Vesmír

Vesmír či kosmos je souhrnné označení veškeré hmoty, energie a časoprostoru, který je obsahuje. Zahrnuje tedy hvězdy, planety, galaxie, mezigalaktický prostor a další. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor, tedy část vesmíru mimo Zemi.

Viz také: SpaceX, Blue Origin, raketa

Zdroj: CC BY-SA 3.0 Wikipedia, heslo Vesmír

20. srpna před 42 lety odstartovala mise Voyager 2. Nese důkazy o lidském životě | Zdroj:  NASA

** Dnes uplynulo 41 let od startu sondy Voyager 2 ** Ta během své mise jako jediná v historii lidstva mise navštívila orbity hned čtyř planet ** Za dva týdny oslaví stejné výročí i sonda Voyager 1

Dnes | Marek Schwarzman | 13

Po 11 letech našli druhou planetu u legendární Bety Pictoris  | Zdroj:  P Rubini / AM Lagrange

Po 11 letech našli druhou planetu u legendární Bety Pictoris

** Astronomové objevili druhou planetu u legendární hvězdy Beta Pictoris ** První planetu vidíme přímo, druhou díky vlivu na hvězdu ** Obě planety jsou obřími světy

Dnes | Petr Kubala | 3

Na ISS bude opět létat raketoplán. Vynese ho metanový motor od Bezose  | Zdroj:  Sierra Nevada Corporation, NASA

Na ISS bude opět létat raketoplán. Vynese ho metanový motor od Bezose

** Americká firma pracuje na malém raketoplánu, který bude dopravovat náklad na Mezinárodní kosmickou stanici ** Jako nosič byla vybrána raketa Vulcan ** Tu bude pohánět metanový motor od Blue Origin Jeffa Bezose

16.  8.  2019 | Petr Kubala | 27

Terraskop: Vědec navrhuje využít zemskou atmosféru jako obří astronomickou čočku | Zdroj:  NASA

** Astronom navrhuje využití zemské atmosféry jako obří čočky ** Ta by měla sloužit pro pozorování vzdálených nebeských objektů ** Vyžadovalo by to stavbu kosmického dalekohledu (Terraskopu), který by byl umístěn v ohnisku

13.  8.  2019 | Petr Kubala

Dávný Mars krátce po vzniku kráteru Lomonosov zalily mega tsunami | Zdroj:  NASA

Dávný Mars krátce po vzniku kráteru Lomonosov zalily mega tsunami

** Zdá se, že v minulosti byl Mars pokrytý spoustou vody ** Vědci na něm zřejmě objevili pozůstatky hned dvou gigantických mega tsunami ** Takové běsnění vody mohlo být vyvoláno dopadem velkého meteoritu

12.  8.  2019 | Stanislav Mihulka | 1

SpaceX už nebude jediná: Unikátní opakovatelně použitelnou raketu Electron zachytí při přistání vrtulník | Zdroj:  Rocket Lab

** Raketa Electron má za sebou už sedm startů ** Vynáší menší družice ** Samotná raketa je unikátní a brzy se stane druhou, která bude opakovatelně použitelná

7.  8.  2019 | Petr Kubala | 6

Rande s vesmírnou vlasaticí. Umělec vytvořil úchvatné video s kometou Čurjumov-Gerasimenko | Zdroj:  ESA/Rosetta/NAVCAM, CC BY-SA 3.0-igo

** Na internetu je úchvatné video složené z fotografií komety Čurjumov-Gerasimenko ** V letech 2014 až 2016 je pořídila sonda Rosetta ** Autorem videa je umělec Christian Stangl

6.  8.  2019 | Petr Kubala

Elon Musk: „Dva samostatné prototypy Starshipu budou připraveny vzlétnout ještě před koncem srpna.“

** SpaceX staví obří raketu a kosmickou loď Starship (původně BFR) ** Jejím úkolem bude doprava lidí na velké vzdálenosti, lety na oběžnou dráhu, Měsíc i Mars ** Starship budou pohánět motory Raptor využívající metan

20.  9.  2018 | Petr Kubala,  | 69

Astronauti na oběžné dráze otestují kit pro těžbu surovin ve vesmíru pomocí bakterií | Zdroj:  University of Edinburgh/Rosa Santomartino

** Ve vesmíru se již rozbíhá těžba surovin ** Prozatím ale jen na palubě Mezinárodní vesmírné stanice ** Právě zde bude otestován unikátní kit pro těžbu s pomocí bakterií

2.  8.  2019 | Stanislav Mihulka | 1

Postup jako z Marťana: NASA a ESA chtějí dopravit vzorky rudé planety na Zemi  | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

Postup jako z Marťana: NASA a ESA chtějí dopravit vzorky rudé planety na Zemi

** NASA a ESA chtějí společně dopravit vzorky z Marsu zpět na Zemi ** Půjde o poměrně náročný úkol skládající se z několika kroků ** Mj. si vyžádá 3 starty nosných raket ze Země

31.  7.  2019 | Petr Kubala | 7

Mléčná dráha byla v dětství roztomilým galaktickým kanibalem

** Přibližně před 10 miliardami let došlo ke srážce dvou galaxií ** Jednou z nich byla trpasličí galaxie Gaia-Enceladus ** Celou ji pozřela druhá galaxie –pozdější Mléčná dráha

30.  7.  2019 | Stanislav Mihulka | 1

První skok na cestě k Marsu. Starhopper se vznesl do výšky 20 metrů

** SpaceX provedla první let Starhopperu, což je testovací verze kosmické lodě Starship ** Při prvním letu se dostal do výšky 20 metrů ** Brzy budou následovat další lety.

26.  7.  2019 | Petr Kubala | 24