Voyager 1

Přečtěte si zajímavé redakční články, které se věnují tématu Voyager 1.

Astrosnímek týdne: Mlhovina Pa 30 | Foto: NASA, ESA, USAF, NSF (zpracoval G. Ferrand, J. English, R. A. Fesen a C. Treyturik)

Astrosnímek týdne: Mlhovina Pa 30

8.  4.  2024| Vojtěch Malý

AstronomieVesmír

Sonda New Horizons je už tak daleko, že může měřit opravdovou temnotu vesmíru

** Abychom viděli opravdu temný vesmír, musíme mít teleskop až na samotné hranici Sluneční soustavy ** Do značné vzdálenosti od Slunce se v poslední době dostává i sonda New Horizons ** Její operátoři nedávno pořídili snímky temné oblasti vesmíru

21.  8.  2023| Stanislav Mihulka |2

Vesmír

Cíl: Merkur. Japonsko-evropská sonda BepiColombo má nejvýkonnější soustavu iontových motorů, jaké ve vesmíru potkáte

Sonda BepiColombo má nejen zajímavý název, ale také velmi zajímavé cíle. Na konci mise bychom se měli dozvědět trochu více o první planetě naší sluneční soustavy.

| 16.  8.  2023| Jakub Michlovský

MerkurSatelitVesmír

Pod povrchem měsíce Enceladus je obrovský oceán. Pro zjištění, jestli i život, bychom tam možná ani nemuseli přistát

** Mise s přistáním na Enceladu a pokusem proniknout pod ledový příkrov do oceánu by nebyla úplně jednoduchá ** Podle některých vědců by však ani neměla být nutná k vystopování života ** Možná by stačilo, kdyby orbiter proletěl výtrysky z povrchu Enceladu a odebrat z nich vzorky

9.  1.  2023| Stanislav Mihulka |12

SaturnMimozemský životMěsíc

Proč Jupiter nemá monumentální prstence jako Saturn? Kvůli svým velkým měsícům | Foto: Stephen Kane/UCR

Proč Jupiter nemá monumentální prstence jako Saturn? Kvůli svým velkým měsícům

** Uran a hlavně Saturn mají mohutné prstence ** Proč se na takové nezmůže i Jupiter? ** Odpověď na tuto otázku hledali odborníci z americké University of California, Riverside

25.  7.  2022| Stanislav Mihulka |3

JupiterAstronomie

Sondy Voyager objevily nový typ výtrysku elektronů z kosmického záření. Mají souvislost se Sluncem | Foto: NASA/JPL

** Sondy Voyager letí vesmírem již déle než 40 let ** Přesto si stále připisují pozoruhodné objevy ** Nyní se ukázalo, že odhalily nový typ výtrysků elektronů

11.  12.  2020| Stanislav Mihulka |14

Kosmické zářeníVesmír

Jak uložit dokument z Wordu, aby vydržel celé roky? Je to těžší než cesta na Mars

** Jak uložit soubory, aby vydržely vnoučatům? ** A co kdyby měly přečkat celá staletí? ** Teď se o to pokouší GitHub a je to oříšek i pro lingvisty

21.  7.  2020| Jakub Čížek |118

GitHubBudoucnostTechnologie

My na desetině pixelu. Před 30 lety vznikla slavná bledě modrá tečka  | Foto: NASA

My na desetině pixelu. Před 30 lety vznikla slavná bledě modrá tečka

** Před třiceti lety byla pořízena slavná fotografie bledě modrá tečka. ** Na snímku je Země ze vzdálenosti 6,4 miliard km.

14.  2.  2020| Petr Kubala |19