Vesmír

Vesmír či kosmos je souhrnné označení veškeré hmoty, energie a časoprostoru, který je obsahuje. Zahrnuje tedy hvězdy, planety, galaxie, mezigalaktický prostor a další. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor, tedy část vesmíru mimo Zemi.

Viz také: SpaceX, Blue Origin, raketa

Zdroj: CC BY-SA 3.0 Wikipedia, heslo Vesmír

Šest planet u jedné hvězdy a na každé život? Podle vědců je to možné | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (IPAC)

Šest planet u jedné hvězdy a na každé život? Podle vědců je to možné

** V obyvatelné oblasti hvězdy může obíhat až 6 planet ** Astronomové objevují systémy, ve kterých je řada planet blízko od sebe ** Jedna planeta může „nakazit“ životem ostatní

5.  8.  2020 | Petr Kubala | 5

Vzácná exploze: Astronomové pozorovali supernovu s oslnivým UV zábleskem | Zdroj:  NASA

Vzácná exploze: Astronomové pozorovali supernovu s oslnivým UV zábleskem

4.  8.  2020 | Stanislav Mihulka | 1

Armstrong a Aldrin zemřeli na Měsíci. Deepfake video oživilo projev Nixona, který nikdy nezazněl | Zdroj:  NASA

** Vzniklo deepfake video projevu prezidenta Nixona, který oznámil světu smrt astronautů na Měsíci ** Projev v psané podobě skutečně vznikl

1.  8.  2020 | Petr Kubala | 19

Jak si poradíme s mimozemskými mikroby? Náš imunitní systém na ně není stavěný | Zdroj:  Shutterstock

Jak si poradíme s mimozemskými mikroby? Náš imunitní systém na ně není stavěný

** Čekají nás na jiných kosmických tělesech viry nebo organismy podobné pozemským bakteriím? ** Pokud ano, mohou mít jiné chemické složení než pozemské formy života ** Jak by na takové choroboplodné zárodky reagoval imunitní systém člověka?

31.  7.  2020 | Jaroslav Petr | 23

Červený veleobr Betelgeuse je podle astronomů hvězdný kanibal | Zdroj:   ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/E. O’Gorman/P. Kervella, CC BY 4.0

Červený veleobr Betelgeuse je podle astronomů hvězdný kanibal

** Hvězda Betelgeuse neustále mění svůj jas ** Podle nové hypotézy je důvodem to, že jde o hvězdného kanibala ** Asi před 100 tisíci let Betelgeuse pozřel hvězdu, jejíž hmota odpovídala cca 1 až 4 Sluncím

30.  7.  2020 | Stanislav Mihulka | 7

Perseverance se chystá na start. Co poveze, co umí a jak proběhne mise nového marsovského roveru?  | Zdroj:  NASA/JPL-Caltech

** K rudé planetě by měl ve čtvrtek ve 13:50 SELČ odstartovat rover Mars 2020 Perseverance ** Půjde o pátý americký rover, který přistane na povrchu Marsu ** Co všechno o něm víme?

28.  7.  2020 | Petr Kubala | 38