Vesmír

Vesmír či kosmos je souhrnné označení veškeré hmoty, energie a časoprostoru, který je obsahuje. Zahrnuje tedy hvězdy, planety, galaxie, mezigalaktický prostor a další. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor, tedy část vesmíru mimo Zemi.

Viz také: SpaceX, Blue Origin, raketa

Zdroj: CC BY-SA 3.0 Wikipedia, heslo Vesmír

NASA pustila do dat umělou inteligenci, našla rekordní planetární systém

** NASA využila umělou inteligenci od Google k prohledání dat z kosmického dalekohledu Kepler ** Objevila planetu u hvězdy Kepler-90 ** Jedná se o osmou planetu u této hvězdy

Včera | Petr Kubala | 4

Okolo Země proletí obří asteroid, přinese padající hvězdy

** Asteroid Phaethon proletí okolo Země v noci na neděli 17. prosince v bezpečné vzdálenosti více než 10 milionů km ** Už ve středu bude na obloze nejjasnější ** Tento cca pětikilometrový asteroid je zdrojem meteorického roje Geminidy

12.  12.  2017 | Petr Kubala | 1

NASA si pochvaluje první nafukovací modul, zůstane u ISS

** V dubnu 2016 byl k ISS připojen nafukovací modul BEAM ** NASA je s modulem spokojená a misi modulu prodloužila do roku 2020 ** Jakmile modul nebude potřeba, dojde k jeho odhození

8.  12.  2017 | Petr Kubala | 7

Překvapivý objev: Nové hvězdy vznikají hodně blízko naší supermasivní černé díry

** V centru Mléčné dráhy je oblast, která je vystavená hodně extrémním podmínkám ** Astronomové předpokládali, že by zde neměly vznikat hvězdy, ale mýlili se ** Farhad Yusef-Zadeh a jeho kolegové zde totiž objevili hned 11 čerstvých hvězd o velikosti blízké Slunci

6.  12.  2017 | Stanislav Mihulka

Muskova raketa by mohla vystřelit sondu k mezihvězdnému asteroidu

Muskova raketa by mohla vystřelit sondu k mezihvězdnému asteroidu 'Oumuamua

** Vědci navrhují vyslat sondu k prvnímu objevenému mezihvězdnému asteroidu s názvem 'Oumuamua ** Ten nedávno prolétl sluneční soustavou a vzdaluje se od nás rychlostí 26 km/s ** Dotyčný asteroid by se dal dohnat pomocí rakety, kterou chce Musk dostat lidi na Mars

1.  12.  2017 | Petr Kubala | 14

Proč jsou nafouknuté planety tak velké?

** Podle nové teorie by tzv. horké jupitery měly náležet k velmi nafouknutým planetám kvůli přívalu tepla ** To proudí z hvězd ve fázi červeného obra, kolem kterých obíhají ** Astronomům se již podařilo objevit hned dvě takové planety

29.  11.  2017 | Stanislav Mihulka | 1

NASA otestovala padák pro třiadvacetioké marsovské monstrum

24.  11.  2017 | Petr Kubala

Pozemské mikroorganismy mohou cestovat vesmírem na kosmickém prachu

** Nový výzkum Edinburské univerzity potvrdil cestování mikroorganismů vesmírem ** Mikroorganismy si mohou „stopnout“ částice kosmického prachu a přesouvat na nich mezi planetami jednoho planetárního systému ** Pokud ale jde o cestování mikroorganismů mezi hvězdami, tak tam jsou odborníci mnohem skeptičtější

23.  11.  2017 | Stanislav Mihulka

Máme galaktické dvojče: NGC 2718 z Hydry jako by z oka vypadla Mléčné dráze!

** Vědci nedávno uspěli v hledání galaxie, která jako by z oka vypadla naší Galaxii ** Nachází se 180 milionů světelných let od nás a Mléčné dráze je podobná nejen svou strukturou, ale i dvojicí satelitních galaxií ** Ty jsou u velké galaxie relativně krátkou dobu

22.  11.  2017 | Stanislav Mihulka | 4

Sluneční soustavou proletěl první mezihvězdný asteroid. Vypadá velmi podivně!

** Astronomové nedávno objevili první mezihvězdný asteroid. ** Tvar a složení neodpovídají žádnému objektu ve Sluneční soustavě. ** Asteroid přiletěl ze souhvězdí Lyry a dostal jméno `Oumuamua.

21.  11.  2017 | Petr Kubala | 19

Laboratoř 3D válčení naučí důstojníky velet ve vesmírném prostoru | Zdroj:  DARPA

Laboratoř 3D válčení naučí důstojníky velet ve vesmírném prostoru

** Z vesmíru se postupně stává možné bojiště budoucnosti a vojáci se na to musí co nejlépe připravit ** Odborníci z DARPA proto vyvíjejí digitální laboratoř, kde se budou američtí důstojníci připravovat na operace ve vesmírném prostoru ** Měla by to být virtuální bojová zóna ve vesmíru, kde si důstojníci osahají prostředí vesmíru se všemi jeho riziky

16.  11.  2017 | Stanislav Mihulka | 7

Česká astronomka pozorovala hvězdnou erupci během tranzitu modré exoplanety

15.  11.  2017 | Petr Kubala

Slapové síly zřejmě po miliardy let ohřívají měsíc Enceladus. Podle některých teorií by mohl být obyvatelný | Zdroj:  NASA

** Enceladus je ledový měsíc Saturnu, který by mohl mít podpovrchový kapalný oceán ** Má nejspíš jádro, které umožňuje udržovat hydrotermální aktivitu v jeho nitru ** Podle některých teorií by Enceladus mohl být obyvatelný.

9.  11.  2017 | Stanislav Mihulka | 2