Vesmír

Vesmír či kosmos je souhrnné označení veškeré hmoty, energie a časoprostoru, který je obsahuje. Zahrnuje tedy hvězdy, planety, galaxie, mezigalaktický prostor a další. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor, tedy část vesmíru mimo Zemi. Na VTM sledujeme všechny nové poznatky o vesmíru.

Záhadný objekt ve hvězdokupě je buď nejlehčí černá díra, nebo nejtěžší neutronová hvězda | Foto: Morganoshell, CC BY-SA 4.0

** Vědci s pomocí soustavy radioteleskopů MeerKAT narazili na mimořádně exotický objekt ** Ten se nachází v hvězdném systému s milisekundovým pulsarem, tedy divoce rotující neutronovou hvězdou ** Astronomové však vlastně nevědí, jak tento objekt vypadá

22.  1.  2024| Stanislav Mihulka |3

Astronomie

Google finančně podpořil AST SpaceMobile. Chce satelitní konektivitu dostat přímo do Androidů

** Google chce mít také „svou“ nouzovou satelitní komunikaci ** Spojil se s firmou AST SpaceMobile, který si vloni připsala rekord... **...za první 5G hovor přes satelit, z Havaje do Madridu

22.  1.  2024| Martin Chroust

Stárnoucí hvězdy jsou slibné pro hledání mimozemského života. Už tolik magneticky nebrzdí | Foto: StellarResearcher, CC BY 4.0

** Stáží žlutého trpaslíka 51 Pegasi je srovnatelné se stářím Slunce ** Výsledky jeho analýz potvrzují, že již prošel výrazným zeslabením magnetického brzdění ** Toto zeslabení má závažné důsledky pro planetární systém dané hvězdy a to ve velmi pozitivním smyslu slova

18.  1.  2024| Stanislav Mihulka

Mimozemský život

„Magické ostrovy“ na Titanu jsou zřejmě plovoucí organické ledovce | Foto: NASA/JPL/University of Arizona/University of Idaho

„Magické ostrovy“ na Titanu jsou zřejmě plovoucí organické ledovce

** Na severní polokouli Titanu, se nacházejí světlé skvrny, které se očividně pohybují a navíc existují jen omezenou dobu ** Vědci tyto skvrny objevili v roce 2014 a pokřtili je na „magické ostrovy“ ** S největší pravděpodobností masivní kusy zmrzlých a zároveň velmi porézních organických materiálů

8.  1.  2024| Stanislav Mihulka

Astronomie

Starlink pouští do satelitní sítě běžné mobily. Zvládne textovky, hovory i data, ale operátorům konkurovat nechce

** Na orbitě je prvních 6 satelitů služby Direct To Cell od Starlinku ** A to pro textovou, později i pro hlasovou a datovou komunikaci** Připojí se k ní každý LTE telefon na světě bez jakýchkoliv úprav

3.  1.  2024| Martin Chroust

Zdánlivě geologicky nudný Mars má zřejmě bouřlivou vulkanickou historii | Foto: ESA/DLR/FU Berlin

Zdánlivě geologicky nudný Mars má zřejmě bouřlivou vulkanickou historii

2.  1.  2024| Stanislav Mihulka

Mars

Soustava ALMA prozkoumala nejvzdálenější známou spirální galaxii | Foto: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), CC BY 4.0

Soustava ALMA prozkoumala nejvzdálenější známou spirální galaxii

** Před cca 2 roky byla objevena podivuhodná galaxie BRI 1335-0417 v souhvězdí Panny ** Je to nejvzdálenější a nejstarší spirální galaxie, jakou jsme zatím ve vesmíru nalezli ** V jejím objevu sehrála klíčovou roli soustava radioteleskopů ALMA

25.  12.  2023| Stanislav Mihulka |1

Astronomie

Nejlepší knihy podle Živě. Redakční tipy na literaturu faktu, životopisy i sci-fi romány | Ilustrace: AI Midjourney

