Vesmír

Vesmír či kosmos je souhrnné označení veškeré hmoty, energie a časoprostoru, který je obsahuje. Zahrnuje tedy hvězdy, planety, galaxie, mezigalaktický prostor a další. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor, tedy část vesmíru mimo Zemi.

Viz také: SpaceX, Blue Origin, raketa

Zdroj: CC BY-SA 3.0 Wikipedia, heslo Vesmír

Česká astronomka pozorovala hvězdnou erupci během tranzitu modré exoplanety

15.  11.  2017 | Petr Kubala

Slapové síly zřejmě po miliardy let ohřívají měsíc Enceladus. Podle některých teorií by mohl být obyvatelný | Zdroj:  NASA

** Enceladus je ledový měsíc Saturnu, který by mohl mít podpovrchový kapalný oceán ** Má nejspíš jádro, které umožňuje udržovat hydrotermální aktivitu v jeho nitru ** Podle některých teorií by Enceladus mohl být obyvatelný.

9.  11.  2017 | Stanislav Mihulka | 2

Planety a prachové disky: okolí nejbližší hvězdy bude zajímavější, než jsme mysleli

** Radioteleskopy ALMA objevily u Proximy Centauri prachové disky ** Už vloni objevili astronomové u hvězdy planetu o něco hmotnější než Země ** Okolo hvězdy mohou obíhat další planety

8.  11.  2017 | Petr Kubala

Nejen smrt dinosaurů. Dopad asteroidu změnil svět více, než jsme mysleli

** Dinosaury vyhubil přes 66 miliony let dopad velkého kosmického tělesa do oblasti Mexického zálivu ** Výzkumy kráteru Chicxulub pokračují ** Podle vědců se při dopadu dostalo do atmosféry více síry, než se dosud myslelo

3.  11.  2017 | Petr Kubala | 4

Jak veleobr Zeta Puppis roztáčí své hvězdné vichry? Nějak s nimi souvisejí skvrny na povrchu hvězdy

** Zeta Puppis je obrovská a divoká hvězda, modrý veleobr spektrální třídy O ** Na svém povrchu má jasné skvrny, které ovlivňují hvězdné vichry ** Ty rotují tak svižně, že se veleobr otočí jednou za 1,78 dne

1.  11.  2017 | Stanislav Mihulka

SpaceX, Blue Origin i Rusové přicházejí na chuť metanovým motorům

31.  10.  2017 | Petr Kubala | 2

Co je zač exoměsíc plynného obra v soustavě Kepler-1625?

** Letos v červenci se objevily zprávy o prvním objevu údajného exoměsíce ** Jde o planetární systém hvězdy Kepler-1625 ze souhvězdí Labutě, která je podobná Slunci ** Skutečně se ale jedná o exoměsíc?

25.  10.  2017 | Stanislav Mihulka

Sonda Dawn zůstane věrná Cereře

** Dawn zkoumá trpasličí planetu Ceres od roku 2015 a nyní NASA misi prodloužila do druhé poloviny roku 2018 ** V příštím roce sondě dojde palivo pro stabilizaci dráhy ** Dawn bude Cereru zkoumat i v době, kdy bude nejblíže od Slunce

24.  10.  2017 | Petr Kubala | 1

Lego připomene čtyři významné ženy NASA

18.  10.  2017 | Jiří Černý

Jak vlastně vznikají planety z kosmického prachu? | Zdroj:  NASA

Jak vlastně vznikají planety z kosmického prachu?

** Astronomové zveřejnili výsledky fascinujícího pozorování, které zpřesní naše teorie a modely vzniku planetárních soustav ** Pomocí chilské soustavy radioteleskopů ALMA se jim podařilo získat velmi detailní snímek hvězdy V1247 Orionis ** Díky výjimečnému rozlišení měli příležitost jako první spatřit chráněné zásobárny prachu v mladé planetární soustavě