Volvo shodilo deset aut z výšky 30 metrů, záchranáři na troskách trénovali vyprošťování

Švédská automobilka Volvo postupně zavěsila na jeřáb deset svých nových automobilů, které byly následně vytaženy do výšky 30 metrů a puštěny volným pádem na zem. Cílem tohoto extrémního testu bylo pomoci záchranným složkám zachraňovat životy.

Pokud právě přemýšlíte nad tím, jak může auto puštěné z jeřábu pomoci záchranářům, pak vězte, že po dopadu slouží jako trenažér vyprošťování osob po nehodách. Cílem je připravit záchranné složky na různé scénáře havárií a simulovat síly při nejextrémnějších nehodách nad rámec toho, co lze napodobit běžným crash testem.

Zdemolovaná auta zachrání životy

Destrukce automobilů po pádu z výšky třiceti metrů odpovídá svým rozsahem poškozením, ke kterým dochází například při haváriích ve vysokých rychlostech či nehodách osobních aut s nákladními. V takových situacích bývá posádka uvnitř vozu zpravidla v kritickém stavu, kdy je prioritou dostat ji z trosek co nejrychleji do nemocnice.

Záchranáři pro tyto účely používají sadu nástrojů – například takzvané hydraulické nůžky. K většině současných aut vydávají výrobci doporučení, jakým způsobem je nejvhodnější zdemolovaná auta otevírat. „Již mnoho let úzce spolupracujeme se švédskými záchrannými službami,“ říká šéf týmu pro výzkum dopravních nehod Volvo Cars Håkan Gustafson.

Veškerá zjištění z těchto testů budou shromážděna v rozsáhlé zprávě. Ta pak bude zdarma k dispozici záchranářům po celém světě, což jim umožní těžit ze získaných praktických poznatků a dále rozvíjet jejich schopnost zachraňovat životy.

Proč Volvo pustilo 10 aut z jeřábu?

Proč se Volvo rozhodlo pro tento možná poněkud demonstrativní způsob? Protože záchranné složky obvykle využívají k tréninku vyprošťování vraky. Jenže tato auta jsou často stará až dvě desetiletí a je obrovský rozdíl mezi moderními vozy a těmi, které byly vyrobeny před patnácti až dvaceti lety.

Pro záchranáře je zásadní neustále aktualizovat znalosti nových modelů automobilů, aby mohli vyvinout nové vyprošťovací techniky. Volvo se tedy rozhodlo poskytnout cvičný materiál tímto způsobem. „Věděli jsme, že uvidíme extrémní deformace, a udělali jsme to, abychom záchrannému týmu dali skutečnou výzvu.“ říká Håkan Gustafson.

Z jeřábu bylo spuštěno celkem deset vozů Volvo různých modelů, které dopadaly na zem v rozmanitých úhlech – na předek, na zadní stranu i na bok. Rychlost nárazu při volném pádu z výšky 30 metrů je 24,266 m/s, tedy zhruba 87 km/h. Záchranáři se poté pokoušeli do zdemolovaných aut dostat v co nejkratším čase. Výsledky můžete vidět v působivém videu, které rozhodně stojí za zhlédnutí.

Diskuze (1) Další článek: AMD Instinct MI100: výpočetní karta pro servery a superpočítače s výkonem 23 TFLOPS

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,