačů, které jsou součástí materiálů ** Vychází z principů původních počítačů ve spojení s moderní technologií 3D tisku ** Nové materiály budou chytré a zároveň odolné

24.  2.  2019 | Karel Javůrek | 7

Vědci vytvořili jazykovou neuronovou síť, která se přibližuje člověku. Je tak dobrá, že se ji bojí zveřejnit

** Naučilo se to číst ** Naučilo se to rozebírat text ** A nakonec se to i naučilo psát fiktivní články na libovolné téma

17.  2.  2019 | Jakub Čížek | 42

Sonda InSight vysadila na povrch Marsu i druhý vědecký přístroj

** Kosmická sonda InSight přistála na povrchu Marsu. ** Zaměří se na výzkum marsovského nitra. ** InSight je první statická sonda na Marsu po 10 letech.

13.  2.  2019 | Petr Kubala | 28