Vesmír

Vesmír či kosmos je souhrnné označení veškeré hmoty, energie a časoprostoru, který je obsahuje. Zahrnuje tedy hvězdy, planety, galaxie, mezigalaktický prostor a další. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor, tedy část vesmíru mimo Zemi.

Viz také: SpaceX, Blue Origin, raketa

Zdroj: CC BY-SA 3.0 Wikipedia, heslo Vesmír

19.  7.  2019 | Petr Kubala | 34

Magnetosférou planety Jupiter probíjejí neobvyklé elektrické proudy | Zdroj:  NASA

Magnetosférou planety Jupiter probíjejí neobvyklé elektrické proudy

** Sonda Juno si připsala další pozoruhodný objev ** Jde o elektrické proudy procházející magnetosférou Jupiteru ** V těchto proudech je méně stejnosměrného elektrického proudu, než vědci předpokládali

18.  7.  2019 | Stanislav Mihulka | 1

SpaceX už ví, proč jí při testu vybuchla loď Crew Dragon | Zdroj:  NASA

SpaceX už ví, proč jí při testu vybuchla loď Crew Dragon

** SpaceX už ví, proč došlo v dubnu k explozi kosmické lodě Crew Dragon. ** Loď má dopravovat astronauty k ISS. ** První let s lidmi by se mohl uskutečnit letos, ale reálnější je začátek příštího roku.

15.  7.  2019 | Petr Kubala | 27

Smrt z nebes: NASA nemá na hledání asteroidů z vesmíru peníze. Je to vůbec potřeba? | Zdroj:  NASA

** NASA má ve svých plánech stavbu kosmického dalekohledu, který by hledal blízkozemní asteroidy ** Velká část těles o velikosti v řádu desítek metrů stále nebyla objevena ** Celkově však počet objevených blízkozemních asteroidů roste

15.  7.  2019 | Petr Kubala | 10

Žít na Měsíci bude náročné, ale posune to naše vesmírné technologie | Zdroj: Haym Benaroya, Rutgers University New Brunswick

Žít na Měsíci bude náročné, ale posune to naše vesmírné technologie

** Expert na osídlení Měsíce prozradil klíčové věci s tím spojené ** Na Měsíci bychom mohli mít základnu do 15 let ** Přinese to spoustu novinek v oblasti technologií i ekonomiky Země

14.  7.  2019 | Karel Javůrek | 15

Asteroidy a planetky by mohly šířit život i v galaktickém měřítku | Zdroj:  Silver Spoon Sokpop, CC BY-SA 3.0

Asteroidy a planetky by mohly šířit život i v galaktickém měřítku

** Život ve vesmíru by se mohl šířit mechanismem panspermie ** Vědci si doposud mysleli, že takové šíření je reálné jen v rámci jednotlivých hvězdných systémů ** Nový výzkum však ukázal, že by to šlo i v galaktickém měřítku

11.  7.  2019 | Stanislav Mihulka | 1

Procházka Sluneční soustavou. NASA vydala nádherné postery

** NASA má na webu krásné postery ** Prezentuje jimi tělesa a skupiny těles Sluneční soustavy ** Postery si můžete stáhnout a vytisknout

9.  7.  2019 | Petr Kubala | 4

Záchrana aerodynamického krytu za 6 milionů dolarů. SpaceX uveřejnila unikátní video | Zdroj:  SpaceX

** Při nedávném startu Falconu Heavy se podařilo zachránit polovinu aerodynamického krytu ** SpaceX uveřejnila video z jeho průletu atmosférou ** Cena celého krytu je 6 milionů dolarů

4.  7.  2019 | Petr Kubala | 14

V laboratorní simulaci moře měsíce Titanu vznikly krystaly, jaké jsme na Zemi ještě neviděli | Zdroj:  Shutterstock

** Vědci vytvořili simulovaný titanský oceán ** Chtěli v něm testovat designy ponorek, ale objevili něco nečekaného ** Jde o krystaly, které na Zemi za normálních podmínek neuvidíte

2.  7.  2019 | Stanislav Mihulka | 1

NASA otestovala za letu záchranný systém Orionu | Zdroj:  NASA TV

NASA otestovala za letu záchranný systém Orionu

** V úterý ve 13:00 provedla NASA test záchranného systému lodi Orion za letu ** Model lodi byl vynesen do výšky 10 km, kde se 55 s po startu aktivoval záchranný systém a odnesl loď pryč od rakety.

1.  7.  2019 | Petr Kubala | 3

Fotogalerie: První noční start nejsilnější rakety současnosti. Falcon Heavy rozzářil floridské nebe | Zdroj:  SpaceX

** Raketa Falcon Heavy má za sebou třetí start ** Nejtěžší raketa současnosti poprvé startovala v noci ** Hlavním cílem byl zisk certifikace amerického letectva

26.  6.  2019 | Petr Kubala | 1

Falcon Heavy rozzářila noční nebe a odstartovala s 24 družicemi. Centrální stupeň havaroval

** Raketa Falcon Heavy má za sebou třetí start. ** Jedná se o demonstrační misi pro americké letectvo ** Falcon Heavy při něm vynesla 24 družic.

25.  6.  2019 | Petr Kubala | 92