Vesmír

Vesmír či kosmos je souhrnné označení veškeré hmoty, energie a časoprostoru, který je obsahuje. Zahrnuje tedy hvězdy, planety, galaxie, mezigalaktický prostor a další. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor, tedy část vesmíru mimo Zemi.

Viz také: SpaceX, Blue Origin, raketa

Zdroj: CC BY-SA 3.0 Wikipedia, heslo Vesmír

Mocné vichry supermasivních černých děr zmrazí růst trpasličích galaxií | Zdroj:  ESO/M. Kornmesser, CC BY 4.0

Mocné vichry supermasivních černých děr zmrazí růst trpasličích galaxií

21.  10.  2019 | Stanislav Mihulka | 2

Němci a NASA oživili krtka na Marsu. Dostat se má 5 metrů hluboko

** NASA a DLR možná vyřešili problém krtka přístroje HP3 ** Cílem krtka je dostat se do hloubky až 5 metrů a měřit tepelný tok ** HP3 je jedním ze dvou hlavních přístrojů sondy InSight na Marsu

18.  10.  2019 | Petr Kubala | 7

Česká jména ve vesmíru. Karel Gott zatím mezi hvězdami není | Zdroj:  NASA

Česká jména ve vesmíru. Karel Gott zatím mezi hvězdami není

** Ve vesmíru nalezneme mnoho objektů nebo útvarů pojmenovaných po Češích. ** Jde o vědce, sportovce či umělce. ** Nejsnadnější je pojmenování planetky.

16.  10.  2019 | Petr Kubala | 3

Extrémní sluneční bouře mohou být častější, než jsme si mysleli | Zdroj:  NASA

Extrémní sluneční bouře mohou být častější, než jsme si mysleli

** Silné sluneční bouře jsou častější, než jsme si mysleli ** V současnosti přitom představují značné riziko ** Dnešní svět je totiž velmi závislý na citlivých technologiích

11.  10.  2019 | Stanislav Mihulka | 14

Astronomové použili záhadné rádiové záblesky k výzkumu galaktického hala | Zdroj:  ESO/M. Kornmesser, CC BY 4.0

Astronomové použili záhadné rádiové záblesky k výzkumu galaktického hala

7.  10.  2019 | Stanislav Mihulka

Čína by mohla oslepit americké výzvědné satelity pozemními lasery | Zdroj:  Army.mil

Čína by mohla oslepit americké výzvědné satelity pozemními lasery

** Čína pravděpodobně vyvíjí pozemní laserové zbraně schopné zaútočit na americké výzvědné satelity ** Stejně tak nejspíš pracuje i na „loveckých satelitech“ ** Američané se na to hodlají připravit

3.  10.  2019 | Stanislav Mihulka | 25

Záhadná planeta Devět může být ve skutečnosti pěticentimetrová černá díra, tvrdí nová hypotéza | Zdroj:   Deutsch: Ute Kraus, Physikdidaktik Ute Kraus, Universität Hildesheim, Tempolimit Lichtgeschwindigkeit, (Milchstraßenpanorama im Hintergrund: Axel Mellinger) English: Ute Kraus, Physics education group Kraus, Universität Hildesheim, Space Time Travel, (background image of the milky way: Axel Mellinger) , CC BY-SA 2.0 de

** Vědci přišli s hypotézou, že planeta Devět, která ovlivňuje dráhy transneptunických těles, může být ve skutečnosti černá díra ** Jednalo by se o typ černé díry, která je pozůstatkem po velkém třesku ** Černá díra by měla průměr asi 5 cm

2.  10.  2019 | Petr Kubala | 46

Na oběžné dráze za půl roku. Musk představil novinky o Starship, NASA ironicky tleskala | Zdroj:  Twitter Elona Muska

** Elon Musk při příležitosti výročí letu rakety Falcon 1 představil další podrobnosti o kosmické lodi Starship a chystaných prototypech. ** NASA firmu kritizuje, že stejné nadšení nevěnuje objednanému pilotovanému programu.

29.  9.  2019 | Petr Kubala | 49

Jak nakrmit milion lidí na Marsu? Hmyzem a rostlinami | Zdroj:  NASA

Jak nakrmit milion lidí na Marsu? Hmyzem a rostlinami

27.  9.  2019 | Jiří Černý | 25

Vědci hledali odpověď na otázku, zda je možné vyslat misi k mezihvězdné kometě Borisov. K čemu dospěli? | Zdroj:  Canada-France-Hawaii Telescope

** Ve Sluneční soustavě máme dalšího mezihvězdného cestovatele ** Mnozí tvrdí, že bychom k němu měli vyslat sondu ** Je něco takového proveditelné?

26.  9.  2019 | Stanislav Mihulka | 9

NASA ukázala, jak postupuje stavba rakety SLS, která dostane člověka zpět na Měsíc | Zdroj:  NASA/SSC

** NASA pokračuje ve stavbě rakety SLS, která má dopravit člověka na Měsíc a být páteří programu Artemis ** Raketa by mohla poprvé odstartovat za dva roky ** SLS využívá mnoho částí raketoplánu

24.  9.  2019 | Petr Kubala | 30

Astronomové odhalili dosud nejtěžší neutronovou hvězdu | Zdroj:  NASA

Astronomové odhalili dosud nejtěžší neutronovou hvězdu

** Astronomové odhalili extrémně těžkou neutronovou hvězdu ** Jde o pulsar J0740+662 o průměru cca 30 kilometrů ** Do tohoto prostoru se vejde hmota o váze 2,17 Sluncí

20.  9.  2019 | Stanislav Mihulka | 33

Sluneční soustavou prolétá záhadný objekt. Může to být první skutečná mezihvězdná kometa | Zdroj:  Canada-France-Hawaii Telescope

** Astronomové pozorují kometu, který by mohla být druhým známým mezihvězdným objektem a první mezihvězdnou kometou ** Těleso s označením C/2019 Q4 (Borisov) se podařilo objevit brzy ** Okolo Slunce prolétne až v polovině prosince

17.  9.  2019 | Petr Kubala | 13

Hyperrychlou hvězdu odpálila černá díra střední velikosti | Zdroj:  Andreas Irrgang/FAU

Hyperrychlou hvězdu odpálila černá díra střední velikosti

** Co způsobuje vysokou rychlost některých hvězd? ** V některých případech by mohlo jít o černé díry střední velikosti ** Plyne to z výzkumu hvězdy PG1610+062

16.  9.  2019 | Stanislav Mihulka | 16

Jak to vypadá na povrchu údajně obyvatelné exoplanety K2-18b?  | Zdroj:  ESA/Hubble, M. Kornmesser

Jak to vypadá na povrchu údajně obyvatelné exoplanety K2-18b?

** Exoplaneta K2-18b je popisována jako obyvatelná. Na jejím povrchu ale budou panovat extrémní podmínky ** Planeta má mnohem blíže k Neptunu než k Zemi.

14.  9.  2019 | Petr Kubala | 6