Vesmír

Vesmír či kosmos je souhrnné označení veškeré hmoty, energie a časoprostoru, který je obsahuje. Zahrnuje tedy hvězdy, planety, galaxie, mezigalaktický prostor a další. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor, tedy část vesmíru mimo Zemi. Na VTM sledujeme všechny nové poznatky o vesmíru.

Vesmírný infrateleskop Nancy Romanové bude lovit primordiální černé díry | Foto: NASA

Vesmírný infrateleskop Nancy Romanové bude lovit primordiální černé díry

** Survey Telescope (WFIRST) by měl podle současných odhadů vyrazit do vesmíru v květnu 2027 ** Jde o významný prostředek, který by mohl promluvit do pátrání po primordiálních černých dírách ** Ty je možné objevit díky gravitačnímu mikročočkování

14.  5.  2024| Stanislav Mihulka

Černé díry

Na Mezinárodní vesmírné stanici se rodí superbakterie. Ohrožuje astronauty a nevíme, co udělá, až se dostane na Zemi | Ilustrace: AI Midjourney

** Specifické podmínky ISS mikrobům svědčí. ** Evoluce tam nabírá rychlé tempo, mikrobi získávají nové geny i vlastnosti. ** Dominantním bakteriálním druhem by se tam mohly stát nebezpečné kmeny bakterie Enterobacter bugandensis.

7.  5.  2024| Jaroslav Petr |10