Věda

Sledujeme nové vědecké poznatky a objevy, a to napříč vědními obory. Nejvíce nás zajímají ty technické, ale všímáme si zajímavých novinek i z jiných zákoutí vědy.

Nový typ HD videokamery nepotřebuje žádnou baterii. Funguje podobně jako pasivní NFC

** Vědci vytvořili novou kameru, která nepotřebuje baterii ani běžné napájení ** Kamera dokáže plynule přenášet video v rozlišení HD ** Technologie by mohla vyřešit použití kamery například v budoucích brýlích pro rozšířenou realitu

21.  4.  2018 | Karel Javůrek | 7

Vědci vytvořili novou kameru, která se sama napájí ze světla a je menší než jeden milimetr. Může být kdekoli

** Nový typ kamery nepotřebuje externí napájení ** Snímací čip zároveň fotí a přeměňuje světlo na napájení ** Velikost současného prototypu je méně než jeden milimetr

14.  4.  2018 | Karel Javůrek | 5

Z Plzně do kosmu: Chystá se první studentská družice Pilsen CUBE II

** Už příští rok by mohla do vesmíru odstartovat další česká družice ** Pilsen CUBE II je studentskou družicí ** Na palubě bude šest experimentů

6.  4.  2018 | Petr Kubala | 4

Miniaturní senzor na zub dokáže sledovat a kontrolovat, co jíte a pijete

** Vědci vytvořili nový typ senzoru do úst, který je opravdu miniaturní ** Senzor se umístí přímo na zub ** Dokáže detekovat několik druhů chemických látek v rámci jídla a pití, které člověk přijímá

24.  3.  2018 | Karel Javůrek | 7

Lunavity: vize dronu na tělo, díky kterému budeme skákat jako superhrdinové

** Inženýři představili koncept dronu na tělo, který může v budoucnu změnit naše vnímání gravitace ** Lunavity umožňuje automatické nadnášení celého těla a třeba i obrovské skoky ** K finálnímu produktu je ale ještě daleko

17.  3.  2018 | Karel Javůrek | 5

Nectome chce nahrát vaši mysl do počítače. Podmínkou je, že musíte zemřít | Zdroj: Warner Bros. Pictures

Nectome chce nahrát vaši mysl do počítače. Podmínkou je, že musíte zemřít

** Startup Nectome chce docílit přenesení a uložení mysli do počítače ** Systém funguje na přesném skenování struktury mozku ** Náročný vědecký vývoj by měly zaplatit velké investice

14.  3.  2018 | Karel Javůrek | 51

Lež se na sociální síti šíří mnohonásobně rychleji než pravda, potvrdila vědecká studie | Zdroj:  Mike MacKenzie, CC BY 2.0

** Vědci analyzovali šíření lživých a pravdivých informací na sociální sítí Twitter ** Lež a nesprávné informace se šíří několikanásobně rychleji než pravdivé údaje ** Důvodem tohoto jevu by mohla „nová forma“ informace, která více zaujme

10.  3.  2018 | Karel Javůrek | 26

Tisíce běžných počítačů projektu Einstein@Home objevily tichý pulsar

** Uživatelé Einstein@Home objevili pulsar, který na nás bliká pouze v oblasti gama záření ** Projekt využívá přebytečný výkon počítačů k hledání pulsarů ** Pulsary jsou pozůstatky po výbuchu supernovy

5.  3.  2018 | Petr Kubala

Nový typ Li-Ion baterie pracuje stabilně i při -70 stupňích Celsia. Může pomoci elektromobilům i vesmírnému cestování | Zdroj:  Howard Kang, CC BY-SA 2.0

** Vědci vytvořili nový typ baterie, která je odolná i vůči velmi nízkým teplotám ** Kapacitu si udrží i při teplotách -70 stupňů Celsia ** Odolnost vůči chladu je důležitá například u elektromobilů nebo ve vesmíru

3.  3.  2018 | Karel Javůrek | 7

Kryptoměny nastupují do škol. Univerzity v USA začaly s výukou o bitcoinu a technologii blockchainu | Zdroj: bitconnect.co

** Univerzity v USA už spustily první kurzy zaměřené na kryptoměny ** Vyučuje se technologie bitcoinu i blockchainu ** Zájem studentů je obrovský

20.  2.  2018 | Karel Javůrek | 19

Supertenký elastický displej může být přímo na kůži. Je to budoucnost smartphonů?

** Japonští vědci představili nový typ elastického tenkého displeje ** Displej může být umístěn přímo na kůži a zobrazovat důležité informace ** Zatím má velmi nízké rozlišení, ale ukazuje možnou budoucnost

17.  2.  2018 | Karel Javůrek | 13

SecondHands: robot který pomáhá opravovat jiné roboty

** Vědci vyvíjí speciální druh robota, který bude člověku pomáhat i při opravě jiných strojů a robotů ** Robot bude automaticky rozpoznávat, v čem by mohl pomoci a proaktivně interagovat s člověkem ** První nasazení se očekává kolem roku 2020

10.  2.  2018 | Karel Javůrek | 1

Nový typ ohebné Li-Ion baterie dosáhl rekordní kapacity i stability. Chytré hodinky mohou být tenčí

** Vědci vytvořili novou formu ohebné Li-Ion baterie ** Unikátní konstrukce umožnila vytvořit rekordní hustotu pro vyšší kapacitu ** S použitím se počítá hlavně u nositelností

3.  2.  2018 | Karel Javůrek | 14

Jak se měří teplota na exoplanetách? Číslům v médiích nevěřte

** Pokud se někde objeví údaje o teplotě na povrchu planety, jedná se o tzv. rovnovážnou teplotu ** Rovnovážná teplota je spíše odhadem a nebere v úvahu vliv atmosféry ** Složení atmosféry menších planet neznáme

30.  1.  2018 | Petr Kubala | 2

Nová forma elektroniky se dokáže vypařit, stačí na dálku zadat příkaz | Zdroj: Cornellova univerzita

Nová forma elektroniky se dokáže vypařit, stačí na dálku zadat příkaz

27.  1.  2018 | Karel Javůrek | 9

ModQuad: systém dronů, který se dokáže autonomně spojovat přímo ve vzduchu

** Vědci vytvořili systém ModQuad, který se zaměřuje na efektivní spojování dronů ** Jednotlivé drony se dokážou samostatně spojovat dle potřeby ** Díky různým strukturám zvládnou přenést různé objekty

20.  1.  2018 | Karel Javůrek | 5

Delta v plamenech! Poslední okamžiky rakety na Zemi jsou dramatické

** Slavnou raketu Delta IV před startem olizují plameny ** Plameny způsobuje unikající vodík ** Při letech s posádkou se využívají mechanismy, které vodík u rakety eliminují

19.  1.  2018 | Petr Kubala

Těžit kryptoměny můžete i pomocí lidského tepla, podobně jako v Matrixu

** Nadšenci vytvořili specializovaný oblek, který dokáže převádět teplo lidského těla na elektřinu ** V klidovém režimu pomocí tohoto tepla dokázali těžit kryptoměny ** Budeme tímto způsobem vydělávat i ve spánku?

16.  1.  2018 | Karel Javůrek | 8