Vesmír

Vesmír či kosmos je souhrnné označení veškeré hmoty, energie a časoprostoru, který je obsahuje. Zahrnuje tedy hvězdy, planety, galaxie, mezigalaktický prostor a další. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor, tedy část vesmíru mimo Zemi.

Viz také: SpaceX, Blue Origin, raketa

Zdroj: CC BY-SA 3.0 Wikipedia, heslo Vesmír

Evropský lovec exoplanet CHEOPS poslal první snímek. Je lepší, než se čekalo | Zdroj:  ESA/Airbus/CHEOPS Mission Consortium

Evropský lovec exoplanet CHEOPS poslal první snímek. Je lepší, než se čekalo

** Observatoř CHEOPS pořídila první snímky ** Ty jsou ještě lepší, než odborníci čekali ** Je tedy jasné, že optika observatoře funguje správně

14.  2.  2020 | Stanislav Mihulka | 3

Vesmírné síly USA provedly svůj úplně první raketový test | Zdroj:  Af.mil

Vesmírné síly USA provedly svůj úplně první raketový test

** Americké vesmírné síly uskutečnily svůj historický první raketový test ** Šlo o test mezikontinentální balistické střely Minuteman III ** Tyto rakety jsou staré už téměř 50 let

11.  2.  2020 | Stanislav Mihulka | 20

Jasnost Betelgeuze je nejníže za desítky let. Hvězdu, která jednou vzplane jako supernova, můžete vidět pouhým okem

** Jasnost hvězdy Betelgeuze od podzimu klesá ** Přesná příčina není známá ** Hvězda jednou vybuchne jako supernova

10.  2.  2020 | Petr Kubala | 10

Vesmírná observatoř Gaia se štěstím našla hvězdy, které ze Země nejsou vůbec vidět | Zdroj:  ESA/ATG medialab (pozadí ESO/S. Brunier).

** Vesmírná observatoř Gaia objevila dvě dosud neznámé hvězdy ** Ty se nacházejí ve vzdálenosti zhruba 2 500 světelných let ** Pro naše přístroje jsou však neviditelné

7.  2.  2020 | Stanislav Mihulka | 3

Sonda Solar Orbiter prozkoumá korónu i sluneční póly. Na čtyřech přístrojích se podílejí Češi  | Zdroj:  ESA/ATG medialab

** 10. února má do vesmíru odstartovat sonda Solar Orbiter ** Evropská sonda se bude věnovat výzkumu Slunce ** Na čtyřech z deseti vědeckých přístrojů se podíleli čeští vědci

4.  2.  2020 | Petr Kubala | 10

Axiom Space postaví komerční modul pro Mezinárodní vesmírnou stanici | Zdroj:  Bigelow Aerospace

Axiom Space postaví komerční modul pro Mezinárodní vesmírnou stanici

** Část ISS by v dohledné době měla přejít na komerční provoz ** NASA vybrala startup, který by měl pro ISS vyvinout a postavit komerční modul ** Jeho spoluzakladatelem je bývalý programový manažer ISS

3.  2.  2020 | Stanislav Mihulka | 12

Takhle detailně jsme Slunce ještě neviděli. Vědci spustili na Havaji největší solární dalekohled | Zdroj:  NSO/AURA/NSF

** Vědci spustili na Havaji největší a nejlepší sluneční dalekohled na světě. ** Sluneční aktivita může ovlivnit a poškodit družice i energetické soustavy na Zemi.

30.  1.  2020 | Petr Kubala | 4