Vesmír

Vesmír či kosmos je souhrnné označení veškeré hmoty, energie a časoprostoru, který je obsahuje. Zahrnuje tedy hvězdy, planety, galaxie, mezigalaktický prostor a další. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor, tedy část vesmíru mimo Zemi.

Viz také: SpaceX, Blue Origin, raketa

Zdroj: CC BY-SA 3.0 Wikipedia, heslo Vesmír

Krásné snímky i důležitá data. Evropské družice Sentinel monitorují celou planetu

** Menší satelitní síť provozuje i Evropská unie ** Program Copernicus se věnuje sledování pevniny, atmosféry a oceánů ** Data z družic jsou volně k dispozici

Dnes | Petr Kubala | 2

Americké vesmírné síly vypustily první satelit v programu National Security Space | Zdroj:  Schriever.af.mil

** Nedávno založené U. S. Space Force se pustily do práce ** Úspěšně vypustily pokročilý komunikační satelit ** Šlo o poslední satelit konstelace AEHF

30.  3.  2020 | Stanislav Mihulka | 7

Nové snímky z Marsu: trucující krtek a zaprášená Curiosity

** Na Marsu v současné době pracuje jedna statická sonda a jeden rover ** Rover Curiosity je po osmi letech služby už hodně zaprášený ** V létě odstartuje na Mars další velký rover

24.  3.  2020 | Petr Kubala | 3

Zdravotní pauza: Teleskop horizontu událostí ruší letošní pozorování kvůli pandemii | Zdroj:   ESO/O. Furtak, CC BY 4.0

** Pandemie COVID-19 ovlivňuje i výzkum vesmíru ** Síť Teleskopu horizontu událostí dočasně přerušuje činnost ** Kvůli karanténním opatřením se totiž jednotlivé teleskopy zavírají

23.  3.  2020 | Stanislav Mihulka

20 nejlepších astrofotek Petra Horálka, nejúspěšnějšího českého fotografa oblohy | Zdroj:  Petr Horálek

** Petr Horálek je jedním z nejúspěšnějších astrofotografů světa ** Již 20 jeho fotografií bylo publikováno jako prestižní Astronomický snímek dne (APOD) ** 5 z nich vzniklo v Česku, zbytek v jiných zemích světa

13.  3.  2020 | Petr Horálek | 2

Tanec nepovedených hvězd. Vědci díky němu zvážili a změřili dva hnědé trpaslíky  | Zdroj:  Janella Williams, Penn State University.

Tanec nepovedených hvězd. Vědci díky němu zvážili a změřili dva hnědé trpaslíky