** Vybíráme knihy pro ty, které baví počítače a věda ** Jsou o vesmíru, historii, videohrách, šifrách, byznysu i Muskovi ** Většina je i ve formě e-knih, některé také jako audioknihy

20.  12.  2023| redakce |4

Kniha

NASA úspěšně přenesla video laserem na vzdálenost přes 30 milionů km

20.  12.  2023| Jiří Černý |26

KomunikaceNASALaser

Na těchto 17 exoplanetách jsou oceány pod ledovým příkrovem. Tady má smysl hledat život | Foto: Needpix.com

** Odborníci NASA vytipovali celkem 17 exoplanet, kde by mohl být rozsáhlý oceán ** Astrobiologové je považují za slibné pro hledání možného život ** Konkrétní chemické složení těchto světů však zůstává nejasné

19.  12.  2023| Stanislav Mihulka

Exoplanety

Hubbleův vesmírný dalekohled opět funguje. NASA vyřešila problém se zlobivým gyroskopem

11.  12.  2023| Karel Kilián

Hubbleův vesmírný dalekohled

Planetka Chiron nemá klasické prstence, ale něco mnohem podivnějšího | Foto: Celestia Team, GNU General Public License

Planetka Chiron nemá klasické prstence, ale něco mnohem podivnějšího

** Chiron je pozoruhodnou planetkou ze skupiny kentaurů ** V roce 1989 vyšlo najevo, že se kromě jiných zvláštností chová jako kometa ** Postupně se ukázalo, že takové chování není mezi kentaury nic výjimečného

11.  12.  2023| Stanislav Mihulka |1

Slavná Halleyova kometa brzy zamíří zpět k Zemi | Foto: NASA

Slavná Halleyova kometa brzy zamíří zpět k Zemi

8.  12.  2023| Jiří Černý |3

Vesmír

Vědci objevili obří planetu. Teoreticky by ani neměla existovat | Foto: Penn State / Penn State. Creative Commons

Vědci objevili obří planetu. Teoreticky by ani neměla existovat

7.  12.  2023| Jiří Černý |5

Astronomie

Čínský rover pod povrchem Marsu objevil záhadné struktury z ledu | Foto:  中国新闻网, CC BY 3.0

Čínský rover pod povrchem Marsu objevil záhadné struktury z ledu

4.  12.  2023| Jiří Černý

MarsVesmír

Pavoučí pulzary trhají na kusy hvězdy v kulové hvězdokupě Omega Centauri | X-ray: NASA/CXC/SAO; Optical: NASA/ESA/STScI/AURA; IR:NASA/JPL/Caltech; Image Processing: NASA/CXC/SAO/N. Wolk

Pavoučí pulzary trhají na kusy hvězdy v kulové hvězdokupě Omega Centauri

4.  12.  2023| Stanislav Mihulka |3

Astronomie

Intergalaktická potulná hvězda může uvrhnout Sluneční soustavu do naprostého chaosu | Foto: NASA, H. Ford (JHU), G. Illingworth (UCSC/LO), M.Clampin (STScI), G. Hartig (STScI), ACS Science Team a ESA

29.  11.  2023| Jiří Černý |8

KatastrofySluneční soustava

V solných ledovcích na planetě Merkur by se mohl nacházet život | Foto: NASA Goddard Space Flight Center, CC BY 2.0

V solných ledovcích na planetě Merkur by se mohl nacházet život

28.  11.  2023| Jiří Černý |8

MerkurMimozemský život

Spirální galaxie podobné Mléčné dráze jsou v našem okolí překvapivě vzácné | Foto: David (Deddy) Dayag, CC BY-SA 4.0

Spirální galaxie podobné Mléčné dráze jsou v našem okolí překvapivě vzácné

** Spirální galaxie jsou v našem širším galaktickém sousedství až překvapivě vzácné ** Pro astronomy to byla velká záhada ** Proč by právě tyto galaxie měly být ojedinělé?

27.  11.  2023| Stanislav Mihulka |1