Vesmír

Vesmír či kosmos je souhrnné označení veškeré hmoty, energie a časoprostoru, který je obsahuje. Zahrnuje tedy hvězdy, planety, galaxie, mezigalaktický prostor a další. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor, tedy část vesmíru mimo Zemi.

Viz také: SpaceX, Blue Origin, raketa

Zdroj: CC BY-SA 3.0 Wikipedia, heslo Vesmír

Návrat na Měsíc vyjde na 28 miliard dolarů. První posádka stráví na povrchu týden | Zdroj:  NASA

** NASA pokračuje v přípravách na návrat na Měsíc ** První člověk se má po povrchu projít znovu v roce 2024 ** Kosmická loď a rakety jsou už prakticky hotové a poletí poprvé v příštím roce

Dnes | Petr Kubala | 10

Mléčná dráha již zahájila požírání Magellanových oblaků | Zdroj:   ESO/S. Brunier, CC BY 4.0

Mléčná dráha již zahájila požírání Magellanových oblaků

21.  9.  2020 | Stanislav Mihulka | 11

Vesmírný bizár a významný milník: Vědci našli první planetu u bílého trpaslíka | Zdroj:  NASA’s Goddard Space Flight Center

Vesmírný bizár a významný milník: Vědci našli první planetu u bílého trpaslíka

** Astronomové objevili první exoplanetu u bílého trpaslíka ** Planeta je sedmkrát větší než hvězda ** Bílí trpaslíci jsou pozůstatkem po hvězdách podobných Slunci

18.  9.  2020 | Petr Kubala | 6

Trochu tajemná, hodně realistická. Firma Astra létá do vesmíru z Aljašky

** Astra je malá firma z Kalifornie, která chce postavit raketu pro vynášení menších družic ** Za sebou už má několik testů ** V plánu je dosažení oběžné dráhy, což ale nebude hned

17.  9.  2020 | Petr Kubala | 8

Život v atmosféře Venuše? Vědci tam našli fosfan, který na Zemi vzniká jen činností života | Zdroj:  ESO/M. Kornmesser & NASA/JPL/Caltech

** Vědci objevili v atmosféře Venuše plyn, který na Zemi vytváří jen živé organismy, případně je vyroben průmyslově ** Může to být důkaz přítomnosti života ** Na místě je však opatrnost

15.  9.  2020 | Petr Kubala | 4

Čínský vesmírný rentgenový teleskop detekoval nejsilnější magnetické pole vesmíru | Zdroj:  IHEP/CAS

** Čínští odborníci před časem důkladně pozorovali akreční rentgenový pulzar GRO J1008-57 ** Přitom zjistili, že dotyčný pulzar obklopuje magnetické pole o síle asi 1 miliardy Tesla ** Jde o nejsilnější spolehlivě detekované magnetické pole ve známém vesmíru

14.  9.  2020 | Stanislav Mihulka | 2

Astronomové detekovali tak gigantickou černou díru, jaká by podle současných teorií neměla existovat | Zdroj:  NASA

** V hlubokém vesmíru se srazily černé díry, které nemají existovat ** Podle detekovaných gravitačních vln měli hmotnost 85 a 66 Sluncí ** Jejich srážkou a splynutím vznikla ještě větší černá díra o hmotnosti 142 Sluncí

7.  9.  2020 | Stanislav Mihulka | 44

Čína tvrdí, že nechce militarizaci vesmíru. Dělají přesný opak, říká Pentagon | Zdroj:  NASA

Čína tvrdí, že nechce militarizaci vesmíru. Dělají přesný opak, říká Pentagon

** Čína se chce podle amerického Ministerstva obrany zaměřit více na kosmický prostor a antidružicové zbraně ** K testům antidružicových zbraní už v minulosti došlo ** Dojde i ke konfliktu ve vesmíru?

4.  9.  2020 | Petr Kubala | 63